Domů
Energetika v ČR
Většina elektřiny z větru se v Česku vyrobí na severozápadě, na jihu žádná
Větrná elektrárna

Většina elektřiny z větru se v Česku vyrobí na severozápadě, na jihu žádná

Většinu elektřiny z větru v Česku vyrobí větrníky na severozápadě země, téměř 62 procent z ní loni pocházelo z Ústeckého, Karlovarského a Libereckého kraje. Žádná se naproti tomu nevyrobila v Jihočeském kraji a v Praze. V absolutním množství se nejvíce elektřiny z větru v loňském roce vyrobilo v Ústeckém kraji, v přepočtu na rozlohu území v Karlovarském. Údaje dnes ČTK poskytla Česká společnost pro větrnou energii (ČSVE) a Komora obnovitelných zdrojů energie (Komora OZE). Zároveň upozornily, že větrné elektrárny a mlýny se zájemcům otevřou při světovém Dni větru v sobotu 15. června.

Z větru se loni v Česku podle zprávy Energetického regulačního úřadu (ERÚ) vyprodukovalo 701 gigawatthodin (GWh) elektřiny. V Ústeckém kraji to bylo víc než 175 GWh, v Karlovarském přes 148 GWh a v Libereckém téměř 111 GWh. Největší instalovaný výkon mají větrníky v Ústeckém a Karlovarském kraji, s odstupem následují Liberecký a Olomoucký kraj. Tuzemské větrné elektrárny ale stále pokrývají pouze jedno procento spotřebované elektřiny, třeba jaderné elektrárny Dukovany a Temelín loni do přenosové soustavy dodaly 30 400 GWh. Povolování staveb nových větrníků je přitom složité a dosud trvá běžně deset a více let, upozornily oborové svazy.

Vznik větrných elektráren často brzdí nesouhlas lidí z okolí. Některé z nich a také větrné mlýny se proto na Den větru zpřístupní veřejnosti, aby mohli lidé zjistit, jak fungují. Doprovodný program bude v sobotu 15. června připravený na 21 místech. „V některých lokalitách budou hasiči nacvičovat evakuaci osob z elektrárny, jinde budou skákací hrady, malování na obličej, virtuální realita nebo soutěže pro děti,“ uvedl předseda ČSVE Michal Janeček. Podrobnosti jsou na webu akce.

Stát plánuje stanovit takzvané akcelerační zóny, v nichž bude povolování staveb solárních nebo větrných elektráren rychlejší. Postup pro vymezování zón koncem dubna schválila vláda. Za promarněnou příležitost oborové svazy označily to, že se zároveň nezjednoduší pravidla také mimo tyto oblasti. Zjednodušit a zrychlit je podle ČSVE a Komory OZE potřeba také nahrazování starších větrníků moderními. Současná podoba návrhu může podle nich výrazně zbrzdit přechod na domácí zdroje čisté energie.

„Zjednodušit povolování pro větrné elektrárny jen v akceleračních oblastech by byla velká škoda. Potřebujeme kompletní a jasná pravidla pro jednoduché a rychlé povolování větrníků v celé ČR. Proč na zbytku území měla příprava větrných elektráren trvat dál deset a více let namísto maximálně dvou?,“ uvedl předseda Komory OZE Štěpán Chalupa.

Stát do budoucna počítá s výrazným nárůstem podílu obnovitelných zdrojů energie, který v současnosti činí kolem 19 procent. Podle loňského vládního návrhu Vnitrostátního plánu v oblasti energetiky a klimatu by měl podíl obnovitelných zdrojů do roku 2030 stoupnout alespoň na 30 procent. Evropská komise vrátila návrh k úpravě. Podle oborových organizací je tuzemský potenciál vyšší než 30 procent a vláda by jej měla v revidované verzi plánu zvýšit.

Žebříček krajů podle výroby ve větrných elektrárnách v roce 2023:

Elektřina vyrobená ve větrných elektrárnách

(GWh)

Instalovaný výkon větrných elektráren

(MW)

Rozloha kraje

(km2)

Instalovaný výkon větrných elektráren na km2 (MW)
Ústecký kraj175,31486,853390,0163
Karlovarský kraj148,29767,633100,0204
Liberecký kraj110,76648,631630,0154
Olomoucký kraj96,25045,952720,0087
Moravskoslezský kraj77,98028,454310,0052
Kraj Vysočina23,46911,967960,0018
Královéhradecký kraj20,58810,247590,0021
Pardubický kraj16,36023,045190,0051
Jihomoravský kraj13,8118,371880,0012
Plzeňský kraj10,6135,376490,0007
Středočeský kraj7,4766,011.9290,0005
Zlínský kraj0,2610,239630,0001
Jihočeský kraj00,010.0580,0000
Hlavní město Praha00,04960,0000
ČR701,185342,279.8710,0043

Zdroj: ERÚ, ČSVE, Komora OZE

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(32)
Miloslav Černý
11. červen 2024, 11:41

Celá tato neochota využívat naše možnosti ve využití větru ve vhodných oblastech se promítá a promítat bude do našich peněženek, neboť zadarmo nám nikdo nic nedá. Pak jsou tady možnosti i v těch malých bezhlučných na střechách, kde je větrno a které se již obvevily v realizacích. Když se k tomu přidá rozvíjející se fotovoltaika, která doznala obrovských hlavně cenových a v účinnosti změn a vrácení se ve využití vodní energie jako kdysi v malých vodních dílech spojených se zadržením vody v krajině a dalšími opatřeními v akumulaci, nemusíme se obávat do vzdálenější budoucnosti při stávajícím případně prodlouženém provozu stávajících jaderných mamutů nedostatku i s tou naší liknavostí. A to máme v záloze plyn, SMR a další vymoženost nově vznikající v tomto oboru. Jediné co se nám nepodařilo ještě dořešit a co nás brzdí v rozvoji, je stálé hašteření jakou cestou se vydat, ikdyž těch relevantních informací je už dost a další přibývají.

cudla
11. červen 2024, 11:45

Pane Černý myslíte třeba takto https://oenergetice.cz/trh-s-elektrinou/ceny-elektriny-se-v-nemecku-vysplhaly-az-na-tisice-eur-kvuli-nizsi-vyrobe-solaru

Jste jak kolovrátek, měl by jste se podívat na realitu OZE je cesta do pekel dokud se nevymyslí dlouhodobá akumulace. A ta je ještě hodně vzdálená.

Petr
11. červen 2024, 13:34

"využití větru ve vhodných oblastech se promítá a promítat bude do našich peněženek"

Ano, každá nepostavená VTE šetří naše peněženky. Výkupní cena z VTE je 140€/MWh, cena na burze 90 €/MWh.

Bob
11. červen 2024, 12:55

Ty malé bezhlučné VtE na střechách jsou výkonem akorát tak pro legraci.

Pro ty ostatní velké je důležitá ta vhodná oblast.

Něco o oblastech provozu VtE v Německu v tomto odkazu:

seznam.cz/clanek/petr-dusek-bez-vetrneho-severu-by-nemci-vyrabeli-z-vetru-jen-7-elektriny

Ani Němci VtE v našem sousedství (v podobných větrných podmínkách, jako jsou u nás) moc nestaví.

Milan Vaněček
11. červen 2024, 13:21

Tak přejeďte u nás hranice do Saska či na jihu Moravy do Rakous a změníte svůj názor.

Staví se tam hodně větrníků, ne sice tolik jako na severu Německa, ale mnohem, mnohem více než pár km odtud na české straně. Proč asi? Přemýšlejte, místo čtení pana Duška.

Petr
11. červen 2024, 13:35

Protože to ekonomicky nevychází... postavte sám bez dotací, když je to tak super.

Jaroslav Studnička
11. červen 2024, 14:02

P. Vaněček nemá ani FVE, natož VtE.

Jaroslav Studnička
11. červen 2024, 14:00

Zrovna Sasko a ta část Rakouska patří k velmi příznivým oblastem pro VtE, viz např. Global Wind Atlas.

Roman Kosařík
11. červen 2024, 14:52

Jasně, a ten vítr je mávnutím kouzelného proutku najednou strašně malý, jen co překročí české hranice. Stačí se podívat z Mikulova nebo z Valtic, první rakouské větrníky jsou na dohled coby kamenem dohodil a makají na dalších. A až rakušáci postaví větrníky pár set metrů od hranice (a jako že postaví), budu se těšit na to haló, které kolem toho u nás vznikne.

Emil
11. červen 2024, 14:59

Když se dá postavit rozhledna v údolí nebo stezka v korunách stromů bez stromů, proč by se nedaly postavit větrníky "coby kamenem dohodil" z Mikulova nebo z Valtic? A dokazovat to má co konkrétně?

Emil
11. červen 2024, 15:22

Ano, když se Vaněčkovi věcných argumentů nedostává, uchyluje se k podobným osobním útokům. Nic nového. O úspěšnosti této taktiky lze sice s úspěchem pochybovat, ale je to jeho boj.

Jaroslav Studnička
11. červen 2024, 16:07

Máte hodně bujnou fantazii, když si myslíte, že si někdo něco takového myslel, protože nic takového v mém příspěvku není.

Bob
11. červen 2024, 15:25

Kdybyste si ten článek od p. Duška pořádně přečetl, tak byste zjistil, že on stavbu VtE ve vhodných místech doporučuje. Jen se ten jejich potenciál nesmí přeceňovat a 30%, jako v Německu to nebude. Spíše těch cca 7%, jako v sousedních oblastech Německa.

Ostatně sám jsem si ověřil, že ta studie, která u nás slibovala 30% se najednou "ztratila".

Na závěr mého příspěvku citát od p. Duška:

"Takže směle do toho, stavme a stavme jich hodně. Ale nepředstavujme si, že dosáhneme třetinového podílu na výrobě jako Němci. Vysočina není Šlesvicko-Holštýnsko a Jeseníky už vůbec nejsou Severní či Baltské moře."

P.s. I dle mne dává podpora výstavby VtE větší smysl, než podpora velkých solárních parků bez akumulace.

A jak už jsem psal v mé blízkosti jsou 2 osamělé VtE a kousek dále 2 větší větrné parky.

Petr prochaska
11. červen 2024, 20:00

Jenže u těch solárů stačí zadotovat třetinu nákladů na výstavbu, což se dá přežít. U větrníků budete plati 140 EUR/MWh po dobu třeba 20 let a to je problém. V porovnání se soláry bude dotace zhruba 20 EUR/MWh. (Zhruba rozpočítaná prvotní dotace na 20 let výroby včetně financování 1/3)

Bob
11. červen 2024, 21:40

Jenže ty VtE vyrábějí i v zimě, na rozdíl od solárů.

Kolik by se k těm solárům muselo zadotovat ještě akumulátorů, elektro lyzérů, kompresorů a tlakových zásobníků a kapacitních plateb plynovým elektrárnám ať už na ZP, nebo vodík

To už raději zadotovat 1/3 JE.

Petr prochaska
11. červen 2024, 23:49

Soláry taky něco dají v zimě - nejhorší 3 měsíce asi 1/4 toho co v létě. Stále je to levnější než vítr.

Bob
12. červen 2024, 10:10

Jednak ty soláry přes zimu nedají ani tu 1/4 letní výroby a hlavně i tak byste musel zadotovat ještě to vše, co jsem psal a to v podstatně větším počtu, než pro VtE.

Přičemž JE tohle vůbec nepotřebují.

Antonín Mikeš
12. červen 2024, 17:04

"nejhorší 3 měsíce asi 1/4 toho co v létě"

Kouknul jsem co říkají data.

Výroba FVE ve třech nejslabších kalendářních měsících je 20,4% hodnoty nejsilnějších třech kalendářních měsíců.

Výroba FVE v 90 nejslabších po sobě jdoucích dnech je 19,1% hodnoty 90ti nejlepších po sobě jdoucích dnů.

Závěr tedy, přes zimu dává FVE jen asi 1/5 letní výroby.

Martin V.
11. červen 2024, 18:09

Vždyť to Bob píše jasně: "Pro ty ostatní velké je důležitá ta vhodná oblast."

Když přejedete z Jižní Moravy do Dolního Rakouska, konkrétně z Mikulova směrem na Vídeň, tak na Moravském poli hned ucítíte boční vítr na volantu. Pravidelně jsem tam jezdil a západní vítr, co obvykle vane údolím Dunaje, je mezi Alpami a Karpaty značně zesílen.

No a zrovna tady - na sever a na jih od Vídně - mají Rakušáci rozmístěnou většinu svých větrných elektráren.

Roman Kosařík
11. červen 2024, 19:51

Přesně tak. Zde máte krásnou mapku s rozmístěním a výkonem:

https://www.igwindkraft.at/?xmlval_ID_KEY[0]=1055

Vladimír Šťastný
12. červen 2024, 11:43

V Sasku se toho moc nestaví, možná někde dál od hranic. Vidím od nás do Jöhstadtu, tam postavili v roce 2003 a od té doby nic.

Milan Vaněček
11. červen 2024, 15:03

Pánové Studnička a Novák E. jsou experty přes větrníky, pan Studnička jich má doma plnou zahradu.

A v Rakousku a Německu jsou samí ekonomičtí diletanti, proto my ovládáme většinu kapitálu u nich a ne oni u nás. (pozor, ironie).

Emil
11. červen 2024, 15:34

Patřilo sem: "Ano, když se Vaněčkovi věcných argumentů nedostává, uchyluje se k podobným osobním útokům. Nic nového. O úspěšnosti této taktiky lze sice s úspěchem pochybovat, ale je to jeho boj."

Milan Vaněček
11. červen 2024, 15:55

Patřilo sem: když se Novákovi E. věcných argumentů nedostává, uchyluje se k ....

Prostě pro přátele jádra je vítr fuj (a jejich největší a úspěšný soupeř především pro zimní období).

Holt poměr celosvětových investic do fotovoltaiky a větru ku investicím do jádra v 2024 zhruba 1500/80 o oblibě té které technologie vypovídá zcela jasně.

Emil
11. červen 2024, 16:06

Ano, další typický příklad Vaněčkových argumentů ad hominem. Vaněček by mě rád obvinil, že se k něčemu uchyluji, ale sám neví k čemu, tak se mi aspoň snaží podsouvat své výmysly, stavět slaměné panáky a vmanipulovat do svého vidění světa, ve kterém on na rozdíl ode mě rozděluje zdroje na ty co jsou "fuj", kterých je kdo přítel nebo nepřítel a které s čím podle něj soupeří. A samozřejmě jako vždy odvádět řeč od původního tématu ke svým tradičním hejtům na jádro, aniž by tu kdokoliv cokoliv o jádru psal.

Vítězslav Novák
11. červen 2024, 19:32

Vítr je fuj, protože si fouká jak chce, a ne jak chceme my, aby vyráběl elektřinu. Takže vyrábí hlavně nestabilitu sítě, kterou, resp. jejíž vyrovnávání tvrdě platíme. A budeme platit tím víc, čím víc budou občasné zdroje ku... poškozovat výrobu.

Dotáhněte, Vaněčku, komunistickou myšlenku o poroučení větru, dešti až k tomu, aby vás vítr a déšť (a mraky) poslechly - a nikdo proti vašim miláčkům necekne ni slova. Do té doby budou OZE škodiči a zdražovači elektřiny.

Howgh!

Milan Vaněček
11. červen 2024, 20:43

Proto pane Nováku celý svět investuje do fotovoltaiky a větrných elektráren 1500/80=cca 18x více než do jádra (a to prý jádro zažívá renesanci...). Protože prý chce mít drahou a nespolehlivou energetiku.

A proč pak má ČR jednu z nejdražších cen elektřiny pro domácnosti a průmysl, měřeno kupní silou obyvatel? Asi ji máme nejkvalitnější, z uranu a hnědého uhlí....

Bob
12. červen 2024, 16:00
Jaroslav Studnička
11. červen 2024, 16:02

Pane Vaněčku, já mám alespoň FVE.

Vy nemáte nic. Což je od ideologického podporovatele dosti pokrytecké.

Jirka Líska
11. červen 2024, 17:06

@Jaroslav Studnička 11. červen 2024, 16:02

S vaší logikou by se dalo také napsat, že když ideologický podporovatel jaderné energetiky nemá doma reaktor, tak je také dosti pokrytecký:-)

---

A jak jste s FVE spokojený, jestli se mohu zeptat?

Jaroslav Studnička
11. červen 2024, 17:43

Jirka Líska 11. červen 2024, 17:06:

Pokud nějakého takového ideologického podporovatele jaderné energetiky znáte, tak se ho můžete zeptat :-).

---

Za ten rok a půl provozu již mohu hodnotit a přes plusy / mínusy převládá spokojenost.

Jirka Líska
11. červen 2024, 20:40

@Jaroslav Studnička 11. červen 2024, 17:43

To je dobře, že převládá spokojenost:-)

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se