Domů
Energetika v ČR
Česko šetří energii a investuje do budoucnosti: Fotovoltaika roste o 28 %
Zdroj: ČEPS
Zdroj: ČEPS

Česko šetří energii a investuje do budoucnosti: Fotovoltaika roste o 28 %

V první polovině roku 2024 Česká republika významně snížila svou spotřebu elektrické energie a plynu, což potvrzují nejnovější data zveřejněná Energetickým regulačním úřadem (ERÚ). Vedle toho došlo k výraznému růstu produkce elektřiny z fotovoltaických elektráren, které vyrobily o 28 % více energie než v roce předchozím. Tento vývoj přináší pozitivní signály pro českou energetiku a její snahy o větší soběstačnost a dekarbonizaci.

Úspory elektřiny a plynu

Podle zprávy ERÚ spotřeba elektřiny v České republice meziročně klesla o 5 %, zatímco spotřeba plynu zaznamenala ještě výraznější pokles o 14 %. Tyto úspory jsou částečně důsledkem energetické krize. České domácnosti a firmy přijaly řadu opatření ke snížení spotřeby, včetně zvyšování energetické účinnosti, změny systémů vytápění a úspornějšího chování.

Kromě ekonomických faktorů k úsporám přispěly také mírnější klimatické podmínky během zimy, které vedly k nižší poptávce po vytápění. Rovněž opatření na podporu úspor energie, jako jsou státní dotace na zateplování budov a přechod na obnovitelné zdroje, hrála důležitou roli při snižování spotřeby.

Solární elektrárna. Zdroj: Unsplash

Růst výroby z fotovoltaiky

Jedním z nejpozoruhodnějších aspektů zprávy ERÚ je prudký růst výroby elektřiny z fotovoltaických elektráren. V první polovině roku 2024 vyrobily tyto zdroje o 28 % více energie než ve stejném období roku 2023. Tento růst je částečně způsoben pokračujícím boomem instalace nových solárních panelů. Ten je podporován jak státními dotacemi, tak i rostoucím zájmem domácností a firem o vlastní výrobu energie.

Fotovoltaika se v současnosti stává klíčovým pilířem české energetické transformace. Podle ERÚ instalovaný výkon fotovoltaických elektráren neustále roste. Významnou roli v růstu hrají malé instalace na střechách rodinných domů a průmyslových objektů. Tento trend nejen zvyšuje podíl obnovitelných zdrojů na energetickém mixu, ale také přispívá ke stabilizaci dodávek energie v době rostoucí poptávky a snižuje závislost na dovozu fosilních paliv.

Výhled do budoucna

Zatímco pokles spotřeby elektřiny a plynu je pozitivní z hlediska energetické soběstačnosti a stability, odborníci varují, že dlouhodobý úspěch české energetiky bude záviset na pokračujících investicích do obnovitelných zdrojů a modernizace distribučních sítí. Fotovoltaika a další obnovitelné zdroje, jako je větrná a vodní energie, budou hrát stále důležitější roli v energetickém mixu. Nicméně pro plnou dekarbonizaci je nutné pokračovat v rozšiřování kapacit a podpůrných infrastruktur.

Česká vláda již ohlásila plány na další rozvoj fotovoltaiky, větrné energie a investic do akumulace energie. Tyto kroky budou nezbytné pro zajištění energetické bezpečnosti země a dosažení klimatických cílů stanovených na národní i evropské úrovni.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(31)
cudla
23. srpen 2024, 09:02

Tak to je parádní průmysl jde do kopru a ERU se z toho ještě raduje, čekám na odborníky typu Vaněček. Tímto tempem z nás bude brzo skanzen a Američani a Číňani se na nás budou jezdit koukat jak opičku do zoo. Možná budeme v knížkách jako odstrašující příklad a nemyslím tím jen ČR, ale komplet EU. Je mi toho smutno.

Milan Vaněček
23. srpen 2024, 10:54

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze

Ten článek je naprostý žvást, nemá cenu o tom diskutovat. Také drahá stavba 2+ jaderných reaktorů pro dodávky elektřiny přes Lipsko a státem garantovanou cenu bude naprostá tragedie pro daňové poplatníky v ČR.

Šíleně vysoké ceny elektřiny v ČR určuje špatná politika-náboženské šílení z emisí CO2 a prodej odpustků CO2 za velmi vysoké ceny.

Jediné řešení je zachovat starou energetiku až do konce životnosti, udržovat co nejdéle (třeba staré Dukovany), zastropovat odpustky (těch se Brusel nevzdá) na cca 10 EUR/MWh a spoléhat na technický pokrok,

ten je u obnovitelných zdrojů a zvláště u fotovoltaiky a baterií obrovský, ještě před 10 lety byl nepředstavitelný a teď už je to CELOSVĚTOVÁ realita..

Vladimír Krteček
23. srpen 2024, 11:08

"Jedním z nejpozoruhodnějších aspektů zprávy ERÚ je prudký růst výroby elektřiny z fotovoltaických elektráren."

"...Tyto kroky budou nezbytné pro zajištění energetické bezpečnosti země a dosažení klimatických cílů stanovených na národní i evropské úrovni."

Prudky rust? Ano spousta lidi si poridila FVE. Spousta lidi ted tedy pousti pretoky do site. Ale JEN DOKUD TO MA NEJAKY SMYSL pro daneho cloveka. Tedy asi kdyz za to neco dostane.

A jelikoz vykupni ceny prestavaji smysl davat, jednou se zase bude kdosi divit, ze mame v republice tolik fotovoltaiky a vyroba skoro zadna. Lidi (co nespotrebuji sami) to radeji nechaji na strese.

Na nejake klimaticke cile EU se .....

Martin
23. srpen 2024, 11:27

A proto vymysleli to sdílení. Přebytky dáš v rámci rodiny nebo sousedům, kteří FVE nemají. Samozřejmě jako "grátis".

Tím se ta přebytečná elektřina na trh vůbec nedostane, naopak klesne poptávka dodavatelů, jejíž zákazníci budou uspokojeni v rámci sdílení, což ti dodavatelé nemohou ovlivnit a do značné míry ani pořádně predikovat. Tímto všem dodavatelům razantně stoupnou náklady na odchylky, které potom budou muset chtě nechtě promítnout do cen, které budou všichni odebírat v jiných časech, kdy FVE nevyrábí....

A stále více se začíná objevovat myšlenka, že budou tyto více náklady rozpočítávat pouze těm, co mají průběhové měření. Takže defacto až na pár výjimek se v celkovém kontextu neušetří skoro nic.

Jan Veselý
23. srpen 2024, 14:04

To, co jste popsal se jmenuje spirála smrti. Pokud provozovatelé distribučních sítí zareagují na pokles poptávky zvýšením cen, jen tím o to více budou stimulovat další pokles poptávky. Nakonec se jim lidí začnou hromadné odpojovat, protože alternativy, ať už by to bylo cokoliv, by byly levnější.

Jestli se do toho ČEZu, E.Onu a PRE chce, dobře jim tak.

Emil
23. srpen 2024, 14:09

Distributoři o cenách vůbec nerozhodují, distribuční ceny určuje Energetický regulační úřad cenovým rozhodnutím.

Jan Veselý
23. srpen 2024, 15:25

Jo jasně, teď ještě jak vymyslet, aby si distributoři na ERÚ nevybrečeli cokoliv chtějí, že? Ono se asi nikde a nijak nelobbuje, že? A kabelky do Strakovky se nikdy nenosily ...

Emil
23. srpen 2024, 15:36

A na to jste přišel jak, že si distributoři "vybrečeli cokoliv chtějí"? Kabelky se nosily kvůli distribučním poplatkům? Máte dost bujnou fantazii.

Michael
24. srpen 2024, 09:40

Máte vůbec tušení, jak to

funguje? Myslíte že ERU si spočítá nějaké číslo a pak řekne distribuci: "tohle je vaše cena" ? Tak to jste úplně mimo. ERU čeká, co tam distribuce pošle jako svoji kalkulaci nákladů a přiměřeného zisku a buď to jen schvál (většina případů) nebo je lehce vyzve aby nějakou položku upravili a odkývne to potom.

Emil
24. srpen 2024, 10:24

Ano, mám tušení jak to funguje, a to co jste napsal, ani ty slaměné panáky které jste postavil, nijak nevyvrací to co jsem napsal já.

Pavel Svoboda
23. srpen 2024, 11:32

Hlavně zpráva ERÚ je plná chyb, tento úřad stejně jako ČEPS neumí zjistit skutečnou výrobu z FVE a vydává chybná čísla a statistiky. Tím že většinu elektřiny spotřebuje přímo majitelé a jen malou část pošlou do sítě zkresluje jejich výstupy. Vzhledem k tomu, že těchto FVE už je 200.000 má to stále větší vliv na všechny statistiky. ERÚ například chybně počítá s instalovanou výkonem FVE 3,6 GW (podhodnocení výroby o 15%), reálně je v ČR nainstalováno již 4,3 GW (ČEPS pracuje chybně s 4 GW).

Emil
23. srpen 2024, 12:21

Jelikož jde o "zprávu o provozu elektrizační soustavy České republiky", "překvapivě" započítává jen součásti elektrizační soustavy a ne něco, co do elektrizační soustavy České republiky nepatří.

Jirka Líska
23. srpen 2024, 11:53

@Vladimír Krteček 23. srpen 2024, 11:08

Hlavní úkol domácí a firemní FVE je ve snížení vlastní spotřeby EE ze sítě.

Dále částečná nezávislost a určitá ochrana proti budoucím cenovým výkyvům.

To bude plnit i v případě vypnutých přetoků:-)

Vladimír Krteček
23. srpen 2024, 11:59

Jasne. Souhlasim.

Jen ERU se asi nebude mit cim chvali.

Jirka Líska
23. srpen 2024, 12:09

@Vladimír Krteček 23. srpen 2024, 11:59

ERÚ tady není od toho, aby se chválil:-)

Miloslav Černý
23. srpen 2024, 11:34

V době klesajících cen fotovoltaiky je ten správný okamžik pro tento max. rozvoj a né jak to bylo před 15 lety. Hlavně ještě přidat v akumulaci ve všech výhodně rozvíjejících ekonomických směrech, nejsou to jenom baterie. S těmi jadernými novými mamuty bych byl hodně zdrženlivý. V Dukovanech by mohl být problém při souběžném provozu všech reaktorů s nadlimitním oteplováním vody a odstavit stávající, u kterých by se dala prodloužit životnost by svědčilo o nehospodárnosti hlavně na dopat státního rozpočtu při dotování ceny. Na víc svítá na levnější SMR podstatně kreativnější ve vícero směrech, bylo již mnohokráte popsáno.

Pavel Svoboda
23. srpen 2024, 11:40

Růst FVE do budoucna je zajištěn z prostého důvodu. Střešní FVE je jediná možnost jak ušetřit. Každý rok budou narůstat distribuční poplatky, které při vlastní výrobě a spotřebě majitel neplatí. Růst těchto poplatků bude motivovat firmy, obce a jednotlivce k pořizování FVE.

Zdeves Pavel
23. srpen 2024, 11:53

Teď jen vysvětlit proč narůstají ty distribuční poplatky automaticky s podílem FVE, že.

Jirka Líska
23. srpen 2024, 12:06

@Zdeves Pavel 23. srpen 2024, 11:53

Vysvětlení je velice prosté, distribuční poplatky automaticky s podílem FVE nenarůstají.

Michael
24. srpen 2024, 09:45

Přesně. Hlavní díl na růstu distribučních nákladů je pokles celkového objemu. Je přeci jenom rozdíl když pres soustavu teče 90TWh (pár let dozadu) nebo 75 TWh jako dneska. Prostě distribuce nedokáže snížit fixy a rozpočítává je na stále menší objem. A pokles pokračuje.

Bob
24. srpen 2024, 10:25

Správně Michael. A proč je objem odběrů v distribuci stále menší?

1) Úspory energií a přesun výroby do oblastí s nižší cenou

2) Samovýroba elektřiny, hlavně FVE a zde to není jen snížení odběru, ale také nutnost posílení sítí kvůli nárazovým přetokům, redistribuce, nutnost akumulace a větší odchylky.

Josef
24. srpen 2024, 13:45

To Bob

24. srpen 2024, 10:25, přesun výroby do oblastí s nižší cenou se projeví na svížení spotřeby energie a neprojeví na výši nezaměstnanosti?

Vladimír Krteček
23. srpen 2024, 12:09

Distribucni poplatky vubec nesouvisi s rustem FVE. Je to pouha ZASTERKA.

Distributorum klesaji zisky, tak to musi nejak nahradit.

Uplne teoreticky - kdyby vsechny FVE vypnuly pretoky, neni potreba budovat zadne nove draty apod. Vzdyt to vsechno prece do nedavna fungovalo.

A jelikoz hlavnim duvodem porizeni FVE je odlehcit siti samovyrobou - jsem rozhodne pro vypnuti veskerych pretoku. A distribuce muze smele zacit zlevňovat. Respektive skokove vratit na puvodni stav pred zdrazenim.

A vymluvy dodavatelu o nepredvidatelnosti .... i driv mel kazdy uplne jinou a nepredvidatelnou spotrebu.

Milan Vaněček
23. srpen 2024, 12:23

Je to tak, Krtečku, zvýšené poplatky za distribuci, to jen jen uměle vyvoláno energetickým oligopolem. A k tomu vysoká cena silové elektřiny kvůli uhlíkovým odpustkům. A jsme tam, kde jsme: je poškozen někdy i zničen průmysl v ČR, v EU, většina obyvatel platí stále více za energie, inflace znehodnocuje úspory peněz.

Proč to je, to raději už nepíši, abych nebyl zase smazán...

Petr Zelený
23. srpen 2024, 22:07

Distributor má většinu nákladů fixních. Ztráty v síti jsou ale není to nic zásadního. S rozvojem FVE je nižší tržba za distribuci u FVE ale náklady jsou stejné, proti musí zdrait. Chyba je v tom že se neplatí distribuce a poplatky za OZE z vlastní spotřeby, kdyby ano, nemuseli by zdražovat tolik. Pretoky mají vliv menší. A obchodníky také chápejte - oni nakoupí když svítí slunce levně když ne draho a dají Vám do ceníku průměr. Když máte FVE parazita, tak v době nízkých cen nemá odběr a má ho jen v době drahých, takže průměr je jinde. Správné řešení je nemíchat odběr a dodávku, prostě výrobnu nezapojovat do vnitřní instalace, ale druhým elektroměrem do sítě. Pak nebude vlastní spotřeba, bude se řešit jen silovka a bude to fér.

Vladimír Krteček
24. srpen 2024, 08:41

@ Petr Zeleny.

Vasim slovum "Správné řešení je nemíchat odběr a dodávku, prostě výrobnu nezapojovat do vnitřní instalace, ale druhým elektroměrem do sítě. Pak nebude vlastní spotřeba, bude se řešit jen silovka a bude to fér." --- obavam se ze jim moc nerozumim. Mohl byste svou myslenku vice rozvest ?

Petr Zelený
24. srpen 2024, 18:14

Mezi střídač a vnitřní rozvody bude od distributora další elektroměr. To co je na tom elektroměru minus přetoky je lokální spotřeba a z ní se zaplatí normálně zaplatila distribuce OZE atp. Z vlastního kvasu se taky platí spotřební daň. Pokud chce někdo uspořit, tak ať sníží jistič, když to d FVE zvládne nebo se odpojí úplně. Pokud má nižší spotřebu jen v létě tak žádné velké náklady distributorovi neušetří.

Vladimír Krteček
24. srpen 2024, 20:23

@ Petr Zelený

A kdyz si doma vyrobim zmrzlinu, budu platit zmrzlinari nebo komu?

Gulas zaplatim restauraci?

Vypestoval jsem si rajcata. Komu je zaplatim? Kaufladu nebo Lidlu?

Ja obchoduju s betonem. Vy jste si beton namichal sam? Ale ja jsem prisel o zisk! Zaplatite mi ho?

Kdyz jsem si poridil FVE, distributor mi ji zaplatil?

Prominte, ale prijde mi to, ze jste spadl z jahody.

josef zak
23. srpen 2024, 12:51

Sousta veci si do budoucna sedne. Maly solarnici se casem nauci managovat vyrobu. Pribude elektroaut. Take pomuze plosna instalace prubehovych elektromeru (vic lidi prejde na spot a bude planovat spotrebu). Jen je treba trocha casu.

Milan Vaněček
23. srpen 2024, 13:31

Samozřejmě, technický pokrok (fotovoltaika, ....) nakonec zvítězí. Nízkou cenou, čistou výrobou a nezávislostí států na importu paliv.

Ale chce to ještě aspoň 10 let a proč máme těch 10 let si ničit průmysl i tu podprůměrně vydělávající polovinu obyvatel hnát směrem k chudobě? Kvůli fanatikům? Zbytek světa mimo EU to nedělá.

sabi
23. srpen 2024, 19:43

Mě by spíš zajímalo, proč tento takřka příspěvek vznikl. Několik odstavců shrnující známá fakta... Autor potřebuje čárku/body?

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se