Domů
Akumulace energie
V Austrálii plánují výstavbu bateriového úložiště s výkonem 1 200 MW

V Austrálii plánují výstavbu bateriového úložiště s výkonem 1 200 MW

Společnost CEP Energy, jejímž předsedou je bývalý australský premiér Morris Iemma, oznámila své plány na výstavbu největšího bateriového úložiště na světě. Plánovaný systém, který má být realizován v lokalitě průmyslového centra Kurri Kurri v Hunter Valley v Novém Jižním Walesu, má mít instalovaný výkon 1 200 MW.

Plány společnosti na výstavbu velkého bateriového úložiště navazují na oznámení společnosti z října minulého roku, podle kterého má společnost v plánu vybudovat síť průmyslových fotovoltaických střešních systémů a bateriových úložišť s celkovým výkonem 1 500 MW. Plánovaná kapacita úložiště zatím nebyla zveřejněna.

Plánované úložiště má být vybudováno po etapách, jeho výstavba má začít v roce 2022, první etapa má být dokončena v roce 2023. Společnost si již zajistila 30letý pronájem potřebného prostoru v lokalitě průmyslového centra Kurri Kurri. Dodavatel technologie zatím nebyl vybrán.

V případě realizace plánovaného systému by se CEP Energy mohla stát největším majitelem bateriových úložišť v Austrálii. Tuto pozici si ale rovněž může nárokovat francouzská společnost Neoen, která vlastní bateriové úložiště Hornsdale Power Reserve a v současnosti buduje dvě bateriová úložiště s celkovým instalovaným výkonem 1 200 MW a kapacitou 2 250 MWh a zvažuje také výstavbu dalšího úložiště o výkonu 500 MW.

Obnovitelné zdroje namísto uhelného průmyslu

Podle Iemmy by tento plánovaný bateriový systém spolu s dalšími podobnými systémy měl výrazně přispět k dekarbonizaci australské energetiky tím, že zaplní mezery vzniklé postupným odstavováním uhelných a plynových zdrojů. Plánovaný bateriový systém má být realizován v oblasti, která je úzce spojena s těžbou uhlí a výrobou elektrické energie, a bude proto uzavíráním těchto provozů velmi ovlivněna.

„Jedná se o jasné znamení, že investoři mají důvěru v energetickou politiku vlády Nového Jižního Walesu, která má zajistit spolehlivou a dostupnou elektrickou energii pro nadcházející desetiletí. Je skvělé, že se tento projekt realizuje v Hunter Valley a vytváří v této oblasti pracovní místa a podporuje tamní energeticky náročná výrobní odvětví…“ – Matt Kean, ministr pro energetiku Nového Jižního Walesu

Zdroj úvodního obrázku: Governor Jay & First Lady Trudi Inslee

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(26)
PetrV
7. únor 2021, 14:40

Jo, dotace ty jedou...stejně to nepomůže...

Jan Veselý
7. únor 2021, 17:07

Tak schválně, kolik a od koho dostali nebo dostanou na dotacích?

Josef
7. únor 2021, 21:52

Pane Veselý pamatujte si už konečně , že vždy jde jen o 3 věci peníze , majetek a moc.

https://oenergetice.cz/akumulace-energie/jizni-australie-spustila-fond-podporu-akumulace-energie-celkem-nabidne-50-milionu-dolaru

Jan Veselý
8. únor 2021, 00:25

Já jsem v hodinách zeměpisu dával natolik pozor, že vím jaký je rozdíl mezi Jižní Austrálií a Novým Jižním Walesem. Vy ne?

Josef
8. únor 2021, 01:16

Ale ano, je to jeden stát federace, podmínky dotací budu v celé zemi podobné nebo jako čekáte ,že to jede bez dotací nebuďte blázen. Celé CO2 není o ekologii, ale o novém přerozdělení světového bohatství o tom to je.

Jan Veselý
8. únor 2021, 13:33

Aha, je mi to jasné. Fakta nejsou potřeba, vy máte názor.

Josef
8. únor 2021, 21:05

No od Vás to sedí, Jinak ten Váš Nový Jižní Wales má plán podpořit rozvoj OZE do roku 2030 částkou 32 miliard dolarů. To je 70 miliard kč ročně. Zařídila to vláda a bývalý premiér, který měl informace v tom teď "náhodou" podniká. Je to typická ukázka systémové korupce.

T
7. únor 2021, 14:59

Vyhodna pozice FVE pro kazdou domacnost,to u nas nehrozi...

pr
7. únor 2021, 15:46

Přesně tak jak se to má dělat. Instalace v místě spotřeby. Omezením proudových špiček to i sníží ztráty v přenosové soustavě.

Milka
8. únor 2021, 10:09

A zároveň sníží zatížení přenosové soustavy.

Josef
8. únor 2021, 21:10

To není pravda maximum odběru se nezmění sníží se pouze minima, neušetří se vůbec nic naopak cena distribuce se relativně zvýší. Protože náklady na síť zůstanou stejné, ale klesne letní odběr veškeré tyto náklady zaplatí ti, kteří FV el. nemají - zatím.

Zapletal
7. únor 2021, 17:22

Tato informace vezme odpůrcům OZE další argument a to problém se stabilitou dodávek energie z větru a slunce.

Vinkler
7. únor 2021, 17:41

Ano,stabilizuje, ale spočítal jste si provozní dobu? 2 hodiny to není stabilizace, to je čas na najetí studené zálohy špičkovací plynovky. Uhlí by potřebovalo 5-7h.

pr
7. únor 2021, 21:15

Takže to zapadá do možné zálohy? Jako první stupeň akumulátory pak jak píšete. Vidíte v tom nějaký problém? eliminuje to potřebu horké zálohy? No hurá, přínos je. Jak v rychlosti reakce, tak pro ŽP. Nebo ne?

Vinkler
7. únor 2021, 21:29

Místo jedné elektrárny např. uhelné nebo plynové se staví 4. Větrník, slunečník, baterka a ta uhelná na studenou zálohu. Výsledkem je o něco nižší produkce CO2. Nepočítáme-li ovšem CO2 na výstavbu 4 elektráren.

V čem je ten přínos?

pr
7. únor 2021, 22:36

Je málo pravděpodobné, že by tu huhelnou neměli a museli ji stavět. Spíš bude některá ze stávajících převedena na studenou zálohu?

Vinkler
8. únor 2021, 08:20

No právě. Možná, že starou uhelku mají. Ale i ta vyžaduje údržbu. Takže místo jedné 3 nové a údržba staré co ale nevydělává ani tedy na tu údržbu. To je ale

xoor
8. únor 2021, 11:17

Když to přenesem do EU, tak můžeme staré uhelky nahradit novými paroplynkami. Takový je obecný plán v OZE, pro většinu EU.

Vinkler
8. únor 2021, 12:34

pro xoor

Vytrhujete souvislost.

K jedoucí uhelce, kterou chcete odstavit, musíte postavit 3 elektrárny (Větrník, slunečník, parpolyn) a 1 baterii.

Zkuste si spočítat náklady a CO2 na výstavbu.

Josef
8. únor 2021, 21:11

Tak si pořiďte FV el. a odpojte se od sítě pak uvidíte tu stabilitu co FV el. síti poskytuje...

Vinkler
10. únor 2021, 09:38

To co navrhujete je metoda pro PRAPERY. Ta ale nezaručuje přežití všech a ani těch praperů. Z mé baterky nenasytím obchody s potravinami , přívody plynu, přívody vody, benzínky, banky... Tak maximálně si posvítím jeden nebo 3 večery.

energetik
7. únor 2021, 21:16

„Jedná se o jasné znamení, že investoři mají důvěru v energetickou politiku vlády Nového Jižního Walesu, která má zajistit spolehlivou a dostupnou elektrickou energii pro nadcházející desetiletí."

Škoda že takovou důvěru nemají investoři i v ČEZku. S jedním z posledních důvěřivých investorů jsem řešil připojení nijak nedotované KGJ. Už je to dva roky co bylo distributorovi zaplaceno za cca 10m VN kabelu 200 tisíc Kč a vybudovaná trafostanice s KGJ není stále připojená k síti. Mezitím investor už úspěšně vybudoval a zprovoznil v zahraničí 18 stejných KGJ a říkal že sem už se vracet nebude.

Jsem přesvědčený o tom že toto už není jen nedbalost a arogance distributora, ale že je to záměr z vyšších míst. KGJ měla veškerou elektřinu prodávat do sítě, ale tady se musí stále uměle vytvářet přesvědčení že se tu bez dotací nic nevyplatí stavět a proto je třeba schválit jaderný tunel. Takže takovým investorům co si tady dovolí něco takového postavit se to musí maximálně znepříjemnit aby si to pro příště rozmyslely a nelezli někomu do kšeftu.

pr
7. únor 2021, 22:58

zdravím energetiku

omlouvám se za OT:

K tomu bezdodavateli - oni z distributora vymáčknou i při Béčkovém měření hodinové údaje? Jsou s tím opravdu zkušenosti?

Na jejich webu jsem to jasně napsáno neviděl a do OTE jsem béčkové měření bohužel nezadával.

Moc díky za tip. Budu rozšiřovat.

Ondra
7. únor 2021, 23:38

Při měření typu B (podobně jako u A) neni nutný z distributora žádný hodinový spotřeby (nebo výroby u zdroju) "vymáčknout" protože je sam musí posilat na ote. A normalně to dělaj.

Produkty navázány na denni trh nejsou žádna novinka už to nabizelo a asi stále nabízi několik dodavatelů. K těm hodinovejm spotřebam maj přes ote normálně přístup.

pr
7. únor 2021, 23:47

Moc díky Ondro,

u A jsem to věděl, ale u B ..... prostě super.

Michmir
8. únor 2021, 09:12

Kdyz uz stavi takovato ekologicka zverstva, tak zdroje k tomu pripojene by nemeli nazyvat oblovitelne, nebo naopak jadernou ci uhelnou elektrarnu se solary na strese by meli nazyvat zalohovane OZE :)

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se