
Studie: Za deset let bude v Česku až půl milionu elektromobilů
V roce 2030 by v Česku mohlo jezdit až 523.000 elektromobilů. V současnosti jsou to zhruba 3000 plně elektrických vozidel. Počítá s tím studie zpracovaná pro provozovatele české přenosové soustavy a distribučních sítí. Pesimistický scénář počítá s minimálně 26.000 elektromobily na českých silnicích.
V případě půl milionu elektromobilů by se špičkové zatížení sítě mohlo zvýšit o téměř 1898 MW. Loni nejvyšší denní zatížení české sítě dosáhlo 10.901 MW. V současnosti je v České republice k dispozici zhruba 600 veřejných dobíjecích stanic, podle nejdramatičtějších odhadů by jich však už za 15 let mělo být zapotřebí přes 154.000.
„Nejvýraznější dopady budou nepřekvapivě čekat Prahu, Brno a Ostravu. Například právě Ostrava bude podle středního scénáře studie od společnosti Euroenergy potřebovat dodatečný dobíjecí výkon 18 megawattů, podle vysokého scénáře ale až 49 megawattů,“ uvedla Adéla Denková z analytického projektu Česko v datech.
Pro stabilizaci energetického systému již nyní vznikají nové způsoby a nástroje. V případě elektromobility například mohou distributoři elektřiny sníženou cenou motivovat řidiče k tomu, aby odebírali proud mimo dobíjecí špičku. Další možnost nabízí rozložení dobíjení tak, aby se všechny elektromobily připojené v určitém časovém úseku nenabíjely najednou. Takový způsob vyžaduje pokročilé digitální technologie pro vzájemnou komunikaci mezi vozidlem, dobíjecí stanicí a elektrickou soustavou. Naděje se také upínají k chytrým technologiím pro výrobu a využívání energie, včetně jejího ukládání. V Česku prozatím běží pilotní provoz tří velkokapacitních baterií s kapacitou mezi 1,2 MWh a 2,8 MWh spuštěných mezi lety 2017 a 2019.

Nástup elektromobilů v Česku se předpokládal v letošním roce v souvislosti se zavedením pokut pro automobilky za neplnění emisních limitů v jejich flotilách. Právě elektromobily průměr emisí výrazně snižují. Prodeje ale zasáhla epidemie koronaviru.
Elektromobilita je v mnohých ohledech stále nové téma. Svaz průmyslu a dopravy ČR společně se svými členy, zástupci ministerstva financí, Generálního finančního ředitelství, ministerstva práce a sociálních věcí, ministerstva průmyslu a obchodu a Sdružení automobilového průmyslu připravil příručku, která má podnikatelům osvětlit nejasnosti v daňových postupech při provozu elektromobilů. Příručka například vyjasňuje, jakým způsobem účtovat dobíjení firemních elektromobilů v domácnosti zaměstnanců nebo režimy pořízení dobíjecích wallboxů a jejich využívání pro služební i pro soukromé účely.
jsa mal
Mohlo by vás zajímat:
Podle těch odhadů uvedených na 4 platné cifry poznám hned, že ten článek napsal nevzdělanej blb. V každém případě ale stojím za tím, že náhrada ropy něčím "obnovitelnějším" bude stejně nevyhnutelná. Co to lidstvo bude ještě stát, to je ještě velká otázka...
Za 10 let u nás bude 26000 až 523000 elektromobilů.
A já tvrdím, že za 10 let bude u nás průměrná mzda mezi 26000 Kč a 523000 Kč. Dostanu taky tu práci analytika? :-D
Snívajte s nami : )
Pandémia a hlavne kríza po nej (ktorá ešte ani nezačala) vytlčie z hláv politikov podobné sprostosti, lebo na to nebudú peniaze .... pretože nik pri zmysloch si to (mimo nadšencov) nekúpi dobrovoľne.
Klasické palivá padli dole a cena je už v podstate len o daniach pre štát ... čo každý politik vie.
Takže pá, pá ... elektrošrot : )
Je to takové věštění z křišťálové koule. Otázkou je zdali na něco takového je vůbec připravena infrastruktura. Budeme mít pro něco takového dost EE? A co na to přenosová soustava?
Na 500 tisíc elektromobilů je potřeba 1-2 TWh/rok, tedy naprosto zanedbatelné množství v horizontu 10 let.
Na pul milionu nejspis nebude s infrastrikturou zasadni problem, u tech 26 tisic bych se toho bal, to je dost bezvyznamny pocet potencialnich zakazniku.
Studie má asi takovou vypovídací hodnotu, jako předpověď počasí na zítra, která říká, že bude slunečno s tornádem.
Pro ty, kdo by chtěli získat skutečně relevantní informace o možnostech elektromobilů, je k nahlédnutí výborný článek v časopise Stavebnictví č.11 z roku 2019. Jsou to nejspíš nejlepší a nejucelenější informace, bez ideologického nátěru, které jsem kdy na toto téma četl.
http://www.casopisstavebnictvi.cz/online/
Po zaregistrování v čísle 11/2019 na stránkách 30-39
Článek je postaven na špatném vstupním předpokladu, že veškerá osobní doprava se elektrifikuje z noci na den. NAP CM se snaží od začátku o technologickou neutralitu a maximální diverzifikaci osobní dopravy. Elektromobily si budou získávat svůj podíl v mixu osobních automobilů samozřejmě postupně stejně jako ostatní vozidla na alternativní pohon (hybridní pohony, CNG, později vodík, apod.). Elektromobily se nekladou za cíl být nyní (květen 2020) autem pro všechny. Z toho důvodu i veškeré úvahy o potřebné elektrické energii (aktuálně jeden blok JETE - 14 TWh vyvážíme - proč o tom není v článku zmínka?) jsou zavádějící až tendenční. Údaje o dojezdu a obecně o dostupných elektromobilech na trhu jsou rovněž v článku zastaralé.
Vladimír Šťastný, velmi zajímavý článek !!
Je to opravdu hezké se povozit Teslou X a užívat si..., jiná věc je, že v celkem dobré výbavě toto autíčko stojí 120 000 sfr.. a frank je okolo 25 Kč...
Tedy pro ty co si chtějí koupit například Mercedes 500 pak dobrá volba, pro ty co si budou splácet 4 roky Škodu Octavii pak asi je to o ničem.
Jinými slovy pokud nebude různě kvalitní elektrické vozítko v ceně od Dacie po Superba pak asi bude těch 26000 ale já jsem optimista bude to nakonec 50 000 ks...
a co baterky vydrží třeba 20 let ???
Vyhodny byznys pro pojistovny,servisy a vychodni mafianske gengy. Zpatecni cesta pro majitele uz tak prijemna byt nemusi.../vlakem/...
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se