Domů
Jaderné elektrárny
Finsko bude podle ministra potřebovat pro "zelený" růst více jaderných zdrojů
Rolls-Royce SMR, malý modulární reaktor (Zdroj: Rolls-Royce SMR)
Zdroj: Rolls-Royce SMR

Finsko bude podle ministra potřebovat pro "zelený" růst více jaderných zdrojů

Volatilní ceny elektřiny vyvolané rozvojem obnovitelných zdrojů energie odhánějí podle finského ministra energetiky Kaie Mykkanena investice do "zelených" projektů. Ministr uvedl, že ceny elektřiny je třeba stabilizovat pomocí výstavby nových jaderných zdrojů a zdrojů poskytujících flexibilitu. Informoval o tom zahraniční server Montel.

Finský ministr energetiky na konferenci pořádané finskou asociací pro větrnou energii uvedl, že země má v různých fázích přípravy "zelené" investice do výroby zeleného vodíku, baterií či zelené oceli za téměř 30 miliard eur. Pro jejich realizaci je nicméně podle Mykkanena zapotřebí zvýšit výrobu elektřiny v základním zatížení, aby došlo ke stabilizaci spotových cen elektřiny.

"A právě proto se snažíme s tímto problémem vypořádat pomocí přilákání dalších jaderných projektů do Finska, zejména potom malých modulárních reaktorů," uvedl ministr.

Finsko má aktuálně v provozu pět jaderných reaktorů s celkovým instalovaným výkonem 4,4 GW a připravuje revizi legislativy umožňující výstavbu malých modulárních reaktorů.

Nejen záporné ceny, ale také rekordně vysoká cena

Kromě nových bezemisních zdrojů pro základní zatížení bude pro snížení volatility cen elektřiny na spotovém trhu podle ministra zapotřebí zavést kapacitní mechanismus, pomocí kterého by byly podporovány zdroje poskytující flexibilitu. Návrh legislativy zaměřené na zavedení kapacitního trhu by měl být předložen parlamentu ke schválení v příštím roce.

Finsko zažilo v loňském roce nejvíce záporných cen elektřiny mezi nabídkovými zónami v zemích Evropské unie, ale na druhou stranu také nejvyšší hodinovou spotovou cenu ve výši 1 896 EUR/MWh. Té bylo dosaženo v lednu, když udeřily mrazy a byla nízká výroba elektřiny z větrných elektráren.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(56)
Pravoslav Motyčka
25. květen 2024, 13:33

Zatím není energie z OZE tolik aby to stačilo na letní provoz , tedy stačí budovat denní akumulaci a tím se sníží spotřeba fosilních paliv mimo topnou sezónu. Pro ČR to znamená zahájit výstavbu akumulace s kapacitou cca 20GWh. To samozřejmě bylo jasné už před 20 ti lety, kdy jsme vstupovali EU. Čekalo se na zázrak a ten samozřejmě nepřišel. Teď se zadrhává elektromobilita to je další rána do rozvoje OZE , protože tím nevzniká řízená poptávka po elektřině.

Bob
25. květen 2024, 14:00

Tak ono se pořád čeká na zázrak.

Skoro každý den se už asi 100 let objevují články o nových zázračných dostupných a levných akumulátorech.

Ne, že by tam vývoj nebyl, ale pořád je těch akumulátorů zoufale málo a s vysokou cenou elektřiny z nich.

Mimochodem, prvním automobilem, který překonal rychlost 100 km/h byl elektromobil roku 1899. Až do doby Fordu T bylo v Americe více elektromobilů, než se spalovacím motorem.

A to jsme se ještě nedostali k akumulaci dlouhodobé, která je pro bezemisní energetiku založenou na OZE též nezbytná.

Miloslav Černý
26. květen 2024, 10:11

S větší kapacitou OZ bude logicky menší potřeba kapacity záložních zdrojů v čem jsou zahrnuté akumulace všeho druhu a těch bude stále přibývat. V rodiném domku si také nepořizujeme hlavní zdroj tepla k pokrytí energie i při největší nepřízni, která se dá dokrýt jiným i když dražším zdroje nebo úsporami, odkladem spotřeby. Jak jednoduchý pohled na budování naší budoucí energetiky. A co s přebytky z OZ v době nadvýroby, tak z toho bych si lámal hlavu méně. Na to již dnes existují spousty inovativních slibných technologií a nové stále vznikají, které jenom čekají na to, až bude dostatečný možný přísun tohoto levného zdroje, aby jim to vyšlo ekonomicky, což nám ty jaderné mamuty nezajistí bez státních cenových garancí(státních dotací) a s časovým obdobím se ta situace bude jenom zhoršovat k nelibosti jejich zastánců.

Bob
26. květen 2024, 10:55

Co to hulíte?

Na začátku si sám odporujete.

Vy vůbec netušíte, jak se navrhuje tepelný zdroj do RD. Ten se navrhuje na minimální výpočtovou teplotu (nejhorší možné podmínky), která se určuje podle dlouhodobě nejnižší naměřené venkovní teploty. Pro úplnost: nakonec se ta teplota o něco zvýší, protože se předpokládá, že když taková situace výjimečných mrazů jednou za cca 10-15 let nastane, tak pomůže akumulace domu a v nejhorším případě dojde ke snížení komfortu a oblečete si o svetr více.

Miloslav Černý
26. květen 2024, 13:39

No jestli jste zastáncem takových návrhú, tak nic proti tomu, když to někdo dokáže financovat, projektanti se tím dost kryjí. I na obyčejném VC uděláte stejnou potřebu jako na zlatém za předpokladu srovnatelných higienických potřeb. Stačí se podívat na rozdílné ceny např. tepel. čerpadel s rostoucím výkonem. Co já vím, tak v těch nejhorších zimních obdobích si lidi raději přitopí v krbu, čímž ušetří nejen elektřinu, ale i cenu pořízení TČ, jehož výkon by po většinu času nebyl využit.

Bob
26. květen 2024, 13:59

Citát: "Profesní kvalifikace požadované dle zákona 406/2000 Sb.

Instalatér solárních termických soustav (23-099-M)

Topenář – montér kotlů na biomasu (36-149-H)

Topenář montér kamen na biomasu s teplovodním výměníkem (36-148-H)

Montér tepelných čerpadel (26-012-H)

Kamnář montér kamen na biomasu (36-117-H)

Kamnář montér kamen na biomasu s teplovodním výměníkem (36-147-H)

Elektromontér fotovoltaických systémů (26-014-H)

Projektanti to mají ještě daleko náročnější a musí mít na spoustu činností autorizaci.

Mimo jiné se musí řídit závaznými normami. Taky těm o výpočtu tepelných ztrát objektů a navrhování tepelných zdrojů.

A Vaším přístupem byste vyletěl od první zkoušky.

Zde si můžete počíst:

profesis.ckait.cz/dokumenty-ckait/mp-1-5/mp-1-5-4/

Miloslav Černý
26. květen 2024, 14:34

Asi došlo k nepochopení hlavní myšlenky, chtěl jsem jenom naznačit, že mi na ten zlatý záchod jako stát prostě nemáme a ani v dohledné době mít nebudeme, ale ten obyčejný zbudovaný s těmito Vaši mi normami si dovolit můžeme.

Antonín Mikeš
26. květen 2024, 14:51

Jak to vidím já, pan Černý je mnohem větší odborník v oboru záchodů(zejména těch zlatých) než v oboru energetiky.

Pane Černý, to ze doplníte TČ krbem neznamená, že jste něco poddimenzoval, celkový topný výkon přeci odpovídá normě, přesně jak píše p. Bob.

Prosím, pokud nemáme na zlatý zachod, říkáte, že nam stačí kadabouda na dvoře?

Miloslav Černý
26. květen 2024, 18:56

Aby se pro nás nakonec ty Vaše kadibudky nestaly luxusem. V historii lidstva nebylo o podobné kotrmelce nouze, na východě nedaleko od nás už je k tomu pomalu nakročeno, před x lety těžko představitelné.

Antonín Mikeš
27. květen 2024, 11:12

@Miloslav Černý 26. květen 2024, 18:56

"Aby se pro nás nakonec ty Vaše kadibudky nestaly luxusem."

A myslíte, že se k těm kadibudkám ta země na východě blíží stavbou a provozem pro Vás "kontroverzních jaderných mamutů" a nebo je ten důvod úplně jiný?

Vítězslav Novák
27. květen 2024, 10:31

Nula krát nic je furt nula.

Překvapivé, ale pravdivé.

Petr Zelený
25. květen 2024, 16:03

ČEZ už v Ostravě začal 10MWh za 200 mil. Takže těch 20 GWh je 400 miliard bez nákladů na financování, tedy cena skoro cena dvou JE bloků bez financování... A to ceny baterií klesají... Čím později se OZE staví tím levněji a tedy lépe

Tomáš Foldyna
25. květen 2024, 16:23

Možná zde bude nejlépe fungovat cynický přístup - když bude okolo nás velký nadbytek kapacit OZE (v době když bude foukat a/anebo svítit), proč investovat obrovské peníze hlavně dotační do OZE fungujících ve stejný čas,, když v tuto dobu budeme mít možnost dostat tyto přebytky pomalu zadarmo a to ještě s radostí....?

Ano, pokud okolní státy budou mít usilovně vybudovánu obrovskou akumulaci a jiné využití pro tyto přebytky, potom taková strategie nebude fungovat, ale zatím není třeba panikařit.

Samozřejmě, kdo chce za své peníze bez dotací pro vlastní využití, třeba i dodavatel elektrické energie stavět OZE a je to pro něj výhodné, prosím.

Milan Vaněček
25. květen 2024, 17:51

Samozřejmě, OZE, zvláště fotovoltaika, se již částečně stavějí a budou plně stavět bez dotací, je to zralá hi tech velkovýroba.

To se současným GW jaderným dinosaurům nedaří, ty musí plně financovat či PLNĚ GARANTOVAT stát. Ale třeba se jádru podaří s příchodem 4. generace menších bezpečnějších reaktorů jít s cenou dolů (i když ne 10 krát níže jako se to podařilo fotovoltaice, ale třeba jen 3x níže) Do 10 let uvidíme.

Bob
25. květen 2024, 18:09

Už se hromadně a bez dotací stavějí FVE s obojí akumulací, které umějí dodávat dle požadavku odběratelů?

Nebo alespoň kombinace FVE + VtE + akumulace?

Sem s odkazy a cenami takové elektřiny pane Vaněčku!

A pokud možno v našem podnebném pásu.

Petr prochaska
26. květen 2024, 08:40

Dnes staví FVE bez dotací jen lidi, kteří si musejí pořídit FVE jinak by jim nevyšel energetický štítek. Ostatní samozřejmě staví FVE s dotacemi. Nicméně jsme v EU, takže s dotacemi je nutné počítat. Naopak nové JE nejen že nedostanou dotace, ale ještě OZE budou mít přednost před elektřinou z JE. Ve výsledku tak OZE vycházejí výhodněji i s akumulací a se záložním plynem.

Filip Kopa
27. květen 2024, 00:11

Prý bez dotací. Co jezdím po servisech, od mikro zdrojů po cca 5 MWp parky, tak bez dotací, či nějaké podpory je tak 1-2% . V DE, NL, PL se bez dotací či jiné podpory postavilo tak 2-5% , protože bez toho by do toho šel jen nadšenec co neví co s penězi.

Vítězslav Novák
26. květen 2024, 20:09

20 GWh, to je 10 hodin výroby JETe, nemylim-li se. Temelín přišel na 96 G CZK... Neberte to...

Jirka Líska
26. květen 2024, 21:19

@Vítězslav Novák 26. květen 2024, 20:09

Nemýlíte se, co se týká výkonu.

Ale srovnávat financování stavby JETE před 20-30 lety se současnou cenou stavby AKU je "trochu" zavádějící.

Bob
26. květen 2024, 21:42

No srovnávat aku s JE je opravdu zavádějící. Aku nic nevyrobí.

Zkuste srovnat současnou stavbu JE (brzo snad budeme vědět náklady z probíhajícího tendru)

Kontra

FVE + krátkodobou + dlouhodobou akumulaci s časovým profilem a výrobou odpovídající tomu bloku.

Jirka Líska
26. květen 2024, 22:02

@Bob 26. květen 2024, 21:42

Jenže já jsem nic takového neudělal, upozornil jsem jen na zavádějící srovnání financování věcí s odstupem 20-30let.

Pane Bobe vy stavíte slaměné panáky:-D

Ale dobře, můžeme porovnat výrobu nového bloku JE v období let 2025-2035.

Kontra

FVE + krátkodobou + dlouhodobou akumulaci s časovým profilem a výrobou odpovídající tomu bloku.

Karel Zeman
27. květen 2024, 00:08

Absurdní, že firma která má desítky miliard ročně zisku a rozpouští to na dividendách to nedokáže zafinancovat sama, protože se dojí co může a přitom ty peníze vydělávají hlavně staré JE, které už si na sebe vydělaly a teď by s přehledem zafinancovaly průběžně další stavbu….. Ale tady už se stejně nic nepostaví….

Vítězslav Novák
26. květen 2024, 10:04

Čekalo se, že v EU převládne rozum. Ano, máte pravdu, opravdu se čekalo na zázrak...

Milan Vaněček
25. květen 2024, 18:44

Samozřejmě, že se staví , velká datová centra berou prakticky elektřinu jen z OZE, nepřetržitě, backup z baterií je běžný, (uhelné elektrány jsou pro ně fuj), potřebují píár, že jsou nebo brzy budou 100% ekologické=100% OZE.

A jejich spotřeba elektřiny stále roste.

Bob
25. květen 2024, 21:20

Odborníci v datových centrech to ale vidí trochu jinak a pro jejich napájení počítají spíše s modulárními reaktory 4. generace.

newstream.cz/zpravy-z-firem/umela-inteligence-a-pokrocile-reaktory-rysuji-ekonomicky-mix-budoucnosti

Jan Veselý
26. květen 2024, 08:20

Moment, jste ten samý člověk, co kousek výše o čekání na zázrak? Kdyby nic, FV, baterie, EV a další věci mají oproti "modulárním reaktorům 4. generace" jednu zásadní výhodu - reálně existují a prodávají se ve velkém. Ony reaktory jsou pořád ve fázi "jitrnice jakou svět neviděl".

Bob
26. květen 2024, 10:37

Ano Ty zázračné akumulátory, jaké bychom potřebovali (konkrétně v tomto případě pro elektromobily) se vlastně vyvíjejí více, než 100 let. První aku pochází z 1860 a jeho desing některé akumulátory používají dodnes.

Takový SMR reaktor Čína od vývoje do zprovoznění zvládne za cca 16 let. První jeho vzdálený předchůdce je z roku 1954.

Vítězslav Novák
26. květen 2024, 17:41

Dva modulární reaktory běží v plovoucí JE Akademik Lomonosov u Peveku. Další plovoucí i neplovoucí se staví.

Ke smůle Česka v Rusku...

Bob
25. květen 2024, 22:08

A kde tam máte něco o datových centrech?

"Elektřina – jak k výrobě produktů Apple, tak k jejich nabíjení a napájení "

"se společnost Apple zavázala, že do roku 2030 vyrovná každý watt nabíjecí elektřiny čistou elektřinou"

To znamená, že zajistí výrobu elektřiny v potřebném souhrnu. Ale ne v době spotřeby, kdy budou chtít nabíjet zákazníci. Tedy zase bez potřebné akumulace.

Podobně je to i s provozem kanceláří a výrobou.

Sice šetří emise, ale chybí to důležité: akumulace. Jen na takových OZE nemůže ani Apple fungovat. Musí být zálohováno fosilem a většina elektřiny je stejně z fosilu. Nelze srovnávat s Jaderným zdrojem.

Celý článek hlavně jedno velké PR.

Milan Vaněček
26. květen 2024, 15:58

Samozřejmě jde o píár, jsem rád že jste to pochopil. Ale lidé v technicky vyspělých zemích opravdu chtějí čistou, obnovitelnou bezodpadovou výrobu elektřiny. A ty největší světové monopoly pak soutěží, aby toho dosáhli co nejdříve.

Proto jsem mluvil o Apple, nebo sem dám zase odkaz na Amazon

cleantechnica.com/2024/05/24/edf-renewables-north-america-enbridge-celebrate-completion-of-fox-squirrel-solar-phase-1/

Uzavírají na celý svůj provoz smlouvy PPA na elektřinu z obnovitelných zdrojů, Amazon chce mít 100% renewable electricity v 2030 (a ne elektřiny z jádra)

a pikantní je že francouzská EDF (EDF Renewables North America) jim staví velké fotovoltaiky a říká, že to mohou mít i dříve (zatímco ve Francii stále ještě nedokončila Flamanville 3 s růstem nákladů více než čtyřnásobným).

Tohleto obojí-to je REALITA francouzské EDF, v USA i ve Francii.

Každá země si nastavuje své podmínky a podle toho to vypadá...

Milan Vaněček
26. květen 2024, 16:02

"Něco se pokazilo, komentář jsme nepřijali" - tak to opakuji, snad už jste to opravili...

Samozřejmě jde o píár, jsem rád že jste to pochopil. Ale lidé v technicky vyspělých zemích opravdu chtějí čistou, obnovitelnou bezodpadovou výrobu elektřiny. A ty největší světové monopoly pak soutěží, aby toho dosáhli co nejdříve.

Proto jsem mluvil o Apple, nebo sem dám zase odkaz na Amazon

cleantechnica.com/2024/05/24/edf-renewables-north-america-enbridge-celebrate-completion-of-fox-squirrel-solar-phase-1/

Uzavírají na celý svůj provoz smlouvy PPA na elektřinu z obnovitelných zdrojů, Amazon chce mít 100% renewable electricity v 2030 (a ne elektřiny z jádra)

a pikantní je že francouzská EDF (EDF Renewables North America) jim staví velké fotovoltaiky a říká, že to mohou mít i dříve (zatímco ve Francii stále ještě nedokončila Flamanville 3 s růstem nákladů více než čtyřnásobným).

Tohleto obojí-to je REALITA francouzské EDF, v USA i ve Francii.

Každá země si nastavuje své podmínky a podle toho to vypadá...

Bob
26. květen 2024, 17:46

Velké podniky chtějí OZE ne jen jako PR, ale také více méně z donucení, dle směrnice EU.

Když už je to o datových centrech, lidé chtějí hlavně svá AI generovaná "roztomilá koťátka", nebo populární "svlékací aplikace" kdykoliv. Ne jen, když zrovna svítí slunce.

A na to je potřeba opravdu hodně elektřiny. A bude hůř.

Něco k tomu podáno čtivou formou zde:

medium.seznam.cz/clanek/petr-dusek-milion-dotazu-chatgpt-spolkne-tolik-elektriny-jako-ceska-domacnost-za-rok

Emil
26. květen 2024, 18:02

Další Vaněčkovy nepravdivé výmysly, cituji: "Amazon chce mít 100% renewable electricity v 2030 (a ne elektřiny z jádra)".

Skutečnost: "Talen Energy announced its sale of a 960-megawatt data center campus to cloud service provider Amazon Web Services (AWS), a subsidiary of Amazon, for $650 million. The data center, Cumulus Data Assets, sits on a 1,200-acre campus in Pennsylvania and is directly powered by the adjacent Susquehanna Steam Electric Station, which generates 2.5 gigawatts of power." "Susquehanna is the sixth largest nuclear power plant in the United States and produces 63 million kilowatt hours per day." ans.org/news/article-5842/amazon-buys-nuclearpowered-data-center-from-talen/

Vítězslav Novák
26. květen 2024, 10:12

Já to zazil. Máme velké serberovmy v Kalifornii, tedy v místě s ideálními podmínkami pro slunečníky i větrníky. Když několikrát vypadlo napájení ze sítě a záložní zdroje vystačily tak akorát na zazálohování okamžité práce, firma pořídila ekologickou zálohu - dieselagregáty.

JVr
27. květen 2024, 13:02

Co se týká DC tak ano, PR je mocná věc, ale tyhle věci jsou celkem citlivé na napájení. Za 1. to žere elektřinu v MW a za 2. to nesmí pokud možno vypadnout. Z toho důvodu se to staví s napájením ze dvou různých rozoveden a různými cestami.

Napájené je to normálně ze sítě z elektřiny, která je zrovna k dispozici nehledě na zdroj. Pak se k tomu jen dodá PPA kontrakt, kterým je garantováno, že to zásobuje nějaká FVE, VTE, nebo i vodní elektrárna někde mrtě daleko, která to nemá šanci nikdy napájet, ale všichni jsou happy.

Svět chce být klamán.

Jirka Líska
27. květen 2024, 13:42

@JVr 27. květen 2024, 13:02

Certifikáty na OZE elektřinu jsou běžné.

Elektron je úplně stejný jak z uhelky, tak z FVE, nelze ho nijak podle způsobu výroby rozlišit:-)

Takže jde jen o objem a způsob vyrobené a spotřebované elektřiny v síti.

To není o žádném klamání, to je známá věc.

Bob
27. květen 2024, 14:47

Elektron je sice všude stejný, ale taky neputuje sítí.

Takže v okolí OZE zdroje odebírají z OZE a každý spotřebitel zase odebírá ze zdrojů, které jsou v okolí.

A pokud je ta OZE elektřina navíc vyrobena v jiný okamžik, než ji spotřebitel se zeleným certifikátem spotřebuje, je to zcela jasné klamání a greenwashing.

Antonín Mikeš
27. květen 2024, 15:15

Jsem zvědav jak se bude řídit spotřeba při sdílení energie, už jsem četl, že oba uživatelé budou muset mít smartmetry ale odběratel zřejmě bude muset mít i smart spouštění zátěže, a to ještě ideálně chytré spouštění s regulací příkonu, např. u bojleru. Aby výrobce nedával do sítě výkon 0,5kW ale spotřebitel nenahříval bojler příkonem 2kW, čili by 1,5kW dokupoval. To vše ve čtvrthodinových intervalech - ale tím by se dalo řešit to snižování výkonu, prostě by v takovém případě ten bojler nahříval jen 3,75 minuty z každé čtvrthodiny.

Jirka Líska
27. květen 2024, 15:22

@Bob 27. květen 2024, 14:47

Zelené certifikáty slouží jako podpora výrobců z OZE, pracují podle jasných pravidel, ty jsou známé.

To, že to funguje třeba jinak, než si někdo myslím, neznamená, že jde o klamání.

JVr
28. květen 2024, 08:02

Ale pokud to chápeme PPA jen tak, že kupující jen podporuje výrobce zelených energií, tak je vše v pořádku.

Bohužel kupující to chápou tak, že "kupují" zelenou energii, a dokonce se tím chlubí svým zákazníkům ;)

Jirka Líska
28. květen 2024, 08:40

@JVr 28. květen 2024, 08:02

Já nevím, jak to kupující chápou, to bychom se jich museli zeptat.

Záleží jakým způsobem se chlubí.

Pokud obecně napíšou, že používají zelenou elektřinu, tak je to v podstatě pravda.

Nakoupí objem EE vyrobené z OZE a ten spotřebují.

JVr
28. květen 2024, 08:02

Ale pokud to chápeme PPA jen tak, že kupující jen podporuje výrobce zelených energií, tak je vše v pořádku.

Bohužel kupující to chápou tak, že "kupují" zelenou energii, a dokonce se tím chlubí svým zákazníkům ;)

Petr Zelený
25. květen 2024, 19:43

Tak se zeptejte v T-Mobile na nejnovější největší datové centrum DC7 na kolik desítek sekund mají baterie než startují diesel. Ten tam předehřívají odpadním teplem že serverů aby mohl nastartoval dříve a ušetřili drahé baterie. Přívod elektřiny mají dvojitý ze dvou různých rozvoden, nikoliv z nějaké OZE elektrárny. Zelená elektřina je opravdu jen PR. Někomu stačí si koupit odpustek v součtu někomu dražší 24/7. Vždy je dodávka z OZE z vody, biomasy atp aby se dal koupit certifikat a jde jen o cenu tohoto certifikátu. Datové centrum nemá vlastní bioplynku. Normálně jedete na uhlí a koupíte se certifikát z Islandu, který ani nemá kabel jinam certifikát o zeleném původu...

Milan Vaněček
25. květen 2024, 21:17

V ČR mít elektřinu z OZE Vám kladný píár rozhodně neudělá, to souhlasím. Leda tak uhlí nebo jádro.

V USA ale je to jinak a americké firmy mají datových center asi víc?

Jan Veselý
26. květen 2024, 08:25

A co? To jste nikdy neviděl UPS? U nás v Ostravě na superpočítači na to mají velký setrvačník a plynový motorgenerátor jako zálohu pro případ nouze. Je to jen kvůli tomu, aby se všechny systémy mohly korektně vypnout, na to je pár minut potřeba.

Ta situace zatím za celou dobu jeho existence nenastala, jsou na dvou nezávislých linkách VN a síť je ta nejslabší, nejméně spolehlivá část celého systému.

Vítězslav Novák
26. květen 2024, 10:14

Aha... a ty vámi inzerovane občasné zdroje tam máte kde?

Jan Veselý
26. květen 2024, 11:17

Na co? To je UPS stavěná v roce 2013 a funguje dobře. A dokud nebude v ČR možné, aby měli sekundární byznys s baterií jako UPS tak, že budou vydělávat na síťových službách, tak si nějakou větší baterku nekoupí, i když by jim nějaká 2 MW/2 MWh jinak celkem slušela.

Bob
26. květen 2024, 10:46

Proč ale nemají napájení těmi spolehlivými, levnými a ekologickými FVE?

A Fuj! plynový motorgenerátor jako záloha. Proč tam nemají ty levné akumulátory na dobu chodu zařízení alespoň na 15 hodin? (Od 17 hodin odpoledne do 8 hodin ráno.)

Jan Veselý
26. květen 2024, 11:25

Proč se divíte, chápu, nejste ochotný přemýšlet nad ekonomikou provozu takového UPS. Jsem tak hodný, že vám to předžvýkám. Je to zdroj 99.9% času nepotřebujete, aby vyráběl. A když ho potřebujete, je to tak na hodinu provozu. V důsledku to znamená to, že to musí vyrábět na povel, s rychlým startem a cena výroby/paliva je do značné míry irelevantní. Proto se používají motorgenerátory, jsou velmi levné a na tuhle roli bohatě stačí.

BTW - Tohle jsou střechy na VŠB, zatím ne všechny.

mapy . cz / letecka?x=18.1628937&y=49.8325187&z=19

Bob
26. květen 2024, 11:51

Vy nechápete ironii?

Zamyslel jste se nad ekonomikou napájení bezemisní alternativou FVE a akumulátory? Slunce přece svítí i v případě, že by vypadly 2 nezávislé přívody ze sítě, ne.

A proč nejsou použity akumulátory alespoň místo toho motorgenerátoru? Bylo by to ekologičtější a kromě toho citát: "Je to zdroj (který) 99.9% času nepotřebujete, aby vyráběl. A když ho potřebujete, je to tak na hodinu provozu."

Petr Zelený
26. květen 2024, 18:22

Já jsem reagoval na příspěvek p. Vaněčka o tom jak velké jsou v data centrech baterie že absolutně nemají šanci vyrovnat OZE jak to z příspěvku vypadalo

Jan Veselý
26. květen 2024, 20:00

Ok, chápu. Je zbytečné vám cokoliv vysvětlovat. I to, že ten plynový motor je 5-10x levnější na pořízení než baterka (dnes, v době stavby cca 50x). A pokud ta velká baterie nebude mít další zdroje příjmů, nikdo ji tam stavět nebude.

Bob
26. květen 2024, 21:35

Pane Veselý

Plynový generátor elektřiny (kogenerační jednotka) není vůbec levná záležitost. Navíc točivý stroj o který se musíte starat (olej, apod) s potenciálem možnosti mnoha mechanických závad zvlášť už 10 let starý. S nutností pravidelných preventivních startů. Vím o čem mluvím, šly přese mne platby za údržbu, kontroly a opravy KGJ.

To výpočetní centrum se od 2013 už nejméně dvakrát (2020 a 2023) přestavovalo a montovaly se nové počítače. Bratru po 400 mil Kč. To už dávno mohlo být napájení a zálohování modernější.

Mimochodem střešní FVE má VŠB na 2 budovách ze 7 (dle mapy.cz).

A kdo jiný by měl navrhnout to nejlepší, nejúspornější a nejekologičtější napájení, než nejlepší odborníci u nás z VEC VŠB, kteří se tím i komerčně živí (měl jsem tu čest objednávat u nich energetické studie a spolupracovat s nimi). A přesto zřejmě nevyhodnotili jako nejlepší OZE v kombinaci s akumulátory. A to jsou výborní i v administraci a získávání dotací a na to by dotace tak 50% investic byla.

Milan Vaněček
26. květen 2024, 17:11

ySamozřejmě, že největší světové firmy se nad tím zamyslely, uváděl jsem třeba Apple, teď uvedu Amazon.

Ony asi vědí nejlépe, co jde a co nedává smysl. proto jsou úspěšné.

cleantechnica.com/2024/05/24/edf-renewables-north-america-enbridge-celebrate-completion-of-fox-squirrel-solar-phase-1/

Uzavírají na celý svůj provoz smlouvy PPA na elektřinu z obnovitelných zdrojů, Amazon chce mít 100% renewable electricity v 2030 (a ne elektřiny z jádra)

a pikantní je že francouzská EDF (EDF Renewables North America) jim staví velké fotovoltaiky a říká, že to mohou mít i dříve (zatímco ve Francii stále ještě nedokončila Flamanville 3).

Tohleto obojí-to je REALITA francouzské EDF, v USA i ve Francii.

Každá země si nastavuje své podmínky a podle toho to vypadá...

Baton David
27. květen 2024, 08:22

dobrá zpráva, ještě by to chtělo aby se rozsvítilo Němcům, ale sebereflexe zde chybí, ti pojedou svou ideologii až do úplného konce, už to v historii několikrát předvedli

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se