V Belgii spouští "největší baterii na kontinentu"

Vojtěch Kříž
9. říjen 2025, 13:46
31 komentářů
v-belgii-spousti-nejvetsi-baterii-na-kontinentu

Společnosti Engie a Sungrow akreditovaly a spustily první část projektu bateriového úložiště s aktuální kapacitou 400 MWh. Projekt, který by po plném spuštění měl být podle firmy "největší baterií na kontinentu", se nachází v belgickém Vilvoorde a plné kapacity by měl dosáhnout do konce roku 2025.

Projekt využívá 320 baterií firmy Sungrow s názvem "PowerTitan". Podle Jamese Liho, který se vyjádřil pro PV-Magazine, nové baterie nabízejí o 7 % větší energetickou hustotu a jsou o čtyři decibely méně hlučné. Po dokončení projektu by úložiště mělo dosáhnout 200 MW výkonu a celkové skladovací kapacity 800 MWh.

Engie je francouzská, částečně státem vlastněná nadnárodní firma, která podniká v celé řadě energetických projektů – od plynu a ropy přes distribuci až po obnovitelné zdroje. Projekt ve Vilvoorde je její spoluprací s čínskou firmou Sungrow, která podniká ve fotovoltaice, akumulátorech a měničích.

Na projektu je zajímavé, že původně byl zamýšlen jako plynová elektrárna, ke změně na bateriový projekt došlo z důvodu problémů s povoleními. Engie však má i další bateriové projekty, například v Belgii pracuje také na projektu o výkonu 100 MW s kapacitou 400 MWh poblíž vesnice Kallo.

Ačkoliv se Sungrow chlubila, že jde o největší projekt v kontinentální Evropě, technicky tomu tak v současnosti není a stane se tak až po plném spuštění. Bulharský projekt připojený v květnu tohoto roku má výkon 124 MW s kapacitou 496 MWh.

Belgický energetický mix

Belgie plánuje letos odstavit některé své jaderné elektrárny. V plánu bylo celkové odstavení, ovšem vláda z této politiky postupně ustoupila a dokonce plánuje nové jaderné bloky. V případě některých elektráren však k odstavení musí dojít z důvodu věku reaktorů – stalo se tak například nedávno s prvním blokem elektrárny Tihange, který byl už čtvrtým blokem, který Belgičané odstavili.

Belgie tedy řeší, jak doplnit chybějící kapacity po odstavení jaderných reaktorů, a součástí řešení jsou pro vládu právě i bateriové projekty. Díky aukcím pro kapacitní mechanismy má Belgie nasmlouvaný vznik přes 1 GW výkonu v bateriových úložištích do roku 2029.

Komentáře (31)

Jarda9. říjen 2025, 14:06

Za dobu výstavby takové BESS se nestihne udělat u JE ani geologický průzkum:-)

Milan Horak9. říjen 2025, 15:21

Zajimalo by me porovnaní nákladů JE (80let provoz) a stejne vykone bateriove uloziste take na stejnou dobu. Myslím, že bychom se nedoplatili. Teda za ty baterky.

Jarda9. říjen 2025, 16:45

A mohu se tedy zeptat na základě čeho si to tedy myslíte, když to porovnání nemáte?

Petr Novotný9. říjen 2025, 20:07

To ano , ale tato baterie nevyrobí ani 1Wh el. energie. Je to jen akumulace. Když vezmeme výstavbu JE pak výstavba 2 bloků JE bude u nás trvat 12 let dají 16TWh el. energie FVE pro tu samou výrobu cca výkon 18GW - to je 18 let výstavby při udržení tempa o 1/3 vyššího než v letošním roce. Takže ano výstavba JE je pomalá , ale FVE není rychlejší.

Jarda10. říjen 2025, 07:25

Cituji: "pak výstavba 2 bloků JE bude u nás trvat 12 let"

To není pravda, možná tak jednoho, když to dobře půjde.

Oldřich Vašíček10. říjen 2025, 08:40

I kdyby trvala 20 let (doufám, že doba dokončení bud spíše blízká plánu), tak stále vyrobí více energie než jakákoli baterka. Potažmo, více energie vyrobí i dynamo na kličku k ruční svítilně.

V plné výbavě bude mít výkon 200MW a kapacitu na 4h tohoto výkonu. Pokud byste počítal jako náhradu jednoho menšího bloku (cca 600MW), tak potřebujete 3 tyto baterky. Ale stále máte, pokud je něčím rychle a levně nabijete, stále jen kapacitu na 4h. Tedy ani celou letní noc.

Baterie mají nyní v systému své místo. Ale stále to není náhrada zdrojů. Je to jen pro vyrovnávání dynamiky OZE. Tu energii pro uskladnění musí někdo někde skutečně vyrobit. ;)

Pavel Svoboda10. říjen 2025, 09:17

Zjevně jste nepochopil základní funkci a důvod existence baterií. Baterie slouží k uskladnění elektrické energie, když je jí nadbytek (obrovské přebytky z FVE a VTE, které navíc v budoucnu budou několikanásobně větší). V době nedostatku elektrické energie tyto baterie uvolní do sítě uskladněnou energii. Tento princip sledujeme roky už u RD. Nyní tyto velké projekty začnou fungovat i v rámci sítí. Jen díky bateriím mohou RD fungovat více jak polovinu roku zcela bez dodávek ze sítě. Chápu nevraživost k bateriím ze strany fanoušků JE a fosilních elektráren. Baterie budou zcela zásadní změnou v energetice. Urychlí skokově konec fosilních zdrojů a zásadně omezí i zdroje jaderné.

Slavomil Vinkler10. říjen 2025, 19:03

No tu funkci asi nechápete vy No když by bylo třeba pokrýt cca 3-4 měsíce . Jinak musíte mít zdroje 2x tj. na půl roku když svítí a na půl roku když nesvítí. A pak něco na stabilizaci sítě proti blackoutům. Fungovat to může ale za trojnásobnou cenu.

Jarda10. říjen 2025, 09:22

To vůbec nemění nic na tom, že p. Novotný napsal nesmysl.

Ale díky za vysvětlení rozdílu na příkladu s dynamem na kličku.

Třeba tu bude někdo, kdo neví, že BESS energii nevyrábí, ale uchovává.

Já dodám, že JE i BESS dělají to, k čemu jsou určeny.

Emil10. říjen 2025, 09:21

Možná vám uniklo, že se ty bloky budou stavět téměř současně, a že harmonogram výstavby je podstatně kratší než 12 let, takže jak jste přišel na to, že to není pravda?

Jarda10. říjen 2025, 10:22

Počkám si na p. Novotného co si on přesně představuje pod pojmem "doba výstavby".

Ale když už jste zase tady.

Možná unikla vám moje několikátá prosba o zaslání odkazu na aktuálně platnou Státní energetickou koncepci.

Díky

Emil10. říjen 2025, 10:34

Tak to vám ušetřím čekání, doba výstavby je doba kdy se ten blok skutečně staví, obvykle je ohraničená prvním betonováním jaderného ostrova a zahájením výroby elektřiny.

Jarda10. říjen 2025, 12:09

Ne, neušetřil, stále čekám na odkaz aktuální SEK.

A v jakém legislativním dokumentu je tato vaše definice specifikována, můžete poslat odkaz?

Děkuji

Emil10. říjen 2025, 12:22

Tak klidně čekejte dál. Člověk který sám jemu položené otázky buď ignoruje, jako v tomto vlánkně, nebo odpovídá ve stylu, cituji: "žádejte si co chcete a kde chcete", se někdy nedočká vůbec...

Jarda10. říjen 2025, 12:39

Ano, máte pravdu, že služně položenou otázku na SEK dlouhodobě ignorujete.

Je to jasným důkazem, že tu tvrdíte něco, co nemůžete dokázat.

A klidně si napište svoji klasiku, že jsem si to "zase vymyslel":-D

Emil10. říjen 2025, 13:01

Ano, vymyslel jste si to, žádnou otázku na SEK jste nepoložil, pouze jste prosil o odkaz, ačkoliv jeho nalezení je otázka 5 sekund (za předpokladu základních znalostí práce s internetovým prohlížečem). Vzhledem k tomu, že sám otázky na vás ignorujete, jak je vidět i v tomto vlákně, nebo podobné žádosti odbýváte stylem "žádejte si co chcete a kde chcete", vy jste ten poslední, co tu může něco vykřikovat o "jasných důkazech, že tu tvrdíte něco, co nemůžete dokázat".

A jelikož bychom se od vašeho nepravdivého tvrzení opět dostali do nekonečné smyčky pindání o ničem úplně mimo původní téma, jak máte ve zvyku, dále v tomto vlákně reagovat nebudu.

Jarda10. říjen 2025, 13:30

Nemáte fakta.

Ani SEK, která potvrzuje vaše tvrzení, ani legislativní definici doby výstavby JE, tak jen trapně mlžíte a vykrucujete se z odpovědi.

Ale to tu raději budete zbytečně pindat a poučovat, místo toho, abyste poslal odkaz, který vy jistě najdete za 3 sekundy.

Petr Hariprasad Hajič10. říjen 2025, 18:32

Aktualizovaná Státní energetická koncepce (SEK) dosud nebyla schválena. Příprava a projednávání dokumentu se protahují, vláda měla původně SEK schvalovat již v roce 2024, ale narazila na kritiku a neprošla. Ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček avizoval, že se o schválení SEK pokusí ještě v tomto volebním období, tedy do podzimu 2025, ale ke schválení nedošlo.

Emil10. říjen 2025, 18:58

Dokud nebyla schválena "aktualizovaná Státní energetická koncepce", stále platí ta předchozí "aktualizovaná Státní energetická koncepce".

Emil9. říjen 2025, 14:16

Jako by se snad u takhle velkých bateriových úložišť geologický průzkum dělat nemusel také...

Jarda9. říjen 2025, 15:11

To ovšem mé tvrzení nijak nemění.

Ale když už jste tady.

Možná, že jste přehlédl moji prosbu o zaslání odkazu na aktuálně platnou Státní energetickou koncepci z naší minulé diskuze.

Díky

Slavomil Vinkler9. říjen 2025, 15:59

Takový blok baterié nahradí z hlediska stability sítě v nejlepčím 200 MW točivý stroj. Místo jedné JE jich musí být 5. A to nemluvím o kapacitě na 4 hodiny proti JE.

Petr Hariprasad Hajič10. říjen 2025, 18:36

Točivé stroje nejsou zase taková výhra. Polovodičové měniče reagují mnohem rychleji (v řádu desítek mililisekund) na výkyvy a v spojení s BESS to umí oběma směry (+- výkon), umí regulovat i napětí a (současně) i frekvenci. Točivé stroje jsou proti tomu dost pozadu.

Emil10. říjen 2025, 19:05

Desítky milisekund je právě naopak z hlediska stability sítě pomalé proti točivým strojům, které díky setrvačnosti reagují za nula milisekund, a ta jejich reakce není závislá na elektronice, je to jejich přirozená vlastnost.

Josef Sedlák12. říjen 2025, 11:09

Točivé stroje „reagují za nula milisekund“ na fázové posuny síťového napětí především v důsledku jejich fyzikálně dané výkonové charakteristiky zátěžný úhel / výkon. Tím, že tu setrvačnost mají, mají také k dispozici energii, ze které jsou schopny ten skokem změněný výkonový nárok okamžitě hradit (při skokovém posunu síťové sinusovky).

K fázovým rozdílům mezi těmi sinusovkami může docházet prakticky skokem a skokem na ně reagují základní fyzikální principy synchronního alternátoru. Setrvačnost soustrojí se uplatňuje tedy již v rozmezí milisekund až max 5s i tehdy, kdyby na změny v síti nezareagovaly regulátory alternátoru a turbosoustrojí. Vlivy posunu fáze (zdroj / síť) zafungují bezprostředně (výkon nahoru i dolů pro vzrůst či pokles zátěžného úhlu), na trvající rozdíly (tedy na změnu frekvence) pak teprve reaguje regulace turbosoustrojí (trvale vyšším či nižším výkonem souvisejícím s trvalou změnou zátěžného úhlu).

Josef Sedlák12. říjen 2025, 10:35

Představa, že na udržování stability elektrických sítí lze srovnávat polovodičové měniče (s reakční dobou desítek milisekund) s rotačními zdroji jen vypovídá, že nemáte elementární představu, na jakých fyzikálních základech funguje spolupráce energetického zdroje a sítě. Aby energetický zdroj dodával relativně stabilní výkon do sítě, musí být jím generovaná sinusovka napětí synchronní se sítí a musí mít stabilní posun vůči síti (předbíhat síť). Tak, jako můžeme naměřit konstantní střídavé napětí (400V AC) mezi fázemi (230V AC), které jsou vzájemně posunuty o elektrických 120° (tedy 20ms / 3 = 6,66ms), musí být obdobný konstantní posun mezi sinusovkou zdroje a sítě, aby byl vzájemným rozdílem těchto napětí protlačován do sítě konstantní AC proud (a tedy i výkon). Posunu sinusovek (zdroje a sítě) se říká zátěžný úhel a u synchronního alternátoru bývá okolo 30°elektrických (360°=20ms; 20ms/12=1,666ms). Protože výkon dodávaný alternátorem do sítě fyzikálně souvisí se zátěžným úhlem podle funkce sinus, dodává alternátor maximální možný výkon při zátěžném úhlu 90° (20ms/4 = 5ms). Při zátěžném úhlu 90°tedy dodává alternátor do sítě 2x větší výkon, než při 30°. Mez 90°lze ale využít jen dynamicky, jinak hrozí rozpad spolupráce alternátor / zdroj, protože nad 90°fázového posunu výkon naopak klesá (sinus). Na základě fyzikálních principů tedy alternátor se sítí spolupracuje v jednotkách milisekund (mezi 0ms až 5ms). Souvislost mezi napětím zdroje a napětím sítě (s jejich nutný fázovým posunem) a s výkonem dodávaným do sítě fyzikálně platí i pro napětí generovaná pomocí měničů. Soufázovost, se kterou souvisí dodávaný výkon, musí být také v jednotkách milisekund. Jestliže je měnič schopen až s reakční dobou desítek milisekund měnit fázový posun jím generovaného napětí vůči napětí sítě, je to z hlediska dynamické stability sítě, jak vidno, prakticky k ničemu.

Mex10. říjen 2025, 01:00

To si dělají srandu, že mají ty kontejnery tak uskočené proti těm trafačkám?

Vždyť to vypadá děsně.

Jako by si hrála děcka a rozházela po koberci kostky.

Jarda10. říjen 2025, 07:28

Tady se nehraje úplně na estetiku, ale důležitější jsou bezpečnostní odstupové vzdálenosti.

Jaroslav Studnička10. říjen 2025, 07:42

Kde je v bezpečnostních odstupových vzdálenostech uvedeno, že musí by měly být kontejnery uskočeny od trafaček?

Petr Hariprasad Hajič10. říjen 2025, 18:42

Mě vadí pohled na chladící věže Temelína. Hlavně směrem od zámku Hluboká, která v perspektivě od ní vypadá při pohledu na vy obrovské dinosaury jako dětská skládačka. Je to opravdu neestetický hnus. Úplně to Hlubokou deklasovalo.

Jaroslav Studnička10. říjen 2025, 20:04

Jak to souvisí s mým příspěvkem?

Pokud se vám v Hluboké nelíbí, tak se přestěhujte.

Mimochodem je to pouze váš subjektivní pocit. Např. průměrné ceny nemovitostí jen lehce zaostávají za Českými Budějovicemi. Turistická návštěvnost Hluboké opravdu s Temelínem netrpí.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

Přihlásit se