Čína vs. EU: Elektromobily v centru obchodní války
Evropská komise zahájila v září 2023 šetření čínské státní podpory v oblasti elektromobility a následně v červnu zavedla dočasná cla na dovoz čínských elektromobilů. Čína v reakci na uvalení cel podala odvolání ke Světové obchodní organizaci (WTO) pro porušení pravidel WTO, píše server Euractiv. Jednání s Čínou a eskalace vzájemných vztahů mohou vyústit do obchodní války.
V září minulého roku zahájila Evropská komise šetření týkající se čínské státní podpory v oblasti elektromobility. Došla k závěru, že tamní dotace vedou k uměle nízkým cenám a deformaci trhu. V reakci na tento závěr se Komise v červnu rozhodla zavést dočasná dovozní cla na elektromobily vyrobené v Číně s využitím tamní státní podpory.
Výše cel se liší podle jednotlivých automobilek a koncernů, pohybuje se mezi 17,4 % a 38,1 %. Cla budou uplatňována nad rámec stávajících 10 % cel na všechny čínské elektromobily v závislosti na tom, do jaké míry výrobci vyhověli šetření EU, které se týkalo podpory elektromobilů.
Čínské ministerstvo obchodu varovalo, že krátce po oznámení EU podá žalobu k WTO, protože vyšetřování podle něj porušilo pravidla WTO i zákonná práva dotčených společností. Komise však tato obvinění odmítla a v červnu potvrdila pro Euractiv, že vyšetřování proběhlo plně v souladu s mezinárodními právními normami a právními předpisy EU.
„Dne 9. srpna se Čína odvolala k mechanismu Světové obchodní organizace pro řešení sporů ohledně dočasných antisubvenčních opatření EU na elektromobily,“ uvedl v prohlášení mluvčí čínského ministerstva obchodu.
Ministerstvo uvedlo, že cílem výzvy je chránit vývojová práva a zájmy průmyslu elektrických vozidel a spolupráci na globální zelené transformaci.
„Předběžné rozhodnutí EU postrádá věcný a právní základ, vážně porušuje pravidla WTO a podkopává celkovou situaci globální spolupráce při řešení změny klimatu. Vyzýváme EU, aby okamžitě napravila své nesprávné praktiky a společně udržovala stabilitu hospodářské a obchodní spolupráce mezi Čínou a EU a také průmyslových a dodavatelských řetězců elektromobilů,“ uvedlo čínské ministerstvo obchodu.
Brusel se nachází ve složité situaci, kdy se snaží chránit klíčový evropský automobilový průmysl, směřovat k zelenému růstu a zároveň předcházet možné obchodní válce s Pekingem. EU současně zkoumá čínské státní dotace na solární panely, větrné turbíny a vlaky, zatímco Čína zahájila vlastní šetření zaměřené na dovoz francouzského brandy a vepřového masa z EU.
Obě strany mají čas do začátku listopadu na to, aby se pokusily vyřešit své neshody. Poté budou prozatímní cla stanovena na dobu pěti let. Členské země EU pak budou o takovém návrhu hlasovat. Pro zrušení cel by se musela vyslovit kvalifikovaná většina států Unie. Pro zrušení se již vyjádřilo Německo, Švédsko nebo Maďarsko, a to z důvodu obav z odvetných kroků ze strany Číny. Naopak proti zrušení cel stojí Francie podporovaná Španělskem a dalšími státy.
Z pohledu Číny je podpora rozvoje elektromobility součástí cílené průmyslové strategie, v rámci které Peking v posledních letech investoval obrovské státní prostředky do domácích firem a výzkumu a vývoje. Tento přístup dal čínským firmám zásadní výhodu v soutěži o výrobu levnějších a účinnějších elektromobilů ve srovnání s předními evropskými výrobci automobilů, kteří se takové státní podpory často nedočkali.
Podle Atlantic Council vzrostl čínský export elektromobilů v roce 2023 o 70 % a odpovídá 34,1 miliardám amerických dolarů. Téměř 40 % směřovalo do Evropské unie, která je největším odběratelem čínských elektromobilů.
Spojené státy již zvýšily cla na čínské elektromobily na 100 % a Kanada uvažuje o podobném kroku.
České Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) považuje evropské kroky za rizikové. Podle zástupců českého autoprůmyslu dodatečná cla neřeší základní problémy s čínskou konkurencí a mohou být naopak kontraproduktivní.
„Bylo to právě odstranění obchodních bariér, co vedlo v posledních desetiletích k rozšíření mezinárodního obchodu a růstu prosperity, zejména pokud se jedná o sektor automotive, který je založen na silném exportu,“ upozorňuje Zdeněk Petzl, výkonný ředitel AutoSAPu.
Petzl také upozorňuje, že potenciální obchodní válka by mohla být problematická z hlediska dovozu surovin a komponentů z Číny. Evropské automobilky dovážejí z Číny více než 90 % klíčových materiálů a produktů pro výrobu elektrických vozidel a baterií. Zvýšení jejich cen nebo omezení jejich dovozu by představovalo vážný problém pro domácí výrobce i pro zelenou transformaci obecně.
Mohlo by vás zajímat:
Pro Brusel se jedná o složitý problém. Na jednu stranu chtějí znemožnit používání spalovacích motorů a na druhou stranu vědí, že jejich náhrada elektromobily není možná, protože EU není schopna vyrobit tolik elektřiny. Dostupné levné elektromobily by toto ukázaly. Přitom jedno z EU řešení spoléhá na to, že lidé, kteří přijdou o auto, si budou na radnici půjčovat elektrokola.
Výroba elektřiny vůbec není problém. Bude jí nadbytek. Ten problém se jmenuje nekonkurenceschopnost. Evropské automobilky tak dlouho přešlapovaly na místě a teď jen zírají, co dokáží Číňani.
"Výroba elektřiny vůbec není problém", problém je akorát vyrobit ji ve správném čase a na správném místě...
Jak by mohl být elektřiny nadbytek, když se má používat i na vytápění. Stačí, když se podíváte, jaké zdroje energie se v EU používají, škrtnete si ty, které jsou fuj a hned zjistíte, že zelení ideologové mají vážný problém.
Na stránkách iea se můžete podívat na takové Německo v roce 2022: uhlí 20%, ropa 33%, zemní plyn 24%, vítr+solár 6%, biopaliva+odpady 12%.
Vidíte ten problém taky?
Tak, tak, evropské automobilky zírají, jak jsou dotované ty čínské a jak pracuje otrocká pracovní síla.
Evropské automobilky zaspaly a teď jim má trn z paty vytahovat cenová politika EU. Když jsou tak nemožné, nebylo by lepší je prostě nechat padnout? Zase to bude ta zlá EU, která do všeho jenom jije peníze a křiví trh.
Pokud si dobře pamatuji tak evropské automobilky byly proti zavedení cel. Avšak EU zřejmě jako častěji usoudila že problematice rozumí lépe.
Elektroauta jsou jen začátek. Čínské technologie nás tu brzy převálcují všechny.
Kolega se zajímá o baterie. Říkal, že v Číně jsou výzkumná centra (2500 lidí+), kde dělají jen výzkum LFP a Na baterií. Ale výzkum, jako že chtějí výsledky a ne jako zde napsat grant, aby se líbil úředníkovi a byl dost pro zeleno-EU-socialistický. Takže my zde máme armádu lidí s humanitním vzděláním a oni techniky.
Takže clo mlže EU udělat jaké chce, prostě oni mají náskok už i technologický a tomu se vyhláškou konkurovat nedá!
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se