Tesla bude získávat grafit do baterií i z Mosambiku, sníží závislost na Číně
Americká automobilka Tesla bude získávat grafit do svých baterií i z afrického státu Mosambik. Uvedla to dnes agentura AP, podle níž jde o první dohodu takového druhu. Smyslem je snížit závislost na dodávkách této nerostné suroviny z Číny. Finanční podmínky transakce nebyly zveřejněny.
Tesla v prosinci podepsala smlouvu s australskou společností Syrah Resources, která v Mosambiku provozuje jeden z největších grafitových dolů na světě. Grafit bude automobilka od roku 2025 odebírat ze zpracovatelského provozu v americkém státě Louisiana. Každý rok by měla koupit až 80 procent produkce závodu, která činí kolem 8000 tun grafitu ročně.
Smlouva je součástí dlouhodobějšího plánu Tesly zvýšit kapacity pro výrobu vlastních baterií, aniž by přitom byla tak závislá na Číně. Ta světovému trhu s grafitem dominuje.
Tesla loni dodala na trh rekordních 936.172 elektromobilů. Snaží se přitom zvyšovat kapacitu k výrobě baterií, zatím je ale nucena je odebírat i od jiných společností.
Mohlo by vás zajímat:
Tesla otevre v brzke dobe dalsi dve Gigafactory na vyrobu aut a baterii. Ten grafit bude nejspis urceny pro GF Germany a GF Texas.
Čemu dnes Čína ve světě vlastně nedominuje. V budování OZE, budování jádra, v těžbě vzácných zemin, zavádění elektromobility, výrobě solárních panelů, počtu startů do kosmu, celkovém objemu průmyslové výroby, v počtu nových plavidel válečného námořnictva, ve výkonu superpočítačů, v objemu exportu, v boji proti COVID /3 mrtví za rok/, v budování sítě vysokorychlostní železnice, ..... dost těžko se hledá oblast, ve které už dnes nejsou první. A za 10 let ???
A zapomel jste pocet obyvatel. Jednoduse zeme ktera ma 1,4 miliardu lidi musi toho vic delat nez USA s 330 miliony. Nektere nerosty se vyskytuji hlavne v Cine. Asie ma jednoduse vic nerostu nez jakykoliv jiny svetadil. Porovnejte velikost a i male dite vidi ten rozdil. V Evrope by takova vysokorychlostni zeleznice nasla uplatneni tak mozna na 5ti linkach. kdo tady potrebuje jezdit 3000km v jednom kuse? V USA lidi radeji letaji, nemaji tolik casu stravit dva dny na ceste. Covid si delate srandu. Cina dala svetu Covid a jeste na tom vydelala. Nechapu cloveka, ktery se vzhlizi v jedne z nejhorsich diktatur sveta. Spolu s ruskem si muzou podat ruce. No a vy samozrejme obdivujete obe diktatury.
V Evropě mají VRT Španělsko, Francie, Itálie, Německo a rozhodně na více než 5 linkách. Obecně se vyplatí VRT mezi velkými městy ve stejné zemi. Přeshraniční VRT téměř nejsou. VRT většinou kopíruje stávající trať, která už kapacitně nestačila. Například u nás Praha - Brno kapacita na koridoru už není, takže VRT smysl dává.
Čína ještě může mít s covidem problémy. Zatím jsou zavření a nikdo tam nesmí. To ale nebude do nekonečna. Ostatní svět se zatím promořil a proti problematickým variantám covidu je většinou imunní. Oproti tomu v Číně stačí, když se rozhoří nákaza a mají obrovských problém.
Nevím co sem cpetete politiku. On konstatoval jen fakta, taky mohl sice říci třeba fakta o množství uhelných elektráren, apod...ale to je jedno. Já například s jeho fakty souhlasím, ale přitom Čínu nemusím.
Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze .
Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze .
Makají jako fretky, zaslouží si to. Ale své problémy také mají (podívejte se na demografické predikce, to je opravdu brutální nářez).
Západ má hlavně problém v tom, že ás ovládla iracionální ideologie, zřejmě právě tím, že nám pár dekák chyběla solidní konkurence - a ta je zpět. Čeká nás hodně práce a kolaps progresivismu.
Šéf škodováckých odborů Jaroslav Povšík na otazku seznamzpravy cz:
Kdy se elektromobily stanou stejně drahé jako klasická auta? Stane se to, nebo se prostě pak už jen tradiční vozy přestanou vyrábět?
Tradiční vozy se už teď kvůli tomu přestávají vyrábět. Jasný příklad je to, že jsme „zabalili“ Fabii Combi. Do jejího vývoje jsme přitom dali už miliardu, ale zjistili jsme, že to nemá budoucnost. Že se v roce 2026 vyrovná cena spalovací Fabie s cenou elektrické Fabie Combi.
To pak nemá cenu dělat, to proděláme peníze. A prodělat investovanou miliardu je méně než pak dělat celou plytkou sérii těch aut. Náš kontroling to celé propočítal, nechtěl jsem tomu věřit a bylo mi to líto, navíc Fabia Combi je v Česku velmi oblíbená. Když přišla ta zpráva z koncernu, řekli našim lidem, kteří na tom dělali: Položte to nářadí a končíme.
To není pravda.
Povšík jasně řekl, že ukončení vývojových prací na Fabii Combi nařídilo vedení koncernu Volkswagen, konkrétně jmenoval Herberta Diesse. Dále řekl, že hlavním důvodem rozhodnutí jsou regulace EU, které znevýhodňují klasická auta.
Dále řekl, že kvůli regulacím EU přestane celý koncern Volkswagen po roce 2026 prodávat v EU všechna malá či levná auta na platformě MQB A0 (U Škodovky jde o Fabii, Scalu a Kamiq). Pro trhy mimo EU však bude tato platforma nadále vyvíjena a dostane ji na starost právě Škoda Auto a to za všechny značky koncernu. Čili nejen malé Škodovky, ale i miliony Volkswagenů a Seatů prodávaných v Rusku, Asii, Africe či Jižní Americe budou dílem inženýrů ze Škody Auto.
Mimochodem minulý týden zveřejnil koncern Stellantis velmi zajímavou informaci. Na trzích EU přestane prodávat Citroen Berlingo a jeho klony (Peugeot Rifter atd) s klasickými motory a bude dostupný jen jako elektromobil. Avšak ve Švýcarsku to neplatí, tam se budou nadále prodávat i s benzínovými a dieselovými motory. Přitom ve Švýcarsku, které je členem EFTA, platí stejné homologace aut jako v EU. Takže nebude problém dovézt si ze Švýcarska auto, která nám tady Citroen kvůli regulacím EU nebude chtít prodat. Trochu mi to připomíná rodiče a prarodiče, kteří pro nedostatkové zboží jezdili do NDR, Maďarska a Polska.
O tom jak "hrozná" je kde diktatura by měli rozhodovat místní lidé, nikoli někdo od počítače 10 000 km daleko. Seděl jsem s pár Číňany v Bavorsku a Telči u piva v hospodě a jejich názory na tu "hroznou diktaturu" u nich jsou právě opačné, než ty vaše. Oni by neměnili , jsou spokojení , bohatnou nejrychleji na světě, nikdo jim neomezuje podnikání, cestování, posílání děti ke studiu na univerzity v USA, Austrálii, Francii,... nají pocit, že je nic neomezuje.
U nás za socíku také mohly děti studovat na Sorbonně a pod. Ale byly to děti papalášů, STBáků a podobná "elita". Ti pak skutečně mohli někde v Bonnu nebo Turíně vykládat, jak se jim tady v ČSSR žije dobře.
Ta vaše Čína ani nedokáže pořádně do detailu okopírovat Suchoj, takže to s tou adorací nepřežente.
Ono máte pravdu. V Číně je to z mnoha věcmi na štíru, ale ekonomika funguje. A to je zcela zásadní, protože pokud lidem rozste životní úroveň, prakticky libovolný řežim je stabilní, zvláště přidáním špetky nacionalismu.
Zároveň je pravda, že svoboda podnikání je dnes v číně větší než v EU a v některých ohledech větší než v USA.
95% bohatnoucích lidí má ten zbytek asi tam, co má většina Čechů migranty na Polské hranici....
I SSSR se setelity zkolaboval na ekonomickou nespokojenost lidí. A vsadil bych boty, že to bude i konec EU.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se