Havlíček: Vláda bude rozhodovat o miliardové pobídce pro továrnu na baterie
Vláda by měla během následujících týdnů rozhodnout o pobídce v řádu jednotek miliard korun, aby v Česku vznikla továrna na baterie pro elektroautomobily. V dnešním vystoupení ve Sněmovně před hlasováním o nedůvěře kabinetu to uvedl vicepremiér a ministr průmyslu a dopravy Karel Havlíček (za ANO). V polovině března ministr řekl Hospodářským novinám (HN), že česká vláda o projektu jedná s německou automobilkou Volkswagen.
„Během následujících týdnů máme rozhodnout o podpoře v řádu jednotek miliard korun, které půjdou do největší investice této vlády, a to je Gigafactory – fabrika na výrobu baterií,“ řekl dnes Havlíček.
„Všechno se vyvíjí správným směrem a je velká šance, že budeme jednou z evropských zemí, která zde bude Gigafactory mít,“ uvedl. Podotkl, že pokud by však dnes vládě byla vyslovena nedůvěra, pochybuje, že případný úřednický ministr by si za investiční pobídku v takovém rozsahu vzal zodpovědnost. „Troufám si tvrdit, že nikoliv,“ dodal Havlíček.
Ministr už loni oznámil, že skupina ČEZ zvažuje v příštích několika letech stavbu továrny na lithiové baterie pro auta v severních Čechách, kterou označil jako projekt Gigafactory. Na výrobu baterií chce firma spolu s investory z automobilového průmyslu využívat lithium z oblasti Cínovce v Krušných horách. Volkswagen, jehož součástí je i česká automobilka Škoda Auto, letos v březnu oznámil, že plánuje mít do roku 2030 v Evropě šest továren na baterie. Uvedl, že jedna by mohla být v Česku.
„Jednáme o tom intenzivně, váže se to na projekt Gigafactory ČEZ, který považuji za jednu z priorit a klíčovou investici v dalších letech. Tato příležitost nám nesmí uniknout, sledujeme tam i vazbu na těžbu lithia, byť to není podmínkou, ale byl by to výborný řetězec. Rozhodnout chceme v tomto roce, jsme od ČEZ pravidelně informováni a buď já, nebo lidé z týmu ministerstva průmyslu jsme u jednání s potenciálními klíčovými investory vznikajícího konsorcia,“ řekl v březnu HN Havlíček.
Lithium je považováno za kov budoucnosti, v Česku jsou podle odhadů asi tři procenta světových zdrojů lithia – naprostá většina na Cínovci a malé množství ve Slavkovském lese. Ložisko u Cínovce je největší v Evropě. Lithium a jeho využití bylo jedním z hlavním témat sněmovních voleb v roce 2017 a vyvolalo spory v tehdejší vládě ČSSD, ANO a KDU-ČSL.
Mohlo by vás zajímat:
kdo nám zaplatí za zničenou půdu? za potraviny, které se kvůli tomu nevypěstují? nebo to se najíme baterií?
Třeba někomu dojde, že tyhle projekty mohou zabít dvě mouchy jednou ranou - lze dotovat i tím, že stát nachystá vyčištěnou parcelu po nějakém socialistickém podniku a zasíťujete ji, popř. vyřídí některé souhlasy v předtermínu.
Vzpomínám si, jak bylo rozhodnuto průmyslové zóně Joseph u Havraně poblíž Mostu o stavbě hliníkárny na polích s ornicí s nejvyšší bonitou a to prakticky na dohled od severočeských průmyslových oblastí. Přesně takhle se to dělat nemá a vždy je špatně , pokud někdo vedený možná dobrými úmysly o zaměstnanosti třeba ani nemá na výběr než to umístit jako v tomto případě.
Tady ještě pořád někdo žije v 17. století, kdy orná půda byla základem všech hodnot, co? Jo, tehdy jí byl v českých zemích nedostatek, dnes ne.
No ona je pořád. Skladu nebo montovny se nenajíte. Pokud by se nedováželo 70% potravin tak jako bylo za 1.či 2. války, tak chcípneme hladem.
Podle informací ČEZu má baterkárna stát v místech bývalé hnědouhelné elektrárny, takže win-win
Na 600 000 ha není u nás co pěstovat a tím jak roste výnos zemědělců a nestoupá počet obyvatel je půdy čím dál tím více.
Jasně 70% potravin, masa, mléka se dováží od dotovaných zemědělců. To se špatně konkuruje. Krachují naši a půdu kupují bílí koně. Po jisté době přijde dotaz. Tak co hoši co je tady vaše.
To si nevidíte ani na špičku nosu? Asi se najíte a zasvítíte z trávy a kořínků :)
havlíček je velice úspěšný:
- máme skvělou D1 a další dálnice
- České dráhy a SŽDC šlapou výborně až na to že polovina vlaků má WC s vývodem na koleje
- ČEZ nebude stavět ETE 3,4 kde má stavební povolení ale v EDU už požádal o územní rozhodnutí
Pokud má být elektrický výkon rozmístěný rovnoměrněji na území, kde se má spotřebovávat, je rozhodně lepší rozšiřovat nejdříve Dukovany. A nejlépe rovnou o dva bloky se spuštěním 2 let od sebe. Stejně tak by ale ČEZ a legislativa měly umožňovat alespoň částečnou soběstačnost v podobě FVT na stavbách.
Pokud má být elektrický výkon rozmístěný rovnoměrněji na území, kde se má spotřebovávat, nemá smysl rozšiřovat ani Temelín ani stavět v Dukovanech.
Přesně tak, jednu jaderku v Průhonicích a druhou v Krpoli, to jsem pak zvědavý, jak by to NIMBY zvládli. Všichni chtějí novou jaderku, ale jen v Dukovanech a Temelíně, nikde jinde by to neprošlo přes lidi.
Btw. já celkem horuju za to, aby nám tu za baráky podél Dyje postavili ty větrníky, jak je mají v Rakousku. A teda na továrny a domy naházeli soláry na střechu.
Takový detail, psal jsem "rovnoměrněji", nikoliv rovnoměrně. Nepodsouvejte mi, že bych psal o tom, že je výkon výše zmíněných elektráren umístěný ideálně směrem ke spotřebitelům. A vaše hláška o půdě je názor hodný ortodoxního technokrata.
Vyspělé společnosti/státy se k šetrnosti vůči půdnímu fondu přiklánějí stejně naléhavě jako k průmyslu 4.0 nebo kybernetické bezpečnosti vůči Rusku, Číně, KLDR nebo Iránu.
Janě je třeba postavit OZE parodie a vyrábět el. energii z plynu....
Agro fotovoltaika umožňuje výrobu elektřiny i pěstování plodin při sníženém odparu. A když se k tomu přidá využití vlastní vyrobené elektřiny k pohonu zemědělských strojů, využití konstrukcí pro umělé zavlažování, tak to dává všechno dohromady větší efektivní smysl.
V zemědělství zatím není ani nejmenší důvod pohánět stroje elektřinou.
To se může radikálně nutnými opatřeními snadno změnit, aby to bylo přijatelné.
Zase budeme mít další montovnu ve které budou lidi dělat na tři směny za minimálné mzdu a zisky půjdou mimo naši republiku. Paráda. Jen tak dále!
Záleží na tom, jak chytře se taková příležitost uchopí, jaká pozornost se bude věnovat oblastem s vyšší přidanou hodnotou a vyšší marží.
Nejsme montovna, smějme se a zbohatneme:
https://www.6dhub.cz/uvod/portal/pavel-kysilka-sme-jme-se-a-zbohatneme/
Podobně jako je budoucností energetiky energetický internet, je budoucností dopravy dopravně-logistický, multimodální, propojený, značně elektrifikovaný a autonomně řízený internet.
Současný informační internet projde v procesech digitální transformace společnosti konvergencí s těmito novými typy internetu do nové podoby.
Z toho vyplývají jak hrozby tak i kvanta nových příležitostí (především pro ty, kteří si uvědomují, v jakém jsme století).
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se