Eurelectric žádá povinný podíl výroby bezemisních vozidel pro automobilky
Eurelectric vyzývá Evropskou komisi k zavedení opatření vyžadující po automobilkách výrobu specifického podílu bezemisních vozidel v roce 2025. Elektrizační soustava by podle Eurelectricu měla snadno zvládnout stav, kdy by všechna současná osobní vozidla byla poháněna elektřinou.
Očekává se, že Evropská komise ve středu zveřejní návrh aktualizované legislativy zaměřené na snižování emisí v silniční dopravě, včetně emisních standardů pro automobily a dodávky po roce 2020, a podporu nabídek čisté mobility ve veřejných zakázkách. Návrhy jsou součástí dlouhodobého úsilí Evropské komise snížit emise z dopravy v EU, a to i odklonem poptávky od ropných produktů.
Eurelectric, lobbistická skupina velkých výrobců elektřiny, žádá Evropskou komisi, aby do návrhu zavedla povinnost automobilovým výrobcům do roku 2025 vyrábět specifický podíl bezemisních vozidel.
„Rádi bychom viděli jasná opatření ve veřejném i soukromém sektoru na podporu vozidel s nižšími emisemi, protože by to pomohlo zvýšit poptávku po elektrických vozidlech,“ uvedl generální tajemník společnosti Eurelectric Kristian Ruby v rozhovoru pro agenturu Platts.
Ruby ovšem neuvedl specifický cíl v minimálním podílu bezemisních vozidel. Ujistil ovšem, že nárůst penetrace elektromobilů by měly elektrizační soustavy jednotlivých zemí bez problému zvládnout.
„Naše analýza ukazuje, že pokud by všechna osobní vozidla byla přeměněna na elektromobily, zvýšila by se poptávka po elektřině o zhruba 10%, což může soustava snadno zvládnout,“ uvedl Ruby.
Vliv na zatížení je obzvláště nízký v případě, že jsou elektromobily nabíjeny přes noc, mimo špičku. V některých částech Evropy s vysokým podílem výroby elektřiny z větrných elektráren by to dokonce mohlo znamenat výhodu ve snadnějším využití této energie, plyne z Rubyho slov.
„Vytváříme systém schopný zvládnout vysoký podíl proměnlivé výroby z obnovitelných zdrojů. Elektromobily by se mohly stát jeho součástí jako prostředek pro skladování energie,“ tvrdí Ruby
Evropská komise v loňském roce odhadovala, že se silnými pobídkami a politickými opatřeními by alternativní paliva, jako jsou pokročilá biopaliva, elektřina, vodík a obnovitelné syntetické palivo, mohly do roku 2030 pokrýt přibližně 15 % energetické potřeby dopravy EU.
Úvodní fotografie: BMW i3, zdroj: Tomáš Jirka pro oEnergetice.cz
Mohlo by vás zajímat:
On ty přiblblé elektromobily nikdo nechce, proto dotujeme výstavbu stanic, pak zjistíme, že je opět nikdo nechce, protože jsou drahé, proto jim vyhradíme stání ve městech a další všemožné výhody, pak zjistíme, že je opět nikdo nechce, proto nezbývá než je vyrábět povinně. A co když i poté zjistíme, že je opět nikdo nechce?
Můj tip pro zatraktivnění elektromobility - odpustit elektromobilům povinné měření emisí :) ... myšlenku lze rozpracovat v pracovních komisích Eurelectric.
Ten nikdo v reálu znamená 215 000 zákazníků jen mezi lednem a zářím letošního roku, 43% meziroční nárůst.
A teď si ještě položme otázku, kolik z nich čerpalo na pořízení nějakou dotaci. Můj odhad je 98 % a rád se nechám usvědčit z omylu.
Ano máte pravdu problém je v poměru cena /výkon. Pokud EV ujede v reálu 200km a stojí od 700 tisíc nahoru a stejně vybavené auto koupíme za 500 000, pak je logický problém s návratností investice. Jenže je třeba se dívat dopředu. Právě pracuji ja škodovce , s dojezdem 600 km pak nabijete za 30 minut na 90% baterie. Pokud se to bude prodávat přes celý koncern budou ceny časem stejné jako u aut se spalovacím motorem odhaduji tak za 12 let. Tedy ještě před rokem 2030. Věřte mi že už v roce 2004 se plánovalo , že EV se začnou rozjíždět od roku 2017. Nejde o nějaké časování zlých automobilek, ale o prostý vývoj technologií a jejich zlevňování. Proto také některé státy chtějí po roce 30 prodej klasických aut zakázat. Nicméně EV se spalovacím autům hned tak nevyrovnají. Problém bude čas nabíjení , provoz při velkých mrazech a tahání těžkých přívěsů. Celkově také dojezd, protože délka dojezdu bude určovat cenu EV.
Jinak ten podíl zhruba 30% elektrik v roce 2030, půjde prosadit velmi snadno, protože dnes to už v zákulisí tlačí samotné evropské automobilky, kderé když si teď naplánovali na elektrizaci finance, potřebují černě na bílém jistotu, že se to minimálně 20 let nezvrátí jako příkladně totálně v EU nepovedený downsizing motorů a investice se jim plně i se zisky vrátí.
EU stanovuje emisní limity, to že na ně automobilky reagovaly downsizingem motorů je jejich problém.
To jako myslíte 30 % vozového parku osobních vozidel v EU na elektriku?
Tak to asi těžko, příteli.
Stačí se podívat do Osla. Jakmile se dostaneme na 20 % vyhřeznou problémy s chybějící dobíjecí infrastrukturou, ta do roku 2030 v potřebném rozsahu nebude.
Navíc v zemích jako ČR, kde je průměrné stáří auta 14 let a staré vraky nahrazují převážně ojetiny, se nemáme z definice šanci do roku 2030 dostat na jakékoli smysluplné číslo, i kdyby byly elektromobily již zítra plně konkurenceschopné vůči novým autům, což zatím nejsou ani náhodou a ještě dost dlouho nebudou.
Díváte se na budoucnost dnešníma očima. Pokud dnes vyděláváme 30 tisíc ( průměr) a plat bude růst o 5% ročně . Bude průměr v roce 2030 54 tisíc korun. To povede na to, že nebude průměrné stáří auta 14 let. Dále pak když si dnes koupím 10 leté auto , pak ten technologický rozdíl mezi ním a novým vozem není tak tragický. Jenže v roce 2030 budou existovat poměrně laciné EV a autonomní vozy , což bude dramatický rozdíl proti autu vyrobenému v roce 2020. Lidé budou mít mnohem větší motivaci koupit se novější vůz než 10 let starou ojetinu a budou na to mít i peníze.
A není za tím promyšlený marketingový tah, omezit auta a donutit obyvatelstvo k nákupu nových (sebrat jim peníze)?
nějak se mi vytrácí svoboda a demokracie
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se