Eurelectric vyzývá Evropskou komisi k zavedení opatření vyžadující po automobilkách výrobu specifického podílu bezemisních vozidel v roce 2025. Elektrizační soustava by podle Eurelectricu měla snadno zvládnout stav, kdy by všechna současná osobní vozidla byla poháněna elektřinou.
Očekává se, že Evropská komise ve středu zveřejní návrh aktualizované legislativy zaměřené na snižování emisí v silniční dopravě, včetně emisních standardů pro automobily a dodávky po roce 2020, a podporu nabídek čisté mobility ve veřejných zakázkách. Návrhy jsou součástí dlouhodobého úsilí Evropské komise snížit emise z dopravy v EU, a to i odklonem poptávky od ropných produktů.
Eurelectric, lobbistická skupina velkých výrobců elektřiny, žádá Evropskou komisi, aby do návrhu zavedla povinnost automobilovým výrobcům do roku 2025 vyrábět specifický podíl bezemisních vozidel.
„Rádi bychom viděli jasná opatření ve veřejném i soukromém sektoru na podporu vozidel s nižšími emisemi, protože by to pomohlo zvýšit poptávku po elektrických vozidlech,“ uvedl generální tajemník společnosti Eurelectric Kristian Ruby v rozhovoru pro agenturu Platts.
Ruby ovšem neuvedl specifický cíl v minimálním podílu bezemisních vozidel. Ujistil ovšem, že nárůst penetrace elektromobilů by měly elektrizační soustavy jednotlivých zemí bez problému zvládnout.
„Naše analýza ukazuje, že pokud by všechna osobní vozidla byla přeměněna na elektromobily, zvýšila by se poptávka po elektřině o zhruba 10%, což může soustava snadno zvládnout,“ uvedl Ruby.
Vliv na zatížení je obzvláště nízký v případě, že jsou elektromobily nabíjeny přes noc, mimo špičku. V některých částech Evropy s vysokým podílem výroby elektřiny z větrných elektráren by to dokonce mohlo znamenat výhodu ve snadnějším využití této energie, plyne z Rubyho slov.
„Vytváříme systém schopný zvládnout vysoký podíl proměnlivé výroby z obnovitelných zdrojů. Elektromobily by se mohly stát jeho součástí jako prostředek pro skladování energie,“ tvrdí Ruby
Evropská komise v loňském roce odhadovala, že se silnými pobídkami a politickými opatřeními by alternativní paliva, jako jsou pokročilá biopaliva, elektřina, vodík a obnovitelné syntetické palivo, mohly do roku 2030 pokrýt přibližně 15 % energetické potřeby dopravy EU.
Úvodní fotografie: BMW i3, zdroj: Tomáš Jirka pro oEnergetice.cz
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.