Evropská unie potřebuje k pokrytí poptávky nainstalovat osmkrát víc dobíjecích bodů ročně, než jich zřídila v loňském roce. Vyplývá to z výpočtů, které dnes na svém webu zveřejnilo Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). Loni v EU vzniklo přes 150.000 dobíjecích bodů z celkového počtu více než 630.000 stanic.
Loňské číslo je příliš nízké na to, aby se do roku 2030 podařilo dosáhnout cíle Evropské komise (EK) mít v EU 3,5 milionu bodů. Podle ACEA by jich ročně muselo vznikat zhruba 410.000.
Poptávka ale rychle převyšuje nabídku, varuje ACEA. V letech 2017 až 2023 se prodej elektromobilů v EU zvyšoval třikrát rychleji než instalace dobíjecích míst.
„Velmi nás znepokojuje, že zavádění infrastruktury v posledních letech nedrží krok s prodejem bateriových elektromobilů,“ uvedla generální ředitelka ACEA Sigrid de Vriesová.
„Navíc hrozí, že se tato ‚mezera v infrastruktuře‘ v budoucnu ještě prohloubí – a to v mnohem větší míře, než odhaduje Evropská komise,“ uvádí de Vriesová.
ACEA odhaduje, že k uspokojení poptávky bude do roku 2030 zapotřebí 8,8 milionu dobíjecích bodů. Ročně by jich tak muselo přibývat 1,2 milionu, tedy osmkrát více, než kolik se jich nainstalovalo v loňském roce.
„Chceme-li překlenout mezeru v infrastruktuře a splnit klimatické cíle, je potřeba urychleně zvýšit investice do veřejné nabíjecí infrastruktury,“ uvedla de Vriesová.
Podle statistik českého Centra pro dopravní výzkum (CDV) a ministerstva průmyslu a obchodu ze začátku loňského prosince se v České republice loni otevřelo zhruba 390 nových dobíjecích stanic. Celkově tak v Česku bylo 2313 stanic s 4313 dobíjecími body, což zemi v EU řadilo na 13. místo.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.