
BYD představila platformu umožňující nabít vůz tak rychle jako natankovat benzin
Čínská společnost BYD představila novou platformu pro elektromobily, která podle jejího vyjádření umožní nabít elektromobily stejně rychle, jako trvá natankování benzinu. Společnost současně poprvé oznámila, že vybuduje po celé Číně síť nabíjecích stanic, uvedla agentura Reuters.
Takzvaná „super e-platforma“ bude schopná dosáhnout maximálního nabíjecího výkonu až 1000 kilowattů (kW), což automobilům, které ji budou využívat, umožní po pěti minutách nabíjení ujet až 400 kilometrů, uvedl zakladatel společnosti Wang Čchuan-fu na akci v sídle společnosti v Šen-čenu. Rychlost nabíjení 1000 kW by byla dvakrát větší než u supernabíječek společnosti Tesla, jejichž nejnovější verze nabízí rychlost nabíjení až 500 kW. Technologie rychlého nabíjení je považována za důležitou k většímu rozšíření elektromobilů, protože pomáhá uklidnit obavy řidičů, zda nabití jejich vozu nebude trvat příliš dlouho.
„Abychom zcela vyřešili obavy našich uživatelů z nabíjení, sledujeme cíl, aby doba nabíjení elektromobilů byla stejně krátká jako doba tankování benzinových vozů,“ řekl Wang.

Podle něj je to poprvé, kdy se podařilo při nabíjení dosáhnout výkonu v řádu megawattu.
Nová nabíjecí architektura bude zpočátku k dispozici ve dvou nových elektromobilech – sedanu Han L a SUV Tang L. BYD také plánuje v celé Číně více než 4000 ultrarychlých nabíjecích stojanů, které budou kompatibilní s novou platformou. Časový rámec ani výši investice do nabíjecích stanic firma nezveřejnila.
Majitelé elektromobilů BYD v současnosti při nabíjení spoléhají převážně na zařízení jiných výrobců nebo na veřejné nabíjecí stanice provozované třetími stranami. Americká Tesla nabízí v Číně své dobíjecí stanice od roku 2014. Několik let intenzivně investují a budují nabíjecí zařízení také menší čínští konkurenti BYD, jako jsou Nio, Li Auto, Xpeng a Zeekr.
Mohlo by vás zajímat:
Už dlouho je zřejmé, že toto je budoucnost a ne spalovací motory. Že toto nechápe laická veřejnost je pochopitelné, ovšem zodpovědní politici by měli umět vysvětlit, že pokud nebudeme investovat do technologií, tak kompletně přijdeme o automobilový průmysl. Navíc synergie EV s Fve je obrovská. Plošné rozšíření EV umožní pružně řídit spotřebu. Každý milion EV se totiž rovná až 11 GW řiditelné spotřeby při využití on board nabíječky. Jinými slovy konec záporných cen . Proto si troufám tvrdit, že záporné ceny jsou jenom dočasná záležitost.
nepotřebujete ani laickou veřejnost, jsem elektronik, s problematikou chemických akumulátorů a problematikou DC proudu se setkávám téměř denně, dokud nebude technologie ukládání do chemické vazby na úrovni několikrát vyšší kapacity tak elektromobilita nemůže konkurovat motorům s vnitřním spalováním kde je na tom obsažená energie v uhlovodíkovém palivu o celý řád lépe, dá se zapracovat na hybridních technologiích a účinnějších spalovacích motorech, práce v optimálním spektru otáček a zatížení a pro trakci elektromotory a malá baterie u které nevadí že je po několika letech vycyklovaná, budoucnost patří sodíku, je dostupnější a bezpečnější než lithium, to by mohlo vést k lepším cenám akumulace ikdyž na úkor nižších kapacit než li-ion, ale uhlovodíky se budou spalovat stále, bateriová vozidla jsou vhodná pro městský provoz, třeba takový trolejbus je nejefektivnější dopravní prostředek co se týče životnosti, funkce a uhlíkové stopy
Než se benzín nebo nafta dostane do nádrže, tak potřebujete na každý litr asi 2,5-3 kWh. Z toho je asi 2,5 kWh teplo a asi 0.4 kWh elektrické energie. Auto má přitom vlastní účinnost asi jen 25% (reálně, ne papírově, kde je uvedená max. účinnost při nějakých optimálních otáčkách, tlaku a teplotě). Když si vezmeme, že energetická hustota je asi 10kWh/l a my z toho využijeme jen asi 2,5kWh, kterou spotřebujeme ještě ke všemu na výrobu, tak mi řekněte, kde je nějaká výhoda oproti velkým a těžkým baterkám, které mají vysokou účinnost při nabíjení i vybíjení ve spojení s vysoce účinným elektromotorem, když všechnu energii, kterou vytěžíme, vlastně zase zmaříme. Proto je potřeba fosilní paliva tolik dotovat. Je to ekonomický i energetický nesmysl.
Ta čísla jsou úplně mimo, takové ERoEI by odpovídalo spíš biopalivům. Naopak zhruba polovinu ceny paliva tvoří daně.
Díky za tip. Cituji
Carpe Diem
Zatímco EROI fosilních paliv, jako je ropa, plyn a uhlí, prudce klesají, EROI obnovitelných zdrojů, jako je vítr a solární energie, mají silně rostoucí trend, přičemž EROI je pětkrát až dvacetkrát vyšší než u jejich protějšků z fosilních paliv.
Citujete co konkrétně a jak to souvisí s tím na co reagujete?
Podívejte se na Twittru na výstavbu nového závodu BYD. Je to ohromující, velikost zhruba desetinásobek Muskovy Gigafactory v USA, hned vedle toho město pro dělníky, rychlost výstavby větší než u Muska,
je rozhodnuto, kde bude (už možná je) největší fabrika na (nejlevnější a kvalitní) elektromobily na světě.
Je vymalováno, bude to podobné jako s výrobou (špičkových) fotovoltaických panelů ve škále desítek GW roční produkce na jeden výrobní závod.
Na EU zbude jen maloseriová výroba luxusních značek (Porsche, Mercedes, Ferrari, Rolls Royce, ....) a lokální výroba spalovacích aut (ale ne už na export), jen pro domácí trh. V elektromobilitě už náskok Číny EU nemůže dohnat (za současného vedení...).
Největší a nejrychleji postavená fabrika opravdu neznamená nejlepší a nejlevnější => nejprodávanější auta …
Nedávno mi povídal kamarád, jak se řešila záchrana jednoho podniku, který z 3000 zaměstnanců spadl na 500 a zahrnovalo to i problémy spojené právě s velikostí hal, protože ti lidé půlku své pracovní doby běhali od mašiny k mašině a byli díky tomu silně neefektivní.
Nerad bych soudruhy podceňoval, jen chci poukázat na to, že velikost haly fabriky opravdu nemusí znamenat pozitivum, ba naopak.
BYD je pravý opak Vašich českých zkušeností. Dělá to v obráceném gardu: nejprve se stal celosvětovou jedničkou v elektromobilitě, prodává nejvíce elektromobilů na světě a tedy staví (Čína má 5x více obyvatel než USA) i tomu odpovídající fabriku. A umí to velmi rychle.
Když jsem před asi deseti lety psal, že baterie jsou budoucnost, a že se bez nich energetika z důvodu rychlé stabilizace sítě a možnosti uchovávání energie neobejde, tak se mi všichni smáli. Je to drahé, má to malou ustotu energie, lithium, mangan, kobalt... Někteří se posmívali, a nepovažovali to ani zdroj. Místo abychom využili příležitosti, tak jsme to zase profláknuli.
o automobilový průmysl přijdeme snahou přejít na EV
Nemyslím že nabíjení 1MW bude buducnost. Taková představa, že přijede na "benzínku" 5 aut a všichni chtějí "čepovat" 1MW výkonu už jsme na 5 MW spotřeby a to jen na 5-10 minut a na jednom místě. Taková představa, že se toto stane po celé zemi na 40 benzínkách už nám generuje další krátkodobý 200 MW výkyv do sítě. A to už může být i výzva pro regulaci sítě.
Baterie musí poměrně trpět takovým nabíjením. Osobně mi dává mnohem větší smysl výměnné bateriové moduly. Jenže ty zas nyní nedávají smysl s ohledem na překotný vývoj v oblasti elektromobility. Začnou dávat smysl až se to trochu ustálí, do té doby tu budeme mít divočinu s nabíjením 1, 2 nebo 4 MW...
Pokud vám distributor nedá rezervu 5MW výkonu, tak v zásadě nic vám nebrání si k dobíječce postavit ještě baterku, která vám podobné krátkodobé výkony dodá.
Ono to zní hezky na papíře. Ale nevšiml jsem si, že by v komunitě provozovatelů EV někdo prahnul po podobných šílených nabíječkách. Ještě jsem nenarazil na příspěvek, kde by si lidé stěžovali, že 150kW dobíjecího výkonu je málo.
Myslím si, že těch zákazníků, pro které bude dobití na 400km jízdy za 5 minut klíčový parametr bude minimum. Můj vůz teď nabíjí 50kW a to není nic moc. Ale třeba Ioniq 6 dle kalkulačky potřebuje na 600km trase nabíjet 2x10 minut. (Má maximální nabíjecí proud 233kW.) Já osobně už víc nepotřebuji.
Přesně tak, už nyní mají některé nabíječky v sobě baterku. Baterku by stačilo mít na několik nabití.
dobijacie stanice s nejakym bufetom budu vitat skor pomalsie nabijacky, aby mohli pripadneho pocestneho skasnut na predrazenom hotdogu a cole, zatial co si pomysli ako usetril tym, ze nabija 20 minut na 22kW chargeri
prakticky by byly potřeba akumulátory na akumulátory
Nedobrý den,
Jsem sice jen tupý strojař, ale o představa 1MW přenášet v pohyblivých kabelech do mobilního poměrně malého zařízení, obsluhovaného lidmi a s kabely manipulujícími - to ve mě evokuje sebevražedné budky z Futuramy. Chceš se ugrilovat s pravděpodbností několik procent při každém nabíjení? Kup si naše auto a zajeď si k hyperchargeru. O tom co na to baterky, jak pojmout takový příkon v řádu minut a nevybuchnout, nemluvě.
Ale jak říkám, jsem jen tupý strojař, konzervativní zpátečník co věří na přírodní zákony a i když sice většinu BOZP předpisy dnešní doby opovrhuji (no ve skutečnosti opovrhuji přehnanou alibistickou zbyrokratizovaností, kde prvořadě je mít vše pokryté papíry a realita je jen kulisou) přes to nějaké základní pravidla uznávám.
Tak jak jste ten příspěvek napsal, tak opravdu zníte jako tupý strojař.
Můžete popsat mechanismus jak nabíječka s pravděpodobností "několik procent" (tedy více než 1%) při každém použití ugriluje uživatele? Jak přesně vám to vychází matematicky a ekonomicky. Zanedbejme teď ztráty na životech a zaměřme se čistě na ekonomickou stránku věci.
@Martin Prokš 18. březen 2025, 09:47
Když tupý zpátečnický strojař polemizuje nad specialisty z BYD, to dobrý den naopak udělá:-)
při tankování 50L benzinu proteče hadicí skoro 450kWh, je to docela bezpečné pokud v blízkosti nemanipulujete s ohněm, poznámky strojaře Martina jsou na místě, tlačit megawatt do baterií kabelem co se připojuje ručně moc bezpečně opravdu nevypadá, navíc je v cestě spoj vidlice/zásuvka jejichž povrch bude degradovat, bude se to nadměrně hřát a degradovat i izolace, tady je na pěkný průšvih zaděláno, v Číně to asi tolik nevadí..
@Baton David 18. březen 2025, 12:22
Přesně tak, na benzince panují přísné předpisy nejen při tankování, ale i s další manipulací s palivy, o výrobě ani nemluvě, ale to už nikdo neřeší.
Přitom stačí " jedna sirka" na opravdu velký průšvih.
Nepochybuji, že o vámi popsaných rizicích ví i lidé z BYD.
Takže to končí na tom, jestli tyhle problémy necháte řešit inženýry nebo začnete mávat rukama a volat "PROBLÉM!!!"
Co takhle si o tom něco nastudovat? Nějaká AI (nebo IA) vám s tím určitě pomůže. Stačí jenom zadávat ty samé dotazy, které nám tu předkládáte. Možná dojdete k dost odlišným závěrům, ale den budete mít určitě lepší.
Jó, to je Čína. Tam dává elektromobil smysl. Základem je několikrát nižší cena elektřiny než v Evropě.
V EU totiž každý elektromobil znamená pro společnost ekonomickou ztrátu (jedinec neušetří nic, protože elektřina stojí stejně jako nafta a stát utrpí ztrátu, protože přijde o spotřební daň).
no neviem, ja som si to doma prepocitaval a vyslo mi ze na spiatocnu cestu k nasim na svk zaplatim elektromobilom 885 korun pokial by som nabijal iba na ultra-rychlych nabijackach (az sa priblizim k rychlosti tankovania) zatial co mojim fosilom mi to vychadza na nieco cez 1200 korun, tak kde ta elektrina stoji stejne ako nafta prosim vas? ked si pred cestou "natankujem" doma zo strechy tak ta cena bude asi tak tretinova, lebo dobijem iba trochu po ceste naspat
len cisto pre zaujimavost - ake EV, aky fosil, aka vzdialenost (profil), ake obsadenie auta .. len pre zaujimavost
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se