Domů
Čistá mobilita
Shell v Anglii spustí na svých benzínových stanicích dobíjecí stanice pro elektromobily
převzato z theguardian
Photograph: Ed Robinson/Shell

Shell v Anglii spustí na svých benzínových stanicích dobíjecí stanice pro elektromobily

Ropný gigant Shell spustí v Anglii síť rychlonabíjecích stanic, které budou umístěny přímo v areálu čerpacích stanic společnosti. Mimo investic Shellu do OZE je to další známka přípravy společnosti na budoucnost.

Shell v této první vlně zprovozní rychlonabíjecí stanice ve frekventovaných lokalitách, konkrétně se jedná o Londýn, Surrey a Derby. Do konce roku plánuje mít v provozu 10 čerpacích stanic dovybavených rychlonabíječky s příkonem 50 kW. Platba bude probíhat pomocí aplikace v mobilu. Zákazník následně platí pouze za spotřebovanou elektřinu. Do konce června 2018 bude cena nastavena na 25 pencí/kWh (cca 7,3 Kč/kWh) což je zhruba polovina oproti normální ceně elektřiny.

Tento projekt představuje první krok společnosti Shell v odvětví elektromobility ve Velké Británii. Shell s ním přichází jen několik dní poté, co společnost koupila NewMotion, holandskou firmu s 30 000 soukromými nabíjecími místy v domácnostech a kancelářích po celé Evropě.

Za posledních 10 deset let se ve Spojeném Království značně zvýšil počet elektromobilů, momentálně je na silnicích přes 115 000 vozidel s elektrickým pohonem. Poslední 3 roky se ročně prodalo zhruba 10 000 elektromobilů a kolem 20 000 plug-in hybridů.

“Není pochyb, že se trh s elektromobily vyvíjí rychle. Chceme dát zákazníkům na výběr – nezáleží, jaký typ vozidla mají, chceme, aby přijeli na čerpací stanici Shell a dočerpali jakékoli ‚palivo‘.” Jane Lindsay-Green, manažer Shell pro nová paliva

Akvizice NewMotion a doplnění čerpacích stanic o rychlonabíječky by ropnému gigantovi mohlo poskytnout dobré zabezpečení proti dopadu nástupu elektrických aut, které mají způsobit to, že v roce 2030 vyvrcholí poptávka po ropě. Linday-Green dále uvádí, že koupě sítě nabíjecích míst a budování rychlonabíječek je komplementárně spojený krok pro zajištění budoucnosti firmy. Shell přiznává, že 10 z celkového tisíce čerpacích stanic, které v Británii vlastní,  je zatím pouze malý krok. Jedná se ovšem o pilotní projekt, na kterém společnost bude sbírat zkušenosti a testovat technologie.

Kromě rychlonabíječek Shell také testuje vodíkové technologie . Přestože se počet vozidel s tímto pohonem odhaduje na 50 v celém Spojeném Království, Shell vybudoval plnící stanici pro tento typ vozidel na dálnici M25 u Cobhamu a do konce roku chce stanice otevřít ještě ve dvou dalších místech.

Úvodní fotografie: Ed Robinson/Shell

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(4)
Petr
23. říjen 2017, 10:15

A v polovině příštího roku to zdraží na 49 pencí/kWh (cca 15 Kč/kWh).

Čili pro Česko by měla dlouhodobá poctivá rychlá cena být kolem 10 Kč.

Jinak je to bohužel zase předčasné nasazení a těch 50kW není na rychlonabíječku stále dost. Musíte tam být přez půl hodiny, a na benzínce si koupíte jen kafe a bagetu, a nabijete jen na necelých 200 km.

50kW se hodí spíš k nákupním centrům nebo plnohodnotným restauracím, kde se dá užitečně strávit alespoň hodinu.

Na benzínky by měli nasazovat minimálně 100 kW, nebo si 2 roky v EU počkat na běžně vyráběné už vychytané vrcholné sériové 350kW.

Martin Hájek
23. říjen 2017, 11:50

Problém je, že 50 kW připojíte bez problémů na síť nízkého napětí. 350 kW už zdaleka všude nepřipojíte. Přípojky elektřiny k benzínkám nebyly zpravidla dimenzované na takovou zátěž a nemusí to unést ani místní síť. Jinak samozřejmě s časem máte pravdu.

Zbyněk
23. říjen 2017, 13:00

nevím jaký máte elektromobil, každopádně s cca 20-30min. je opravdu třeba počítat - to máte pravdu. Osobně se na rychlonabíjecích stanicích zastavím třeba jen na 10min., protože beru jen tolik, kolik potřebuji. Nejlevněji vychází nabíjení doma. Záleží také na kapacitě baterie v EV, tzn. pokud nemusíte dobíjet až do 100%, potom při výkonu stanice 50kW nabijete autu přes 300km dojezdu za hodinu - osobně mi taková zastávka vůbec nevadí - ovšem je to jen můj názor a uznávám, že jsou řidiči, kteří musí rychle překonávat stovky km bez zastávky, ale to je spíš záležitost psychická - ne technická.

Zbyněk
23. říjen 2017, 13:01

nevím jaký máte elektromobil, každopádně s cca 20-30min. je opravdu třeba počítat – to máte pravdu. Osobně se na rychlonabíjecích stanicích zastavím třeba jen na 10min., protože beru jen tolik, kolik potřebuji. Nejlevněji vychází nabíjení doma. Záleží také na kapacitě baterie v EV, tzn. pokud nemusíte dobíjet až do 100%, potom při výkonu stanice 50kW nabijete autu přes 300km dojezdu za hodinu – osobně mi taková zastávka vůbec nevadí – ovšem je to jen můj názor a uznávám, že jsou řidiči, kteří musí rychle překonávat stovky km bez zastávky, ale to je spíš záležitost psychická – ne technická.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se