Domů
Jaderné elektrárny
ŠKODA JS počítá s výrazným zapojením do projektu výstavby pátého bloku Dukovan
Jaderná elektrárna Dukovany

ŠKODA JS počítá s výrazným zapojením do projektu výstavby pátého bloku Dukovan

Plzeňská ŠKODA JS počítá s výrazným zapojením do výstavby pátého bloku Jaderné elektrárny Dukovany. S deseti českými podniky sdruženými v Alianci české energetiky je připravena na spolupráci s libovolným vítězem tendru, řekl ČTK řekl generální ředitel František Krček.

„Dlouhodobě neupřednostňujeme žádného dodavatele. Se všemi jsme se bavili o formách spolupráce,“ uvedl Krček.

Škoda JS se všemi uchazeči o stavbu bloku jedná v rámci aliance i samostatně. „Snažíme se nabízet všem balíček jako český průmysl, protože opravdu kompetence tady je, na primárním i sekundárním okruhu. Jako aliance umíme nabídnout jaderný ostrov, zařízení strojovny včetně turbíny a generátoru, čerpadla a armatury, elektrickou část, systém kontroly a řízení,“ řekl.

Aliance i Škoda JS komunikují s ministerstvem průmyslu. „Díky tomu, že jsme si obě jaderné elektrárny (s reaktory sovětského designu VVER vyrobenými v Plzni) postavili a spustili sami a na většině zařízení je napsáno ‚vyrobeno v Československu‘, případně ‚v České republice‘, tak znalost zůstala doma a všechny dodavatelské firmy se snažily udržet také u servisu. Na zařízeních děláme průběžně obrovské změny, i na těch, které se nevyráběly v ČR. My ani provozovatel nemusíme kvůli výměně dílů nebo jiným rekonstrukcím létat na konzultace k autorům původního projektu, jak někteří tvrdí,“ uvedl ředitel.

Reaktorová část 4. bloku jaderné elektrárny Mochovce, na technologiích se významně podílí i Škoda JS (zdroj Slovenské elektrárne).
Ilustrační foto

Podle Krčka bude pro výběr vítěze tendru důležité, k čemu se bude ochoten zavázat při předávání know-how. „Byznys nekončí stavbou elektrárny, ale firmy si ho zajišťují na dalších minimálně 60 let,“ řekl. „Musíme být schopni dostat do smluv na výstavbu nového jaderného zdroje povinnost předávání know-how pro servis a rekonstrukce zařízení. Pokud se na tom s dodavatelem nedomluvíme, bude to velkou chybou jak pro investora, tak pro český průmysl,“ dodal.

ŠKODA JS je generální dodavatel údržby primárního okruhu všech šesti českých jaderných bloků. Loni zahájila výrobu dvou vnitřních částí reaktorů pro bloky EPR 1600 MW britské elektrárny Hinkley Point C, jejímž dodavatelem je francouzský EdF. Zakázka za stovky milionů korun potrvá do roku 2022. Francouzi dodávají tlakovou nádobu, vestavby uvnitř reaktoru, tedy desítky tun dílů, vyrábí Škoda JS v Plzni. Loni dodala vlastní utahovací jednotku na finskou elektrárnu Loviisa. Podle Krčka udělil v těchto dnech slovenský Úrad jadrového dozoru souhlas se zavážením paliva do třetího bloku Jaderné elektrárny Mochovce, na jehož vybudování a přípravě k provozu se ŠKODA JS podílela.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(20)
Milan Vaněček
24. květen 2021, 11:04

Proč prodali tu plzeňskou Škodu JS rusům, to si ji stát nemohl udržet pod svou kontrolou?

Jan Stehlik
24. květen 2021, 15:00

A proč by to dělal ? To jste se nepoučil ze socíku , že ze státního se nejlépe odklání :-) Stát je nejhorší hospodář .

Josef
24. květen 2021, 22:51

Protože skončil socialismus. Podniky co si stát nechal, třeba jako Budvar nepřinášejí státu vůbec nic všechen zisk se někam rozplyne....

Carlos
25. květen 2021, 00:25

No když si stát vyrobil takový zákon že na peníze Budvaru nemohl protože jaksi n.p. neexistovaly, to je to pak těžké. Ale ono to je stejně jen v poměrně malých objemech proti celkovému rozpočtu a asi je lepší to tomu podniku nechat na rozvoj a rezervy.

ceskenoviny. cz/zpravy/budvar-mel-loni-rekordni-cisty-obrat-tri-miliardy-kc/1905652

energetik
24. květen 2021, 12:09

Nedělejte si ve ŠKODA JS plané naděje. Jednak jste vlastněny ruskou skupinou OMZ a stejně žádný další jaderný tunel už zde nebude. Stávající vláda si to ještě nechce přiznat, ale ta nová ten nesmysl smete ze stolu hned, pokud tam nebudou tradiční tuneláři z ODS.

Vladimír Šťastný
24. květen 2021, 12:45

Právě proto, protože je Škoda JS vlastněna Rusy, nebude mít nejspíš nikdy úplnou nouzi o zakázky, jen nebudou realizovány u nás doma.

A pokud se u nás nový jaderný zdroje stavět nebude, bude to jen k naší škodě. Díky tomu se naše současné jaderné zdroje nebudou provozovat obvyklých 50-60 let, ale klidně i 80, protože je nebude čím nahradit a už vůbec odkud chybějící výkon dovézt.

energetik
24. květen 2021, 14:03

Žádný výkon chybět nebude, záporné ceny jsou stále více už i v poledne, před pár lety nevídané.

Emil
24. květen 2021, 14:18

Letos byly v ČR záporné ceny za téměř pět měsíců (144 dnů) všehovšudy ve třech dnech. Skutečně "kvalitní" argument.

Atom
24. květen 2021, 14:28

Jsem zvědav na záporné ceny po ukončení dotací. To je opravdu argument asi jako záporné úroky...

energetik II
24. květen 2021, 17:16

Škoda JS bude mít skutečně dost zakázek i bez Dukovan. Rosatom se chystá brzy otevřít staveniště 2 reaktorů v Maďarsku, 4 v Egyptě, 4 v Číně , 2 v Uzbekistánu, 2 v Indii, 1 ve Finsku, 1 v Iránu, + řada dalších doma v Rusku. Takže ruský Rosatom jistě ruské Škodě JS pomůže k zakázkám.

Leoš
25. květen 2021, 04:40

To není tak úplně tak pravda. Nevím jestli se teda za posledních pár měsíců něco nezměnilo, ale Rosatom už nějakou dobu vyjednává o prodeji Skody JS. Velký/větší zakázky už od nich Skodovka nemá pár let. Všechno si shání samy.

Temelíňák
25. květen 2021, 22:34

Mýlíte se, Rosatom má vlastni výrobní základnu. Skoda JS je vlastněna skupinou OMZ, která je zas pod Gazprom bankou. Zakázky od Rosatomu ztěží, spíš už v případě nouze. Plus dnešní generál ŠJS je tam na škodu, píše do novin nesmysly. Kdyby tehdy Škodovka v rámci RVHP nedostala transfer technologií a know how za nic, nebylo by žádné Škodovky. A že nejezdí na východ a západ pro know how, tomu může uvěřit snad jen naivka a člověk stojící absolutně mimo obor. Jedině jako výrobna jsou k něčemu, ale jinak...

Jaroslav
24. květen 2021, 18:58

na to je pozdě...už měla být z poloviny hotová...teď už bude k ničemu...závod začal a co nebude do roku 30 už být nemusí

MildaIV
24. květen 2021, 20:49

Mám dotaz k tomuto bloku. Je po vyřazení rusú rozumné trvat na maximálním výkonu bloku 1200MW? Když vidím jaké problémy měla Areva s výstavbou EPR 1400, tak si dovedu živě představit jak dopadne prototyp zmenšeného bloku na 1000-1200MW. Korejci by taky museli zmenšovat. Když těch 1400MW dokážou uregulovat Finové, proč by to nešlo u nás?

A.O
25. květen 2021, 08:28

Tak těch 200 MW by nebyl pro soustavu problém. Nějak by se využil, ale horší by to bylo s chlazením, kde lokalita neumožňuje stavět reaktor o výkonu větším, než 1200 MW. Ale záleží, jak se bude stíhat. Pokud bude dodací doba přes 9 let, už by mohl být nějaký blok Dukovan odstavený a těch 200 MW navíc by nemuselo až tak moc vadit.

I když - od těch 1400 MW to jsou docela mamutí celky a těžko říct, jak by se to sem dostalo.

Jaroslav Novák
24. květen 2021, 23:17

pokud by vládli v ČR vlastenci, tak by např. státní podnik (NEZ-ETE34) začal stavět shodnou technologií ETE12 co nejdříve, synergické efekty za +100-200 mld.Kč, zakázka českému průmyslu za 300 mld.Kč navrátí český průmysl na výsluní jaderné energetiky, posílí VŠ technického směru i suverenitu ČR v strategickém odvětví ENERGETICE, ... JAKÉ A KDO "VYMÝŠLÍ VRBĚTICE" S ARGUMENTY PROTI českému průmyslu???

Carlos
25. květen 2021, 00:21

Trollíte, nebo jste úplný... zaseklá gramafonová deska? Říkalo se Vám to tu už několikrát, jenom já asi tak pětkrát. VVER 1000 nesplňuje dnešní požadavky na bezpečnost, stavba nového se zahájit nedá tedy, to nikdo nepodepíše. Nehledě na to je to licenční výrobek z Ruska, Vy suverenito. Poslední "domácí" reaktor byla mrcha KS150 a ta nesplňuje požadavky už tuplem. Navíc se dá propálit, to nechcete na JE.

Průmysl a se raději zaměřuje na to co mu jde, než aby si tu hrál s něčím co byla z nouze ctnost, protože SSSR neměl kapacity a jiný to neuměl.

Průmysl ať se zaměřuje na to co mu jde, než na jaderná dobrodružství a sny minulosti. Vzhledem k tomu že je celkem schopný v oblasti elektrických pohonů pro železniční a silniční dopravu, tak je jenom kousek od toho začít vyrábět elektroniku pro OZE.

Sbalte si tu rusofilii maskovanou flasteneckým fnagličkářstvím a jdětě do dža. Poslední co potřebuje průmysl a energetika v ČR je nějaké státní fangličkářské magoření se samostatnou výrobou JE. Dopadlo by to stejně jako s tou slavnou vakcínou - fiaskem při pokusu o zastaralý krám.

Jaroslav Novák
25. květen 2021, 09:23

chybí-li argumenty a pojede-li blok na 1094MWe za 100 mld.Kč a s řadou synergických efektů pro povolení + stavbu + výrobu + montáž + zprovoznění + palivo + servis + ND +.......tak jenom nekompetentní ministři (a vydíratelní hlupáci co kradli až jsou trestně postižitelní) a loutky cizích zájmů dokáží fakta ignorovat, mají plnou hubu podlých a lživých keců, a lidem elektřinu jenom zdražují! Škodu JS vlastní energetičtí konkurenti plynaři a proto tolik nepodporují rychle dostavbu ETE34 a EDU56, dekarbonizace máme plnou hubu, a Bioplyn i ZP nemá emise????????? Musí stavět stát, když ČEZ musí vyplácet dividendu! Když ČR rozvalila strategické odvětví EE, musí vykonat nápravu! Jinak se ptejte BRS, kolik zemře lidí za výpadku EE po dobu 48 hodin? Kolik stojí jeden život zbytečně ztracený?????????

Leos
25. květen 2021, 04:47

Vždyť tu Plzeňskou Škodovku JS vlastní Rosatom, tak o čem to je, když to tam ani slůvkem není naznačené? Nejpravděpodobnější varianta je že se žádná JE stavět nebude.

Jaroslav Novák
25. květen 2021, 09:42

Škodu JS vlastní plynaři-Gazprom, proto snaha dostavět ETE34 a EDU56 není tak silná ale předpisy předpisy předpisy EU! Každou JE lze po provozních zkušenostech a kompetentním vedením její bezpečnost vylepšit. Tak se také v ETE12 stalo a dnes je spolehlivost velmi dobrá, i lidé jsou na úrovni! Tak proč nepokračujeme??? Protože nás řídí nekompetentní ministři a vedení státu je v zajetí šmeliny a podvodů!

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se