Domů
Akumulace energie
Elektronové závody 2: Mercedes-Benz EQA 250, EQC 400, Volkswagen ID.4 a BMW iX3
Zdroj: ABB

Elektronové závody 2: Mercedes-Benz EQA 250, EQC 400, Volkswagen ID.4 a BMW iX3

Dnes se podíváme na nabíjení elektromobilů, bude se jednat o dva zástupce garáže Mercedes-Benz a to model EQA 250 a EQC 400. Dále se závodu zúčastní BMW iX3 a Volkswagen ID.4. Všechna tato auta disponují slušným dojezdem i použitelností. Mají také podobnou kapacitu baterie. Díky tomu, že všechna tato auta disponují CCS standardem nabíjení, byl test proveden na nabíječkách s maximálním nabíjecím výkonem 350 kW v síti Ionity. Trakční baterie byly jízdou ohřáty před nabíjením tak, aby nabíjecí výkon byl co nejvyšší.  Tento test provedl Bjorn Nyland v tomto videu.

Mercedes-Benz EQA 250

Mercedes-Benz EQA 250 má pohon jen předních kol. Existují i varianty EQA 300 a 350, ty mají pohon všech kol, vyšší výkon a kratší čas akcelerace z 0 na 100 km/h. Technické parametry EQA 250 jsou shrnuty níže:

  • Využitelná kapacita baterie je 66,5 kWh (celková kapacita 79,8 kWh)
  • Výkon asynchronního elektromotoru je 140 kW (pohon předních kol)
  • Dojezd podle WLTP je až 426 km
  • Čas akcelerace z 0 na 100 km/h je 8,9 sekund
  • Maximální výkon nabíjení v tomto testu 109 kW (100 kW dle výrobce)
  • Palubní nabíječka má výkon 11 kW
  • Maximální rychlost vozidla je 160 km/h
  • Rozměry vozu jsou délka: 4,46 m výška: 1,62 m a šířka přes zpětná zrcátka: 2,02 m

Mercedes-Benz EQC 400

EQC je SUV, které je o něco větší než již zmíněné EQA. Disponuje pohonem všech kol, větší využitelnou kapacitou baterie a dalšími rozdíly a také vyšší cenou.

  • Využitelná kapacita baterie je 78 kWh (celková kapacita 85 kWh)
  • Výkon elektromotoru je 300 kW (pohon všech kol)
  • Dojezd podle WLTP je až 411 km
  • Čas akcelerace z 0 na 100 km/h je 5,1 sekund
  • Maximální výkon nabíjení v tomto testu  kW (100 kW dle výrobce)
  • Palubní nabíječka má výkon 11 kW
  • Maximální rychlost vozidla je 180 km/h
  • Rozměry vozu jsou délka:  m výška:  m a šířka přes zpětná zrcátka:  m

BMW iX3

Toto vozidlo je zatím nejnovější přírůstek od automobilky BMW, jedná se o SAV (sport activity vehicle). Cena začíná na 1,8 milionu Kč. Jedná se prostorný a pohodlný vůz.

  • Využitelná kapacita baterie je 74,5 kWh
  • Výkon elektromotoru je 210 kW
  • Dojezd podle WLTP je až 458 km
  • Čas akcelerace z 0 na 100 km/h je 6,8 sekund
  • Maximální výkon nabíjení v tomto testu 155 kW
  • Maximální rychlost vozidla je 180 km/h
  • Rozměry vozu jsou délka: 4,734 m výška: 1,668 m a šířka přes zpětná zrcátka: 2,138 m, hmotnost: 2260 kg

Volkswagen ID.4

Toto vozidlo patří do rodiny ID, jedná se o druhý uvedený model, první byl ID.3, který je rozměrově menší. Cena startuje na 992 tisících českých korun (verze City 52 kWh). Za výkonnější palubní nabíječku a rychlejší nabíjení stejnosměrným proudem a větší baterii si budete muset připlatit (verze Life).

  • Využitelná kapacita baterie je 75 kWh (celková kapacita 82 kWh) u verze Life
  • Výkon elektromotoru je 150 kW (pohon zadních kol)
  • Dojezd podle WLTP je až 493 km
  • Čas akcelerace z 0 na 100 km/h je 8,5 sekund
  • Maximální výkon nabíjení v tomto testu 125 kW (125 kW dle výrobce, verze Life)
  • Palubní nabíječka má výkon 7,2 kW (City) nebo 11 kW (Life)
  • Maximální rychlost vozidla je 160 km/h
  • Rozměry vozu jsou délka: 4,58 m výška: 1,63 m a šířka bez zrcátek: 1,85 m

Závod začíná

1.minuta

  • Mercedes EQA 250 - 109 kW, +1 %SoC
  • Mercedes EQC 400 - 104 kW. +1 % SoC
  • BMW iX3 - 154 kW, +3% SoC
  • Volkswagen ID.4 Max - 125 kW, +2 %SoC

5. minuta

  • Mercedes EQA 250 - 112 kW, +12 %SoC
  • Mercedes EQC 400 - 107 kW, +9 %SoC
  • BMW iX3 - 151 kW, +15 %SoC
  • Volkswagen ID.4 Max - 125 kW, +11 %SoC

10. minuta

  • Mercedes EQA 250 - 109 kW, +25 %SoC
  • Mercedes EQC 400 - 108 kW, +19 %SoC
  • BMW iX3 - 105 kW, +30 %SoC
  • Volkswagen ID.4 Max - 120 kW, +25 %SoC

20. minuta

  • Mercedes EQA 250 - 97 kW, +50 %SoC
  • Mercedes EQC 400 - 98 kW, +40 %SoC
  • BMW iX3 - 93 kW, +53 %SoC
  • Volkswagen ID.4 Max - 86 kW, +47 %SoC

Cílová rovinka - čas nabití z 10 % na 90 %

  • Mercedes EQA 250 - 35 minut (63 kW)
  • Mercedes EQC 400 - 46 minut (53 kW)
  • BMW iX3 - 41 minut (46 kW)
  • Volkswagen ID.4 Max - 45 minut (40 kW)

Závěr

Proč zrovna Mercedes-Benz EQA 250 vyhrál tento závod nabíjení? Může za to velká rezerva kapacity trakční baterie, která činí 13,3 kWh. Znamená to, že když vozidlo hlásí, že je nabito na 90% nabití, tak reálný stav baterie je nižší a nabíjecí výkon je díky tomu stále relativně vysoký. Část kapacity je skryta pod uživatelskými 0 % SoC a nad uživatelskými 100 % nabití.

Všechna vozidla v tomto testu jsou více než schopná cestování na dlouhé vzdálenosti. Trakční baterie využívají prismatické Li-ion články a disponují aktivním tepelným managementem, který zajistí optimální provoz a dlouhou životnost. Uživatelé se tak nemusí bát, že by je elektromobil na cestách zásadně zdržoval.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(1)
Tom
27. květen 2021, 19:55

Prismatické články jo?

Určitě??

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se