Domů
Elektřina
Předpokládaný rozmach elektromobilů vyvolává obavy z nedostatku dodávek lithia
Akumulátory od společnosti Daimler. Zdroj: Mercedes-Benz
Zdroj: Mercedes-Benz

Předpokládaný rozmach elektromobilů vyvolává obavy z nedostatku dodávek lithia

Mezi analytiky a některými výrobci automobilů vzrůstá obava, že produkce lithia nebude schopna držet krok s poptávkou. Spekuluje se o pokračujícím růstu cen lithia a rozmachu investic výrobců baterií a elektromobilů do těžebních společností pro zajištění dodávek.

„Nastal obrat. Existuje mnohem větší konsensus, co se týče poptávky, o poptávce již ani nevedeme diskusi. Přesouváme se k nabídce a otázce toho, zda my jako průmysl jsme ji schopni pokrýt.“ říká John Kanellitsas, místopředseda v těžební společnosti Lithium Americas, která v Argentině vyvíjí projekt na produkci lithia.

Rostoucí ceny lithia

Ceny uhličitanu lithného použité v katodě lithiových baterií se dle poradenské společnosti CRU od roku 2015 více než zdvojnásobily. Společnosti BlackRock a Capital Group nedávno koupily akcie menších producentů lithia. Spekuluje se o tom, že výrobci baterií a elektromobilů také začnou investovat do těžebních společností, aby si zajistily větší kontrolu nad dodávkami.

Někteří nyní poukazují na možnost vzniku lithiového super-cyklu, což se zakládá na situaci, která na přelomu 21. století rozvinula na trhu železné rudy, kdy čínská poptávka zvýšila ceny.

„Trvalo mnoho let, než se nabídce [železné rudy] podařilo překonat poptávku, totéž se stane v případě materiálů pro baterie, pokud nebude k dispozici kapitál pro vývoj nových projektů,“ říká analytik Canaccord Genuity, Reg Spencer, který předpokládá, že pro získání více lithia z pouští Jižní Ameriky a hornin v Austrálii bude potřeba investice ve výši 3 miliard dolarů.

„Viděli jsme několik příkladů železáren, které skupovaly zdroje železné rudy nebo investovaly do těžebních kapacit, aby si zajistily jistotu dodávek, což bychom mohli očekávat i v případě baterií,“ dodává Spencer.

Názory na vývoj těžebních kapacit se liší

„Zatímco všechny materiály potřebné pro výrobu baterií nejsou nedostatkové, kapacita těžby a návazné úpravy by mohla s nárůstem poptávky po elektromobilech představovat omezující prvek, i přesto, že se bude jednat o pouze dočasné omezení,“ uvádí analytici UBS.

Rostoucí obavy ohledně dodávek přicházejí, jelikož výroba lithia zůstává dominována hrstkou firem: Albemarle, Sociedad Química a Minera de Chile, čínskou Tianqi Lithium a australskou Ganfeng Lithium.

David Deak, technický ředitel společnosti Lithium Americas, který dříve pracoval jako inženýr ve společnosti Tesla, říká, že trh s lithiem musí za 20 let vzrůst z roční produkce 182 tisíc tun na průměrně 3,1 milionu tun, aby reflektoval nárůst světové produkce elektromobilů.

Jiní zůstávají přesvědčeni, že těžba nebude mít větší problémy s udržením kroku s poptávkou vzhledem k tomu, že lithium je hojně obsaženo v zemské kůře. Analytici poradenské společnosti CRU očekávají, že nabídka bude narůstat a trh bude od roku 2018 v přebytku.

„Bude to zdravý trh pro výrobce lithia, na světě existuje tolik lithia, že nelze očekávat jeho nedostatek,“ říká Willem Middelkoop, zakladatel Commodity Discovery Fund v Nizozemsku.

Dodávky z nových projektů ovšem na trh přichází velice pomalu. Financování je také obtížnější, protože ceny lithia nemohou být zajišťovány proti jejich změnám jako komodity obchodované v rámci futures kontraktů.

„Mnoho lidí nadhodnocuje jednoduchost dodávek,“ říká Richard Seville, generální ředitel společnosti Orocobre, který v Argentině vybudoval první projekt za posledních dvacet let pro získávání lithia ze solného roztoku.

Úvodní fotografie: Akumulátor od společnosti Daimler. Zdroj: Mercedes-Benz

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(4)
C
13. červen 2017, 16:26

Myslím že existují v podstatě dvě možnosti, buď opravdu dojde k černému scénáři jako je zde líčena jedna z variant, nebo dojde k velkému zefektivnění recyklace a zpětného odběru baterií. S tímto zdrojem lithia, zdá se mi, nepočítali, ale přímo studii jsem neviděl.

Druhá možnost je že se budou rychle otevírat nové doly, což by byla i příležitost pro jisté oživení průmyslu v Krušných horách. To že je lithium honě zastoupeno v zemské kůře nemusí nic znamenat, pokud jsou to koncentrace nízké, jeho těžby by byla extrémně náročná, to by větší šanci mělo vyšlechtění organismu, který je bude koncentrovat z vody, nebo půdy ve svém těle a tento pak půjde zpracovat nějakou technologií. Jinak neví někdo jestli jsou nějaké odhady kolik by to zaměstnalo lidí jal v těžbě tak v navazujícím zpracování?

P.S. Rozluštil jsem tu nepřesnost co se uváděla kolem zpracování, rudy se z hlušiny oddělí na dole, to pak půjde vlakem jako koncentrát do závodu.

Petr
14. červen 2017, 10:30

Recyklace ti při velkém růstu nepomůže.

Když se trh stane masovým, tak bude trvat ještě 20 let (plán 10 let v autě a pak po repasi 10 let v domě), než recyklace začne vracet z vyhozených výrobků podstatnou část lithia zase zpět do oběhu.

Josef
13. červenec 2017, 01:14

Zatím baterie zlevňují , takže jich je dost až budou zdražovat bude jich málo. Pokud bude cena baterií zajímavá pro jejich výrobu vyroste dost fabrik a dolů pro uspokojení poptávky.

Martin Pácalt
13. červenec 2017, 08:40

Bateriový průmysl se nemůže spoléhat jen na jeden prvek, doprava nemůže vše vsadit jen na bateriové plně elektrické a plug-in hybridy. Čistě energetické porovnávání kulhá na obě nohy. Do automobilů nic lepšího jen tak nevymyslíme než lehké lithium, u stacionárních úložišť je paleta možných řešení mnohem lepší a i když jsou některá vhodnější a některá méně, použít se budu muset nejspíše "všechny vynalezené" - (Pb baterie , na jiném místě p. Veselým zmíněné NI-Fe baterky, apod.) , ovšem při denním využívání půjde kapacita dolů a opotřebení způsobí, že je už do tří let můžeme měnit. Přečerpávací vodní elektrárny, setrvačníky a plynové vaky mají jednu výhodu, jsou mechanické, blbovzdorné a opotřebení jim trvá v řádu až desítek let, takže se nutnost obměny kryje s životností nebo periodou údržby elektrárny, které obvykle slouží. Podobně jako snaha mít dva tři hlavní zdroje v energetickém mixu bude i u akumulace nutné zvolit pravidlo "vyzkoušej všechno, dobrého a nejlepšího se přidrž". :-)

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se