24. květen 2018
Čínská revoluce v bateriích? Nový elektrolyt prodlužuje životnost

Vědci z Nankai University v Číně oznámili zásadní technologický pokrok v oblasti lithium-metalových baterií. Vyvinuli nový typ elektrolytu, který v laboratorních testech umožnil článkům pracovat stabilně více než 9 000 hodin a u některých konstrukcí si po 2 500 nabíjecích cyklech udržet přes 80 % původní kapacity. Tento vývoj může zásadně změnit bateriové systémy pro elektromobily i síťové ukládání energie.
Klíčem je nový elektrolyt – látka, která přenáší ionty mezi anodou a katodou baterie. Tým použil takzvaný „eutektický gelový elektrolyt“, označovaný jako deep eutectic gel electrolyte (DEGE). Jeho základem je směs fluorovaných amidů, které zvyšují vodivost iontů a zároveň stabilizují povrch elektrod.
V běžných lithium-metalových článcích vznikají při nabíjení tenké kovové výrůstky, tzv. dendrity. Ty mohou zkrátit životnost článku nebo způsobit přehřátí. Nový elektrolyt tomuto jevu předchází, protože vytváří rovnoměrnější rozložení iontů na povrchu elektrody. Výsledkem je delší životnost a vyšší bezpečnost.
Podle laboratorních testů zvládly články s tímto elektrolytem nepřetržitý provoz po dobu přesahující 9 000 hodin, což odpovídá zhruba jednomu roku fungování. I po tisících nabíjecích cyklech si udržely stabilní výkon. Gelová struktura zároveň zlepšila tepelnou odolnost – články vydržely i testování při teplotě 80 °C bez významného poklesu výkonu.
Delší životnost baterií znamená nižší náklady, menší množství odpadu a vyšší návratnost investic. Pokud by se tato technologie zavedla do praxe, mohla by životnost bateriových systémů v elektromobilech nebo úložištích vzrůst o desítky procent.
Vyšší energetická hustota tohoto typu technologie by mohla realisticky přinést desítky procent navíc v dojezdu elektromobilů nebo přinést významně lehčí baterie se stejnou kapacitou.
V síťových úložištích by baterie s tisíci stabilních cyklů zlepšily návratnost investic a zmírnily tlak na těžbu kritických surovin. Baterie, které vydrží tisíce cyklů bez výrazné ztráty kapacity, by umožnily značně efektivnější využití elektřiny z obnovitelných zdrojů.
Zlepšená bezpečnost a tepelná stabilita jsou navíc klíčové pro nasazení ve velkých úložištích energie. Nový elektrolyt snižuje riziko požárů a umožňuje provoz i v náročnějších klimatických podmínkách.
Pokud se výzkum podaří převést z laboratoře do průmyslové výroby, může jít o jeden z největších skoků v technologii baterií za poslední dekádu. První komerční použití je nejpravděpodobnější v segmentech, kde je cena sekundární vůči výkonu. Tedy vojenství, letectví, nebo prémiový segment elektromobilů.
Mohlo by vás zajímat
29. srpen 2018
14. únor 2019
10. duben 2020
27. říjen 2021
27. červen 2025
22. září 2025
8. prosinec 2025
Komentáře (3)
V roce 2025 se toho ve vývoji baterií a dokonce i v uvedení nových typů do výroby odehrálo tolik, že jeden objev zastíní 20 jiných. Snažil jsem se to alespoň částečně zachytit v blogu, ale nemám šanci to pojmout ani rámcově. Vybíral jsem jen nejzajímavější technologie, ale spousta mi toho unikla. Nejde jen o nové typy elektrolytu, které jsou méně nebezpečné, ale i o free anody, Si anody (bez uhlíku), Li-S baterie, baterie s pevným elektrolytem (nejen semi solid, ale i full solid). Je toho opravdu hodně.
Docela divný článek.
Já vím, že je to prakticky čistý překlad nějaké té čínské zprávy. Ale stejně by si to asi zasloužilo trochu rozvést o co vlastně jde.
Jako lithium-metal baterie se označují články, které jako anodu místo obvyklého grafitu používají kovové lithium. Což teoreticky zvyšuje měrnou kapacitu na kg.
Jenže problém u nich je, že zvládají jen velmi malé nabíjecí proudy. Takže mi to nějak nesedí s oslavnou tirádou na to, jak to bude skvělé třeba aut. Tam se dneska používají a vyžadují docela ďábelské nabíjecí proudy, aby zákazník nemusel na nabíječce dlouho čekat. A to mi teda nějak nesedí s tím omezením těchto baterek, které vysoké nabíjecí proudy prostě nezvládají.
Samozřejmě pokud ten jejich nový elektrolyt nějak neřeší i toto omezení. Ale to by tam zřejmě bylo napsané.
současné baterie ale nejsou omezovány vlastnostmi elektrolytu ale samotnými elektrodami, anoda při nabíjení zvětšuje svůj objem a to je problém







Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.