Index domácností (Vše)
1621Kč/měsíc
+0%
Elektřina - CZ (Cal26)
94,2EUR/MWh
-0,7%
Zemní plyn - CZ (Cal26)
34,18EUR/MWh
+0,13%
Ropa - Brent (Nov25)
69,02USD/Barel
+2,06%
Ropa - WTI (Nov25)
64,8USD/Barel
+2,19%
Emisní povolenky (Dec25)
76,19EUR/t
-0,78%
Zemní Plyn - TTF (Oct25)
32,02EUR/MWh
-0,77%
Uhlí API2 - ARA (Cal26)
101,9USD/t
-0,07%
Index domácností (Vše)
1621Kč/měsíc
+0%
Elektřina - CZ (Cal26)
94,2EUR/MWh
-0,7%
Zemní plyn - CZ (Cal26)
34,18EUR/MWh
+0,13%
Ropa - Brent (Nov25)
69,02USD/Barel
+2,06%
Ropa - WTI (Nov25)
64,8USD/Barel
+2,19%
Emisní povolenky (Dec25)
76,19EUR/t
-0,78%
Zemní Plyn - TTF (Oct25)
32,02EUR/MWh
-0,77%
Uhlí API2 - ARA (Cal26)
101,9USD/t
-0,07%

Revoluce v elektromobilitě? Nová baterie má změnit pravidla hry

Marek Kršák
24. září 2025, 11:09
5 komentářů
revoluce-v-elektromobilite-nova-baterie-ma-zmenit-pravidla-hry

Společnost Stellantis v pátek představila prototyp elektromobilu s rychleji se nabíjející, lehčí a cenově dostupnější baterií, která eliminuje potřebu samostatného měniče a nabíječky. Podle francouzsko-italsko-amerického výrobce automobilů by tato technologie mohla být do konce desetiletí integrována do jeho sériově vyráběných vozidel.

Bateriový systém nesoucí název IBIS
(Intelligent Battery Integrated System) byl vyvinut ve spolupráci s firmou Saft, dceřinou společností TotalEnergies. Jedná se o jeden z prvních systémů svého druhu, který šetří váhu i prostor a je snadnější na údržbu.

Za nejčastěji skloňované důvody pomalého rozvoje elektromobility patří nedostatek finančně dostupných modelů aut v kombinaci s pomalým nabíjením. Společnost Stellantis se proto zaměřila na vývoj rychleji se nabíjející, lehčí a cenově dostupnější baterie, která eliminuje potřebu samostatného měniče a nabíječky. Výsledkem je, že nově představený bateriový systém je o 10 % účinnější než elektromobil se stejnou velikostí baterie a zkracuje dobu nabíjení o jednu hodinu. Nová baterie IBIS nyní prochází silničními testy v modelu Peugeot e-3008.

Stellantis Bateriový systém IBIS. Zdroj: Stellantis

Německý výrobce automobilů Porsche také vyvíjí koncept "modulárního víceúrovňového měniče", který integruje řadu samostatných elektrických komponent do jedné jednotky.

Současné elektromobily používají měnič k přeměně stejnosměrného proudu z baterie na střídavý proud pro napájení elektromotoru. V režimu nabíjení se střídavý proud ze sítě přeměňuje na stejnosměrný proud pro baterii.
Společnost Stellantis uvedla, že v systému IBIS jsou tyto funkce integrovány přímo do baterie pomocí elektronického řízení s využitím 200 tranzistorů, což snižuje hmotnost vozidla o 40 kg, uvolňuje prostor a zkracuje dobu nabíjení o 15 %.

Komentáře (5)

Jiří Švarc24. září 2025, 11:39

Já těmhle bateriovým startupům nevěřím, že by byly schopni něco dotáhnout do sériové produkce. Prototyp je snadný, prototyp baterie s pevným elektrolytem má kde kdo, ale ještě nikdo nerozjel výrobu ve velkém.

Vzhledem k tomu, kolik miliard do toho cpe CATL, BYD, Samsung SDI, SK On, LG Energy a další mega hráči v s několikanásobným rozpočtem jen na vývoj než je celková hodnota této společnosti, tak prostě nevěřím, že je předběhne nějaký nováček a už vůbec ne v Evropě, tady se zázraky dějí jen nenadálém zmizení dotačních peněz a že bychom byli na světové špičce v něčem? No možná bankovnictví a farmakologie, ale všude jinde zaostáváme o parník.

Roman Kosařík24. září 2025, 12:47

Nechci být za škarohlída, ale všichni dobře víme, že ani tranzistor není nesmrtelný, ať už je křemíkový, silikon-karbidový či z jiného materiálu. Co tedy hypoteticky nastane, když jeden z těch 200 bouchne? Pokud výrobce neošidil ochranu, přestane fungovat část baterie tímto tranzistorem obsluhovaná a vozidlo nejspíše spadne do nouzového režimu, baterie se bude muset otevřít, vymění se vadný tranzistor a vše bude zase růžové. ALE! Automobilka si jistě najde zdůvodnění, proč se místo výměny pouhé vadné drobné součástky bude muset přinejmenším měnit celý bateriový blok. Případně to bude již z výroby navrženo jako neopravitelné, zalité v epoxidu či podobné chuťovky.

Petr Hariprasad Hajič24. září 2025, 17:13

Pokud to mají dobře vymyšlené, tak tam bude i statistický výpočet střední doby do selhání a pokud by to vycházelo na nějakou krátkou dobu, bude tam dedundance. Nebojte, tohle všechno je zvládnuté. To, co není potrvrzené je, jestli jen "mlží", nebo opravdu něco už mají.

Petr Hariprasad Hajič24. září 2025, 17:10

Jestli někdo momentálně mění pravidla hry ve vývoji baterií, tak je to jednoznačně CATL, který předvádí hotové prototypy, nebo už rozjíždí výrobu. Zajímalo by mě, jestli ná Stellantis alespoň prototyp, nebo podobně jako Toyota jen něco vymýšlí v počítači.

Matěj24. září 2025, 18:15

Stellantis má velmi špatnou reputaci co do designu, životnosti a servisovatelnosti elektrických částí jejich vozů. Takže nevěřím, že by byli napřed v bateriích.

Zagooglete název třídílného seriálu článků na toto téma

"If you drive a STELLANTIS vehicle, may God help you! PART 1"

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

Přihlásit se