Německá vláda se zatím neshodne ohledně zrušení zákazu prodeje vozů se spalovacími motory

Jan Budín
3. říjen 2025, 06:25
8 komentářů
nemecka-koalice-se-zatim-neshodne-ohledne-zruseni-zakazu-prodeje-novych-vozu-se-spalovacimi-motory

Německá vládní koalice se prozatím neshodne na pozici ohledně případného zrušení zákazu prodeje nových vozů se spalovacími motory od roku 2035. Uvedl to ministr životního prostředí Carsten Schneider (SPD), který tak nepodpořil vyjádření kancléře Friedricha Merze (CDU) z minulého týdne ohledně záměru uvedený zákaz zrušit. Informoval o tom zahraniční server Clean Energy Wire

Německý ministr životního prostředí uvedl, že očekává, že země bude dodržovat regulatorní rámec s tím, že zákaz prodeje nových vozů se spalovacími motory v EU od roku 2035 dává smysl i přes řadu výzev, kterým nyní evropský automobilový průmysl čelí.

"Společnosti, které investovaly do elektromobility obrovské prostředky, se na toto musí být schopné spolehnout," uvedl Schneider s tím, že k dohodě uvnitř koalice dojde podle něj brzy.

Schneider tak nepodpořil vyjádření německého kancléře Merze, který minulý týden řekl, že je nakloněn zrušení zákazu.

"Je obecně špatně, pokud stát předepisuje nějakou technologii pro určité časové období," uvedl Merz.

Vládní strana CDU volala po zrušení zákazu prodeje nových vozů se spalovacími motory od roku 2035 už před letošními volbami, do koaliční smlouvy se jí toto opatření však prosadit nepodařilo.

Proti zákazu jsou i německé automobilky

Po zrušení zákazu volalo v červnu letošního roku i nejvýznamnější německé automobilové sdružení VDA. To ve svém desetibodovém plánu pro dosažení klimaticky neutrální mobility požadovalo zmírnění požadavku na snížení emisí u nově prodaných vozů z původních 100 % do roku 2035 na 90 %.

"Změna by znamenala, že by po roce 2035 bylo registrováno omezené množství nových vozů se spalovacími motory," uvedla předsedkyně sdružení Hildegarda Müllerová.

VDA opíralo svůj návrh o nízké prodeje elektromobilů v loňském roce a obecně nízkou poptávku po elektromobilech, která je stále "hluboko pod hodnotami potřebnými k dosažení klimatických cílů". Jako další nedostatky plánovaného přechodu na elektromobilitu zmínilo sdružení nedostatek dobíjecích stanic, moderních elektrizačních soustav a dotačních opatření v mnoha evropských zemích.

Německý trh s elektromobily se mezitím oklepal ze slabého roku 2024 a vrátil se k růstu. Hovoří o tom počet registrací nových elektromobilů za první pololetí letošního roku, který vzrostl meziročně o 35 % a o 13 % překonal dosavadní rekord z roku 2023.

Německo by potřebovalo spolupráci s dalšími státy

Závěrem je vhodné připomenout, že Německo nemůže zákaz prodeje nových vozů se spalovacími motory od roku 2035 zvrátit samotné, jelikož se jedná o evropskou legislativu. Několik členských států včetně České republiky se však opakovaně vyslovilo pro zrušení tohoto opatření. Podle českého ministra dopravy Martina Kupky (ODS) by o tom, co si budou lidé kupovat, měl rozhodovat jen vývoj technologie.

Obdobně se na situaci podle zahraničního serveru Clean Energy Wire dívá celá řada oslovených expertů. Většina z nich považuje boj o rok 2035 za symbolický s tím, že je nepravděpodobné, že by v tomto časovém horizontu většina spotřebitelů volila spalovací motor s ohledem na nedávné technologické pokroky a pokles nákladů u elektromobilů.

Komentáře (8)

Jan Grmela3. říjen 2025, 08:42

Elektromobilita už má výraznou podporu a nedává žádný smysl stanovovat nějaká data. V té době nejspíš zůstanou segmenty, kde budou stále paliva dávat smysl, byť velká většina aut bude jistě elektrická.

Xoor3. říjen 2025, 12:40

V západní evropě asi ano. Já bych zákaz zrušil, alespoň se odstraní argument vnucování a ať zvítězí lepší technologie tam, kde a komu to dává smysl.

Richard Vacek3. říjen 2025, 12:41

EU by měla být ostrovem rozumu a ne ideologické slepoty. Měli bychom se vrátit k moudrosti předků, kteří po nástupu páry a spalovacích motorů nezakazovali koňská spřežení a ani nenasazovali speciální daň na obrok.

Jiří Švarc3. říjen 2025, 13:16

Great Horse Manure Crisis

Jan Veselý5. říjen 2025, 07:13

Aha, další, co si pořádně nenastupoval historii. Když se v 19. století v Rakousko-Uhersku vrcholila výstavba železnic, bylo to brutálně subvencované a investoři dostávali velkorysé státní záruky na úvěry. Nakonec to skončilo spekulační bublinou, která nakonec praskla, položila vídeňskou burzu a málem vedla ke státnímu bankrotu.

Za našich předků to bylo jinak než si to idealizujete.

Petr Novotný3. říjen 2025, 21:40

Jsem pro zákaz ne jen kvůli naší závislosti na dovozu ropy , za tu ropu musíme zase něco vyvážet , pak nás vydírají lidé typu Trump. To má ohromné ekonomické škody. Dalším důvodem je to ,že auta se spalovacím motorem vypouští emise teď nemyslím CO2 , ale zdraví škodlivé látky a protože jih je ohromné množství a koncentrují se ve městech kde žijí velké množství lidí má to negativní dopad na zdraví a tím nepřímo na ekonomiku. Dalším důvodem je hluk EV jsou méně hlučné , elektrifikovaná silniční doprava bude mnohem méně zatěžovat své okolí hlukem to ocení všichni kdo bydlí v okolí silnic.

Antonín Mikeš4. říjen 2025, 16:34

Od 70 km/h je hluk EV a IC aut stejný, protože převažuje aerodynamický hluk. Pomůže to tedy hlavně ve městech, kde zas může stoupnout riziko srážky s chodcem, nebo budou EV kvůli bezpečnosti generovat hluk a pak nebude rozdíl žádný.

Jan Veselý5. říjen 2025, 07:18

Další příklad toho, čemu programátoři říkají "dělat z bugu feature".

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

Přihlásit se