
Solární silnice by mohly v budoucnu konkurovat tradičním panelům
Společnost Wattway, jež v současné době instaluje své solární silniční panely na zhruba stovce testovacích úseků, plánuje svůj produkt zkomercializovat do roku 2018. Podle společnosti by se její technologie mohla ekonomicky vyrovnat klasickým solárním elektrárnám okolo roku 2020.
Po téměř pěti letech vývoje začíná Wattway s výstavbou velkého počtu testovacích úseků. V principu se jedná o instalaci speciálního sendvičového materiálu s protiskluzovou úpravou z drceného skla na povrch vozovky, kdy výrobu elektřiny zajišťují polykrystalické články o tloušťce pouhých 7 mm. Podle Wattway její silniční panely odolají i váze těžkých nákladních vozidel.
„Solární farmy využívají půdu, která by mohla být využita k zemědělským účelům, zatímco cesty jsou volné,“ říká Philippe Harelle, technologický ředitel Wattway .
Na počátku letošního roku řekla francouzská ministryně pro životní prostředí a energetiku Ségolène Royal, že ve Francii může být solárními panely pokryto v příštích letech až 1000 km silnic. Vysoké výrobní náklady, kdy cena čtverečního metru solární silnice dosahuje až 2500 eur, zatím nicméně umožnují pouze testovací instalace.
Minulý měsíc společnost zahájila výstavbu kilometr dlouhého testovacího úseku ve francouzské vesnici Tourouvre, kde by 2800 metrů čtverečních vozovky mělo dosahovat špičkového výkonu 280 kW. Kromě Francie mají další testovací úseky vzniknout v Kanadě a Spojených státech. Další úseky Wattway plánuje i v Africe, Japonsku a členských zemích EU.
„Potřebujeme otestovat mnoho různých druhů dopravních a klimatických podmínek. Chci prozkoumat limity technologie. Domníváme se, že by nemusela odolat sněžným pluhům,“ dodává Philippe Harelle.
Integrované panely jsou stále běžnější
Snižování výrobních nákladů solárních panelů umožňuje v posledních letech jejich integraci do některých stavebních materiálů. Například americká společnost Tesla chce se svými solárními šindeli konkurovat tradičním střešním krytinám.
„Vidíme, že solární panely jsou integrovány do řady věcí, od oken v budovách po střechy automobilů, což je umožněno klesajícími cenami panelů,“ řekl analytik Bloomberg New Energy Finance Pietro Radoia. Širší využití solární technologie na silnicích je však podle něj v blízké budoucnosti jen málo pravděpodobné.
Zdroj úvodní fotografie: Wattway
Mohlo by vás zajímat:
A co až se drcené sklo ježděním obrousí do hladka?
Peppa má pravdu, nejdřív střechy.
Na druhou stranu alespoň budeme vědět, zda se s tím dá v budoucnu počítat.
Solární silnice jsou ten nehloupější nápad na světě! 3x dražší než běžné panely s polovičním výkonem 1 m2 - opravdu výhodné. Máme snad málo střech?!
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se