Domů
Akumulace energie
ČEZ: Tušimická baterie obstála ve svém testovacím provozu
Baterie v elektrárně Tušimice
Zdroj: ČEZ

ČEZ: Tušimická baterie obstála ve svém testovacím provozu

Velkokapacitní baterie v elektrárně Tušimice u Kadaně během roku testovacího provozu obstála. V tiskové zprávě to dnes uvedl mluvčí energetické společnosti ČEZ Martin Schreier. Na výzkumném projektu BAART, který se zabývá využitím baterií pro ukládání energie i regulaci rozvodu elektřiny se kromě ČEZ podílí také provozovatel energetické přenosové soustavy ČEPS. Monitorovací provoz bude pokračovat do poloviny letošního roku.

ČEZ je výhradním investorem projektu, ČEPS hradí cenu za službu regulace frekvence v pilotním režimu v souladu s metodikou regulace stanovenou Energetickým regulačním úřadem. Baterie má výkon čtyři megawatty (MW), což odpovídá například instalovaným výkonům některých malých vodních elektráren v Česku, a kapacitu 2,8 megawatthodiny (MWh). Je zapojena v bloku s jedním z turbogenerátorů tušimické elektrárny o výkonu 200 MW, který s akumulační jednotkou spolupracuje při koordinovaném nabíjení nebo vybíjení baterie.

Při poklesu frekvence sítě pod 50 Hertzů (Hz) se bateriový systém vybíjí, naopak při frekvenci vyšší než 50 Hz se bateriový systém nabíjí. Pokud tento stav trvá delší dobu, dochází k poklesu, respektive zvýšení naakumulované energie mimo definované meze a z toho plynoucímu omezení žádoucí reakce na změny frekvence sítě. V tomto případě pak vstupuje na scénu spolupracující blok. „Roční testy prokázaly, že bateriový systém v kombinaci s elektrárenským blokem je schopen spolehlivě automaticky regulovat frekvenci napětí při spolehlivosti nad 95 procent,“ řekl dnes Schreier.

Tomáš Pleskač, člen představenstva a ředitel divize nová energetika a distribuce ČEZ dnes uvedl, že testování zařízení nekončí. „Jedeme dál a vyzkoušíme, jak baterie obstojí například v testu rezervního módu a dalších rozvojových funkcí. Po standardní certifikaci baterie pro poskytování služeb výkonové rovnováhy předpokládáme od 1. července přechod do komerčního provozu,“ sdělil.

„V rámci projektu jsme definovali podmínky pro poskytování služby automatické regulace frekvence z bateriových systémů tak, aby byla zajištěna spolehlivost a bezpečnost provozu elektrizační soustavy,“ uvedl dnes místopředseda představenstva ČEPS Svatopluk Vnouček.

Společnost podle něj výsledky testování využila při úpravách takzvaného Kodexu přenosové soustavy, které vstoupily v platnost od začátku letošního roku.

Asociace pro akumulaci energie AKU-BAT CZ dlouhodobě upozorňuje, že Česko v rozvoji využití bateriových systémů i dalších forem akumulace v elektrizační soustavě zaostává. Problémem rozvoje akumulace v Česku je podle výkonného ředitele asociace Jana Fouska především to, že současný energetický zákon pojmy jako akumulace energie, úložiště elektrické energie nebo jejich ekvivalent vůbec nezná.

O poslaneckém pozměňovacím návrhu na zákonné zakotvení akumulace energie se však na sněmovním hospodářském výboru vedla v polovině února vášnivá debata. Například komunista Leo Luzar hovořil o tom, že se připravuje systém „baterkových baronů“. AKU-BAT CZ v reakci uvedla, že jednání vévodily nepravdivé informace. Výrazný podíl na tom podle ní má i „vlivná teplárenská lobby“, na kterou se někteří zákonodárci otevřeně odkazovali.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(32)
pr
22. březen 2021, 12:45

A zde se krásně ukazuje že jsme již definitivně ztratili stopu.

Dodnes máme legislativu která brání jakémukoli pokroku v energetice. Jestli nejsou definovány parametry připojovaného zařízení (zcela libovolného - třeba takového, který ještě nebyl vynaleznut), ale musí se čekat na "legislativní zakotvení pojmu akumulace", tak jsme pánové a dámy absolutně v zadeli.

Přiveze se kontejner který je již mimo hranice ČR zcela běžným komerčním produktem a "energetická vrchnost" na tomto běžném produktu provádí cituji: " výzkumný projekt " v běžném zapojení, tak nezlobte se, ale naše školství je prdely. A o úrovni znalostí reality té vrchnosti se nemá snad ani cenu slovo ztratit. Už přes deset let kdejakému majiteli FV panelů doma funguje měnič s akumulátorem přifázovaný k síti (pštt, prý se to nesmí!) a vrchnost vyhazuje děngy za " výzkumné projekty ". Zcela to dokresluje výstup "pana ČEZ" před sedmi lety který kreslil "budoucí stav" datových přenosů v distribuční síti obrázky které každý ajťák zná od roku 1996.

Dvacet let za opicema (a to nenarážím na ničí barvu pleti, ale na stav neuronové sítě jednotlivce). Du blejt.

pr
22. březen 2021, 12:48

I tak redakci díky článek - jako facku abychom se vzpamatovali a uvědomili si s jakým materiálem máme co do činění........

Martin Hájek
22. březen 2021, 16:06

Aby vám pane pr nepraskla žilka. Jinak ovšem nemáte pravdu, v civilizovaných zemích je úplně běžné, že se nové technologie před masovým nasazením testují. Není na tom nic divného. Spíš bych se ptal, jestli bude z toho projektu BAART nějaká veřejně dostupná závěrečná zpráva a nebo si to ČEPS nechá pro sebe.

pr
22. březen 2021, 18:15

Možné je vše pane Hájku,

asi je mezi námi značný rozdíl. Já dokáži rozlišovat a nematlat hrušky s jablky. Testování samozřejmě provádí kde kdo před koupí či nasazením a ani já nejsem výjimkou. O tom zde ovšem debata neplyne.

Drzost provádět "výzkum" a ještě formou "projektu" na ve světě zcela běžně používané věci, to chce opravdu fištróna. Kdo ten tunel financuje? Jen pro informaci, abychom tam mohli poslat NKÚ případně upozornit akcionáře že jim mizí groše.

Chápu, že z pozice PR propagátora potřebujete pokud možno eristickou dialektikou znemožnit diskutéry případně odvést pozornost na jiné téma aby Vám náhodou nepřestaly plynout děngy, ale i zde jste se střelil do haksny. Darmo pokus, nevyšlo to. Jak klasik poznamenal - Musíte se zlepšit "pane správče", nebo Vás vymění ;-)

Vladimír Šťastný
22. březen 2021, 19:12

Ještě, že vás tu ČEZ má. Ono totiž, pane mysliteli, pokud se ČEZ rozhodne pro bateriovou akumulaci ve velkém, pak půjde o investice v řádech miliard, možná více. Každý na svém místě je za něco zodpovědný, a pokud bude někdo zodpovědný za investované miliardy, musí vědět, že nevyletí komínem, protože pak by letěl i on a v energetice by si už ani neškrtl.

Co je špatného na tom, že ČEZ zkouší chování baterie v provozních situacích bloku? Vy jste si jednou koupil nějakou stavebnici, kterou jste pospojoval, a náhodou vám to funguje, jenže velká energetika je něco trochu jiného. Do vlastní haxny se tady opakovaně střílíte vy, vašimi namyšlenými komentáři něčeho, v čem zase tak moc honěný nejste.

pr
22. březen 2021, 19:51

Tak ještě i panu Šťastnému zopakuji to co jsem již odvětil Hájkovi.

Testování (zkoušky chování pro pana Šťastného) provádí téměř každý a v tom nejsem v rozporu s nikým a dělám to také. Tím nikdo jste i Vy, nejen pan Hájek. Můj příspěvek byl o zcela něčem jiném. Stačí rozumět psanému textu.

Vinkler
23. březen 2021, 06:23

Víte pane pr on když někdo dělá zkoušku jak říkáte za své, výsledky jsou jeho, nikoli veřejné. A tak si to musí odměřit i ten druhý. Je to skutečně ve velké síti problém zejména regulačnický. Pokud máte baterku v ostrově, no problem.

energetik
23. březen 2021, 07:35

Ať si ČEZ testuje co chce a jak dlouho chce, nevidím důvod proč by ostatní a zvláště konkurence měla na něj čekat až se nabaží, připraví a rozkrade několik mega.

JHE
22. březen 2021, 22:39

Pane pr. 40 let jsem pracoval v energetice a více než 15 let pro jednu velkou německou energetickou společnost a vím i tedy z praxe, jak je to s nasazením a vlivu velké akumulace na provoz ES . Na „vlastní kůži“ jsem prožil neřízený rozvoj FVE před více než 10 lety v ČR, včetně jeho dopadu na bezpečnost a spolehlivost elektrizační soustavy. A jsem také od roku 2016 „kdejaký majitel FV panelů doma“ včetně akumulace s měničem přifázovaným k síti i s možností ostrovního provozu. Takže mohu říci, že o akumulaci na rozdíl od vám něco vím. A díky vám a vám podobným, kteří si někde něco přečtou a hned jsou největšími odborníky na energetiku, přestávám komentáře k často i odborným článkům na tomto webu číst !! Je to ztráta času.

pr
23. březen 2021, 07:03

A k tématu vlákna proč se dělá "výzkum financovaný projektem" tam kde stačí ověřit zda výrobcem udané parametry zařízení se s realitou shodují byste něco neřekl? Nebo proč naši projektanti nedokáží projektovat dle výrobcem sdělených parametrů a snaží se objevit již objevené? Protože to co jste popsal do tohoto vlákna nepatří. Darmo pokus stejně jako v případě Hájka a Šťastného svézt debatu na jiné téma .....

Vinkler
23. březen 2021, 07:58

Výrobce udává jen to co se mu hodí. Některé kritické údaje neuvádí. To si musíte spařit rypák sám. Poznatek z praxe.

Projektantů regulačníků, kteří opravdu ví, je strašně málo, na rozdíl od projektantů "zapojení". Ani to není jednoduché ale ti jsou, neboť poskytují projektové podkladz k realizaci. Regulační SW - no zjednodušeně ten nic neprodukuje, tomu to jede nebo nejede.

pr
23. březen 2021, 08:07

Pokud výrobce něco neudává pak s tím nelze opakovaně počítat. Tím pádem je výzkum pro zde avizované zobecnění absolutně k ničemu. Takže správný postup je vyžádat si od výrobce doplnění informací. A pokud ten to odmítne, pak je zapotřebí hledat jinde. A ne vyhazovat peníze oknem. Pokud regulačníci existují je třeba zaplatit je a ne nějaké projekty na objevení objeveného či některé (výrobcem) neopakovatelné vlastnosti.

Vladimír Šťastný
24. březen 2021, 07:13

pr Výrobce má asi těžko k dispozici energetický blok na pokusy, aby je pro ČEZ mohl provést. Výrobce vyvinul výrobek s nějakými parametry. Parametry jsou OK ale to, jestli se ČEZu bude hodit do jeho záměru, se musí teprve vyzkoušet? Je to tak těžké?

Energetik 007
22. březen 2021, 13:00

Jestli za to odpovídá Plesky tak to je záruka neúspěchu.... viz. Rumunsko, Bulharsko elektrárna Varna, projekt vize 2008.

Nebo vlastně úspěchu ale ne pro ČEZ...

Jiří Kelnar
22. březen 2021, 13:41

Jojo, snad se za 5 let dočkáme toho, že nám uhelní lobisté přestanou blokovat stavbu bateriových úložišť a přestanou lidi s takovými argumenty, jako že soláry v noci nevyrábí, tak kde se vezme elektřina v noci. Asi je v roce 2021 moc brzo.

Vinkler
23. březen 2021, 08:01

Stavba není problém. problém mohou být investice, ale a to zejména , stabilní provoz sítě. O tom vy něco víte? Já ani ne, já jen že to je vždy průser.

Jiří Kelnar
23. březen 2021, 15:59

Podle těch akubaťáků mají investory, kteří mají svůj byznys model udělaný i bez dotací, tak o ně bych se nebál. Spíš teda z hlediska té stability sítě, nejsem exoert, ale baterkárna nemůže síť destabilizovat ne? Spíš právě naopak, pokud teda nemá nějaký error. Podle všeho je aktuálně problém v tom, že zákon nezná pojem akumulace a tedy není možné stavět.

Zbyněk Poisl
24. březen 2021, 13:09

Docela se mýlíte pane Kelnare. Baterkárny jsou problém docela velký i co se stability soustavy týká. Jde totiž o jejich kapacitu, která je velmi malá. Takže pokud se v jeden okamžik stane, že soustava potřebuje dodat výkon, jsou baterkárny schopné pomoct jen po docela krátký čas nebo jen malým výkonem, který situaci jen těžko zachrání. Pokud se takových baterkáren připojí k soustavě víc, pak je problém v tom, že se brzy vyčerpá jejich kapacita a regulační efekt je ten tam. Takže je nutné je něčím rychle nahradit a ro "rychle" znamená skokově!

Jaroslav Srba
22. březen 2021, 21:36

Škoda, že nejsou zmíněny pořizovací náklady.

pr
23. březen 2021, 08:00

Rád byste si kontejner postavil na zahradu? Nebo Vás zajímá cena která se vydává na regulaci sítě když se takovéto kontejnery vyplatí provozovat? (tedy jakou dardu dnes inkasují ti kteří to dělají postaru bez kontejneru?)

Jaroslav Srba
23. březen 2021, 08:41

Vaše ironie není na místě. Zajímat se o pořizovací náklady by se měl každý investor. Pokud ho náklady nezajímají, je něco hodně špatně.

pr
23. březen 2021, 10:19

Investor, investor.... takže jsem se strefil, že si chcete postavit kontejner na zahradu? A cožtak oslovit výrobce? Tipuji, že cena která byla vydána za ten popisovaný je dnes již zcela jinde a pro nynějšího investora jde o zcela zbytečnou informaci. Možná tak pro historika který sleduje pokles cen....

Jaroslav Srba
23. březen 2021, 19:30

Tipujete ? Aha !

Zbyněk Poisl
23. březen 2021, 11:45

Drahá hračka bez viditelného efektu. Dostavba Dukovan nebo Temelína by rozhodně měla mnohem větší smysl a byla by levnější! Proč nikdo neřekne, kolik ta sranda stála peněz? Protože by se ukázalo, že mám pravdu!

Jiří Kelnar
23. březen 2021, 16:01

Počkejte, chcete říct, že jeden malej kontenner stojí stejně, jako novej blok Dukovan? Podle mě by se za to dala postavit tak kantýna.

Jaroslav Srba
23. březen 2021, 19:33

Za kolik Kč byste si troufl postavit tu kantýnu ?

Vladimír Šťastný
24. březen 2021, 07:14

Nestojí, taky má jen zlomkový výkon.

Zbyněk Poisl
24. březen 2021, 13:19

Takže asi takhle. 2kWh akublok stojí cca 15000,- Kč. bez DPH! Dejme tomu, že ve velkém se to dá pořídit za cenu třetinovou. Takže 1kWh za 2500,- Kč. A to jsem velký optimista! Takže 1MWh za 2,5 mega. 2,8MWh za 7mega a to počítám jenom akumulátory. Ten měnič o výkonu 4MW bude nejmíň za dalších 10mega! Celá sranda tak 20 melounů! Celkem hezká kantýna....

Petr
23. březen 2021, 14:08

Tady je zase chaotických spekulací. Tak já vám teda napíšu co zhruba ČEZ vykoumal.

Samozřejmě hlavním účelem je krizové nasazení, aby při blackoutu mohly podobné elektrárny či teplárny v nejhorším případě umět nastartovat samy. A dnešní běžné lionky pak ještě umožňují využití navíc každodenně dlouhodobě udržitelně vybíjením a nabíjením mezi 40%-60% stavu té baterie.

Vinkler
23. březen 2021, 20:50

Ale pro start z blackoutu je daleko, daleko levnější dýzl.

Použití je zejména pro krátkodobé vyrovnávání sítě. I když start možná jednou...

T
23. březen 2021, 19:10

Kdy ze budou zavirat Tusimice?

Vladimír Šťastný
24. březen 2021, 07:15

2040

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se