Domů
Elektromobilita
AFP: Arktické mrazy nejsou pro elektromobily v Norsku problém
epa05238727 An undated handout photo made available by Tesla late 31 March 2016 shows the Tesla Model 3 electric car that was unveiled in Hawthorne, California, USA, 31 March 2016. According to the Tesla media relations website, 'the Model 3 should be the safest car in its class once testing completes. This, combined with over 200 miles of range while starting at 35,000 US dollars before incentives, makes Model 3 an extraordinary mid-size sedan.
Model 3 will begin production in late 2017, ramping Tesla vehicle production to 500,000 vehicles per year.'  EPA/TESLA / HANDOUT FOR EDITORIAL USE ONLY HANDOUT EDITORIAL USE ONLY/NO SALES

AFP: Arktické mrazy nejsou pro elektromobily v Norsku problém

Oslo 5. února (ČTK/AFP) – Norští majitelé elektromobilů mají slovo pro to, jak se cítí, když při jízdě v mrazivém počasí nervózně sledují ukazatel baterie. Tím slovem je rekkevideangst, tedy dojezdová úzkost. Majitel vozu Tesla Philip Benassi ji už za chladných zimních dnů zažil, ale stejně jako ostatní lidé v Norsku se naučil, jak se s ní vyrovnat. Píše to agentura AFP.

Kvůli teplotám často klesajícím pod nulu, členitému terénu a dlouhým úsekům odlehlých silnic se může zdát, že Norsko není zrovna ideálním místem pro jízdu elektromobilem, jehož baterie se v chladném počasí rychleji vybíjí. Přesto je tato země nesporným šampionem v používání vozidel s nulovými emisemi.

Čtyři pětiny nových automobilů prodaných loni v Norsku byly elektromobily. Pro srovnání – podle údaje Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) měly elektromobily na celkovém počtu nově prodaných aut v EU loni podíl 12,1 procenta. Země, která je významným producentem ropy, má za cíl ukončit prodej nových aut se spalovacím motorem do konce roku 2025, tedy deset let před plánovaným zákazem v Evropské unii.

Benassi si koupil elektromobil v roce 2018. Ve svém zářivě bílém elektromobilu Tesla S tento osmatřicetiletý prodejce kosmetické firmy najede ročně 20.000 až 25.000 kilometrů. Stejně jako většina nových majitelů elektromobilů zažíval ze začátku paniku, když při jízdě na opuštěné venkovské silnici viděl, jak ukazatel stavu baterie rychle klesá a hrozilo, že se brzy ocitne na nule.

„Neznal jsem auto dostatečně dobře. Ale po těch letech mám docela dobrou představu o tom, kolik kilowattů potřebuje, a vím, že se to hodně liší podle toho, jestli auto bylo přes noc venku, anebo v garáži,“ řekl.

Auto podle něj potřebuje více energie, když stojí venku v teplotách, které mohou klesat až do minus 15 stupňů Celsia. Trvá pak poměrně dlouho, než se auto vrátí k obvyklé spotřebě.

To, jak se sníží dojezd elektromobilů v chladném počasí, závisí hlavně na modelu, ale i na tom, jak nízká je teplota. „Platí však následující pravidla: mráz kolem minus deseti stupňů sníží provozní dojezd zhruba o třetinu ve srovnání s letním počasím a silný mráz (minus 20 stupňů nebo více) až o polovinu,“ uvedl finský konzultant Vesa Linja-aho. „Zaparkováním vozu v teplé garáži lze tento jev poněkud zmírnit,“ dodal.

Před dlouhou cestou musí řidiči naplánovat trasu, automobilová aplikace a rozsáhlá síť více než 5600 rychlodobíjecích a superrychlých dobíjecích stanic v Norsku jim ale tento proces usnadňují.

Ve Finnmarku, nejsevernějším norském regionu v arktické oblasti, kde rtuť teploměru občas klesá až k minus 50 stupňům Celsia, loni tvořily elektromobily 54 procent registrací nových vozidel. To ukazuje, že problém s chladem není neřešitelný.

Také další severské země, které se pravidelně potýkají s chladnými teplotami, jsou na špičce světového žebříčku v zájmu o elektromobily. Ve Švédsku a na Islandu loni tvořily elektromobily zhruba 33 procent nově prodaných vozů.

„Nyní má stále více nových elektrických aut systémy pro předehřev baterií, což je velmi chytré. Získáte tím větší dojezd a pokud je auto před nabíjením vyhřáté, bude se také rychleji nabíjet,“ řekla šéfka Norského svazu elektromobilů Christina Buová.

A současně dodává, že majitelé elektromobilů nejsou jediní, kdo se musí obávat chladu. Pokud jsou totiž teploty pod bodem mrazu, tak se může stát, že vůz s naftovým motorem nenastartuje, zatímco elektromobil ano.

Více než 20 procent automobilů na silnicích je nyní v Norsku elektrických. Elektřina, kterou spotřebovávají, se vyrábí téměř výhradně z vodních elektráren. Přechod na elektromobily usnadnila dlouhodobá politika daňových úlev, i když vláda začala některé pobídky rušit, aby vyrovnala rozpočtový schodek. Ten by měl podle odhadů za loňský rok činit téměř 40 miliard norských korun (téměř 88 miliard Kč).

Buová dodává, že na otázku, proč mají v Norsku elektromobily takový úspěch, existuje jednoduchá odpověď, a tou jsou ekologické daně. „Daníme to, co nechceme, tedy auta na fosilní paliva, a podporujeme to, co chceme, tedy elektromobily. Je to až takto jednoduché. Když to dokáže Norsko, dokáže to kdokoliv,“ dodala.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(14)
Ivan Švančara
5. únor 2023, 12:59

Viete, preco mala Skodovka v minulom rezime taky uspech s podielom aut na CS trhu? Pritom nemusela nic riesit danami.

Richard Vacek
5. únor 2023, 12:59

Samozřejmě, že pomocí daní a dotací i voda poteče do kopce. V článku měli zmínit i finanční stránku tohoto jevu. Například takový výpadek spotřební daně z paliva musí udělat pěknou díru v rozpočtu.

Petr prochaska
5. únor 2023, 13:30

Co se týče výpadku spotřební daně, tak u nás se spotřebují 2mld litrů benzínu a 6 mld litrů nafty, takže výpadek by byl zhruba 85 mld Kč, což Fialova vláda rozfrcá hned za blbosti. Jen na cenové stropy má jít asi 200 mld Kč. Norsko nemá problém s penězi a jinde stačí zavést mýto 1 Kč/km a vybere se podobně.

hellokitty
5. únor 2023, 13:51

norsko ma prijmy z predaja fosilnych paliv menej stastnym susedom, takze si taketo dotacie moze dovolit, urcite su to rozumnejsie utratene peniaze za predane fosilne zdroje ako robia napr. v dubaji tie nezmyselne architektonicke projekty, ktore ich samotnym obyvatelom zas tak moc zivot nezlepsuju

Luke G
6. únor 2023, 15:52

Na druhou stranu zde zůstane přibližně stejně velký objem peněz (spíše větší), který nyní odtéká do zemí ze kterých ropu nakupujeme. A jako bonus také nebudeme podporovat často problematické režimy těchto zemí.

Michal K.
7. únor 2023, 09:23

to zavisi od toho, ci vieme energiu na pohon BEV vyrobit z vlastnych zdrojov. Ak na to budeme potrebovat energonosice zo zhranicia, a nebodaj este k tomu dovazat aj baterie prip, cele BEV, tak to sme si moc nepomohli.

Pavel K
7. únor 2023, 12:24

Nestačilo by i částečná výroba "paliva" či automobilů? Nepomohlo by aspoň to?

Maly Jarda
5. únor 2023, 13:23

Takže elektromobilita bude alespoň jakžtakž fungovat když budou všichni na světě žít v zemi která vyváží tolik fosilních paliv jako Sauská Arábie , každý dostane dům s garáží a dotaci na auto s cenovkou supersportu.

Michal K.
5. únor 2023, 19:03

- "Pokud jsou totiž teploty pod bodem mrazu, tak se může stát, že vůz s naftovým motorem nenastartuje, zatímco elektromobil ano."

Prave nedavno som pozeral na youtube video chlapka co mal problem nastartovat BEV pri teplote len par stupnov pod nulou. Asi to nebude take ciernobiele

- "Buová dodává, že na otázku, proč mají v Norsku elektromobily takový úspěch, existuje jednoduchá odpověď, a tou jsou ekologické dan"

Inyimi slovami, bez pokut a dotacii o BEV neni zaujem ani v tom Norsku.

- "Přesto je tato země nesporným šampionem v používání vozidel s nulovými emisemi."

Toto ma zaujalo asi najviac. Vieme, ze standtardne BEV sa nabijaju elektrinou zo siete. Lenze momentalne nikto na tejto planete nevie vyrobit elektrinu bezemisne. Je pravda, ze Nori maju krasny nizkoemsiny mix, ktorym im mozme len zavidiet. Avsak stale tam su nejake emisie. V clanku sa vsak pojednava, o nejakom naprosto novom, revolucnom hi-tech produkte, ktore funguje uplne bez emisii. Tym padom, sa to nemoze nabijat zo siete. Asi to znamena, ze to ma v sebe nejaky bezemsiny zdroj energie. To je uplne fantasticke. Na toto ludstvo cakalo. Dovolim si byt odvazny a prehlasujem, ze toto sposobi este vacsiu revoluciu ako parny stroj. Pani a Damy, buducnost sa prave zacina !

-
6. únor 2023, 13:21

"Prave nedavno som pozeral na youtube video chlapka co mal problem nastartovat BEV pri teplote len par stupnov pod nulou. Asi to nebude take ciernobiele"

Jen by mne zajímalo, jak "startoval" to elektrické auto :-)! To se jaksi nestartuje. Jedině snad, že by to auto nebylo nabité, ale za těch 5 let co v EV jezdím, tak si v zimě spíš libuju. Teplo je prakticky hned :-) A nebojte se, dojedu kam pořebuju :-)

Luke G
6. únor 2023, 16:10

V tomhle jste už trochu extremista.

- To že nafták obecně v mrazu startuje hůř než benzín nebo BEV je fakt. To však neznamená, že benzín nebo BEV nastartuje vždy.

-Norsko je na brzké zavádění elektromobility ideální země a také si to naštěstí uvědomili. Proč by tedy nemohla, tak bohatá země s nizkoemisní výrobou elektřiny, tlačit BEV silou? (dotace/daňě) Těžit z toho budeme všichni, protože také díky ním může cena BEV klesat(zaplatí se počáteční investice na vývoj a výrobů BEV).

- BEV přímé emise nemá. Norsko má velmi nizkoemisní mix. Kdyby všechny automobily byly nabíjené norským mixem, tak by emise byly zanedbatelné a nikdo je neřešil.

Tudíž tvrzení o bezemisních elektromobilech v Norsku je na místě.

Michal K.
7. únor 2023, 09:19

neviem ako to myslite s tym extremistom. Ja som pisal jednoduche fakty, lahko overitelne. To ako keby ste napisal, ze povedzme taky Isaac Newton bol extremista.

- ja sa vami suhlasim. len v clanku sa pisalo, ze ak je teplota pod bodom mrazu, tak BEV nastartuje. To moze vytvarat dojem, ze BEV s takymito teplotami ziaden problem nema. Skusenosti uzivatelov BEV to rozporuju.

- je som nepisal, ze by Norsko nemohlo. Ja len popisujem znamy fakt, ze dopyt po BEV suvisi s mnozstvom dotacii. Skusenosti aj z inych krajin hovoria, ze akonahle poklesla vyska dotacii na nakup BEV, poklesol aj dopyt. Co sa tyka toho presadzovania silou. To mate asi tak, ze v trhovej ekonomike je cena vyrobku/produktu/sluzby ma velky vyznam, ktory ucastnikom trhu hovori do coho maju investovat ekonomicku aktivitu. V planovanom hospodarstve tento mechanizmus nefunguje, cena tuto schopnost straca. O tom do coho sa ma investovat ekonomicka aktivita rozhoduje nejake planovacie centrum. Mame skusenosti a aj historia nam naznacuje ktory model je efektívnejsi. Co by sme mohli prelozit ako, co ked o 5-10 rokov sa zisti, ze BEV je slepa ulicka a existuju ine riesenia, ktora nam prinesu daleko vacsi ekologicky efekt za menej spotrebovanych zdrojov ? Potom toto presadzovanie "silou" nebude nic ine ako plytvanie.

- ak ma BEV nabite baterie, tak potom na svoj pohyb vpred ziadne emisie nevypusta (pneumatiky teraz neriesme). Avsak kazdy uzivatel BEV vam potvrdi, ze raz za cas pride doba, ked treba baterie nabit. A kedze nevie nikto na tejto planete vyrabat bezemisnu elektrinu, tak aj elektrina ktorou sa nabijaju BEV, neni bezemisna. To znamena, ze ak niekto tvrdi, ze BEV su bezemisne, resp. ze su to vozidla s nulovymi emisiami, tak KLAME.

Ja s vami suhlasim, ze Norsky mix je paradny, zial vacsina krajin ma energeticky mix daleko horsi. A tvrdenie v clanku, ze BEV su vozidla s nulovymi emisiami, moze niekomu navodit dojem, ze nech sa BEV pouzije hocikde, bude to mat ekologicky prinos ako v Norsku. To je opat len omyl.

Pavel K
7. únor 2023, 12:23

Jsme už 3,5 roku uživatel 7mi letého BEV a rozporuji Vaše slova "Skusenosti uzivatelov BEV to rozporuju" :-) V zimě jsem doposud nezažil jediné zaváhání u mého koncepčně více jak 10ti letého BEV. Zato u předchozích aut jsme měl v zimě problémy.

Pokud někdo zmiňuje nulové emise u BEV, pak má vždy na mysli provozní emise (nepočítám, že by dotyčný byl úplný analfabet). Pokud totiž vezmu Vaši logiku, pak bezemisní není ani jízdní kolo, ani chození pěšky. I na nudapláži vydechujete CO2. :-) I pokud vezmete v potaz well2wheel, pak je na tom BEV lépe a čím déle slouží, tím výrazněji lépe -

climobil . connecting-project . lu

Michal K.
7. únor 2023, 18:19

- Som rad, ze vam vase BEV dobre sluzi. Nech mu to vydrzi co najdlhsie a jeho majitelovi zelam co najviac km bez nehody. Ja som zazil niekolko zim s desatrocnou oktaviou. Vzdy dala start v zime na prvu dobru. Aj ked bolo -20. Napriek tomu nebudem rozporovat, ze nejake z milionov spalovakov nemozu mat zo zimnymi startami problem.

- mne to pripomina ten bonmot o BEV. BEV ziadne emisie nevypustaju, pretoze nemaju vyfuk :)

A ked sa vratime spat do reality, a zvazime fakt, ze nemame bezemisnu elektrinu, neostava len konstatovat, ze BEV z nulovymi emisiami je ciry nezmysel. To je proste holy fakt.

Ak by sme isli do porovnavania spalovak vs BEV, tak do toho vstupuje vela premennych. Ako napr. sposob pouzivania, pocet najazdenych kilometrov, zivotnost, energeticky mix atd. Zastavim sa pri energetickom mix-e. O co viac je nizkoemisny o to lepsie vychadzaju BEV. A cim horsi, tym sa vyhoda straca. A su krajiny, kde BEV je vzdy horsi ako spalovak. V tomto pripade by sa dala vasa veta parafrazovat ako cim menej sluzi tym lepsie pre planetu :-)

Pekna stranka na porovnaie kolko emisii a energie spotrebuju konkretne auta. su tam rozne tipy pohonu

greenncap. com/european-lca-results

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se