Domů
Akumulace energie
WoodMac: Tempo rozvoje akumulace letos bude meziročně trojnásobné
Větrná elektrárna s bateriovým úložištěm. Zdroj: Vattenfall
Zdroj: Vattenfall

WoodMac: Tempo rozvoje akumulace letos bude meziročně trojnásobné

Globální trh s akumulací energie má letos podle výhledu konzultační společnosti Wood Mackenzie prudce vzrůst. Prudký nárůst celkového instalovaného výkonu i kapacity úložišť společnost předpovídá i na následující rok. Během současné dekády by hlavními tahouny tohoto trhu měly být Spojené státy a Čína.

S prudkým rozvojem využívání obnovitelných zdrojů roste i význam flexibility a akumulace elektrické energie. V případě krátkodobé akumulace se ke slovu dostávají stále častěji bateriová úložiště, přičemž tento trh podle posledního výhledu společnosti Wood Mackenzie čeká během letošního a příštího roku prudký rozvoj, a to navzdory narušení řady dodavatelských řetězců vlivem pandemie onemocnění COVID-19.

Podle společnosti by se mělo tempo rozvoje akumulace letos meziročně ztrojnásobit, kdy by globální kapacita těchto zařízení měla letos vzrůst o 28 GWh oproti loňským 10 GWh. Podobně by měl vzrůst i globální přírůstek instalovaného výkonu, a to z loňských bezmála 5 GW na více než 12 GW v letošním roce. Podobně silný meziroční nárůst poptávky WoodMac očekává i v roce 2022, po zbytek první poloviny současné dekády by měl poté zpomalit.

V druhé polovině tohoto desetiletí by nicméně měl trh opět začít silně růst, celkově by kapacita bateriových úložišť měla na celém světě dosáhnout do roku 2030 bezmála 1 TWh. Podobně jako v letošním i následujícím roce mají tomuto trhu zcela jasně dominovat Spojené státy a Čína. Největší část akumulační kapacity, téměř tři čtvrtiny, mají podle společnosti obstarat úložiště připojená do rozvodných soustav.

"Spojené státy a Čína budou dominovat globálnímu trhu s akumulací, spolu zajistí přes 70 % výkonu instalovaného v období do roku 2030," uvedl analytik Xu Le.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(43)
l Vinkler
21. říjen 2021, 08:20

...globální kapacita těchto zařízení měla letos vzrůst o 28 GWh...= 1Dukovany na 1 den

SIC globální.

Vinkler
21. říjen 2021, 08:58

1 dukovany na 1 den = celosvětový přírůstek

Milan Vaněček
21. říjen 2021, 11:24

Pane Vinkler, víte něco o exponenciálním růstu? Možná nám to všem zase kovid připomene.

Fotovoltaika měla nainstalováno těch 5 GW výkonu až po roce 2000. A během roku 2023 již celkové světové instalace překročí 1 TW instalovaného výkonu,

vidíte že 200 násobný růst se stihnul za cca dvě dekády,

U baterií to bude ještě rychlejší, baterie chce nejen energetika ale i všechny automobilky, myslím že ten 200x růst stihnou už za 1 dekádu.

jozka
21. říjen 2021, 11:39

Takze za jednu dekadu uz to bude 1Dukovany/200 dni celosvetove? Pane jo...

Milan Vaněček
21. říjen 2021, 12:36

ad Jozka: A za dvě dekády (tedy v čase údajné dostavby nových Dukovan) to už bude cca dvěstěkrát výroba "nových Dukovan". Tedy nevidím důvod, proč je stavět, akorád že si spousta lidí na té zastaralé technologii namaže kapsu a my ji pak budeme dotovat celou dobu provozu.

jozka
21. říjen 2021, 13:16

No, zatim dotujeme tu udajne levnou technologii. A ten dvestenasobek taky asi nebude zadarmo, ze?

Martin Svoboda
21. říjen 2021, 22:38

Zastaralostí JE bych moc neoperoval.

Fyzikální podstatou fotovoltaického článku je fotoelektrický jev, který objevil Alexandr Edmond Becquerel v roce 1839.

Je to stejné, jako s automobily. Všichni si myslí, jak nejsou elektromobily moderní. Ale pravdou je, že motor s vnitřním spalováním je jako vynález poslední, tedy nejmodernější.

Josef
22. říjen 2021, 22:44

S akumulací je to složitější, většina baterií skončí totiž v dopravě a pokud se prodá dejme tomu 50 milionů EV ročně s průměrně 60kWh baterií pak to jsou 3TWh ročně. Doprava bude mít akumulaci okolo 50-60TWh ročně = akumulace světové sítě na 12-13 hodin / hrubé odhady / tak někdy k roku 2045 ono se to zdá málo, ale stačí to na krytí spotřeby den x noc nebo k vykrytí denních špiček.... Jinak domácí úložiště jsou podle mého názoru neefektivní je to o špatné legislativě a o ničem jiném....

hlpb
21. říjen 2021, 11:44

Upřesním k překročení instalovaného výkonu 1 TW FVE dojde už v příští roce, letos FVE celosvětově vyrobí přes 1 000 TWh.

Tesla už zahájila výstavbu zcela nové továrny na bateriové úložiště Megapack, o které je ve světě obrovský zájem a Tesla absolutně nestíhá uspokojit poptávku, tato nová továrna bude mít roční produkci 40 GWh.

Vinkler
21. říjen 2021, 12:28

My o koze a vy o voze. Tak to tesla - po postavení továrny- bude dělat ročně 2 dukovany na 24 hodin. A co těch 364 dní?

Milan Vaněček
21. říjen 2021, 12:38

pane Vinkler, odpověď (velmi konzervativní odhad) jsem dal Jozkovi výše v 12:36

hlpb
21. říjen 2021, 12:58

Kdyby jste si pozorně přečetl článek, tak by jste zjistil, že jejich predikce je už teď nesmyl. Jejich predikci 30 GWh/rok překoná v pohodě samotná samotná Tesla.

Ale to je jen jedna firma, takových budou ve světě desítky.

Jan Veselý
21. říjen 2021, 14:59

A baterky se jednou vybijou a pak vyhodí, co?

richie
22. říjen 2021, 13:37

to Milan Vaněček

pane Vinkler, odpověď (velmi konzervativní odhad) jsem dal Jozkovi výše v 12:36

zial, ale odbornici vo svete maju este "konzervativnejsie" odhady a to pritom zaratavali aj baterky pre ektromobily, ktore zial distribucnej/prenosovej sieti nepomozu (prave naopak)

richie
22. říjen 2021, 13:34

"..roční produkci 40 GWh.."

tak len Nemecko by potrebovalo minimalne 5TWh .. to vyrobia za ehm 135 rokov .. pekne

Milan Vaněček
21. říjen 2021, 16:18

Pane Vinkler, snad jste si dnes uvědomil při Vašem poměřování pomocí Dukovan že

1) vítr má sílu ne jedněch Dukovan, ani 10 Dukovan ale mnohem, mnohem větší. Záleží na velikosti území ze kterého tu energii sezbíráte.

Proti silám přírody jsou jaderné elektrárny jen malá tintítka.

2) Uskladňování elektřiny je teprve v počátku rozvoje, ale růst je exponenciální.

Až bude polovina aut na světě na elektriku, tak už to bude kapacita baterií cca 200 TWh. Budete si ho moci nabít skoro každý den (zdarma či skoro zdarma).

A to je jen malá část kapacity baterií co budou v energetice.

Budete mít auto, levnější než jsou současná a to auto Vám bude vydělávat jako energetická záloha (nebudete muset taxikařit, aby jste si vydělal autem peníze).

3) Podceňovat a bagatelizovat něco co je ve stádiu exponenciálního růstu a má před sebou obrovský nenasycený trh je opravdu hloupost, která za pár let či desetiletí se stává přímo kolosální hloupostí...

Michal K.
21. říjen 2021, 18:28

- az bude polovica aut na elektrinu tak elektrina bude zadarmo az skoro zadarmo ...

- elektricke auto lacnejsie ako dnesne spalovacie - momentalne elektricke auta su drahe a zatial nic nenasvedcuje, ze by sa malo nieco menit

- a to auto Vám bude vydělávat jako energetická záloha - ako je to mozne, ved elektrina ma byt podla vas bude zadarmo ...

Pan Vanecek tolko faktickych nezmyslov v tak kratkom prispevku

Bob
21. říjen 2021, 19:06

ad2)

Pane Vaněček, jestli je podle Vás uskladňování elektřiny v chemických akumulátorech teprve v počátku, tak ten počátek je hoodně dlouhý a ta exponenciální křivka hodně plochá.

První chemický akumulátor si nechal patentovat Planté roku 1859 a od té doby se akumulátory stále vyvíjejí.

Lithiové (Li-Ion) se vyvíjejí od roku 1912. Takže více, než 100 let.

Mimochodem "zlatý věk" akumulátorů pro pohon elektromobilů byl kolem roku 1900.

V té době jezdilo v USA více elektromobilů, než těch se spalovacím motorem. Prvním automobilem, který překonal rychlost 100 km/hod byl roku 1899 La Jamais Contente, který sestrojil Camille Jenatzy. U nás sestrojil několik elektromobilů Křižík od roku 1895. Třetí z nich měl pokrokovou konstrukci s elektromotory v kolech.

Milka
22. říjen 2021, 16:42

Pane Vaněčku, právě v té velikosti území v bodě jedna je problém. Ve střední Evropě dostáváte pomocí VTE do přírody obrovské množství betonu a zalesňujete krajinu vrtulemi. A co se týče vámi slibovaného exponenciálního růstu u akumulace. Tak zrovna u Li-Fe-PO4 baterií bych si ho uměl představit. Jenže ty jsou ještě níže ve vývoji než Li-Ion baterie. A pro klima je času málo. Takže bych doporučoval být objektivní pro všechny pilíře možné dekarbonizace- OZE, JE, CCS. A nebýt vůči nějaké z těchto technologií zbytečně agresivní. Oni totiž mají před sebou možnosti exponenciálního růstu.

Pavel Karásek
21. říjen 2021, 19:10

Nárůst akumulace je špatná zpráva především pro jadernou energetiku. Ta byla prezentována coby zachránkyně klimatu a u OZE se zdůrazňovalo, že pro svoji nepravidelnost výroby nemohou být tahounem energetiky. Díky akumulaci a vodíkovým technologiím, které se dnes astronomicky rychle rozvíjejí, tento problém odpadá. Toto bude poslední hřebíček do rakve jaderné energetiky.

Vinkler
21. říjen 2021, 19:58

Pane Karásek. Zkuste si přečíst článek co komentujete. Taky známý pan pod šifrou hlpb

"Astronomický" růst zde není popsán.

Spočítejte si potřebu baterií. V ČR je roční výroba cca 80 TWh. Pokud vezmu jen 10% zálohy je to 10 TWh.

To je proti 20 GWh růstu o 3 řády méně. A to je celosvětový nárůst 20GWh proti potřebě ČR 10TWh.

Celosvětová výroba je asi 20 tisíc TWh ročně. Baterky by měly být aspoň 1 000 TWh. Dnes je velká sláva pole o 200kWh. Ale řada je MWh, GWh, TWh a TWhz je 10 na 9 proti kilowatthodině. To je 10 a 9 nul!!!!!

Kde ty baterky vezmete? A kolik to bude stát?

Vinkler
21. říjen 2021, 20:02

To mi připomíná to poznání pana Parkinsona, že správní rada korporace schvaluje investici 10 pencí uklízečce na hadru 1/2 dne, neboť tomu každý rozumí, ale 10 milionů liber schválí za 1/2 minuty, neboť takové číslo si nikdo nedokáže představit.

Milan Vaněček
21. říjen 2021, 20:12

Podle pana Vinklera jsou šéfové VŠECH předních automobilek (co přecházejí na elektromobilitu) blázni, kteří tomu nerozumí, nedokáží si představit stovky TWh kapacity baterií, co budou k tomu potřeba a pan Vinkler je letadlo.

Vinkler
21. říjen 2021, 20:28

Pane Vaněček když nemáte argumenty zlehčujete.

Šéfové automobilek přechází na elektromobilitu příkazem a taky nové eauto kvůli bateriím stojí od milionu výše.

Před rokem studie v OE tvrdila, že cena je 140 USD/kWh a v roce 2030 bude 70 USD v dnešních cenách (tedy bude-li to pravda). U eauta by ještě ušlo, ale u baterií pro síť.

Pavel Karásek
21. říjen 2021, 22:11

Teď jde o to nastartovat nárůst. Kdysi se například o větrné energetice říkalo, že je to taková zajímavost a představte si ono to vyrobí i elektriku. Samozřejmě to nikdy nebude komerčně využitelné. A v dnešní době ani ten nejozářenější týpek nepochybuje o praktickém a komerčním využití větrné energie. Snaží se pouze zastavit nárůst, aby něco zbylo i na tu jadernou energii. Už účelově využívají i výraz energetický mix, aby tu jadernou energii protlačili. Ty technologie na uchování energie budou mít bezpochyby raketový růst. Pokejme si na velkosériovou výrobu, která sníží cenu těchto technologií na zlomek. Kolik by třeba stálo auto, kdyby bylo vyráběno jen kusově a žádný díl na něj sériově? Bylo by to pět miliónů, nebo víc?

Vinkler
22. říjen 2021, 06:47

Pane Karásek, komerční využití větrníků nepokulhává kvůli tomu, že nedělají eletriku. A už teď je jich moc. Projev tržního přebytku kapacity je v záporných cenách, když fouká a velni vysokých cenách ee když nefouká.

Kámen úrazu je tedy v tom, že se nemohou bez dotací zaplatit.

- Když točí: je cena záporná a měli by za dodávku platit.

- Když netočí je cena ee vysoká, ale neprodávají!!! Jak se zaplatí?

Milka
22. říjen 2021, 16:22

Pane Karásek:

1) Němci už nemají už kde stavět on-shore VTE a pořád mají elektřinu výrazně dražší.

2) My si nestavíme VTE nad vlastním obydlím z hygienických důvodů, ale zvýřatům to klidně nad jejich stanovišťem postavíme. Ty se bránit nemohou. Je to od nás sobecké a neekologické. Ve Španělsku ať se klidně VTE staví, tam jelena nepotkáte, ale ve střední evropě to je zločin proti přírodě.

3) S exponenciálním růstem bych se neoháněl. To aby nastal, tak by ta technologie musela být dostatečně robustní.Např žárovce se to povedlo, jenže tý nedošel cobalt.

Emil
21. říjen 2021, 20:21

Co vás tak sleduji, je to už asi desátý poslední hřebíček do rakve jaderné energetiky, kterou ale přes všechny ty vaše hřebíčky hodlá poslední dobou rozvíjet čím dál víc zemí.

A myslíte ty astronomicky rychle se rozvíjející vodíkové technologie, které zatím nikde v komerčním provozu nefungují?

Pavel Karásek
21. říjen 2021, 22:13

Emile, prosím a které jsou to v poslední době ty čím dál víc země?

Emil
21. říjen 2021, 22:40

Jen za posledních pár měsíců a jen v Evropě: Macron oznámil investice do nových SMR a do Vánoc má oznámit výstavbu šesti nových EPR, Velká Británie jedná s novými partnery pro výstavbu v lokalitě Wylfa, chystá investice do SMR a do voleb schválí investici v Sizewellu, Polsko chystá šest nových velkých reaktorů AP1000, ale dostalo i nabídku na šest EPR, k tomu plánují několik SMR, Bulharsko se kromě výstavby v Kozloduy chce vrátit i k výstavbě v Belene, Slovinsko chystá vypsání tendru na Krško 2, Srbsko žádnou JE nemá, tak chce aspoň podíl na maďarské Paks II, Ukrajina chce stavět pět nových AP1000. Stačí?

JD
22. říjen 2021, 00:41

To sice ano, jenže to je pouze část obrazu.

Jaderná energetika nekončí, a i podle IEA je v současnosti investičně nejlevnější zdroj elektřiny jaderný zdroj s prodlouženou životností (zatím).

Jenže výstavba nových zdrojů je naprosto odlišné téma.

Psal jste "rozvíjet čím dál víc zemí".

Do jaderného klubu např. vstoupilo nedávno Bělorusko, a během zhruba deseti let do něj chce vstoupit Polsko. Jenže do dvou let z něj vystoupí Německo, do pěti let Belgie, a ve vzdálenější budoucnosti Švýcarsko, a velmi pravděpodobně Jižní Korea (i když ta bude pravděpodobně jaderné technologie rozvíjet dál).

Takže počet zemí s jadernou energetikou se bude nadále pohybovat plus mínus okolo třiceti.

Francouzský prezident před vobalmi ohlásil ambiciozní plány ohledně jaderné energetiky. Jenže to je jednak nutnost vzhledem ke stavu jaderné divize EDF (viz i zdejší články), a navíc se neobjevila zmínka o tom, že by se nějak měnil plán snížit podíl jádra ve francouzském mixu ze 72 % na 50 % do roku 2035.

Pokud jde o Velkou Británii, tak ta má co dělat, aby zvládla nahradit dosluhující zdroje, a udržela podíl jádra zhruba 20 % v jejich mixu. Financování, které absolvují u Hinkley Point C, nechtějí u Wylfy opakovat.

V Číně je podíl jádra 5 %, a na úroveň 20 % se chtějí dostat někdy okolo roku 2050.

V USA těžko říci, s jádrem prý dále počítají.

Jaderná energetika má nyní celosvětově 10 % podíl na výrobě elektřiny, a toto množství je stejné už 20 let (!).

https://world-nuclear.org/information-library/facts-and-figures/reactor-database.aspx

Staví se sice více jak 50 bloků, ale zase starší se blíží konci své životnosti.

Pokud jde o SMR, tak podle nejrůznějších vyjádření je možné očekávat demonstrace tak zhruba do deseti let, a komerční nasazení někdy ve 30. letech. U nás okolo roku 2040 (vyjádření ČEZu).

Takže to zatím spíše vypadá na stagnaci během dalších 10 - 20 let.

Mezitím bylo v roce 2020 celosvětově zprovozněno 280 GW OZE a něco přes 60 GW tepelných elektráren. Takže více než 80 % nově instalované kapacity dnes tvoří OZE.

https://www.iea.org/news/renewables-are-stronger-than-ever-as-they-power-through-the-pandemic

Tento trend nadále zrychluje, podobně jako zprovozňování úložišť. A ceny (nejen) FVE, VTE a baterií jdou neustále dolů.

Takže energetika se během příštích dvou dekád dost promění. Pro jadernou energetiku bude největší výzva především schopnost ekonomicky konkurovat novým řešením. Chápu, že reagujete na "hřebíček do rakve", ale nějaký rychlý vývoj se tam zatím dá očekávat jen stěží. A nejspíše ne u "čím dál více zemí".

Emil
22. říjen 2021, 09:16

Správně, reaguji na poslední hřebíček do rakve. O rychlém vývoji jsem nic nepsal, psal jsem že plno zemí svůj postoj k jádru v současnosti přehodnocuje. A to nejen v Evropě. Ten Váš výčet zdaleka není úplný, dalo by se jmenovat plno dalších zemí typu Uzbekistán, Arménie, Kazachstán, Egypt a mnoho dalších. Současná celosvětová energetická krize to celé začíná akcelerovat, protože těmto zemím postupně dochází, že jádro je jediný dostupný disponibilní zdroj, který je vůči podobným cenovým šokům imunní, a navíc ještě výborně zapadá do celosvětové snahy o snižování emisí. Až se na trh dostanou malé modulární reaktory, tak to pravděpodobně osloví i další země.

Pavel Karásek
22. říjen 2021, 10:10

To jsou většinou jen projekty na papíře. A taky jste zapoměl na Blahutovice, Tetín, Kecerovce na Slovensku a o dalších blocích v Dukovanech a Temelíně se netřeba zmiňovat. Ty jsou někdy prezentovány jako už hotová věc.

Emil
22. říjen 2021, 13:25

To jsou nové projekty, které ukazují, že jádro "hodlá poslední dobou rozvíjet čím dál víc zemí", jak jsem psal. Ty Vámi zmiňované lokality jsem skutečně zmínit nezapomněl, protože na rozdíl od těch mnou zmiňovaných na těchto projektech momentálně nikdo nepracuje.

Bob
21. říjen 2021, 20:33

Chemické akumulátory s dobou akumulace jmenovitého výkonu zdroje v řádu minut, nebo max. jednotek hodin nejsou pro JE žádnou hrozbou.

Pokud jde o dlouhodobou akumulaci, byla by konkurencí jedině při několikanásobnému zvýšení celkové účinnosti cyklu, což je ovšem z fyzikálních důvodů nemožné. Také celková uhlíková stopa všech zařízení od OZE zdroje přes elektrolyzér, zásobník vodíku až po palivový článek doplněný akumulátorem (pokud bychom chtěli flexibilnější zdroj, než JE) je značně vyšší, než u JE.

Naopak akumulátory se uplatní dobře i společně s JE, které neumí rychle měnit výkon. Původně se k tomuto účelu u nás stavěly společně s JE PVE.

JD
21. říjen 2021, 20:09

Z toho výhledu není patrné, jestli se týkal pouze Li-ion baterií.

Pro uložení nad 4h se už asi vyplatí flow baterie, které jsou sice v počátcích, ale měly by mít větší potenciál na pokles ceny za kWh.

Např. ESS nabízí na dobu 4h - 12h údajně levnější úložiště na bázi železa (tedy bez drahých kovů).

https://essinc.com

Ti diskutéři, kteří by chtěli z nějakého prapodivného důvodu celoročně zálohovat jaderný zdroj pomocí baterií, si mohou v sekci Applications přečíst, k čemu jsou takové baterie vhodné.

Uvidíme, jak se bude dařit Form energy. Tenhle start-up se snaží vyvinout baterie železo-vzduch na 100h, a investovalo do něj několik slavných jmen.

https://formenergy.com

Vinkler
22. říjen 2021, 06:57

Ale baterie jsem nespecifikoval záměrně, ono je to jedno jaké.

Podle zdejších diskutérů(některých) je oze jen FV a VT. Vše ostatní včetně JE je fuj.

Takže do záloh JE nebo plyn nebo diesel nepleťte.

František Ryšánek
22. říjen 2021, 22:27

Koukám železo-vzduch je zajímavá technologie. Při nabíjení baterie uvolňuje do vzduchu kyslík a vyrábí ze rzi ryzí železo. Při vybíjení naopak ze vduchu kyslík konzumuje. Hehe reverzibilní oxidace (pálení) železa v elektrolytu :-)

Mohlo by to dělat zajímavé efekty. Když si představím mrazivou a tichou zimní noc někde ve větším městě v ďolíku, baterie rozmístěné stahují ze vzduchu kyslík... zas na druhou stranu to asi nemůže být horší, než když všichni topili tuhými palivy.

Martin Požár
21. říjen 2021, 21:35

Dobrý večer vážení přispěvatelé,

Nechci polemizovat o tom, z jakého důvodu, kdo a proč chce svět násilím spasit.

Na tomto fóru přestává poslední dobou jít o tříbení argumentů, dostává se do fáze křižáckých válek = souboj víry. Války většinou nekončí smírem a teče krev. Kéž by po této válce zůstalo alespoň něco, jako po římanech z počátku našich věků. Cesty co stále vedou do Říma. Ale asi těžko, když je poslední smysluplný výdobytek = neviditelná ruka trhu - ochromena regulacemi a dotacemi a "kvalifikovaným určením těch jediných správných řešení". Proto jsem v 89 klíči nezvonil.

Chci touto cestou alespoň nepatrně kultivovat odbornou diskusi. Něketré z Vás to možná trkne. V zápalu víry (své jediné svaté pravdy) se necháváme unést a nectíme základní pravidla.

O co mi jde ?

Pohled vzhůru po vláknu příspěvků:

1. Milan Vaněček, 21. říjen 2021, 11:24 Pane Vinkler, víte ...

2. Milan Vaněček, 21. říjen 2021, 12:38 pane Vinkler, odpověď ...

3. Milan Vaněček, 21. říjen 2021, 16:18 Pane Vinkler, snad ...

4. Bob, 21. říjen 2021, 19:06 ad2) Pane Vaněček, jestli ...

5. Vinkler, 21. říjen 2021, 19:58 Pane Karásek. Zkuste ...

6. Vinkler, 21. říjen 2021, 20:28 Pane Vaněček když ....

Vidíte, co od je začátku špatně? Jak mohu potenciálně "věřit" někomu (něčemu, kdo (co) má chybu již ve druhém slově ?

Jak by se vám líbilo zakončení básně Karla Hynka (žil dávno před vznikem EU, objevením radioaktivity i objevením fotoelektrického jevu, tj. mohl by být nezávislý) zvoláním : Hynek! Vilém! Jarmila!

Moji učitelé českého jazyka, včetně Jana Amose, se obracejí v hrobě!

Dík za pochopení.

MP

P.S.

Vaněčku! Bobe! Vinklere!

Milan Vaněček
22. říjen 2021, 05:28

Martine je vidět že neznáte starej pražskej dialekt. Většina lidí nemluví spisovně a jsou i spisovatelé co nepíšou (nepíší) spisovně.

Tož tak.

Vinkler
22. říjen 2021, 06:53

Já su z Brna, ale ani mě oslovením nepopuzujete.

František Ryšánek
22. říjen 2021, 13:59

Když je řeč o akumulaci, napadlo mě srovnat kapacitu různých možností, v čem v rodinném domku ukládat teplo nebo ekvivalent. V úsporném zatepleném domě (téměř pasivným) by se mělo dát vyjít s cca 5 kW trvalého topného výkonu. Uhlí má řádově 20 MJ/kg, třeba nafta/benzín/LPG řádově 40 MJ/kg, do vody se dá uložit 4.2 kJ/(kg*K). Když si jako základ porovnání vezmu 100kWh baterii, vychází to na nějakých 10 kg nafty/benzínu/lpg, 20 kg uhlí - tím vším se dá uvařit asi 1150 litrů vody z 25 na 100 *C.

Pravda je, že s teplou vodou se trochu obtížněji následně pracuje, než s elektřtinou z baterky... a kubík vody s potřebnou izolací a výztuhou podlahy zabere v baráku nějaké místo navíc (a konstrukční náklady). Přesto - kdyby měl každej doma kubík a půl vody (lépe dva až čtyři) a třeba 10kW topnou spirálu, a vrchnost by měla zájem, signalizovat takovým distribuovaným spotřebitelům okamžitou cenu odebírané energie (a touto cenou je pobízet), bylo by po starostech s konzumací přebytků větru a slunce... Kdyby byly v XYZ ryby. A není na to stavěná distribuční síť. Jsem prostě naivní snílek...

Pokud správně chápu, kolísavá spotová cena za MWh se bude vždy odehrávat především mezi subjekty velkoobchodního trhu :-)

Vinkler
22. říjen 2021, 18:21

Jak píšete, hlavně se neumí (a asi nechce umět) účtovat elektroměrem s proměnnou cenou.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se