Revoluce v elektromobilitě? Nová baterie má změnit pravidla hry

Marek Kršák
24. září 2025, 11:09
8 komentářů
revoluce-v-elektromobilite-nova-baterie-ma-zmenit-pravidla-hry

Společnost Stellantis v pátek představila prototyp elektromobilu s rychleji se nabíjející, lehčí a cenově dostupnější baterií, která eliminuje potřebu samostatného měniče a nabíječky. Podle francouzsko-italsko-amerického výrobce automobilů by tato technologie mohla být do konce desetiletí integrována do jeho sériově vyráběných vozidel.

Bateriový systém nesoucí název IBIS
(Intelligent Battery Integrated System) byl vyvinut ve spolupráci s firmou Saft, dceřinou společností TotalEnergies. Jedná se o jeden z prvních systémů svého druhu, který šetří váhu i prostor a je snadnější na údržbu.

Za nejčastěji skloňované důvody pomalého rozvoje elektromobility patří nedostatek finančně dostupných modelů aut v kombinaci s pomalým nabíjením. Společnost Stellantis se proto zaměřila na vývoj rychleji se nabíjející, lehčí a cenově dostupnější baterie, která eliminuje potřebu samostatného měniče a nabíječky. Výsledkem je, že nově představený bateriový systém je o 10 % účinnější než elektromobil se stejnou velikostí baterie a zkracuje dobu nabíjení o jednu hodinu. Nová baterie IBIS nyní prochází silničními testy v modelu Peugeot e-3008.

Stellantis Bateriový systém IBIS. Zdroj: Stellantis

Německý výrobce automobilů Porsche také vyvíjí koncept "modulárního víceúrovňového měniče", který integruje řadu samostatných elektrických komponent do jedné jednotky.

Současné elektromobily používají měnič k přeměně stejnosměrného proudu z baterie na střídavý proud pro napájení elektromotoru. V režimu nabíjení se střídavý proud ze sítě přeměňuje na stejnosměrný proud pro baterii.
Společnost Stellantis uvedla, že v systému IBIS jsou tyto funkce integrovány přímo do baterie pomocí elektronického řízení s využitím 200 tranzistorů, což snižuje hmotnost vozidla o 40 kg, uvolňuje prostor a zkracuje dobu nabíjení o 15 %.

Komentáře (8)

Jiří Švarc24. září 2025, 11:39

Já těmhle bateriovým startupům nevěřím, že by byly schopni něco dotáhnout do sériové produkce. Prototyp je snadný, prototyp baterie s pevným elektrolytem má kde kdo, ale ještě nikdo nerozjel výrobu ve velkém.

Vzhledem k tomu, kolik miliard do toho cpe CATL, BYD, Samsung SDI, SK On, LG Energy a další mega hráči v s několikanásobným rozpočtem jen na vývoj než je celková hodnota této společnosti, tak prostě nevěřím, že je předběhne nějaký nováček a už vůbec ne v Evropě, tady se zázraky dějí jen nenadálém zmizení dotačních peněz a že bychom byli na světové špičce v něčem? No možná bankovnictví a farmakologie, ale všude jinde zaostáváme o parník.

Roman Kosařík24. září 2025, 12:47

Nechci být za škarohlída, ale všichni dobře víme, že ani tranzistor není nesmrtelný, ať už je křemíkový, silikon-karbidový či z jiného materiálu. Co tedy hypoteticky nastane, když jeden z těch 200 bouchne? Pokud výrobce neošidil ochranu, přestane fungovat část baterie tímto tranzistorem obsluhovaná a vozidlo nejspíše spadne do nouzového režimu, baterie se bude muset otevřít, vymění se vadný tranzistor a vše bude zase růžové. ALE! Automobilka si jistě najde zdůvodnění, proč se místo výměny pouhé vadné drobné součástky bude muset přinejmenším měnit celý bateriový blok. Případně to bude již z výroby navrženo jako neopravitelné, zalité v epoxidu či podobné chuťovky.

Petr Hariprasad Hajič24. září 2025, 17:13

Pokud to mají dobře vymyšlené, tak tam bude i statistický výpočet střední doby do selhání a pokud by to vycházelo na nějakou krátkou dobu, bude tam dedundance. Nebojte, tohle všechno je zvládnuté. To, co není potrvrzené je, jestli jen "mlží", nebo opravdu něco už mají.

Petr Hariprasad Hajič24. září 2025, 17:10

Jestli někdo momentálně mění pravidla hry ve vývoji baterií, tak je to jednoznačně CATL, který předvádí hotové prototypy, nebo už rozjíždí výrobu. Zajímalo by mě, jestli ná Stellantis alespoň prototyp, nebo podobně jako Toyota jen něco vymýšlí v počítači.

Matěj24. září 2025, 18:15

Stellantis má velmi špatnou reputaci co do designu, životnosti a servisovatelnosti elektrických částí jejich vozů. Takže nevěřím, že by byli napřed v bateriích.

Zagooglete název třídílného seriálu článků na toto téma

"If you drive a STELLANTIS vehicle, may God help you! PART 1"

Petr Novotný24. září 2025, 20:45

To není revoluce , to je jen nějaký směr vývoje. Baterie je samozřejmě pořád brzda celé elektromobility protože potřebujete buď baterii , která se nabije za 5 minut a nebo baterii s kterou auto ujede tolik km , aby se nemuselo během jízdy nabíjet - tedy reálně alespoň 600km po dálnici a přitom aby bylo cenově dostupné. To zatím EV nabídnout neumí.

Xoor25. září 2025, 07:36

Vtip je v tom, že nepotřebujete extra velkou baterku ani extra rychlé nabíjení. Dnešní EV, například Tesla Y LR, ujede v zimě na aliašce 420km. Jestli vám tato porce km nestačí na uděleání si zastávky na 20 minut pak ok, ale jste nebezpečný sobě ale hlavně okolí. Další zastávky budou dříve.

Nový mercedes a bmw má dojezd asi 800+km a rychlé dobíjení. Ano není to auto za 700kkč. Je potřeba počkat nebo koupit starší EV.

Baton David25. září 2025, 09:12

neusilovat o hyperrychlé nabíjení baterie co je v přítomna autě, je to nesmysl kladoucí velké energetické nároky - další nestabilita v síti, a také rychlá degradace baterie - ztrátové teplo během nabíjení baterii rychle degraduje. Přitom cesta jak nevýhodu pomalého tankování odstranit už je také v Číně představena - robotická výměna baterie na dobíjecích stanicích, trvá do 5 minut, vybitá baterie se pak v klidu nabijí pomalu v útrobách stanice, takovýto systém může poskytovat i systémové služby, nebo může nabíjet čistě z vlastní fotovoltaiky, uživatel zaplatí za energii v baterii plus poplatek za opotřebení baterie a nemusí si dělat hlavu s vlastnictvím baterie kdy případná porucha způsobí nepoužitelnost celého vozidla. Rozšířením systému se pak ani výrobci nemusí honit za nesplnitelnými dojezdy na baterii, stačí dojezd k nejbližší stanici, která v robotickém režimu bez potřeby lidské obsluhy funguje 24/7

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

Přihlásit se