Babiš na Mělnicku převzal petici proti plánované spalovně
Premiér v demisi Andrej Babiš (ANO) se dnes v rámci návštěvy elektrárny v Horních Počaplech na Mělnicku sešel se zástupci petičního výboru Stop spalovně. Převzal od nich petici proti plánované stavbě zařízení na energetické využití odpadu, pod kterou se podepsalo zhruba 3000 lidí. Podle Babiše je potřeba další veřejná diskuse na toto téma. Okolní obce mají obavy z nárůstu dopravy kvůli spalovně.
„Musí proběhnout nějaká veřejná debata, ve středních Čechách ta dopravní infrastruktura je katastrofální a je potřeba, aby byla veřejná důkladná debata o tom, jak by to proběhlo. Důležité je, abychom nebyli papežštější než papež,“ řekl Babiš.
Skupina ČEZ chce spalovnu v Horních Počaplech, oficiálně nazvanou ZEVO Mělník, uvést do provozu v roce 2024, argumentuje zákazem skládkování odpadů. Obec Horní Počaply, v jejímž katastru má spalovna vyrůst, se stavbou nesouhlasí. Starostové dalších okolních obcí požadují, aby v případě stavby spalovny byla nejdříve vyřešena doprava v okolí.
Místopředseda vlády Richard Brabec (ANO) dodal, že se v současnosti zpracovává proces vyhodnocení vlivů na životní prostředí (EIA). Půjde-li vše rychle, rozhodnou podle něj úředníci o stavbě spalovny nejspíš během července.
„To je zase nějaká evropská direktiva, která říká, že se má spalovat a ne skládkovat. Nic ale není rozhodnuto, nebylo to ani v parlamentu. Oni (ČEZ) se jen připravují a pokud nedojde k dohodě ČEZ s obcemi, tak to tady nebude,“ dodal premiér.
Není si prý jistý, že by se vláda chtěla zabývat dalším projektem, který obtěžuje obyvatele obcí okolo plánované stavby.
Zástupci vlády řešili se zástupci společnosti ČEZ v elektrárně také komplexní strategii obnovy energetické lokality Mělník. ČEZ chce do budoucna zachovat dodávky tepla ve stejné kvalitě a zavést nové efektivnější a ekologičtější zdroje, čímž se má snížit emisní zátěž.
Podle zástupkyně petičního výboru Hany Beranové pokračuje i nadále sběr podpisů pod petici.
„Předaná petice obsahovala zhruba 3000 podpisů, ale další pořád přibývají,“ řekla Beranová.
Úvodní obrázek: ZEVO Mělník – vizualizace. Zdroj: ČEZ
Mohlo by vás zajímat:
Ach jo, jak se proti tomu vymezuje: "To je zase nějaká evropská direktiva...", přitom jsme toho součástí. Akorát že v česku si na EU jen stěžujeme (asi národní sport) místo abychom se snažili více spolupracovat na jejím chodu. A pokud vím, tak ten zákaz skládkování jsme si schválili dříve něž je termín daný EU, ale pokud se mílím, tak mne opravte.
Hlavní problém v těchto případech je přesun rozhodování a výběru daní příliš vysoko, a pak nutnost složitého přerozdělování, nemravného dotování či nucení silou.
Kdyby zůtávaly daně víc dole, tak se bude pokaždé několik obcí dobrovolně předhánět v tom, kdo u nich v katastru postaví nějaký velký průmyslový provoz a desetiletí danit do jejich pokladny.
Tomu bych v ČEZku nevěřil, spíše se budou předhánět kdo toho více rozkrade.
Myslím že pokud by více daní bylo na úrovni obcí, tak se o ty provozy budou přetahovat.
Když nebudou obce produkovat žádný odpad není zde žádný problém. Nebo si někdo chce na něčí úkor likvidovat svoje odpady skládkováním?
A Praha po roce 2024 bude topit čím.
Praha netopí odpadem, ale uhlím, pane Polasek
To už je kapacita stávajících spaloven vyčerpána?
Spalovna v Malešicích nestačí tak je potřeba pálit odpadky na Mělníku aby v Praze bylo teplo.
Praha netopí odpadem, ale uhlím, pane Polasek
Pro Prahu zůstává v provozu jeden ze stávajících bloků.
To je málo, pokud spalovnu nepostaví má Praha problém s teplem.
Když budu uvažovat že odpady mají stejnou výhřevnost jako hnědé uhlí tak k jednomu bloku 50 MW potřebuji dopravit hodinově cca 50 t materiálu. Do běžného velkooběmového auta se vejde do 10 t a to znamená jedno auto každých 12 minut jedno auto tam a druhé zpět. Pokud by příjezd byl z dálnice tak to není žádný problém. Pokud budou auta jezdit po místních komunikacích tak se starostům nedivím. Nejsem přesvědčený že jedna padesátka bude stačit. Při instalaci dvou bude na cestách docela hukot. Pokud budou starostové trvat na železniční dopravě tak musí počítat s podstatně větší zátěží zápachem, ve vagonech bude přeprava trvat déle. V místě spalování se zápach likviduje odsáváním prostoru vzduchovými ventilátory ženoucími vzduch do spalovacího procesu. To nejde udělat v místě překládky na vagony.
Vláďo,
jak dlouho bude trvat naložit takový uhlák na cca 30t? Asi jak kde. Bude podle mne dost záležet na tom pro koho a odkud tak spalovna bude brát odpad. Jestli z velkých měst polabí, nebo z dědin. To bude podle mne dost rozdíl. Z Itálie snad jezdívají vlaky odpadu někam do Rakouska, nebo kam na spálení, nejsem si tím ale jistý, někde jsem to jenom zahlédl jako nadpis před pár lety. Jestli bude možné odpad svážet na nějaké místo třeba dva kilometry od nejbližší obce a odtud do spalovny, nebude to myslím problém.
Na jihu Itálie je město Acerra. Je tam vystavěná obrovská spalovna. Ve výbavě je TG 50 MW. Opravdu dříve se skládkovalo a někam se odpady též vozily. Do dnes jsou tam velké skládky s rekultivovaným povrchem. Do spalovny přijíždí mnoho velkých vozů a je tam místo pro 15 vozů současně se vyprazdňujících. Hlavní je blízký přístup k dálnici.
Praha netopí odpadem, ale uhlím, pane Polasek
Praha je napojená na teplovod z Mělníka. V Mělnické elektrárně jsou rekonstruované bloky na teplovodní vytápění. Už pravděpodobně dožívají ale nějaká spalovny je nemůže nahradit.
Ale o tom je právě ten projek, nahradit výrobu z uhlí postupně spalováním vytříděných vhodných odpadů.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se