Domů
Energetika v ČR
Beneš: ČEZ chce do konce roku rozhodnout, s kým postaví továrnu na baterie
Pohon TREV Techrules na autosalonu v Ženevě 2016 = malá turbína, 20 kWh baterie a 6 elektromotorů, zdroj: hgmsites.net

Beneš: ČEZ chce do konce roku rozhodnout, s kým postaví továrnu na baterie

Energetika v ČR
3 komentáře
30. září 2021, 16:29
ČTK

Skupina ČEZ chce do konce roku rozhodnout, s kým postaví továrnu na baterie v areálu bývalé hnědouhelné elektrárny Prunéřov I na Chomutovsku. Novinářům to dnes řekl ředitel společnosti Daniel Beneš. První fáze projektu by podle něj mohla být hotova kolem roku 2025.

Plánovaná česká továrna na baterie do elektromobilů, takzvaná gigafactory, by mohla podle informací ČEZ vyrobit baterie o kapacitě více než 30 gigawatthodin, což vystačí pro 400.000 až 800.000 osobních automobilů ročně. „Je to tak, že jednání se Škodou Auto z koncernu Volkswagen vedeme skoro celý rok, ale je ještě předčasné komentovat finální dohodu, protože tu jsme ještě neudělali,“ uvedl Beneš s tím, že jednání pokračují vedle toho s dalšími partnery převážně z Asie. Premiér Andrej Babiš (ANO) uvedl, že 11. října přijede předseda představenstva Volkswagenu.

Memorandum o podpoře plánovaného projektu továrny na baterie v Česku podepsali na konci července vicepremiér Karel Havlíček (za ANO) a ředitel ČEZ. Podle dřívějších informací má investice v první fázi činit minimálně 52 miliard korun a v souvislosti s ní se předpokládá vznik minimálně 2300 nových pracovních míst. Favoritem pro stavbu je právě areál bývalé hnědouhelné elektrárny Prunéřov 1, kterou ČEZ loni odstavil.

Při výrobě baterií se využívá lithium. Tři procenta známých světových zásob lithia jsou na Cínovci v Krušných horách. Rozhodnutí o komerčním využití lithia chce ČEZ učinit v roce 2023. V současném plánu projektu těžby lithia společnosti Geomet, ve které má polostátní ČEZ majoritní podíl, se počítá se začátkem těžby v roce 2025.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(3)
Stanislav Mikeska
1. říjen 2021, 18:36

výtěžnost lithia v Krušných horách je 0,2 % horniny a v jeho geologickém tamním skupenství to zatím neumí nikdo technologicky zpracovat. Ať žijí vzdušné zámky! A EU dotační korupce!

Pavel Vesely
1. říjen 2021, 21:02

To je hezké, ale kdo ty baterie v těch objemech, aby se to zaplatilo bude kupovat. Kde má pan Beneš memorandum, nebo kontrakt s tím budoucím odběratelem. Musk staví u Berlína, takže je jasné, že jsou to německé automobilky.

energetik
30. září 2021, 18:03

Super, stát jim postaví jaderný tunel, takže co s vlastními penězi že? Nejlépe se ve...at do jiného odvětví a škodit i tam.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se