Domů
Čistá mobilita
Tesla se vyjádřila k autonehodě Modelu X, vůz byl v režimu autopilota
Tesla Model X. Zdroj: www.teslamotors.com

Tesla se vyjádřila k autonehodě Modelu X, vůz byl v režimu autopilota

Společnost Tesla v pátek prohlásila, že její Model X, jenž byl v Kalifornii minulý týden účastníkem dopravní nehody s fatálními následky, měl aktivován režim autopilota. Světlo světa tedy spatřilo nové téma týkající se bezpečnosti provozu semi-autonomních vozů.

Tesla do svého prohlášení rovněž zahrnula záznamy z „černé skříňky“ vozu. Ty říkají, že ze strany řidiče nebyla ani po včasném vyslání varování systémů ze strany vozu zaznamenána žádná akce, tedy ani uchopení volantu.

Řidič byl přibližně 5 sekund a 150 metrů od betonového svodidla, které bylo v ten okamžik plně viditelné na to, aby zareagoval. Do této překážky posléze narazil. Záznamy však říkají, že nebyla ze strany řidiče podniknuta žádná akce. O faktu, proč nebylo svodidlo detekováno jako statická překážka, již však Tesla mlčí.

Tato smrtelná nehoda s následným požárem vozidla blízko Mountain View v Kalifornii zahrnovala dvě další vozidla a způsobila mnohahodinové zpoždění provozu. Řidič vozu ve věku 38 let zemřel brzy po převozu do blízké nemocnice.

Úřad pro bezpečnost provozu na dálnicích, který započal vyšetřování nehody, nehodu zatím nekomentoval. Národní rada pro bezpečnost přepravy tuto smrtelnou nehodu rovněž vyšetřuje.

Řidiči se mylně domnívají, že se nemusí věnovat provozu a řízení

Autopilot dovoluje řidičům za jistých podmínek dočasně pustit volant. Tesla však po uživatelích vyžaduje, aby volant drželi po celou dobu jízdy až do okamžiku, kdy je autopilot skutečně spuštěn. Řidiči se ovšem často mylně domnívají, že můžou řídit „hands-free“.

V září 2017 byl učiněn závěr, že za smrtelnou nehodu v květnu 2016 může výraznou měrou funkční limit systému autopilota.

Tato smrt, první smrtící chyba systému Tesly v režimu autopilota, vyvolala otázky ohledně bezpečnosti systémů, které můžou řídit s minimálním, případně nulovým zásahem řidiče, zároveň ho však ještě nemůžou plně nahradit. Měla by být učiněna další opatření proti přílišnému se spoléhání řidičů na tuto technologii.

Tesla rovněž zdůraznila fakt, že žádný systém nemůže fungovat zcela bezchybně a že je pouze možné počet chyb minimalizovat. Současné statistiky ovšem hovoří ve prospěch těchto vozů.

V současné době je v USA v rámci všech vozů všech automobilek smrtelná nehoda způsobena každých 138 milionů najetých kilometrů. V případě Tesly při využití autopilota připadá jedna smrtelná nehoda na každých 515 milionů kilometrů.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(1)
Petr Hariprasad Hajič
12. duben 2018, 21:18

Je zajímavé, že jako u první nehody (tam to bylo cca 7s) systém ohlásil, že něco není v pořádku, ale ani v jednom případě řidič nereagoval. Asi by to chtělo zpětnou vazbu na řidiče, tj. monitorovat kam směřují oči, jestli má ruce na volantu nebo někde jinde a v případě porušení pravidel, zpomalit, případně s náležitým komentářem i zastavit. :-)

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se