Domů
Elektromobilita
Pronájem elektroaut loni vzrostl více než čtyřikrát, zajímá hlavně mladší řidiče
Nabíjecí stanice v blízkosti Mnichova, autor:  Jakob Härter, Flickr

Pronájem elektroaut loni vzrostl více než čtyřikrát, zajímá hlavně mladší řidiče

Elektromobilita
18 komentářů
5. červenec 2022, 09:37
ČTK

Při postupném rozvoji elektromobility se začíná prosazovat i pronájem elektrických vozů. Zatím jde sice o stovky půjčených vozů za rok, jejich podíl však vloni stoupl více než čtyřikrát. Uvedla to platforma HoppyGo. Zájem o pronájem elektrovozů mají podle ní hlavně mladší řidiči.

„Existují dvě skupiny lidí, kteří elektroauta umisťují na platformy pro sdílení aut. Jedné jde primárně o to optimalizovat náklady spojené s vlastnictvím či provozem vozu a zároveň se nemusí tolik bát o to, jak se využívá. Jejich motivace je tedy finančního charakteru. Průměrný měsíční výdělek se může přehoupnout přes 30.000 Kč za měsíc. Druhou skupinu pak tvoří lidé, pro které je elektromobilita jistá budoucnost a chtějí ji přiblížit širší veřejnosti. Dá se říct, že jsou to takoví obhájci zelené mobility,” řekl výkonný ředitel carsharingové služby HoppyGo Robin Švaříček.

Průměrný věk majitele elektroauta, který je ochoten poskytnout své auto k zápůjčce, je podle platformy 31 let a je nejčastěji z větších měst. Podobně z analýzy HoppyGo vycházejí i lidé, kteří si auta půjčují. Ty nejvíce zajímá reálná zkušenost s elektromobilem, často před nákupem elektrovozu. „Ze všech rezervací elektroaut na platformě HoppyGo jich bylo loni prokazatelně 20 procent za účelem vyzkoušení před koupí vozu,” podotkl Švaříček.

Elektromobil
Ilustrační foto

Při půjčení elektrovozu jsou návyky řidičů jiné než u pronájmu klasických aut. U elektromobilů je to podle Švaříčka například absence starostí s dochlazováním vozu po delší cestě či operativou s měněním oleje. „Majitelé elektroaut proto nemívají tak velký strach o to, jak moc budou lidé, kteří si jejich auta půjčují, šetrní,“ doplnil Švaříček. Naopak nejčastější obavy se pak týkají délky dojezdu elektromobilu, způsobu a délky nabíjení, či bezpečnosti.

V Česku je podle veřejných zdrojů zaregistrováno přes 11.000 elektromobilů. Podle dat Svazu dovozců automobilů je v Česku celkem registrováno zhruba 8,6 milionu vozidel všech kategorií.

sip mha

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(18)
Karel Navratil
5. červenec 2022, 12:36

Elektromobil je dobrý do města, ženským na nákupy :-) Budoucnost maji syntetická paliva....

Ladislav Novák
5. červenec 2022, 12:39

Budoucnost mají šlapací vozidla. :-P

Ladislav Novák
6. červenec 2022, 07:59

Aktuální článek k provozním nákladům elektromobilů:

Bez oleje a svíček levněji? Údržba elektroaut musí servisu vydělat na drahé vybavení (Martin Frei)

"Jak se elektromobilita mění z okrajového nadšenectví v obyčejný obchod, padají některé představy o úsporách. Po dotované elektřině u nabíječek se loučíme také s iluzí, že s absencí drahých náplní a spotřebních součástek bude údržba elektromobilu za hubičku. Vybavení dílny i školení lidí vyjde opravny draho, což se logicky promítne do ceny práce. ..."

https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/bez-oleje-a-svicek-levneji-udrzba-elektroaut-musi-servisu-vy/r~a1253e52fcc211ecbe29ac1f6b220ee8/

Miloslav Černý
5. červenec 2022, 14:00

Za X let se současné nevýhody elektro aut setřou a začnou převládat celkově postupně výhody. Není to otázka jestli, ale kdy, tak jaká celosvětová pozornost tomu bude věnována.

Peter Zachara
5. červenec 2022, 14:17

takze elektromobil este nema vyhody, ze ho musime pretlacat nasilim a dotaciami? To si sa nepoucil z pretlacania myslienok komunizmu?

Miloslav Černý
5. červenec 2022, 14:53

Politika je koncentrovaný výraz ekonomiky. Většinová společenská poptávká určuje na základě dostatečných věrohodných informací, kam se vývoj bude ubírat. Tak to za bolševika nebylo, tak sem netahejte něco, co doufám je za námi a nikdy se v takové podobě nevrátí a buďme za to rádi.

Turby
5. červenec 2022, 15:13

Kdyby to nebylo jako za komunistu tak nam nikdo nebude zakazovat spalovaky a auticko na baterky at si za sve bez dotaci poridi kdo chce a kdy chce.

Vse ostatni proste JE komunismus a ty obycejny komunista, jen ne rudy ale zeleny.

Miloslav Černý
5. červenec 2022, 16:42

Takovým idealismem, jakým se zde prezentujete netrpěli ani ty komunisti, z jejíž způsobu myšlení Vám bude ještě hodně dlouho trvat a jestli se toho vůbec někdy dokážete zbavit. (zdá se, že podle sebe soudíte druhé). Regulace na určité úrovni tady zatím vždycky bude muset být z mnoha důvodů, jde jenom o to, aby to byla vůle většiny za dodržování lidských práv a dosažených úmluv.

kuk
5. červenec 2022, 16:49

Dobrej nesmysl, maximáně tak ve snech zastaralejch petrolheadů. Pálení čehokoliv je už dnes totální přežitek. Syntetický paliva se nevyroběj bez ohromnýho množství nesymtetické elektrické energie, čili je to stejná totálně neefektivní blbost jako vodík.

Láďa
5. červenec 2022, 16:44

Turby to je úplně zbytečný hrocení. Elektroauta mají výhody už teď a lidé je chtějí. Pravda ale je že cena je zatím vysoká ale ne tak jako když auta začínala a měl je jen pan kníže nebo továrník. No a pak přijde nový Henry Ford a po spalováku neštěkne ani Petr Zachara.

kuk
5. červenec 2022, 16:53

Ekvivaletní Enyaq a Kodiaq stojej stejně, takže tam výmluva že je EV dražsí padá.

Ladislav Novák
5. červenec 2022, 17:21

Ceny elektromobilů prudce porostou, pokud budou tax extrémně dotovány jako v Německu (řád 20 tis eur na 1 auto) a současně zdroje surovin pro jejich výrobu budou tak omezené nebo těžko dostupné, že o ně bude globální cenová rvačka.

Bez astronomických dotací a zákazů spalovacích motorů jsou elektromobily na svobodném trhu bez šance na nějaký masový rozvoj, ten už ostatně probíhá déle, než u spalovacích motorů. :-P

Láďa
5. červenec 2022, 19:02

Možná krátkodobě ceny porostou ale do budoucna prostě výhody převáží a postupně ceny klesnou. Ano to agresivní vnucování se mi také nelíbí ale elektroauta by přišly i bez toho.

Ladislav Novák
5. červenec 2022, 20:26

Přirozeným vývojem vedle spalovacích motorů nemají šanci ani náhodou. Jen jako kuriozity v nabídce automobilů pro ty nejbohatší. A jako dopravní vozidla uvnitř výrobních zařízení a továren.

Elektromobily tady byly dřív než auta na spalovací motory, a přirozený vývoj bez nesmyslných státních "zelených" zásahů zatím ukázal, že hromadné rozšíření nehrozí. Nehrozí totiž ani s astronomickými dotacemi pro výrobce i ty, co si elektromobily koupí.

Láďa
5. červenec 2022, 21:03

Nechte se překvapit. A věřte že budete. Éra spalovacích motorů ať chcete nebo ne se prostě chýlí ke konci. Tak jako do Vídně už nejezdí koňka skončí i spalováky.

Ladislav Novák
5. červenec 2022, 21:44

Mě už žádní blázniví aktivisté nepřekvapí. Tu "koňku" do Vídně totiž nikdo nezakázal. Na rozdíl od zelených komunistů z EU/EK a Německa, kteří zakázali auta se spalovacími motory, přestože elektromobily jsou parodií na automobily.

Láďa
6. červenec 2022, 12:15

V podstatě to rozhodl trh. Ten rozhodne i o elektromobilech. Bez ohledu jestli to někdo tlačí nebo ne. Tím tlakem se možná nástup trochu urychlí (nebo možná i zpomalí) ale výsledek je předem jasný. Zkuste se v takovém autě svézt a uvidíte proč. Ropa zůstane pouze pro chemický průmysl. Tož tak.

Ladislav Novák
6. červenec 2022, 13:32

Vy zřejmě vůbec netušíte, co je to SVOBODNÝ TRH a jaké podmínky potřebuje k přirozenému fungování... :-D

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se