30. červenec 2025
Nevládní organizace žalují Komisi ohledně klimatických cílů

Koalice nevládních organizací oznámila, že podá žalobu na Evropskou komisi kvůli nedostatečným klimatickým cílům a politice v oblasti snižování emisí z námořní a letecké dopravy. Žalobu chtějí podpořit vědeckými studiemi, informoval server Euractiv.
Konkrétně jde o organizace Climate Action Network (CAN) Europe a Global Legal Action Network (GLAN), které na konci srpna předložily Tribunálu EU své argumenty, že klimatické cíle EU do roku 2030 jsou nedostatečné. V posledním srpnovém týdnu pak oznámily podobnou iniciativu také organizace Opportunity Green a čtyři další neziskové organizace. Ve druhém případě organizace míří na téma zařazení letadel a lodí do pravidel EU pro udržitelné financování.
Přestože žaloby k soudům EU podaly různé nevládní organizace a s různými cíli, mají tyto případy podobný základ. Organizace tvrdí, že Komise údajně neměla dostatečné vědecké studie a důkazy, na nichž by založila svá rozhodnutí v těchto oblastech.
Cílem případu předloženého organizacemi CAN EUROPE a GLAN je přimět Evropskou komisi, aby zvýšila klimatické ambice bloku pro rok 2030. V současné době předepisuje evropské právo cíl snížit emise skleníkových plynů do roku 2030 o 55 % ve srovnání s rokem 1990. Nevládní organizace tvrdí, že toto snížení by mělo být nastaveno na 65 %. Komise by navíc měla odpovídajícím způsobem revidovat roční příděl emisních povolenek členských států.
Dle koalice nebyly cíle pro rok 2030 odvozeny z nejlepších dostupných vědeckých poznatků o klimatu, což údajně Komise ve své obhajobě k předloženému případu ani nezpochybnila. Nevládní organizace tvrdí, že cíle snížení emisí stanovené členskými státy jsou nedostatečné pro omezení emisí skleníkových plynů především v odvětvích budov, zemědělství, odpadů, drobného průmyslu a dopravy a shledávají cíle v nesouladu s Pařížskou dohodou.
Soudní spor organizace Opportunity Green se týká aktu Komise, kterým byly lodě a letectví zařazeny do nařízení EU o taxonomii. Nová pravidla umožňují, aby některá nová letadla a lodě byly označeny jako udržitelné investice, pokud splňují určitá kritéria účinnosti emisí CO2. Dle žalobců jsou tyto normy příliš mírné a nová letadla a lodě mohou příliš rychle využívat označení „zelené“.
Mohlo by vás zajímat
Poprvé od přechodu na 15minutový obchodní interval se na denním trhu vyskytly záporné ceny elektřiny
11. říjen 2025
14. říjen 2025
14. říjen 2025
13. říjen 2025
15. říjen 2025
15. říjen 2025
17. říjen 2025
Komentáře (1)
Vysvětle te mi, proč nemůže obdobně nějaká vládní organizace zažalovat Komisi, že ambiciozní cíl
"snížit emise skleníkových plynů do roku 2030 o 55 % ve srovnání s rokem 1990. "
je příliš ambiciozní,
neúměrně více finančně poškozuje občany chudších zemí EU,
řada vědců oponuje závěrům IPCC a naopak oceňuje positivní vliv CO2 na rostoucí ozelenění naší planety.
Měly by se najít takové vládní organizace aspoň v některých nejvíce postižených zemích, které by vyjádřily názor většiny svých občanů....
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.