📊 Elektroenergetika v ČR v roce 2025Zobrazit report →

Šéf IEA tvrdě kritizoval evropskou energetickou politiku

Marek Kršák
Marek Kršák
6. prosinec 2025, 13:49
30 komentářů
sef-iea-tvrde-kritizoval-evropskou-energetickou-politiku

Dle vyjádření šéfa Mezinárodní energetické agentury (IEA) Fatiha Birola platí Evropa v těchto dnech zbytečně vysokou daň za chybně nastavenou energetickou politiku. Birol se takto kriticky vyjádřil na adresu Evropy  jen několik hodin poté, co EU konečně souhlasila se zákazem veškerého dovozu ruského plynu.

V oznámení, které bylo zveřejněno 3. prosince, se Rada Evropské unie dohodla s Evropským parlamentem na ukončení dovozu plynu z Ruska do podzimu 2027. Pro dlouhodobé kontrakty na nákup a dovoz zemního plynu prostřednictvím plynovodu platí, že zákaz vstoupí v platnost dne 30. září 2027, a to za předpokladu, že členské státy jsou na dobré cestě ke splnění cílů pro naplnění zásobníků stanovených v nařízení o skladování plynu, a nejpozději dne 1. listopadu 2027. Tímto počinem skončí šedesátileté obchodní vztahy, které podle slov Fatiha Birola uvrhly EU „do velmi špatné situace“.

Podle Birola udělala Evropa tři velké historické chyby, které od února 2022 položily základ pro nepříznivou situaci, v jaké se kontinent nachází právě teď.

„Přílišná závislost na jedné zemi v oblasti energetiky ... odklon od jaderné energie ... zanedbání výroby solárních fotovoltaických panelů,“ uvádí Birol a dodává, že tyto předpoklady dostaly Evropu do nevýhodného stavu.

Dále šéf IEA dodal, že všechny tři výše uvedené historické chyby mají jednoho společného jmenovatele, a tím je Německo. Největší spotřebitel ruského plynu v EU totiž na vrcholu energetické krize dokončil desetileté odstavování jaderných elektráren, což bylo v rozporu s doporučením Birola.

„Jednou z nejslabších oblastí politiky Evropy byla energetická politika. Byla líná, příliš pohodlná a v předchozích desetiletích nebrala v úvahu energetickou bezpečnost a dostupnost tak, jak by měla,“ nechal se slyšet Birol.
Loading...

Komentáře (30)

Milan Vaněček6. prosinec 2025, 17:47

Nejen šéf IEA kritizoval evropskou energetickou politiku. Nejvýznamnější oficiální kritika přišla z USA, viz whitehouse.gov/wp-content/uploads/2025/12/2025-National-Security-Strategy.pdf

Cituji ze str. 14:

"We reject the disastrous “climate change” and “Net Zero” ideologies that have so greatly harmed Europe, threaten the United States, and subsidize our adversaries."

Jak dlouho to bude EU trvat, než si přizná chyby ve své energetické politice?

Rok? nebo 5 let? Déle to trvat nebude, situace je neudržitelná...

Dpetr7. prosinec 2025, 00:18

Současné USA, ovládané šaškem neustále nalézajícím do Putinovy zadele a likvidující to, to USA od WW2 ve světě vybudovaly, bych opravdu jako příklad nedával. USA budou rády, když současnou situaci přežijí jako demokracie.

Jaroslav Novotný6. prosinec 2025, 18:56

Pane Vaněčku , současné snižování emisí EU nepoškozuje , naopak je to posílení nezávislosti zejména na USA a dovozů ropy a plynu od nich. Proto tolik povyku. Nastávajících 10 let bude klíčových dojde k celkovému přechodu od fosilních paliv k jádru a OZE do takové míry , že v roce 2035 budu fosilní paliva už silně minoritní zdroje energie v roce 40 marginální.

Slavomil Vinkler6. prosinec 2025, 19:22

Jen česko potřebuje asi 400GW trvalých ne občasných zdrojů. Kde je vezmete do 10 let, když se zatím jen kecá.

Martin Hájek6. prosinec 2025, 20:40

A teď tu o perníkové chaloupce. :-)

Jaroslav Novotný6. prosinec 2025, 19:52

400GW výkonu vraťte se na ZŠ

Slavomil Vinkler6. prosinec 2025, 19:59

Podle MPO byla v 2020 spotřeba asi 1800000 TJ. To je tak srandovní číslo nahradit to čímkol do 10 let, že jsou vaše výhrady irelevantní,

chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://mpo.gov.cz/assets/cz/energetika/statistika/energeticke-bilance/2021/12/SEB-2010-2020.pdf

str 32.

Milan Vaněček6. prosinec 2025, 21:18

Pane Vinkler, možná že jste se trochu spletl, mě vychází zhruba 60 GW když vezmu za platné Vaše TJ, a když k tomu odhadnu, že elektřina je několika násobně užitečnější než teplo (často cca 2/3 primární energie jen ohřívá ovzduší a nekoná užitečnou práci, tedy ne vždy) tak bych došel k potřebnému celoročnímu výkonu velmi, velmi zhruba 25 - 30 GW a v současnosti v ČR je v maximální výroba elektřiny tak s výkonem 13 GW. To je úplně jiný obrázek než nám tu kreslíte.

Ale na druhou stránku, co píše pan Novotný, je naprostý nesmysl, za 10 let nic nového nevybudujete, jenom fotovoltaiku a baterie dokáže svět rychle stavět,

a jediná rozumná cesta je ta co zvolily nyní USA i Čína i Indie, no vůbec většina světa:

staré zdroje (fosilní, jaderné) udržovat, stavět všechny dostupné nové zdroje,

především ty čisté, bezodpadové (aby bylo vše recyklovatelné) a hlavně co NEJLEVNĚJŠÍ.

Zase pro většinu světa je to fotovoltaika a baterie a někde voda a někde vítr.

No a to se ve světě děje, jen EU a pár dalších vyjímek propadla klimatickému šílenství a sebeničení. Nenastává žádná apokalypsa naší Zeměkoule.

Zeměkouli zachrání akorát mír a technický pokrok a skutečná ohleduplnost k přírodě.

Slavomil Vinkler7. prosinec 2025, 08:03

Pane Vaněčku, S tím teplem máte pravdu, ale to vypichujete jen kousek. A zapomínáte na chemické závody, hutě... tedy na výrobu a skladování potřebného vodíku s účinností tak 20%. A pak na topení pro obyvatele. Většibna bytového fondu je tak od 120 do 40 let stará. Z té neuděláte pasivní dům.... Takže hrubé odhady jsou nepřesné (mé , ale i vaše, co jsou dost optimistické) a tak myslím, že těch 1 800 PJ je pravdivých (dle MPO) . Podstatně vyšší úspory, nebo zvýšení účinnosti o řád v nejbližších 20 letech nelze očekávat. A zatím nelze očekávat žádnou z metod akumulace, jak baterie, čerpání, tak chemie ( H2, NH3....) na několik týdnů pro možná 60GW či spíše 200 GW.

Jaroslav Novotný6. prosinec 2025, 20:39

1800 PJ byla hrubá spotřeba ČR. V tom máte i věž Temelína. Na jedné straně máte fosilní paliva a na druhé straně hledáte něco čím je nahradit. Například elektromobilitou nahradíte energeticky asi 1/2 ropy. Tepelným i čerpadly nahradíte energeticky cca 1/2 plynu využívaného pro vytápění budovy. Pak tu máte asi 60TWh tepelné energie , kterou dnes pouštíme do vzduchu z věží jaderných el. Tento objem navíc vroste cca o 1/2 po zprovoznění Dukovan 5 a 6 blok. S nějakým rozvojem FVE do roku 2040 je třeba postavit ještě 4 jaderné bloky tedy kromě Dukovan dostavět Temelín + plynovky pro špatné počasí jako je dnes. A s tímto můžete fungovat s malou spotřebou fosilních paliv. Neříkám s nulou a je to výhodné pro ČR ekologické.

Slavomil Vinkler6. prosinec 2025, 20:52

Bavíte se o EE, pak skočíte na hrubou spotřebu a pak tvrdíte, že elektromobily nahradí ropu. Musí přece na něco jezdit a energeticky je jedno, jestli na jádro, oze nebo ropu. A kde vezmete tedy těch 1 800 PJ??? 4 Bloky je málo, když potřebujeme asi 50-100 ks. To je to srandovní číslo. Nicméně ani ty 4 bloky se nepostaví.

Jaroslav Novotný6. prosinec 2025, 21:35

Myslel jsem 1/2 to energeticky - když si pořídíte EV , pak díky účinnosti vám jezdí asi za polovinu energie co benzínové auto , stejně tak funguje tepelné čerpadlo proti plynovému kotly , takže 1/2 polovinu vám nahradí změna technologie druhou musíte nahradit. Jinak těch 1800Pj je hrubá spotřeba = spotřeba včetně ztrát výpočet je co je v palivu , nebo co vystupuje v reaktoru máte tam energii , která vystupuje z chladících věží el. atd. opak je čistá konečná spotřeba tedy beze ztrát ta byla asi 1100PJ. ČR může reálně snížit do roku 2040 emise CO2 asi o 82% proti roku 1990 aniž by nás to ekonomicky poškozovalo - ano investovat se bude muset , ale přínosy převáží. Čistá 0 je problém , ale tu teď neřešíme. To bude téma po roce 2040. Pokud nastupující vláda během svého 4 letého období připraví další 2 reaktory v Temelíně bude to OK. Všechno ostatní půjde samo.

Emil6. prosinec 2025, 22:00

Za polovinu opravdu nejezdí, leda byste předstíral, že elektřina vzniká se 100% účinností v zásuvce.

Honza Nedvěd6. prosinec 2025, 23:11

Ano Emile, výjimečně máte pravdu. EV nejezdí za polovinu, ale za čtvrtinu energie. A pokud si myslíte, že benzín vzniká v pistoli čerpací stanice, tak jste si to trochu pokazil.

Emil7. prosinec 2025, 08:07

Běžná spotřeba benzínového automobilu - 6 l/100 km, výhřevnost 8,9 kWh/l, spotřeba primární energie je tedy 53,4 kWh/100 km. Faktor celkové primární energie elektřiny ze zásuvky v ČR - 2,3, kdyby tedy platila ta vaše "čtvrtina energie", musel by mít elektromobil běžnou spotřebu elektřiny 5,8 kWh na 100 km. Evidentní nesmysl. Počítat energetickou náročnost získávání té primární energie u všech zdrojů sice můžeme dál, ale nic podstatného se tím nezmění.

Jan Veselý8. prosinec 2025, 09:06

"A pokud si myslíte, že benzín vzniká v pistoli čerpací stanice, tak jste si to trochu pokazil."

Podle následné reakce si to Emil asi opravdu myslí.

Emil8. prosinec 2025, 09:22

Podle následné reakce si nic takového Emil nemyslí, naopak uvádí "Počítat energetickou náročnost získávání té primární energie u všech zdrojů sice můžeme dál, ale nic podstatného se tím nezmění".

Jan Veselý8. prosinec 2025, 09:53

Můžete počítat dál, což vy jste ovšem v případě benzínu neudělal. Třeba bohorovné zanedbání obří energetické spotřeby ropných rafinérií, to chce odvahu, Emile.

Emil8. prosinec 2025, 10:04

1) Můžu počítat dál, co jsem neudělal nejen v případě benzínu, ale ani v případě žádného jiného zdroje primární energie.

2) Ta vaše údajná "obří energetická spotřeba ropných rafinérií" se ve skutečnosti projeví v množství spotřebované primární energie méně než 0,5 kWh na litr benzínu, takže místo 53,4 kWh/100 km dostaneme 53,9 kWh/100 km. Rozdíl je méně než jedno procento. Snadno se to dá ověřit ve výroční zprávě našich rafinérií, kde je ta energetická náročnost uvedena. Zároveň bychom ale museli počítat energetickou náročnost těžby a přepravy uhlí, zemního plynu atd. Klidně můžete začít, jestli chcete, ale na výsledku, že tu Nedvěd píše naprosté kraviny, to nezmění vůbec nic.

Pavel Svoboda8. prosinec 2025, 10:13

Nějak vám ty počty nejdou. Výše jste počítal 6 l/100 km. Správný výpočet by měl být 6 l x 0,5 kWh/l = 3 kWh/100 km. Celkem tedy 56,4 kWh/100 km.

Emil8. prosinec 2025, 10:25

Přesněji řečeno to na litr benzínu vychází 0,43 kWh, takže ve skutečnosti by to bylo 53,4 + 2,58 = 55,98 kWh/100 km. Žádná "obří energetická spotřeba ropných rafinérií" se tedy stále nekoná, akorát tam teď máme započtenou podstatnou část energetické náročnosti získávání primární energie u benzínu, ale u ostatních zdrojů máme nulu, což skutečnosti neodpovídá.

Pavel Svoboda8. prosinec 2025, 10:29

Stačilo napsat, že jste to chybně spočítal.

Emil8. prosinec 2025, 10:34

To nestačilo, když jste to chybně spočítal taky.

Pavel Svoboda8. prosinec 2025, 10:42

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze

Já na rozdíl od vás násobit a sčítat umím. To vy jste nezvládl výpočet základní školy. Jde vidět, že vám ten fanatismus docela zatemnil mysl.
.

Milan Vaněček6. prosinec 2025, 21:38

Pane Vinkler, už jste si to přepočítal? 1 Watt rok je přibližně 3 krát 10 na 7 Joule. Čili 60 GW a ne 400 GW, plus uvědomte si že třeba Temelín využije asi 2/3 vyrobeného tepla na výrobu elektřiny a zbytek jde do ovzduší...

Slavomil Vinkler7. prosinec 2025, 08:07

No dobře, klasická chyba jako v mládí na pravítku. O jeden řád mi to ulítlo. Ale to je stejně jedno, zda 40, 60 či 400. Vše jsou to pro příštích 20 let naprosto nereálná čísla pokud, nemluvíme o katastrofě.

Karel Valenta8. prosinec 2025, 09:15

I pan Dědeček to přehání s 56 GW výkonu v JE = 28 Temelínů, ale i těch 16 GW v JE by nám velmi pomohlo :

youtu.be/Spm4rWiXgAE?t=278

Pavel Svoboda8. prosinec 2025, 10:32

16 GW JE by vyrobily cca 320 GWh/den, co bychom s tím od března do října dělali? UŹ teď dochází v některých dnech k omezování výroby ve stávajících JE.

Emil8. prosinec 2025, 11:29

Nedochází k omezování, jde o poskytování (placených) služeb výkonové rovnováhy.

Karel Valenta8. prosinec 2025, 11:45

Nemuseli bychom budovat tolik nestabilního a drahého OZE, především větrníků, včetně záložních zdrojů jako baterií, PE a PPE (v budoucnu vodík ?). A také posilovat sítě, aby se tam to OZE vešlo a platit větrníkářům až 3500 Kč/ MWh, když bude cena na spotu nulová.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

Přihlásit se