Domů
Jaderné elektrárny
Senátní výbor požaduje, aby Rusko a Čína nebyly ani subdodavatelé pro nový blok v Dukovanech
JE Dukovany a Mohelno

Senátní výbor požaduje, aby Rusko a Čína nebyly ani subdodavatelé pro nový blok v Dukovanech

Senátní výbor pro zahraniční věci, obranu a bezpečnost dnes vyzval vládu hnutí ANO a ČSSD, aby nepřipustila účast Ruska a Číny v soutěži o dostavbu jaderné elektrárny Dukovany. A to ani jako součást společných projektů či konsorcií, zejména v roli dodavatele reaktoru. Dvoustránkové usnesení, které ČTK představil předseda výboru Pavel Fischer (nezávislý), chce výbor ve středu projednat na plénu horní komory.

Výbor konstatoval, že Bezpečnostní strategie státu z roku 2015 výslovně uvádí povinnost vlády zajistit energetickou bezpečnost tak, aby projekty „nepředstavovaly hrozbu jejich zneužití při prosazování hospodářských a politických zájmů cizí moci na úkor Česka“. Současně připomenul, že Bezpečnostní informační služba (BIS) ve výročních zprávách už víc než deset let pravidelně přináší informace o pokusech Ruské federace ovlivnit rozhodování Česka v oblasti energetiky, a že Čína je v této souvislosti uvedena ve výroční zprávě BIS za rok 2017.

Podle výboru výběr partnera strategického odvětví, jako je jaderná energetika, zavazuje na desítky let, a proto je nezbytné beze zbytku prosadit bezpečnostní záruky formulované na základě současných doporučení bezpečnostních institucí. Vláda si podle výboru vyhradila na posouzení bezpečnostních aspektů projektu velmi málo času, nevypořádala uspokojivě připomínky bezpečnostních institucí a projevovala spěch s vyhlášením soutěže.

„Je nežádoucí, aby se na strategické stavbě jaderného bloku podílely společnosti s účastí států, které přistupují k zemím NATO jako k nepřátelským nebo jejichž představitelé jsou na sankčním seznamu EU,“ uvedl výbor.

Dostavba bloku v JE Dukovany
Ilustrační foto

Vyzval proto vládu, aby „považovala bezpečnost Česka včetně energetické bezpečnosti za prioritu, jež je z principu nadřazena ekonomické výhodnosti staveb a projektů“ a bez odkladu zapracovala bezpečnostní garance do kritérií závazných pro realizaci soutěže na stavbu jaderného bloku. Vláda by pak neměla Rusko a Čínu do soutěže vpustit, a to ani v roli subdodavatelů.

Ministr průmyslu Karel Havlíček (za ANO) minulý týden uvedl, že chce shodu nad tendrem nového jaderného bloku v Dukovanech s opozicí. Výběrové řízení na nový blok proto nebude vypsáno do konce roku, jak dosud plánovala společnost ČEZ, která bude investorem. Stálý výbor pro jadernou energetiku podle něj diskutoval o čtyřech možných variantách, které do konce ledna proberou šéfové parlamentních stran a následně se rozhodne.

Mezi možnými uchazeči dukovanského tendru jsou podle dostupných informací ruský Rosatom, čínská společnost CGN, severoamerická společnost Westinghouse, francouzská EdF a jihokorejská firma KHNP. Možnou účast Ruska a Číny v tendru dlouhodobě kritizuje část opozice. Havlíček považuje za nejpřijatelnější variantu, kde by se Rusko a Čína mohly zúčastnit v dodavatelských konsorciích, ale nebyly by vůdčí, a zbylí členové by byli z Evropské unie a NATO.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(65)
Richard Vacek
15. prosinec 2020, 16:42

A co říká senátní výbor na stávající jaderky? Cítí rovněž bezpečnostní ohrožení z toho, že pocházejí z říše zla? A co taková ropa a zemní plyn, které k nám rovněž proudí z Ruska? Nenaskakují senátnímu výboru pupínky? A co říkají na to, že Německo buduje další plynovod z Ruska? No to už je infarktová situace. A ta hrůza, že Finsko bude mít jaderku z Ruska? Finsko, které proti Rusku bojovalo. A co Maďaři, kde Rusko krvavě potlačilo povstání? Senátní výbor asi skončí v blázinci.

energetik II
15. prosinec 2020, 18:20

TO : Vacek

Senátor Fischer je náš americký "vlezdoprdelka" , figura "papežštější jak sám papež". Veskrze slizký idiot. Je zajímavé, že Čína postavila 4 kusy amerických AP-1000 a také 2 kusy francouzských EPR-1750. A je v pohodě. Ale když by se měl postavit nějaký jejich reaktor někde v zemích NATO, tak naše tajné služby "bijí na poplach" abychom prý snad proboha - "neupadli do závislosti". Západ tedy v Číně mohl stavět své reaktory /6 kusů/ , ale když Čína chce nějaký postavit na Západě , tak to je prý bezpečnostní hrozba !! Jsem z našich senátních šašků Vystrčila a Fischera už tak znechucen, že se začínám přesouvat do tábora těch, co už nové jádro u nás nechtějí. Raději nic než ubohou šaškárnu, která se z celé věci začíná vytvářet ! Senátním aktivistům se jedna věc už povedla , už jsme si díky nim připsali první 1 rok zpoždění při vyhlašování tendru. Celý svět nyní vidí, že pravda a právo je na straně Číny, když ona nás u sebe doma nechala postavit naše západní reaktory ,my ale ty jejich u nás recipročně nechceme ! Jsme ksindlové.

Pavel Lukavský
15. prosinec 2020, 22:58

Říká čínsko-ruský řitní alpinista. Čína nechala u sebe Američany a Francouze stavět reaktory 3 generace z toho důvodu, že se potřebovali naučit tuto technologii kopírovat, protože sami by to nikdy nedokázali.

Pavel Lukavský
15. prosinec 2020, 22:58

Říká čínsko-ruský řitní alpinista. Čína nechala u sebe Američany a Francouze stavět reaktory 3 generace z toho důvodu, že se potřebovali naučit tuto technologii kopírovat, protože sami by to nikdy nedokázali.

energetik II
16. prosinec 2020, 14:25

TO : Lukavský

Vidím, že patříte k těm ubožákům, kteří čerpají výhradně ze zdroje ČT. Dnes večer přistává čínské pouzdro s horninou z Měsíce. Velmi složitý experiment s měkkým přistáním na Měsíci a pozdějším spojením automatů na oběžné dráze Měsíce. To také "okopírovali" ?? A co říkáte tomu, že Čína má denně 20 nových corona případů a mrňavá ČR 8000 ??? To také někde "okopírovali" ?? Vážený hochu, vaše probuzení do skutečné reality bude velmi velmi bolestivé !!!

Tomáš Krátký
16. prosinec 2020, 22:07

Když tak člověk sleduje bohulibou činnost páně Fischera, tak se do mysli vkrádá myšlenka, že s takovýmito reprezentanty už žádné vnější nepřátele snad ani nepotřebujeme. Bohatě si vystačíme sami...

František Šimunek
17. prosinec 2020, 19:49

Role těchle osob je srovnatelnà s kolaboranty válečnými i normalisačními.

Udělat z nàs hospodàřský přívěsek Německa....nebo Svazu.....

Nejsem rusofil ani germanofob. Jsem frankofil a tak bych třeba bral Arewu. Ale když vidim co se děje ve Flammanville.

A bude za deset let vůbec nějakà Francie ???

Trpký osud frankofila......

Lukas
15. prosinec 2020, 17:29

Tak ak to prejde a nebude to z Ciny ci Ruska, mozete sa bratia cesky tesit na zapadny styl vystavby atomiek, cize doba stavby sa ztrojnasobi a cena bude 5x vyssia.

Ivan Novák
15. prosinec 2020, 18:38

Omlouvám se za jízlivost, ale proč by se tu mělo vůbec něco stavět, vždyť půjde dovážet z Mochovců. Před pár týdny odhadoval B. Strýček do novin, že když věci půjdou podle očekávání, tj., když se někdo odvolá proti povolení ÚJD, které by mohlo být vydáno v průběhu jara, bude se palivo do EMO3 zavážet na podzim 2021, už se těším.

K článku: u Nordstream 2 by nějaký kazisvět mohl použít stejnou argumentaci v opačném gardu, jen místo Vladimír by říkal Donald. Bude tedy nutno doplnit "ale když dva dělají totéž, není to totéž".

Dále, Evropská komise byla pověřena Radou prověřit, že JE v Ostrovci je bezpečná - v důsledku, Ukrajinci mohou zapomenout na sen dokončit bloky č. 3 a 4 Chmelnické JE a vyvážet proud do EU.

Kdyby byl pan premiér býval mlčel o tom, jakou výhodu s plynem pro ČR dohodl na té Radě, mohl zůstat filosofem. A zesílený dekarbonizační cíl ... bude prča.

energetik
15. prosinec 2020, 18:28

Můžeme být v klidu, žádné další jaderné reaktory/tunely tu už nebudou. A to ještě nepřišli na řadu rozumní zelení s Rakouskem, kteří čekají v záloze v boji proti tomuto ekologickému a ekonomickému nesmyslu.

Josef
15. prosinec 2020, 18:48

No tak nebylo by vůbec těžké, kdyby Rusko recipročně vyřadilo naše firmy z dodavatelských řetězců projektů JE, kteří oni staví nebo plánují je jich tuším 36. Vzhledem k tomu, že kromě nich a Číňanů se prakticky staví jen jednotky projektů, tak by to znamenalo konec Jaderného průmyslu v ČR.

Jinak nevím jak nás ovládají Ruskové, protože že stavěli Dukovany a jak nás ovládají Američani když stavěli Temelín. Je to naprostý nesmysl a jen snaha, aby ČEZ a zaplatil o desítky mld. korun více a někdo je dostal do kapsy o nic jiného nejde.

energetik
15. prosinec 2020, 20:17

"naše firmy z dodavatelských řetězců projektů JE"

Koho že by měli vyřadit?

Josef
15. prosinec 2020, 21:43

Použije google a uvidíte kolik Českých firem se podílí na stavbách JE ve světě.

energetik
16. prosinec 2020, 06:42

Z těch skutečně českých jsem nic významného nenašel.

energetik II
15. prosinec 2020, 18:48

TO : Lukas

Souhlas. USA i Korea už s další domácí stavbou jádra skončily, se stavbou dalších 1 GW reaktorů se už u nich nepočítá. Už budou jen vyřazovat. A Francouzi už 15 roků staví své dva reaktory Flamanville a Olkiluoto, které měly původně trvat jen 4 roky. Na reaktoru Olkiluoto- 2 "západního typu" ve Finsku došlo předevčírem k havárii, ze které tam byli všichni notně vyplašení ! Naštěstí radioaktivita neunikla za hranice elektrárny. Západní jaderná konsorcia balancují nad propastí. Zakázky se nehrnou ! Jenom Francouzi staví 2 x Hinkley a snad vyjde i 2 x Sizewell. Ovšem ve spolupráci s Čínou, která platí 30 % těchto projektů !! Po spuštění Flamanville - 3, Olkiluoto - 3 , Vogtle 3,4 , Barakh - 2,3,4 /během 3 let/ nebude na světě jediný !!!!! reaktor stavěný čistě za "západní prostředky". Ano, skutečná NULA !! Z čeho pak vlastně budou vyžívat západní jaderné korporace je otázka ! Firmy , které nic nestaví by měly zkrachovat a zavřít krám ! Co s nimi ? Vydržovat je za každou cenu ze státních peněz ???

Emil
15. prosinec 2020, 19:25

Plácáte nesmysly, k žádné havárii tam nedošlo. Je to předběžně hodnocené jako INES 0, tedy odchylka. Havárie je stupeň 4 a výš.

Ivan Novák
15. prosinec 2020, 19:43

Jsem docela zvědav na konečné hodnocení. Radiační důsledky byly vskutku nevelké, ale že může náplň rozbitého ionexového filtru projít aktivní zónou, jsem tak nějak nečekal. Mohlo to zkomplikovat odvod tepla z povrchu palivoveho proutku.

Veselkapb
15. prosinec 2020, 20:43

Jen doplňující komentář. Pokud se jim dostaly ionexy do AZ dochází samozřejmě k jejich rozkladu a zvýšenému vývoji plynů. Současně se uvolní na nich zachycená aktivita, což zvýší aktivitu primáru. Protože to je varný reaktor BWR tak se radioaktivita i s párou dostane na turbínu. Rozkladné produkty určitě zůstanou lokálně na povrchu palivových elementů, a to je problém. To znamená odstávku s kontrolou paliva a je možná i významná potřeba jeho výměny. Tady je to ekonomický problém s výpadkem v zimním období.

Pavel Lukavský
15. prosinec 2020, 23:06

London — Unit 2 of Finland's Olkiluoto nuclear power plant was shut Dec. 10 following an event at the site that is possibly related to a failure of the reactor's water-purification system, the Finnish Radiation & Nuclear Safety Authority said in statements.

Emile vy jste fakt vtipný. Odchylka která způsobila shutdown reaktoru :) rektor se odchýlil na nulový výkon :)

Pavel Lukavský
15. prosinec 2020, 23:06

London — Unit 2 of Finland's Olkiluoto nuclear power plant was shut Dec. 10 following an event at the site that is possibly related to a failure of the reactor's water-purification system, the Finnish Radiation & Nuclear Safety Authority said in statements.

Emile vy jste fakt vtipný. Odchylka která způsobila shutdown reaktoru :) rektor se odchýlil na nulový výkon :)

Emil
15. prosinec 2020, 23:27

Děkuji za pochvalu, ale pokud je tu někdo vtipný, tak je to provozovatel elektrárny, který doslova píše: "The disturbance did not cause danger to people or the environment. The preliminary categorization of the event on the INES scale is 0, which means that it did not have significance in relation to nuclear or radiation safety."

Pak je také vtipná mezinárodní agentura pro atomovou energii, která na svých stránkách píše:

"INES Rating: 0 (Final). At the Olkiluoto 2 safety function I-isolation (high radiation in steam pipelines) occurred. Isolation was occurred because of short radioactive pulse. All safety systems/functions were available (INES 0). The reactor was shut down. Primary circuit water chemical analysis indicates that there is no fuel damage. Source of the activity under investigation. Dose rate measurement report of facility area attached. All measurements are in normal range."

Podle mezinárodní stupnice INES přitom 0 = "Deviation, no safety relevance", tedy odchylka. Konec hlášení.

Hawkie
16. prosinec 2020, 14:06

Ale asi to tak bude, protože k ohrožení nedošlo, myslím, že INES v tomto směru neřeší ekonomické škody.

Emil
16. prosinec 2020, 14:20

Mezinárodní stupnice jaderných událostí skutečně ekonomické škody neřeší, ta se týká čistě jaderné bezpečnosti.

Emil
16. prosinec 2020, 15:16

Ještě bych doplnil, že jaderný dozor dnes vydal povolení ke spuštění OL2, připojení k síti se očekává do konce týdne, takže ani ty ekonomické škody nebudou nijak zásadní. Hodnocení události zůstává na stupni 0:

"STUK rated the event at level zero on the INES scale, i.e. the event did not affect nuclear safety.

The latest schedule estimates the reconnection of the plant unit to the national grid to take place during the end of the week. STUK will verify the readiness of the plant unit for start-up before the plant unit is connected back to the grid."

Ivan Novák
16. prosinec 2020, 17:54

I když INES 0, je ta událost metodicky zajímavá, protože došlo k porušení principu nešíření jednoduché poruchy. Na začátku byl chybně neuzavřený ventil na výstupu z toho filtru při bezprostředně předchozím odstavení. Tudy se do něj dostala příliš horká voda a ztekutila ho. Po najetí se to pak vcuclo do okruhu. Výsledné závady vidím dvě různé, jednak radioaktivita tam, kde neměla být, druhak nefunkční filtr. Námět ke zlepšení automatických kontrol.

energetik
15. prosinec 2020, 20:38

Ještě déle než na výstavbě se mohou tyto firmy živit na likvidacích.

Třeba taková A1 v Jaslovských Bohunicích je nekonečný a finančně bezedný příběh a to se tam prý žádná velká havárie s únikem toxických látek neodehrála.

S likvidacemi budou mít vystaráno ještě na delší dobou než s výstavbou.

Josef
15. prosinec 2020, 21:49

U nás zatím je dost firem co umí stavět JE jako subdodavatel třeba s Ruskem. Rusové dodávají pouze reaktor a jeho řízení všechno ostatní si děláme sami - samozřejmě bez spolupráce s Ruskem země naší velikosti nebude mít žádný jaderný průmysl. To samé platí o Číně bez spolupráce s Čínou pouze pozdržíme náš vědeckotechnický pokrok což mimochodem povede na nižší věk dožití.

Jaroslav Studnička
15. prosinec 2020, 20:10

Ano, mohli jsme nedávno možnost číst vyjádření p. Fischera nebo p. Hilšera, zadarmo drazí...:-)

Richard Vacek
16. prosinec 2020, 07:00

Snad se BIS zabývá tím, z jakých pohnutek tak senátoři jednají a proč hodlají poškozovat Česko.

Veselkapb
15. prosinec 2020, 20:30

Banda totálních neumětelů v senátu se jen znovu projevuje. Podle jednoho seriálu by tam mohli lítat jak holubičky (blbost nadnáší). Problém je, že pokud se nepostaví např. s Rosatom nová JE bude na tom ohromně profitovat kdo jiný než Gazprom. Obávám se, že po zavření JE v Německu na nás moc plynu ani z North Stream 2 nezbyde. Když bude třeba a ono při jejich objemu potřeb el. energie bude, tak se to tam spálí v jejich plynových elektrárnách. Na to, aby se energetika živila z dovozu plynu po výpadku uhlí a bez JEDU v r.2035 kam to senát tlačí znamená, že budeme vydáni na milost a nemilost mnohem více než s existující JE od Rosatom. Tady jde o nějakých 6-8 GWe.

Současné JE mají zásobu paliva v EDU na min 3 až 4 roky provozu v ETE na 2 až 3 roky. Tu zásobu lze držet bez problému i v budoucnu, navíc palivo je to co je možno získat i od jiných dodavatelů. V tomto smyslu se i uzavírají kontrakty. Co k tomu více dodat?

meloun
15. prosinec 2020, 21:05

No tak jestli takhle, tak to se na stavbu JE můžeme rovnou vykašlat.

PetrV
16. prosinec 2020, 05:48

Modří komouši v senátu se zase předvedli. Energetice rozumí jako koza petrželi. Hlavně že berou platy šmejdi. Zrušme senát - odkladiště nepotřebných.

blaha.p
16. prosinec 2020, 07:06

Z diskuze spousty lidí je jasně patrné, že jim vlastně o JE a stabilitu dodávek EE vůbec nejde na prvním místě, ale to hlavní co je pro ně nejdůležitější a zásadní, aby Dukovany dostavěli Rusáci.

Tak to vás vážení soudruzi musím zklamat, to se rozhodně nestane. Rusko a Čína jsou ze hry, volby jsou za dveřmi, do těch už se nic nerozhodne a po volbách bude vše jinak. Komunisti už nebudou v poslanecké sněmovně, ČSSD možná také. Z velkou pravděpodobností bude vládnout opozice a Zeman už bude stříhat metr. Podpora Rusáků bude skoro nulová, odpor veliký. Ruská šance je pryč. Začněte fandit jinému týmu (J.Korea, Francie, USA).

Jaroslav Studnička
16. prosinec 2020, 08:00

Pane blaho, strčte si tyto invektivy laskavě někam...

Každý trochu soudný člověk si dokáže udělat obrázek, jak jsou na tom jednotliví uchazeči a kdo aktuálně v oblasti jaderné energetiky je TOP bez jakýkoliv sympatií nebo antipatií k příslušným státům.

blaha.p
16. prosinec 2020, 08:41

Soudruhu Studničko, nechápu, že se stydíte, za svojí rudou knížku. Já jen zmiňuji zřejmá fakta, sorry jako, ale ani já a vy už vůbec, nevíme o JE skoro nic. Mám pro vás doporučení, vezměte si pastelky namalujte si JE v ruských barvách, pak si jí vystřihněte a nalepte jako ozdobu na stromeček, pak stromeček vyfoťte a pošlete Vláďovi do Ruska a Milošovi na hrad : ).

Pěkné Vánoce.

Jaroslav Studnička
16. prosinec 2020, 09:52

No ty bláho, to jste mi to nandal :-)))))

Jinak podobné příspěvky si jděte kydat někam jinam. Toto je portál oenergetice...

blaha.p
16. prosinec 2020, 10:40

no právě, že je to web o energetice, a né o rusofilech, nechápu, co tady soudruhu děláš (jako soudruhu ti můžu tykat, myslím, že ti to nebude vadit, že si to ještě pamatuješ a tajně po tom toužíš), vrať se na Sputnik, tam se se svými názory zapadneš dokonale.

Tak čest práci,

Jarouši

Jaroslav Studnička
16. prosinec 2020, 12:33

Vy to všechno znáte nějak dobře a evidentně vám ta doba chybí. Mě bylo v 89 sedm let, tak že takovou zkušenost nemám :-).

Nicméně si ještě jednou přečtěte můj příspěvek...

Každý trochu soudný člověk si dokáže udělat obrázek, jak jsou na tom jednotliví uchazeči a kdo aktuálně v oblasti jaderné energetiky je TOP bez jakýkoliv sympatií nebo antipatií k příslušným státům.

vladimír
16. prosinec 2020, 16:28

Proč se s tím nenávistným rusofobem bez jakýchkoliv odborných znalostí bavíte. Jen mu nahráváte na jeha výblitky.

Richard Vacek
16. prosinec 2020, 10:51

Snad už je pryč doba, kdy jsme si museli pořizovat šmejdy z našeho tábora míru. Západ se vydal směrem, kterým ztratil kompetence ke stavbě jaderných elektráren. Proto pokud bude vyhlášen tendr na školení o rovnosti pohlaví, popřípadě i o počtu pohlaví, bude to nejlépe realizovar firma ze západu. Ale pokud se jedná o jadernou elektrárnu, tak je lepší se obrátit na ty, kteří takové elektrárny dovedou postavit.

PetrV
16. prosinec 2020, 07:18

Blaho, a to vyměníte lidi v České republice?

Proč myslíte, že vyhrál Zeman, ANO?

Budete volat také, že volby jsou zfalšované?

A nebo používat podpásovky alá top09 (kalous+kharl), kdy se zázračně vcucli do poslanecké sněmovny díky zaškrtnutí volebních lístků nna velvyslanectvích, kde měli své podržtašky ve formě velvyslanců?

Tomu se říká komouši....

blaha.p
16. prosinec 2020, 08:48

Soudruhu PetrV, jen pro vyjasnění situace, o vítězi tendru se bude rozhodnuto v roce 2024, tzn. že je úplně jedno, kdo vyhrál minulé volby, tato vláda končí a nejpozději za 9 měsíců si zvolíme novou dle posledních průzkumu to bude vláda složena z opozice. Ta Rusko a Čínu jednoznačně odmítá, tato vláda na 99% bude vybírat dodavatele, co je na tom těžkého to pochopit. Pozn. Zeman končí na hradě už za dva roky, ten už v roce 2024 -2025 bude 2 roky z úřadu pryč.

PetrV
16. prosinec 2020, 09:00

Komunisto blaho, proto vysoutěžit, aby soudruzi demobloci mohli pracovat a ne jen přihlouple pindat a škodit...

blaha.p
16. prosinec 2020, 09:38

Trochu vám tečou nervy, že? Těžko můžu být komunista, když nesnáším komanče a už se těším na říjen, že konečně komouši vymřeli, tím pádem nepřekročí 5% a nebudou špinit náš parlament. A je hřejivé vidět, jak rusofilové jako vy, hysterčí jak mále holky, že se jim vzdaluje sen o dostavbě JE jejich milovaným Ruskem, jupí to mě baví, přeji hezký den

Richard Vacek
16. prosinec 2020, 11:00

"Po ovoci poznáte je" S komunisty jsme skončili stejně jako Rusko. Jejich zastoupení je tady i tam stejné. A komunistické myšlenky o budování nového, lepšího světa, kde člověk člověku bude soudruhem, k nám jdou z Bruselu.

Bojujete minulou válku, které už dávno skončila.

Pavel Lukavský
16. prosinec 2020, 11:30

Komunisti bohužel ještě úplně nevymřeli, což je dobře vidět i v internetových diskusích na tomto serveru. Oni vymřou, o to se nebojím, ale bude to ještě roky trvat. Pokud se příští rok nedostanou do parlamentu, bude to hlavně zásluha kariérního komunisty a agenta STB Bureše. To on přebral poměrně dost hlasů komunistum. Já snad toho slovenského megalháře a ultrapodvodníka, breptala a patlala, ublíženého kňourala budu mít nakonec ještě trochu rád. Pokud se mu nechtěně podaří sfouknout svíčku na hrobě komunistické strany.

vladimír
16. prosinec 2020, 16:32

Doufám, že jste stejný neználek v politice jako v jaderné energetice. Chraň nás pánbůh před těmi pakami v dnešní opozici.

PetrV
16. prosinec 2020, 17:25

Přesně tak, to jsou ti komunisté , jen někteří troubové to nechápou.

Energetik 007
16. prosinec 2020, 07:19

Fišera s Hilšnerem poslat do Turecka, kde je největší letecká základna USA - NATO - 50 jaderných bomb a přesto:

- Rosatom tam staví NPP Akkuyu tak 200 km od Incirlik letecké základny

- jako klíčový stát NATO nakoupily S 400 systém PVO

Jaroslav Studnička
16. prosinec 2020, 08:03

Nejenom staví, dokonce bude JE vlastnit a provozovat. Není to náhodou invaze :-)?

Energetik 007
16. prosinec 2020, 10:36

Ano Build–own–operate–transfer - BOOT

omega
16. prosinec 2020, 12:54

Asi jsem extrémně nechápavej.

Nechápu, jaké ohrožení je elektrárna postavená kýmkoli. Pokud bude na našem území a ovládaná našima operátorama.

A palivo se naskladňuje na roky dopředu.

Tohle je opravdu jen snaha o snížení počtu uchazečů = zvýšení výsledné vysoutěžené ceny = takže tunel do kapsy "demokratů"

blaha.p
16. prosinec 2020, 13:48

vysvětlení je zcela jednoduché, stavět se bude po dlouhou dobu cca 10 let, a Rusko je zcela nevyzpytatelný partner, kterému se nedá věřit ani to, že se jmenuje Rusko. To nám v posledních letech ukázal několikrát a dokonce i v energetice = plynová krize 2009.

To znamená, že se např. ve třetím roce stavby se Rusku nebude něco líbit v politice EU, tak bude v lepším případě stavbu zdržovat, nebo jí na několik let přeruší, a my budeme jen koukat s otevřenou pusou a nic s tím nenaděláme. Protože Rusko neuznává mezinárodní soudy a neřídí se jejich rozhodnutími, navíc lžou ve všem (celý svět ví, že sestřelili dopravní letadlo na Ukrajině, nebo že Krym obsadili Ruská armáda atd. atd.) a to, že jim nezaplatíme cca 10 miliard dolarů je jim také jedno, protože to pro ně nepředstavuje žádnou velkou částku. Pro nás by to, ale byl zásadní problém, že.

Tak už to chápete?

Pavel Lukavský
16. prosinec 2020, 13:59

Ještě by se hodilo dodat, že Rusko nezadržitelně míří ke kolapsu, který dost pravděpodobně přijde dřív než případná dostavba Dukovan. Takže i při snaze rosatomu projekt dokončit toho nebudou schopni. A peška budeme mít my. Fakt super projekt.

energetik II
16. prosinec 2020, 14:38

No nevím zda Rusko směřuje ke kolapsu, když má hrubý státní dluh - 20 % HDP a USA - 130 % HDP. USA mají navíc prezidenta, co neuznal poslední volby o kterých tvrdí, že to byl podvrh. Zajímavá země ! Dle mého jsou ke kolapsu určitě blíže USA než Rusko.

Jan Veselý
16. prosinec 2020, 16:46

Argument, že někdo je ještě více v háji, není k věci. Hlavně když ignorujete stav ekonomiky jako takové, vnitřní infrastrukturní dluh a existenční závislost Ruska na jedné cenově značně volatilní komoditě, kde zbytek světa tvrdě pracuje na tom, aby už nebyla důležitá.

PetrV
16. prosinec 2020, 17:34

Rusové na vaše komunistický pindy veselý kálí jako bílý tesák. To je nezávislé energeticky. Naopak v klidu vyváží přebytky plynu do evropy. Otázka je, jak dlouho. Když bude tuhá zima, tak bližší košile nežli kabát. U helmutů platí to stejné. Šlo to vidět na jaře na rouškách. Prostě naše roušky komunisticky zabavili. EU neEU. Chrchlové...

My máme jediný zásobník plynu a to plyn v trubkách Net4Gas, což vlastní český stát.

Jan Veselý
16. prosinec 2020, 19:52

Další "chytrák", který se neumí držet tématu a ještě navíc je sprostý a úplně mimo.

Jaroslav Studnička
16. prosinec 2020, 15:36

No, podobný příklad můžeme vidět na výstavbě Nord Stream II, kdo dělá problémy, že:-)?

Zajímavý komentář měla paní Drábová k probíhajícím sporům na Olkiluoto a k tomu, že předpokládala, že Francie je země s vymahatelným právem...

PetrV
16. prosinec 2020, 17:28

Jo, kdyžjde o miliardy eur, tak ani Finové s tím nic neudělají. Francouzský komunismus v praxi. A finům zůstává nefunkční zmetek.

omega
17. prosinec 2020, 13:29

Stále nechápu

- v roce 2009 (za našeho předsednictví v EU) začala Ukrajina krást plyn z plynovodu (odebírat cizí plyn), Rusko na to reagovalo snížením tranzitu o ukradený objem plynu, ten Ukrajina také ukradla a Rusko reagovalo zastavením tranzitu.

Reakce EU = kryjeme zloděje, může za to okradený, ale potom jsme to tomu okradenému zaplatili my (a Ukrajina na tom vydělala). Rusko pak postavilo NordStream a Turkish Stream aby jim to Ukrajina nemohla udělat znova. To o nespolehlivém partnerovi nevypovídá, spíš o někom kdo čeká že se smlouvy dodržují.

- přerušení stavby bych se nebál - v Turecku staví Rosatom za vlastní - pokud se sepíše správně smlouva, tak to budou chtít dokončit.

- ohledně mezinárodních soudů - co jsem si všiml tak jejich rozhodnutí nerespektuje žádná země - a pokud myslíte konkrétní soud v Haagu - tak se možná podívejte na seznam mrtvých, kteří tam "náhodou" umřeli v okamžiku, kdy by měli být osvobozeni a přidejte seznam zločinů proti lidskosti, co odmítli přijmout k soudu.

- ohledně lhaní o Krymu - v Ukrajinské ústavě skutečně byla možnost referenda o samostatnosti - ale stejně jako ve Španělsku, nebo ve Skotsku si tam ohlídali, že to referendum nemají právo vyhlásit lidé, kterých se to týká. U toho letadla - tam jsem stále přesvědčen, že nastala chyba - to jest že Rusko zapůjčilo povstalcům protiletadlový komplet a nezacvičená obsluha trefila jiné letadlo. Tím to nezlehčuji - ale uvědomte si, že Malasyan Airlines mohli danou oblast kdykoli obletět, to doporučení v té době už bylo vydáno delší dobu.

Pro mě podstatné je, že v obchodních dohodách se Rusko chová předvídatelně - zatím jsem u nich neviděl snahu je porušovat.

MilanG
20. prosinec 2020, 23:31

Koukám soudruhu, že se držíš hesla, podle sebe soudím tebe.

To neznamená, že ty by jsi to tak udělal, přerušil stavbu a vydíral, že by to udělali i jiní. Tohle je byznys a stačí jediná chyba a ta firma už nepostaví ani kurník. Ale tohle ty jako správný bolševik nikdy nepochopíš.

Milan Vaněček
16. prosinec 2020, 18:31

Pánové, když Vás tak sleduju, což takhle opustit tu nejdražší cestu= budování nové JE

a místo toho každý rok přidávat slunce, vítr a trochu plynu?

Jako to dělají USA, EU, Jižní Korea, čili i ty země, které chtějí u nás stavět jádro (čti-to co doma již nechtějí stavět).

A samozřejmě, Rusko a Čína jsou imperiální velmoci, které prosazují jiné (=své) zájmy než naše euroatlantická civilizace.

energetik II
16. prosinec 2020, 19:11

Ano, sám už přestávám v Dukovany- 5 věřit. Cena dál poroste a po vyřazení Ruska a Číny také termíny dokončení. Státy ,které si doma stavbu jádra už "odpískaly" = US, Frc, Korea, by ho u nás v ČR rády stavěly ??? Politická taškařice kolem jádra ve Švejkovském stylu , to je to poslední, co nám ještě chybělo. Dost možná "hřebíček do rakve" Dukovan-5. Čína a Rusko mají dnes rozestavěno celkem 24 nových reaktorů. A staví i rychle. Přesto je vyřadíme ?

PetrV
17. prosinec 2020, 07:25

Požaduji jako občan České republiky, aby se senát odpojil od distribuční sítě.

S hňupy se musí zacházet stejně, jako jednají oni.

Ee není právo. Tunelovat každé odvětví umí každý jouda, ale něco smysluplného vytvořit za smysluplné peníze umí málokdo.

Kanálama by měli lézt.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se