Domů
Akumulace energie
BNEF: Ceny bateriových jednotek letos poprvé klesají pod 100 USD/kWh
Pohled do velkého bateriového úložiště společnosti Solar Global v obci Prakšice nedaleko Uherského Hradiště, které bylo spuštěno na konci loňského roku. Zdroj: www.solarglobal.cz
Zdroj: Solar Global

BNEF: Ceny bateriových jednotek letos poprvé klesají pod 100 USD/kWh

Ceny bateriových jednotek, které se ještě v roce 2010 nacházely nad 1 100 USD/kWh, klesly v letošním roce na 137 USD/kWh a lze očekávat, že do roku 2023 bude dosaženo hranice 100 USD/kWh. Vyplývá to z nejnovější předpovědi analytiků z BloombergNEF (BNEF).

Výzkumníci z BNEF v návaznosti na nedávný průzkum trhu uvedli, že se poprvé začínají objevovat ceny bateriových jdnotek pod 100 USD/kWh, a to konkrétně u aplikací pro elektrobusy v Číně.

Vážená průměrná cena bateriových jednotek pro bateriové elektromobily se aktuálně nachází na hodnotě 126 USD/kWh.

„Průzkum cen baterií 2020 od BNEF, který zahrnuje osobní elektromobily, elektrobusy, komerční elektromobily a stacionární úložiště, předpokládá, že do roku 2023 bude dosaženo průměrné ceny bateriových jednotek na úrovni 101 USD/kWh. Právě tato hodnota je považována za bod, kdy výrobci automobilů budou schopni na některých trzích vyrábět a prodávat masově elektromobily za stejnou cenu (a se stejnou marží) jako automobily se spalovacími motory,“ uvedl BNEF.

BNEF dodal, že dalšího poklesu ceny bateriových jednotek v letošním roce bylo dosaženo zejména díky rostoucímu objemu objednávek, růstu prodejů bateriových elektromobilů a zavedení nových konstrukcí batriových jednotek.

Vývoj vážené průměrné ceny bateriových článků (cell) a bateriových jednotek (pack). Zdroj: BNEF
Vývoj vážené průměrné ceny bateriových jednotek (pack) s rozdělením na cenu bateriových článků (cell) a zbylých částí bateriové jednotky (v cenách roku 2020). Zdroj: BNEF

„Oznámení cen bateriových jednotek pod 100 USD/kWh je historickým milníkem. Během nekolika málo let uvidíme tuto hodnotu i jako vážený průměr na trhu. Co je však ještě důležitější je fakt, že naše analýza ukázala, že i pokud by se ceny surovin vrátily na úroveň roku 2018, pouze by to posunulo dosažení hranice 100 USD/kWh o dva roky,“ dodal James Firth, vedoucí výzkumu v oblasti akumulace energie v BNEF.

Podle analýzy BNEF dosahují v současné době přední výrobci baterií až 20% marže a kapacita jejich továren je využívána na více než 85 %. Právě udržení vysokého využití kapacity továren je pode BNEF klíčové pro další snižování cen bateriových článků a bateriových jednotek.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(42)
Milan Vaněček
18. prosinec 2020, 11:15

Už je to tady, i skeptici musí vidět, že ceny baterií padají podobně jako ceny fotovoltaických panelů = za 10 let klesla cena 7x,

to je na 1/7 původní ceny v roce 2010.

Takže je vidět že i elektromobilita bude následovat celosvětový úspěch fotovoltaiky.

Je to pro mne dobrý pocit....

No a kombinace fotovoltaiky na střeše a elektromobilu v garáži=energie a mobilita jen za cenu počáteční investice (která neustále klesá, za chvíli si to budem moci dovolit i u nás).

Josef
18. prosinec 2020, 12:18

Pane Vaněčku máte pravdu ceny baterií klesají mám z toho radost jako Vy, ale i když bude baterie stát 100USD kWh , pak při dálničním provozu se pod 20kWh /100km se spotřebou těžko dostanete a to i v létě, takže auto potřebuje minimálně 120kWh baterií aby bylo podobně využitelné jako auto se spalovacím motorem = 12 000USD = 264000 korun. To je ovšem cena benzínové Fábie. Takže ceny dostupnějších aut se prakticky zdvojnásobí a návratnost takové investice je v nekonečnu a nebo se budou dále prodávat auta s malými bateriemi, které budou pro delší jízdy na dálnici nepoužitelné. Cena baterie by musela klesnout někam ke 30USD /kWh aby bylo možnou koupit elektrickou Fabii s dlouhým dojezdem za cenu benzínové. Něco takového rozhodně nebude před rokem 2035 možné což je horizont, za který už nemá smysl dávat odhady. Ti co budou chtít auto na dovolenou a dlouhé výlety, si budou muset hodně připlatit a nebo zůstat u spalovacího motoru. Jinak se samozřejmě nepřu ,že EV budou na prodejích dominovat již cca za 8 let, ale bude to kvůli legislativě a na úkor životní úrovně občanů.

Milan Vaněček
18. prosinec 2020, 12:31

Pane Josef, Vy ty Vaše "výpočty" vždy natahujete ve směru: "to néééjde".

Ale pokrok se realizuje jinak: "Kdo chce, hledá způsob,

kdo nechce (jako Vy) hledá důvod".

Pokrok nezatavíš.

Josef
18. prosinec 2020, 13:30

Někdy ano , protože to odporuje fyzikálním zákonům, ale tentokrát ne, EV ničemu takovému neodporují a nepochybuji o tom ,že budou zavedeny, ale cena technologie je prostě dražší a někdo to bude muset zaplatit. Přitom celkový účet bude ohromný.

Představte si, že si koupíte fabii za 250 000 a ujede s ní za 15 let 300 000 km. při spotřebě 6l/100 = 18 000 litrů benzínu. Z něho stát získá 12,84k /l na spotřební dani = 231000 korun. Problém je v tom, že ty peníze nedostane majitel, ze kterého by se daly "vyrvat" jinak, ale dostane je výrobce auta a baterie, protože minimálně o tuto částku se auto zdraží. Celkově se jedná o částku asi 100 miliard korun o kterou přijde stát na spotřební dani z paliv každý rok = 38 000 korun na 4 člennou rodinu. Jen tak pro zajímavost současné dotace do OZE stojí asi polovinu toho co elektromobilita a o ty peníze lidé přijdou bez ohledu na to jestli si koupí elektromobil a nebo ne. Kdyby se EV zaváděla pomalu přirozeně po jejich zlevnění, pak by si stát ty peníze mohl snadno vzít zpět formou třeba silniční daně nebo daně z auta, ale legislativně nucené zavádění EV znamená 2x větší účet než za OZE...

Milan Vaněček
18. prosinec 2020, 13:51

Pane Josef, Vy si asi nedovedete představit, že jsou státy co nevybírají spotřební daň z nafty a benzinu, třeba USA

a prosperují určitě líp než my.

Ani bolševik do sedmdesátých let nevybíral spotřební daň z nafty, byla jen daň z motorového vozidla.

Když se chce tak to jde,

když se nechce tak nic nejde.

Martin Hajek
18. prosinec 2020, 17:35

Píše důchodce, jehož příjem závisí na výběru daní státem :-). Tak co snížit důchody a nemusíme tu spotřební daň vybírat. Co třeba hned od ledna, pane Vaněčku?

Josef
18. prosinec 2020, 18:02

Je vidět že jste to nepochopil není problém nevybírat spotřební daň problém je v tom ,že lidé tu spotřební daň zaplatí při koupi auta a stát vlastně o ni přijde takže peníze nemají ani lidi ani stát. Jinak v USA se neplatí spotřební dań to je pravda , ale zaplatíte cca 2000 USD jako daň s běžného rodinného domku - nevím jak by se Vám to líbilo jako důchodci dát 46 0000 korun jen za to že máte dům. Ono totiž stát ty peníze vybere jinde a jinak , navíc majetkové daně jsou asociální, protože daníte to, co už jste jednou zdanil, vlastně doplácíte za to, že svůj plat neprojíte.

Milan Vaněček
18. prosinec 2020, 18:14

Že pan Josef neví co je to spotřební daň mně ani nepřekvapuje, ale že pan Hájek matlá všechno dohromady,

to mě vzhledem k jeho funkci překvapuje.

Jan Veselý
18. prosinec 2020, 19:00

Pan Hájek, ve své moudrosti, ještě nezjistil, že důchodci v ČR jsou financováni sociální a zdravotní daní (kryto pod názvem pojištění). Ty nejsou na dani z ropných paliv nijak zvláště závislé. Stálo by za hlubší ekonomickou analýzu posoudit jestli by naopak eliminace importu ropy (a provozně levnější doprava) nezvýšila ekonomickou aktivitu (a platy) v ČR natolik, že by si důchodci ještě polepšili.

BTW. Ta spotřební daň z pohonných hmot tvoří cca 6% příjmů státního rozpočtu.

Josef
18. prosinec 2020, 23:17

Nechápu jak někdo může být tak ekonomicky tupý ,že nechápe, že eliminace dovozu ropy může být ekonomicky výhodná jen v případě, že tento dovoz nahradí něco levnějšího což ostatně platí o jakémkoli dovozu - což je mimochodem nejznámější ekonomická poučka levně kupuji a draze prodávám... ten dovoz ropy přináší státu 100 mld korun ročně. Když bude dovážet komponenty do EV nepřinese to nikomu nic. Dále pak dedukce pana Vaněčka, že nevím co je spotřební daň po přečtení textu , který jsem napsal snad ani nemá smysl komentovat a představa, že důchody jsou placené z pojištění je sice správná jenže důchodový účet mívá schodek, ten můžete zaplácnout právě tou spotřební daní a nebo také výše důchodů se může upravit tak aby účet měl přebytek a spotřební daň doplnil a pokud se někomu částka 38 000 korun ročně na 4 člennou rodinu zdá malá a na druhou stranu je schopen kvílet nad řádově menší a patrně nulovou podporu jádra, pak to není patrně tím, že má bystrou mysl. Přitom poenta mého příspěvku je jasná je třeba počkat až EV zlevní až si koupíte EV za cenu auta se spalovacím motorem stát nepřijde vůbec o nic, protože spotřebku si stáhne jinými cestami. Jenže do toho je ještě dlouhá cesta a 100UDS /kWh jako cena baterie nic neřeší.

Jan Veselý
19. prosinec 2020, 16:29

Ano, příjem státu z ropy je 100 miliard Kč/rok, z české ekonomiky zároveň odteče 200 miliard Kč/rok. Kdyby v ekonomice zůstaly, stát by z nich těch 100 miliard Kč/rok v klidu vybral na jiných daních.

Na veškerou osobní dopravu by stačilo cca 15 TWh/rok elektřiny. Kdyby se tahle elektřina měla dovážet, je to cca za 15 miliard Kč (velkoobchodní cena elektřiny), ale to není nutné, alespoň zatím.

Josef
20. prosinec 2020, 00:49

To Veselý : píšete že z ekonomiky odteče 200 mld korun

ročně. Asi myslíte peníze nadnárodních firem. Víte pane Veselý to je fikce. Kdyby ty firmy tady nebyly, pak by bylo mnohem menší HDP i mzdy a to zhruba o 1/3 , takže litujete 200 mld ale naše HDP díky tomu vzrostlo o 2 biliony. Protože ty firmy mají velkou produktivitu práce a platí lidem velké peníze viz ŠKoda Auto z těch peněz co dají lidem se více než polovina dostane do státního rozpočtu. Je to jako když byste mi dal milion a já vám vrátil 10. A navíc nejde jen o ty daně , jak zaměstnanci dostali vyšší platy, tak oni také více utrácely a za co utrácely ? Často to bylo za služby a nebo bydlení, takže ty peníze korporátu se přelily dál do ekonomiky klesla nezaměstnanost...

Jinak netrpte představou že peníze utíkají peníze se musí točit to znamená že kapitál se musí zhodnocovat na nějakém místě to z něho tyje a pak dává více tomu kdo investoval. U soukromé české firmy je to to samé majitel investuje , aby se investice zhodnocovala musí platit náklady a pak z toho má zisk. Když jim ty firmy vezmete jako stát, pak to vypadá, že zbohatnete - to je je základní komunistická myšlenka, kterou jste nadhodil před Vámi na to přišel nějaký Marx, jenže ono to nefunguje, protože najednou v těch firmách není nikdo kdo by měl osobní zájem generovat ten zisk, zaměstnanci se nebojí o práci, mzdy mají tabulkové, protože jim nikdo nedává svoje peníze, takže nikdo nemá motivaci se zlepšovat protože mu to nic nepřinese. Jak jsou ty tabulkové mzdy tak se neplatí lidé co se snaží a mají schopnosti takže oni je nevyužívají nevzdělávají se místo toho se soustředí na melouchy, stavbu domu svépomocí třeba z "levného" materiálu atd. Tragikomedie toho všeho byla shrnuta v tom slavném projevu Miloše Jakeše v Červeném Hrádku. Dnes jsme od toho komunismu sice 30 let, ale ve skutečnosti se mu ne jen opět blížíme ale v některých oblastech jsme už daleko dál.

R.V,
21. prosinec 2020, 19:13

Výpadek příjmu státu na spotřební dani se vůbec nemusí konat.

Je to jednoduché: Dnes prodá ČEZ nadbytečnou 1kWh do zahraničí za spotovou cenu cca 1kč. KDyž tuto elektriku prodá na rychlonabíječce za 6kč nebo domácnosti k nabití elektroauta za 3kč, místo 1kč dostane dejme tomu 4kč. Pokud se tedy použije přebytečná EE 15TWh k nabití el.auta získá ČEZ navíc 3x15TWh=45mld. kč. ČEZ je z většiny vlastněn státem, tedy zvýšené příjmy z ČEZu podpoří st.rozpočet.

Samozřejmě nákladní doprava ještě dlouho nebude elektromobilní a tak velká část spotřební daně z nafty tak státu zůstane zachována.

Jiří
18. prosinec 2020, 13:10

Proč hned 120 kWh a proč hned cokoli menšího je nepoužitelného? Zkuste se podívat na youtube videa od Bjørna, 1000 km s Teslou za 10 hodin, zatímco ta samá trasa spalovákem trvala 9,5 hodiny. Vy si dáváte na 1000km trase pauzu menší než půl hodiny, že by vás to omezovalo nebo dokonce bylo nepoužitelné?

Nejnovější TM3 by to bylo ještě pár minut kratší a ta má aktuálně naprosto dostatečných 82 kWh. V autě velikosti Fabie (~Renault Zoe) pak bohatě stačí 60 kWh na jakkoli dlouhé cesty bez větších omezení. Takováto baterie bude stát za 5 let něco málo přes 100 tisíc.

A počkejte si také těch pár měsíců na cenu Fabie 4. generace, ta pod 350 tisíc nepůjde. Ceny BEV a spalováků se srovnají ne s poklesem ceny baterií, ale v době, kdy bude srovnatelný objem výroby, tedy 40/40 mil. aut za rok globálně.

Josef
18. prosinec 2020, 13:35

ZOE ujede po dálnici za mrazů asi 160km to je nepoužitelné auto. (130 km/h - 10°C viz oficiální stránka výrobce) stojí 2,5x více než Fabie Jako druhé do rodiny prosím , ale nic více. Tesla ujede 300 km - to je na hraně použitelnosti a cena je v řádu jednotek milionů.

Jiří
18. prosinec 2020, 14:11

Proč je tedy s naprostým přehledem nejprodávanějším elektromobilem v Evropě (+26 % oproti TM3 a skoro 2,5x větší prodeje než třetí Hyundai Kona), když je tak nepoužitelné? To je Evropa tak bohatá, že si letos přes 1,2 milionů elektromobilů koupí lidi jen jako hračku a druhé auto na občasné nákupy do Lidlu?

Pokud Tesla ujede 300 km, jak je možné, že Bjørn s ní ujel v Norsku 1000 km za 10 hodin včetně nabíjení? To by přeci s těmi třemi 15minutovými pauzami na nabíjení absolutně nevycházelo. A to byla loňská TM3 LR, aktuální má trochu větší baterii a tepelné čerpadlo, což by čas ještě zlepšilo.

Josef
19. prosinec 2020, 13:35

Protože EV si kupují bohatí lidé jako 2 auto do rodiny jenže když máte jen EV, pak jste omezeni krátkým dojezdem při dálničních rychlostech...., který se navíc zkracuje s teplotou a stářím auta. Když to nechcete vidět prosím.

pr
18. prosinec 2020, 20:24

Ach jo, zase se ozval honič.

Mentální retarda, který v ČR jede na jeden zátah 600km má být úředně zbaven svéprávnosti jako notorický blb. Je totiž smrtelně nebezpečný svému okolí. To již pomíjím zákon o pohybu na pozemních komunikacích, který (ne u nepodnikajících subjektů) vyžaduje bezpečnostní přestávky. Inu co naplat, asociálové vládnou světu. Sám jen doufám, že toto je jeden z nemnohých výkřiků "černocha v neosvětleném tunelu" a že případná nehoda a takovýmto notorickým blbem neohrozí soudně myslící bytosti. Toto si přeji do nového roku a i dalších let.

Inu a nám normálním ovčanům až nad hlavu stačí vozy s dojezdem kolem 300km.

Josef
19. prosinec 2020, 13:49

600:130 = 4,6 hodiny. Maximální doba řízení je podle zákona 4,5 hodiny. Takže auto s 600km dojezdem po dálnici využijete při dodržování všech legislativních omezeních. Krom toho když jede na dovolenou manželský pár tak se třeba střídají takže bezpečnostní přestávka jaksi odpadá.

Jinak jsou lidé co řídit umí a neumí někdo ujede na 1 zátah 200 km a je unavený někdo jede bezpečně 1200km s malou pauzou v půlce cesty. To že něco nezvládáte ještě neznamená ,že ten kdo to zvládne je asociál a blb.

Eda
20. prosinec 2020, 08:11

Průměrna rychlost 130km je nereálná i na dálnicích v de.

Jan Veselý
18. prosinec 2020, 13:43

Před několika lety jsem se díval na přednášku Marca Tarpeninga, který spolu s Martinem Eberhardem založil Tesla Motors. Oba byli zkušení start-upoví podnikatelé, kteří začali uvažovat, jestli by bylo možné udělat nějaký technologický průlom v automobilovém průmyslu. Celé to začalo tím, že si udělali velmi podrobný průzkum alternativních pohonů, nakrmili tím Excel a udělali modely cenového vývoje klíčových komponent, přece jen, zkušenostní křivka je už dávno součástí standardní ekonomie. Jasně jim z toho vyšlo, že jedině elektrika bude mít smysl. Navíc si zjistili, že tehdejší majitelé Priusů a bývalí majitelé EV1 byli typicky bohatší lidé, kteří si za elektrifikovaný pohon byli ochotni připlatit.

Na základě toho udělali byznys plán, kterého se Tesla fakticky drží dodnes (sporťák -> auto třídy E -> auto třídy C). Díky tomu taky brzo po začátku získali do firmy jako strategického investora Elona Muska, který po nich potom tu firmu převzal.

Tarpening říkal, že si myslel, že až to rozjedou, koupí je jako svou značku nějaká zavedená automobilka a využije jejich know-how v celé firmě. Dost ho pak překvapila jejich zkostnatělost a neochota inovovat.

Milan Vaněček
18. prosinec 2020, 14:17

Pane Veselý, díky za zajímavý příspěvek, hned jsem si to taky progůgloval

a budu sledovat electrek.co na youtube

Zaujalo mě, že i ten jeden ze dvou inženýrů pak pracoval nějakou dobu pro VW.

Kalifornie je země zaslíbená pro inovace, můj dobrej kamarád tam má synka, co snad už brzo taky vydělá balík.

Jan Veselý
18. prosinec 2020, 14:20

Trochu jsem to pohledal a tady to je. Tarpening to tam rozebírá fakt podrobně.

Jon
18. prosinec 2020, 14:37

Proto se Tesla z Kalifornie stěhuje, ty Hujere jeden.

Jan Veselý
18. prosinec 2020, 16:50

Máte přiléhavý nick, přesně na vás sedí věta "Ty nic nevíš, Jone Sněhu".

Třeba, že je rozdíl mezi rozjetím inovativního podnikání a masovou produkcí. Musk prostě naběhne na model typický pro jiné úspěšné firmy původem z Kalifornie. V Kalifornii bude mít výzkum a vývoj a fabriku na pilotní produkci. Masovou produkci pro USA bude mít klidně v Texasu, kde jsou levnější lidi a nižší daně.

Na rozdíl od Applu ovšem nechce vše outsourcovat u Číňanů.

Josef Janovec
18. prosinec 2020, 17:21

Určitě to nebude klesat donekonečna. Teoretické využití linuxových baterii je už na 90 %. Materiálové náklady jsou polovina ceny baterie. Tedy, velký úspěch bude ještě snížení na polovic. Pak už jen recyklace a efektivnější chemie.

Milan Vaněček
18. prosinec 2020, 18:17

prosím přečtěte si po sobě ten nesmysl co jste napsal

Jan Veselý
18. prosinec 2020, 18:54

A od jakého teoretika to máte?

Richard Vacek
18. prosinec 2020, 18:13

Jen jsem si ze známých zásob Lithia (62 mil tun)spočítal, na co to stačí.

1. zálohovat výrobu všech elektráren na světě po dobu 79 hodin

2. Výroba 17 mld automobilů s baterií 30kWh (dnes na světě jezdí 1 mld vozidel)

A ty známé zásoby Lithia se těží poměrně pomalu (85 tis. tun ročně), takže se vytěží současným tempem za 700 let.

https://prd-wret.s3-us-west-2.amazonaws.com/assets/palladium/production/atoms/files/mcs-2019-lithi.pdf

ijn
18. prosinec 2020, 20:18

na 1000 cestujících elektrifikovanou železnicí 100km spotřeba 2MWh=2kWh/osoba cca 10Kč/100km=0,10Kč/1km za energii, zpět na E.Železnici + MHD = nergeticky odpovědná společnost, zatím není v kurzu

Jan Veselý
18. prosinec 2020, 20:30

Žijete v Česku, jak někdo trochu čuchne k penězům, už se mu "socka" začne příčit a musí si "nutně" začít vozit zadek v autě. I když to znamená stát každé ráno a každé odpoledne v zácpě. Co navrhujete jak ty lidi do vlaků dostat?

Ivan Novák
18. prosinec 2020, 21:51

Mohli by jít příkladem ústavní činitelé...

Je pozoruhodné, jak bez ohledu na klimatické proklamace prakticky stojí rozvoj klasické elektrizace hromadné dopravy, kromě dráhy bych čekal např. trolejbusy nebo hybridy místo dieselů, a ono skoro nic. Asi nudné a mentálně zastaralé, naděje na dotace či bankovní podporu nerevoluční techniky malá. Možná generační problém.

Jan Veselý
18. prosinec 2020, 22:26

Elektrobusy v MHD už celkem frčí. Stejně tak frčí trolejbusy s baterií, které umožňují pokrýt trolebusovou dopravou i místa bez trolejí a zbytečně se nestresovat v případě nutnosti objížďky. I pár km dojezdu umí udělat moc.

ijn
18. prosinec 2020, 23:17

v CH jsou na peroně stojáky na kola, u nádražích hlídané a bezplatné parkoviště pro OA, je to o penězích, SB až přehnaně hýčkají cestující, náš přepravce ČD musí nasadit národní vlasteneckou reklamu, představovat pohodlí a bezpečnost jízdy, a získat zpět přepravní monopol, všechna nádraží jsou ve středu měst a obcí, a to je obrovská výhoda!

důležité: všichni státní zaměstnanci pouze vlaky na SC!!!

Byl jsem na jednání V TERÉNU s úředníky MŽP a 3 přijeli 2 služebními OA 120km z Prahy LOKALITA 4km od nádraží!!! Jsme hloupý a mimořádně nehospodárný STÁT ČR!!!

Carlos
20. prosinec 2020, 00:07

Fangličkářská reklama je blbost. Pokud chcete lidi dostat do vlaků, tak to umí jenom jedna jediná věc, pokud poskytnou kvalitní a rychlé služby. Až budou rychlosti pod 120km/h výjimkou a ne pravidlem, tak pak se začnou lidi do vlaků přesouvat.

Carlos
19. prosinec 2020, 21:40

Ano, myšlení tu je zastaralé, na straně železnice, kdy se SŽ nesnaží ani splnit požadavky dopravců a řešení ze strany ministerstva je omezení konkurence pomocí koncesí. Zároveň se stále projevuje snění o světlých zítřcích a neschopnost provádět malé inkrementální úpravy, které jsou dnes již standardem v mnoha odvětvích. Buď se tak čeká na nějaký velmi komplikovaný megaprojekt nebo se jedná o drobné změny které jsou dány jenom neudržitelností stavu a nemožností to prostě ignorovat. Takže třeba na nejzatíženějších tratích jsou celé dvě koleje, přestože lze místně mít 3-4, nebo se i při velké výluce a úpravách neprovede vybudování přeložek které by zvýšily rychlost a tím snížily jízdní dobu.

Česká železnice je skanzen nejenom co do technik, ale také do myšlení, je tak 30 let za Evropou, zavírání tratí bylo populární v Německu tak v 90. dnes se reaktivují, protože prostě není kudy jezdit, u nás se vymýšlí jak tratě neopravit, nemodernizovat a pokud možno zrušit, záměrně se třeba při rekonstrukcích ruší místa pro nakládku. V okolích velkých měst se nemodernizují a nezkapacitňují tratě, přestože je vidět že na tratích pro rychlosti >120km/h zájem o dopravu vlakem je. Zejména pokud jsou dvojkolejné a elektrifikované a tedy dovolují patřičnou dynamiku a rychlost jízdy i se staršími vozidly. Jenže problém je na straně SŽ, která jednak tratě nechce pustit městům/krajům, ale ani je modernizovat k tomu aby na nich maximálně narostla kapacita a hledají se k tomu podivné výmluvy které lze snad charakterizovat jedině jako: "Nám se nechce."

ijn
18. prosinec 2020, 23:35

pokud jsou IN 100,-USD/kWh (i 5 cyklů za den)Úložiště=Baterky, potom PVE s A=3 000 MWh x 100 000 USD/MWh = 3 000 000 000USD x 22Kč/USD=66 mld. Kč, přičemž IN PVE nepřesáhnou 1/3 a životnost min. 100 let s několika středními servisy,......zelení V ČR brání ve využití českých morfologických geologických a hydrických vhodných podmínek pro smyšlené zábrany např. Natura 2000, nechtějí podpořit ani UHLÍKOVOU NEUTRALITU ROZVOJEM PVE+OZE, PROSTĚ NEŠŤASTNÝ STÁT ČR řízen mimořádnými hlupáky!!!

Jan Veselý
19. prosinec 2020, 00:12

A ze všeho nejhorší jsou hysteričtí "trojčlenkoví inženýři". Než tu začnete příště mrskat ostravské loga, nastudujte si tohle. Třeba se dozvíte, že investiční náklady nejsou jediný parametr určující výhodnost nebo nevýhodnost nějakého způsobu ukládání elektrické energie.

Jiří
19. prosinec 2020, 14:37

Taková drobnost, spletl jste se o jeden řád. I když je to asi vcelku jedno, protože celý výpočet je nesmyslný.

Vinkler
19. prosinec 2020, 15:21

Aniž bych vám chtěl upřít snahu šetřit tak: 120 km autem po dálnici je asi 1 hodina 4 km autem je 5 minut. Tj asi maximálně 3 hodiny cesty celkem. Vlakem to bude cca 3-4 hodiny s cestou na nádraží tam a 3 hodiny zpět a pěšky taky hodina tam a hodina zpět. Tj celkem 8 hodin.

ijn
19. prosinec 2020, 17:28

argumenty na 3,14ču, nic jiného není.........???

Milan Vaněček
19. prosinec 2020, 20:28

Tady je malá ochutnávka, co nového bude jezdit na baterky v roce 2021.

youtube.com/watch?v=ih8KS0IC-0w

Zatím je to spíš pro bohaté, ostatní si budou muset ještě 5 let počkat.

Mají tam i Škodovku

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se