Domů
Elektromobilita
Na světě jezdí již 5 milionů elektromobilů
Elektromobil Nissan
Zdroj: Kārlis Dambrāns / Creative Commons / CC BY 2.0

Na světě jezdí již 5 milionů elektromobilů

Celosvětově na silnicích jezdí již na 5 milionů elektromobilů. To je o dva miliony více než vloni. Lídrem je stále Čína, za ní následují Evropa a Amerika. Hlavní vlna velkovýroby elektromobilů nicméně zřejmě nenastane před rokem 2025.

Dle posledních čísel reportu GlobalData jsme již jistě na počátku éry elektromobility. Dnes jezdí na silnicích po celém světě 5 milionů elektromobilů. To je o celé dva miliony elektromobilů více než v roce 2018. Čína je do velikosti trhu s elektromobily největší, Evropa na druhém místě na třetí místu obsadily USA.

Dle reportu GlobalData je důležitým faktorem celého trhu cena baterií. Ceny baterií spadly rapidně a celosvětová výroba značně roste. Nicméně ze snižujících se cen baterií těží nejenom elektromobilita, ale i projekty bateriových úložišť. Ty v poslední době také zaznamenávají růst po celém světě.

„Energetické společnosti prokazují stále se zvyšující se zájem o program elektromobility. Různé podpůrné programy nabízejí zajímavé slevy, úlevy na daních nebo jiné výhody při koupi elektromobilu. Energetické společnosti navíc spolupracují s výrobci elektromobilů, aby nabízely zajímavější nabídky,“ prohlásila k reportu Sneha Susan Elias, senior analytička ve společnosti GlobalData.

GlobalData v reportu sděluje, že pro budoucí vývoj bude velice důležitá technologie V2G, neboli služba vehicle-to-grid. Díky systému V2G budou moci elektromobily, respektive nabíjení baterií v elektromobilu, hrát velkou roli v balancování nabídky a poptávky na trhu s elektřinou. Údajně by dokonce koncept V2G spolu s bateriovými úložišti mohl pomáhat při extrémních krizích nedostatku elektřiny v síti tím, že by dodávaly elektřinu zpět do sítě. Společnosti, jako jsou například E.ON, EDF či Enel, se již účastní v různých V2G projektech.

Zajímavé spolupráce

Průmysl elektromobility nachází další podporu v mnoha zajímavých akvizicích a spojení firem. Například nedávno Engie SA začala spolupracovat se společností ChargePoint Services. Díky této spolupráci by se Engie chtěla stát hlavních hráčem v budování infrastruktury pro elektromobily ve Velké Británii. Další příklad je akvizice Shellu společnosti Greenlots, která je lídrem na poli nabíjecích stanic, energy management softwaru v Americe.

Autor úvodní fotografie: Kārlis Dambrāns

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(11)
Jimi
14. listopad 2019, 11:09

Mně teda vychází 7 milionů. Viz electric cars per country na wikipedii. V prosinci 2018 bylo 2,2M v Číně, 1,3M v Evropě a 1,1M v USA. K tomu Japonsko, Jižní Korea, Kanada a menší trhy (AUS+NZ, atd.). Letos do konce září prodaných 1,6M (ev-sales blog).

energetik II
14. listopad 2019, 12:10

To je všechno hezké, ale jak by prodeje vypadaly při odbourání všech dotací ?? Asi jako nyní v Číně, kde sebrali jen část dotací a už tam meziročně padají prodeje elektromobilů o 40 % !! Elektroauta dnes stojí a padají s dotacemi. A je to logické. Jezdím dnes v nové Fabii III, kterou jsem loni koupil za 290 000 a jsem plně spokojený . Na dálnici při jízdě ve dvou spotřeba 4,6 , tedy plná nádrž by mi vystačila bez tankování na asi 900 km jízdy po dálnici. Když se někde na dálnici "zaseknu" do hodinové fronty , tak nemám žádný strach, že mi dojde šťáva" a budou mne muset z fronty vybitého někam odtáhnout. Nevím proto , proč bych měl nějak toužit po dnešním elektromobilu za 700 nebo 800 000, když za tuto cenu budu mít tři nové Fabie vždy na 5 let záruky, tedy 15 let - "budu stále v záruce". /Počítám s odprodejem 5 leté Fabky na protiúčet při pořízení nové za asi 80 000 = nižší cena nového vozu/. Kromě nižší ceny na ujetý kilometr mají elektroauta už jen samé nevýhody : ztráta času nabíjením, nižší dojezd, vysoká pořizovací cena. Ten, kdo si nyní v ČR koupí za 800 000 nové elektroauto místo nové Fabie za 300 000, je dle mého jenom výstřední blázen, který vyhodil z okna půl "melounu."

Josef
14. listopad 2019, 13:05

Vaše ekonomická úvaha má 1 chybu - za 10 let si už fábii s čistě spalovacím motorem nekoupíte.... Takže není otázka návratnosti , ale otázka toho co půjde nebo nepůjde koupit...

energetik II
14. listopad 2019, 18:55

TO : Josef

Pokud by skutečně nějakým "nařízením shora", tedy přesně jako kdysi za komunistů , byly už roku 2030 v ČR benzínová auta zakázána, tak se jen mrknu na cenu těch elektro - bude -li pro mne vyhovující tak koupím, nebude -li , tak buď budu opatrovat svou poslední ojetou Fabku co to půjde dlouho a nebo zajdu pro benzíňáka do prodejny ojetin. A nebo že by - "novodobí komunisté" - nařídili i prodejnám ojetin hodit na šrotiště všechno co mají na dvoře, pokud to není elektro ? Zároveň nevěřím tomu, že by už za 10 let se v ČR prodávalo 100 % !!! jen elektromobilů. Letos se u nás prodá nějakých 500 kusů čistých elektro a celkový prodej nových osobáků bude asi 250 000 ks. To znamená , že by během 10 let musel prodej elektroaut stoupnout 500 krát !!! , nechce mi to přepočítávat na průměrné roční tempo prodejů ,ale každý rok po dobu 10 let by se musel prodej přesně zdvojnásobovat, tedy 10 let o 100 % každý rok /500, 1000, 2000, 4000, 8000, 16 000, 32 000, 64 000, 128 000, 256 000 /. A tomuhle jaksi nevěřím.

Martin Pácalt
14. listopad 2019, 13:36

Teď nereaguji přímo na to, co jste napsal, ale připomněl jste mi jinou věc. Zajímavé, s čím se setkávám skoro pokaždé v diskuzích o elektroautech, je ta zvláštní záliba je a jejich majitele hanit i přesto, že to pro dotyčného "hejtra" neznamená nic zlého.

Je v tom zvláštní asymetrie. Ten, kdo se práskne přes kapsu (nebo na to prostě má) a pro svoje bezprostřední okolí je na tom se svojí mobilitou emisně lépe (nulově), je za vola.

Naproti tomu se třeba takový "naftový fanda" může podělat když se jen zmíníte o pozitivních stránkách elektrovozidel, přitom ho nákup "sousedova auta" osobně nestojí ani korunu a může mu to akorát tak ušetřit nástup astmatu jeho osobně nebo jeho rodiny(nebo podobných respiračních onemocnění).

A teď reakce na vás. nechte "blázny" kupovat e-vozy, jde to z jejich kapsy, né z vaší. ;-) Prostě se jim nechce přešlapovat na místě a chtějí zkusit něco nového. I kdyby se to za deset let ukázalo jako slepá ulička, fandím té odvaze jít do toho.

energetik II
14. listopad 2019, 15:14

TO : Pácalt

Protože bydlím v Plzni na jedné z hlavních tříd, kde denně projíždí kolem 20 000 aut, nemám jiný zájem, než aby benzíňáky a nafťáky konečně skončily, a to co nejdříve. Ve svém příspěvku jsem pouze provedl "suchý rozbor čísel", na kterém ukazuji, že pro průměrného šoféra benzíňáku jako jsem já se prostě dnes elektroauto nemůže nijak vyplatit, naopak. A s tím, aby se násilím protlačovaly jen za cenu nějakých obřích dotací, to se mi zrovna nelíbí. Příklad : Šofér elektroauta bude mít trvale dobíjení zdarma, dálniční známku zdarma, parkování všude zdarma, myčku zdarma, ...atd. a jeho soused v domě mající benziňák bude platit u benzinky, na dálnici, na parkovišti, v myčce,...atd. Cíl toho všeho ?? Násilím přimět šoféra benzíňáku aby ho zahodil a koupil si elektro. Já bych raději viděl, aby elektro i benzín stály stejně a aby mne reklama na elektro jen upozornila, že cena ujetí 1 km bude u mého elektra poloviční jak u benzínu, pak ihned sáhnu po tom elektru. Ovšem jen za podmínky , že u nás bude nějakých 10 000 rychlonabíjecích stanic.

Jan Veselý
14. listopad 2019, 18:31

Jediný způsob jak dosáhnout toho, aby byly EV za obdobnou cenu jako spalováky, je rozjetí masové produkce. To se postupně děje. Zatím ovšem neklesá cena, protože zatím se ty úspory projevují v navyšování kapacity baterií. Dejte tomu pár let.

BTW.: Po Ostravě teď jezdí mírně jetý černý Leaf z druhé ruky. Majitel mi říkal, že za něj dal 350 tisíc. Jezdí 5x levněji než ona Fabie, jen do Chorvat s kufrem plným paštik nedojede. Ale zase je uvnitř mnohem více místa.

Jan Veselý
14. listopad 2019, 18:31

Jediný způsob jak dosáhnout toho, aby byly EV za obdobnou cenu jako spalováky, je rozjetí masové produkce. To se postupně děje. Zatím ovšem neklesá cena, protože zatím se ty úspory projevují v navyšování kapacity baterií. Dejte tomu pár let.

BTW.: Po Ostravě teď jezdí mírně jetý černý Leaf z druhé ruky. Majitel mi říkal, že za něj dal 350 tisíc. Jezdí 5x levněji než ona Fabie, jen do Chorvat s kufrem plným paštik nedojede. Ale zase je uvnitř mnohem více místa.

energetik II
14. listopad 2019, 22:26

Ano, prodej ojetin elektro může být určitý začátek ,kdy cena klesne do pásma akceptovatelné velkou částí zákazníků = asi tak 300 až 400 000 Kč. A chtělo by to i nějaký - "příklad od vrchnosti", kdy vládní úředníci, úředníci ČEZ a dalších velkých firem budou dávat na odiv používání elektrovozů jako - "nového ekologického trendu 21 století".

Jan Veselý
15. listopad 2019, 10:16

To už se, alespoň částečně, děje. Pro ČR ovšem bude mnohem relevantnější prodej aut v DE, resp. dovoz německých ojetin.

PE
19. listopad 2019, 10:45

Jaka je bezpecna vzdalenost tankovaciciho stojanu benzinu a el. nabijeni v pripade pozaru,pro hasice je to zatim velky problem? Retezove nehody jsou take velky problem,CNG maji ventilly, jak se pozna horici elektroauto?

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se