27. červenec 2021
Aktuální výroba v ČR
Studie: Za deset let bude v Česku až půl milionu elektromobilů

V roce 2030 by v Česku mohlo jezdit až 523.000 elektromobilů. V současnosti jsou to zhruba 3000 plně elektrických vozidel. Počítá s tím studie zpracovaná pro provozovatele české přenosové soustavy a distribučních sítí. Pesimistický scénář počítá s minimálně 26.000 elektromobily na českých silnicích.
V případě půl milionu elektromobilů by se špičkové zatížení sítě mohlo zvýšit o téměř 1898 MW. Loni nejvyšší denní zatížení české sítě dosáhlo 10.901 MW. V současnosti je v České republice k dispozici zhruba 600 veřejných dobíjecích stanic, podle nejdramatičtějších odhadů by jich však už za 15 let mělo být zapotřebí přes 154.000.
„Nejvýraznější dopady budou nepřekvapivě čekat Prahu, Brno a Ostravu. Například právě Ostrava bude podle středního scénáře studie od společnosti Euroenergy potřebovat dodatečný dobíjecí výkon 18 megawattů, podle vysokého scénáře ale až 49 megawattů,“ uvedla Adéla Denková z analytického projektu Česko v datech.
Pro stabilizaci energetického systému již nyní vznikají nové způsoby a nástroje. V případě elektromobility například mohou distributoři elektřiny sníženou cenou motivovat řidiče k tomu, aby odebírali proud mimo dobíjecí špičku. Další možnost nabízí rozložení dobíjení tak, aby se všechny elektromobily připojené v určitém časovém úseku nenabíjely najednou. Takový způsob vyžaduje pokročilé digitální technologie pro vzájemnou komunikaci mezi vozidlem, dobíjecí stanicí a elektrickou soustavou. Naděje se také upínají k chytrým technologiím pro výrobu a využívání energie, včetně jejího ukládání. V Česku prozatím běží pilotní provoz tří velkokapacitních baterií s kapacitou mezi 1,2 MWh a 2,8 MWh spuštěných mezi lety 2017 a 2019.

Nástup elektromobilů v Česku se předpokládal v letošním roce v souvislosti se zavedením pokut pro automobilky za neplnění emisních limitů v jejich flotilách. Právě elektromobily průměr emisí výrazně snižují. Prodeje ale zasáhla epidemie koronaviru.
Elektromobilita je v mnohých ohledech stále nové téma. Svaz průmyslu a dopravy ČR společně se svými členy, zástupci ministerstva financí, Generálního finančního ředitelství, ministerstva práce a sociálních věcí, ministerstva průmyslu a obchodu a Sdružení automobilového průmyslu připravil příručku, která má podnikatelům osvětlit nejasnosti v daňových postupech při provozu elektromobilů. Příručka například vyjasňuje, jakým způsobem účtovat dobíjení firemních elektromobilů v domácnosti zaměstnanců nebo režimy pořízení dobíjecích wallboxů a jejich využívání pro služební i pro soukromé účely.
jsa mal
Mohlo by vás zajímat
19. srpen 2021
19. srpen 2021
31. srpen 2021
8. září 2021
12. září 2021
20. září 2021
26. říjen 2021
Komentáře (12)
Podle těch odhadů uvedených na 4 platné cifry poznám hned, že ten článek napsal nevzdělanej blb. V každém případě ale stojím za tím, že náhrada ropy něčím "obnovitelnějším" bude stejně nevyhnutelná. Co to lidstvo bude ještě stát, to je ještě velká otázka...
Za 10 let u nás bude 26000 až 523000 elektromobilů.
A já tvrdím, že za 10 let bude u nás průměrná mzda mezi 26000 Kč a 523000 Kč. Dostanu taky tu práci analytika? :-D
Snívajte s nami : )
Pandémia a hlavne kríza po nej (ktorá ešte ani nezačala) vytlčie z hláv politikov podobné sprostosti, lebo na to nebudú peniaze .... pretože nik pri zmysloch si to (mimo nadšencov) nekúpi dobrovoľne.
Klasické palivá padli dole a cena je už v podstate len o daniach pre štát ... čo každý politik vie.
Takže pá, pá ... elektrošrot : )
Je to takové věštění z křišťálové koule. Otázkou je zdali na něco takového je vůbec připravena infrastruktura. Budeme mít pro něco takového dost EE? A co na to přenosová soustava?
Na 500 tisíc elektromobilů je potřeba 1-2 TWh/rok, tedy naprosto zanedbatelné množství v horizontu 10 let.
Na pul milionu nejspis nebude s infrastrikturou zasadni problem, u tech 26 tisic bych se toho bal, to je dost bezvyznamny pocet potencialnich zakazniku.
Studie má asi takovou vypovídací hodnotu, jako předpověď počasí na zítra, která říká, že bude slunečno s tornádem.
Pro ty, kdo by chtěli získat skutečně relevantní informace o možnostech elektromobilů, je k nahlédnutí výborný článek v časopise Stavebnictví č.11 z roku 2019. Jsou to nejspíš nejlepší a nejucelenější informace, bez ideologického nátěru, které jsem kdy na toto téma četl.
http://www.casopisstavebnictvi.cz/online/
Po zaregistrování v čísle 11/2019 na stránkách 30-39
Článek je postaven na špatném vstupním předpokladu, že veškerá osobní doprava se elektrifikuje z noci na den. NAP CM se snaží od začátku o technologickou neutralitu a maximální diverzifikaci osobní dopravy. Elektromobily si budou získávat svůj podíl v mixu osobních automobilů samozřejmě postupně stejně jako ostatní vozidla na alternativní pohon (hybridní pohony, CNG, později vodík, apod.). Elektromobily se nekladou za cíl být nyní (květen 2020) autem pro všechny. Z toho důvodu i veškeré úvahy o potřebné elektrické energii (aktuálně jeden blok JETE - 14 TWh vyvážíme - proč o tom není v článku zmínka?) jsou zavádějící až tendenční. Údaje o dojezdu a obecně o dostupných elektromobilech na trhu jsou rovněž v článku zastaralé.
Vladimír Šťastný, velmi zajímavý článek !!
Je to opravdu hezké se povozit Teslou X a užívat si..., jiná věc je, že v celkem dobré výbavě toto autíčko stojí 120 000 sfr.. a frank je okolo 25 Kč...
Tedy pro ty co si chtějí koupit například Mercedes 500 pak dobrá volba, pro ty co si budou splácet 4 roky Škodu Octavii pak asi je to o ničem.
Jinými slovy pokud nebude různě kvalitní elektrické vozítko v ceně od Dacie po Superba pak asi bude těch 26000 ale já jsem optimista bude to nakonec 50 000 ks...
a co baterky vydrží třeba 20 let ???
Vyhodny byznys pro pojistovny,servisy a vychodni mafianske gengy. Zpatecni cesta pro majitele uz tak prijemna byt nemusi.../vlakem/...
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.