Domů
Legislativa EU
Nová legislativa EU pro baterie vstoupila v platnost. Cílí na udržitelnost a bezpečnost
Recyklace li-ion bateriií v dolnosaském Salzgitteru je projektem koncernu Volkswagen. Foto: Volkswagen
Zdroj: Volkswagen

Nová legislativa EU pro baterie vstoupila v platnost. Cílí na udržitelnost a bezpečnost

Nové evropské nařízení pro baterie vstoupilo v platnost. Podle vyjádření Evropské komise nařízení zajistí, že budou mít baterie v budoucnu nízkou uhlíkovou stopu, budou využívat minimum nebezpečných látek, budou využívat méně surovin ze zemí mimo EU a po konci životnosti budou znovu využívány nebo recyklovány ve velké míře v Evropě. 

Evropská komise odhaduje, že poptávka po bateriích prudce poroste a do roku 2030 by se měla zvýšit až na čtrnáctinásobek. Podíl EU na globální poptávce po bateriích by v uvedeném horizontu měl činit kolem 17 %.

"Bude to vyvoláno zejména elektrifikací dopravy. Očekávaný exponenciální růst poptávky po bateriích povede k obdobnému růstu poptávky po vstupních surovinách, proto musíme minimalizovat dopady na životní prostředí," uvedla Evropská komise.

Nové nařízení, které vstoupilo nedávno v platnost, podle Komise podpoří přechod směrem k cirkulární ekonomice, zvýší bezpečnost dodávek vstupních surovin a energie a zvýší strategickou autonomii Evropské unie.

"Všechny posbírané baterie po konci životnosti budou muset být recyklovány a bude muset být dosaženo vysokého stupně zpětného získávání surovin, zejména potom kritických surovin, jako jsou kobalt, lithium a nikl," uvedla Komise.

Kromě recyklace a zpětného získávání klíčových surovin cílí nové nařízení také na snižování množství elektronického odpadu. Od roku 2027 budou proto spotřebitelé muset mít možnost nahradit baterie ve svých elektronických zařízeních kdykoliv po dobu životnosti těchto zařízení.

"To prodlouží životnost těchto zařízení a oddálí jejich konečné vyřazení, bude motivovat k opětovnému využívání a přispěje ke snížení množství opadu," dodala Komise.
Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(8)
Jan Kopecký
26. srpen 2023, 10:51

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze

Jako bych četl Rudé právo...
.

Petr
26. srpen 2023, 16:45

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze

Vy jste zastydnul v 90. letech, kdy vám profesor Klaus tvrdil, že jakékoliv plánování je komunismus.
.

Milan Bačík
26. srpen 2023, 12:44

Přesně. Jediné co nová směrnice zajistí bude zdražení baterií.

Pravoslav Motyčka
26. srpen 2023, 22:16

Já si myslím ,že je dnes velký problém ,že se vyhazuje mnoho věcí jen proto ,že je nejde levně opravit. Samozřejmě , že to povede k určitému zdražení výroby , ale celkově se ušetří , protože si nemusíte kupovat stále nové věci.

Slavomil Vinkler
26. srpen 2023, 23:08

No já nevím, to co se usnesli je přece sen každého vývojáře baterie. To nemuseli z EK nařizovat. ne?

Petr Hariprasad Hajič
27. srpen 2023, 05:47

V7robci si to usnadňují a na dopady do životního prostředí někteří nehledí. Museli to nařizovat.

Petr Hariprasad Hajič
27. srpen 2023, 05:51

Je to jednoznačně správné rozhodnutí. Budou rovné podmínky pro všechny. Bez certifitátu baterie neprojdou do výroby. Paradoxně to povede i k tomu, že pokud budou chtít čínské (a další zahraniční) výrobky uspět na trhu EU, budou muset i v Číně a jinde přecházet na více ekologické technologie. Chápu, že kontrola může být (i všude jinde) problematická, ale tlak tu je a bude se zvyšovat.

Petr Hariprasad Hajič
27. srpen 2023, 13:08

Je to jednoznačně správné rozhodnutí. Nařízení zajistí postupně rovné podmínky pro všechny. Bez certifitátu baterie neprojdou do montáže. Paradoxně to povede i k tomu, že pokud budou chtít čínské (a další zahraniční) baterie uspět na trhu EU, budou muset i v Číně a jinde přecházet na více ekologické technologie. Chápu, že kontrola může být (i všude jinde) problematická, ale tlak tu je a bude se zvyšovat, jak se budou kontrolovat prováděcí předpisy.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se