FT: EU se chystá podpořit výrobu baterií miliardami eur
Evropská unie hodlá povolit státní podporu výzkumu elektrických baterií. Společnostem, které chtějí stavět velké závody na jejich výrobu, pak nabídne spolufinancování v řádu miliard eur. Napsal to dnes list Financial Times (FT). Brusel se totiž obává, že automobilový průmysl, který v EU zaměstnává kolem 13 milionů lidí, by kvůli závislosti na bateriích z Asie mohl prohrát závod o budování trhu elektromobilů.
Zhruba 80 procent současné i zamýšlené kapacity na výrobu baterií ve světě je podle údajů agentury Bloomberg v Asii, jen v Číně je to 69 procent. Spojené státy mají 15 procent a Evropská unie jen čtyři procenta.
Projekt podpory baterií, který EU zahájila před rokem, nyní nabízí pět typů financování. Jednotlivé země EU budou mít možnost financovat výzkum ze 100 procent, pokud bude zahrnovat přeshraniční projekty. Unijní fond Horizon 2020 vyčlenil na bateriové projekty 200 milionů eur (5,2 miliardy Kč) a 800 milionů eur na výstavbu předváděcích zařízení, kde firmy představí své možnosti a výrobní plány.
Regiony, které chtějí sektor podporovat, mohou požádat o prostředky z regionálních fondů ve výši 22 miliard eur. Evropský fond pro strategické investice (EFSI) je připraven podílet se na výstavbě závodů typu takzvané gigafactory, jakou má americká společnost Tesla.
Jak uvedl místopředseda Evropské komise pro energetickou unii Maroš Šefčovič, v celém dodavatelském řetězci je nyní zapojeno 260 společností a ambice vybudovat gigafactory mají čtyři skupiny.
Například francouzský výrobce baterií Saft spolupracuje se společnostmi Siemens, Solvay a Manz na vývoji levnějších a výkonnějších polovodičových baterií. Výroba by mohla začít za sedm let. Firma Northvolt si od Evropské investiční banky (EIB) vypůjčila 52,5 milionu eur na výstavbu předváděcí linky a výzkumných kapacit v hodnotě 100 milionů eur. Zařízení má být otevřeno v příštím roce. Jejím cílem je do roku 2023 vybudovat největší evropský závod o roční produkci 32 gigawatthodin. Společnost Unicore staví v Polsku závod na výrobu katodových materiálů, který by měl zahájit činnost do roku 2020 a očekává se oznámení německého výrobce baterií Varta a americké automobilky Ford o společné výrobě autobaterií.
Nedostatek surovin hodlá EU řešit například recyklací staré elektroniky, začala ale také mapovat naleziště nerostných surovin v Evropě. Podle Šefčoviče se na území unie nacházejí ložiska kobaltu, lithia, grafitu a niklu ve Francii, Finsku, Portugalsku, Španělsku a České republice.
Mohlo by vás zajímat:
Konečně už EU začne něco dělat ohledně baterií když už gigafactory pro fotovoltaické panely nerealizovala.
V případě EU je lepší, když nic nedělá. Dávno jsme mohli mít čistý (mnohem čistší) vzduch, když by EU nebyla naprosto nekompetentní. Nejedná se o teorii elektromobilů, ale o podporu nepřímovstřikových atkinsonů (např.hybridy Toyota, některé Fordy), LPG, CNG a ne problematickou naftu.
Konečně EU přestala blokovat národní podporu na výzkum baterií, když už zjistila, že Bruselský neomarxismus nemá šanci, a národní státy mu v dohledné budoucnosti nikdy nesvěří k rozhazování a propagandě více než 2% HDP.
A při dalším natahování by Čína navždy ovládla drtivou většinu patentů i robotických továren.
Čína má 69 % kapacity na výrobu baterií /i plánované/, zbytek světa - 31 %. Pokud jsou skutečně elektromobily budoucností, pak někdo zaspal. Ani elektromobily ale nejsou "čisté". I ty budou mít brzdové obložení či pneumatiky. Při jízdě po městech = ohromný zrdroj nebezpečného zněčištění vzduchu. Neznám nikoho, komu se nesjíždějí gumy či brzdové obložení. Kdo dodá nabíjecí proud ? Mnohde stále uhelné elektrárny.
Brzdové obložení mít budou, ale používat je oproti spalovákům téměř nebudou.
Ale i tak se jedná o promile oproti tomu, co jde z výfuku.
A k těm bateriím- tam je rozdíl v kvalitě. Spíš by bylo dobrý napsat, kolik % baterií z Číny
by se dalo použít do elektromobilů.
Brzdy kotoučové elektromobily nemusí skoro používat, a na mikročástečky z pneumatik a většinu městského prachu by stačilo častější splachování ulic kropícími vozy, což třeba u nás bylo mnohem častější i za "chudého" komunismu.
V září bylo v Číně prodáno 2,39 mil. ks nových aut/ pokles prodejů/ , z toho elektrických 121 000 Ks, tedy v Číně bylo dosaženo 5 % podílu na prodejích.
http://www.chinadaily.com.cn/a/201810/15/WS5bc40712a310eff3032825c4.html
Pokud se dívám na zprávy o úspěšných vědců z Ameriky i Evropy, je to často jméno typu Li, atd. Zajímavé.
To není nic divného. Podle mých informací přijde ročně do USA kolem 100 000 mladých, chytrých Číňanů, kteří jsou ochotni dřít jako šílení, jen aby si je v USA chtěli nechat a oni se nemuseli vracet do Číny.
No, a určitě mezi nimi bude i dost spících agentů.
Čína už před cca 20 lety pochopila že potřebuje inženýry, přírodovědce a techniky se zkušenostmi z předních amerických a evropských universit a že nepotřebuje studenty marxismu nebo gender. Číňani jsou všude, i u nás v Praze na AV. A většina Číňanů se ráda vrací domů. I to je jeden z důvodů technického pokroku v Číně.
Ona spousta lidí vůbec nechápe, že věda není politika. Není vůbec problém spolupracovat s Číňany, Rusy, Indy, ...
Pokrok v lidských znalostech není hra s nulovým součtem, vydělají na tom všichni, kdo spolupracují. Podle mých informací jsou třeba teď spousty Číňanů na univerzitách a na odborných stážích v Dánsku, kde studují umění konstrukce větrných elektráren. Stejně tak dánští profesoři učí v Číně a dánští podnikatelé uzavírají joint ventures v Číně.
A ještě víc lidí (zvláště od reality odtržená j"elita") ani není schopno pochopit, že moderní globalistický neomarxismus Číňany zvláště technického typu naopak přímo odpuzuje, a ti se pak neskutečně rádi vrátí domů do rozumnějšího komunismu.
No jo, ale nalévat miliardy do vědy, když nejsou studenti z Evropy ale ze světa? Proč nestudují Evropané techniku.
Jsou jen dvě věci které to omezují. Vystudovat techniku či přírodovédné obory zvládne jen malá část populace. Druhou věcí jsou mzdy, které jsou pro většinu technicky a přírodovědecky vzdělané populace nízké (výjimka je IT).
Takže raději studovat práva, ekonomiku, politiku či gender.
Protože pro dlouhodobý plán nastolení Západní diktatury bylo potřeba, aby většina místních voličů nových generací neuměla logicky uvažovat.
J"elita" si myslela, že to pak díky tištění peněz snadno vykompenzují migrací, jenže třeba pro Číňany už je dnes nejen celkově příjemnější návrat domů, ale dokonce tam už začínají dostávat v laboratořích přímo i vyšší platy.
V politice si velmoci nadávají těmi nejhoršími jmény , když jde ovšem o spolupráci vědců či zcela obyčejných lidí, tak to klape i bez nadávek a vyhrožování naprosto skvěle. I když má spolupracovat Rus s Američanem nebo Číňanem. Předevčírem se nezdařil start rakety Sojuz z Bajkonuru k ISS. Posádka ?? Rus a Američan. Ve druhé minutě po ostartu došlo ke kolizi s urychlovacím stupněm , automaty zahájily záchrannou operaci kabiny, kde při startu dosáhlo přetížení 6,7 G. Držel jsem palce zcela stejně Američanovi i Rusovi v kabině , kteří museli podstoupit obří fyzickou i psychickou zátěž a jejichž boj o život sledovaly ze země jejich manželky a příbuzní. Když to takto klape ve vědě ??, proč se musíme v politice neustále jen štvát proti sobě ?
https://www.youtube.com/watch?v=KF_9mVUvl3Y
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se