Domů
Jaderné elektrárny
Slovenská vláda navrhla zvláštní zdanění zisku z prodeje elektřiny z jádra
Slovenské Elektrárne, JE Mochovce
Slovenské Elektrárne, JE Mochovce. Zdroj: https://www.flickr.com/photos/iaea_imagebank/

Slovenská vláda navrhla zvláštní zdanění zisku z prodeje elektřiny z jádra

Bratislava 9. února (zpravodaj ČTK) – Slovenská vláda dnes schválila návrh na zvláštní zdanění zisku z prodeje elektřiny vyrobené v jaderných elektrárnách. Podle předlohy by stát díky nové dani mohl letos získat kolem 53 milionů eur (1,3 miliardy korun), v příštím roce až 269 milionů eur (6,5 miliardy korun).

Jediným výrobcem elektřiny z jádra na Slovensku je společnost Slovenské elektrárne (SE). V ní drží kontrolní podíl koncern Enel a Energetický a průmyslový holding (EPH), který ovládá český miliardář Daniel Křetínský, zbylých 34 procent akcií SE vlastní slovenská vláda. Největší podíl na výrobě elektřiny v zemi mají právě jaderné elektrárny, jejichž význam ve slovenské energetice ještě stoupne po chystaném spuštění dokončeného třetího bloku jaderné elektrárny Mochovce.

Sazba nové daně bude podle předlohy 50 procent, počítat se bude z rozdílu mezi burzovní cenou elektřiny v určeném období a náklady na výrobu elektřiny z jádra, které potvrdí energetický regulační úřad. Tržní ceny elektrické energie už loni výrazně vzrostly.

„Jde o novou daň z takzvaného nadzisku, který je produkován při výrobě elektřiny v atomových elektrárnách. Zejména podnikatelé platí vyšší účty za elektrickou energii, ale zároveň na Slovensku vyrábíme podstatnou část elektrické energie ve zdroji za více méně stabilní náklady,“ řekl ministr financí Igor Matovič.

Zmíněná daň by měla být zavedena už od března. Kabinet premiéra Eduarda Hegera navrhl sněmovně, aby předlohu o zavedení nové daně projednal ve zrychleném režimu. V této souvislosti vláda navrhla i změnu zákona o státním rozpočtu.

Představitelé slovenské vlády zároveň oznámili, že stát dá dohromady 52 milionů eur (1,26 miliardy korun) základním a středním školám, dále nemocnicím a domovům sociálních služeb na kompenzaci vysokých cen energií.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(22)
JVr
10. únor 2022, 11:17

Hmm zajímavé, pořád se tu od zastánců OZE dozvídáme, jak nemá smysl stavět JE, protože energie z nich je strašně drahá a z FVE je zadarmo a najednou tu slyším o nekřesťanských ziscích JE a bratia si dokonce dovolí energii z JE danit, kde se stala chyba?

Jak, že nedaní FVE, vždyť ta vyrábí alespoň tak 5x levněji… OZE fanatiky na ně, ať to OZE pěkně zdaní a nedotují! ;)

Josef Janovec
10. únor 2022, 16:43

Pokud vybrané peníze vrátí spotřebitelům, pak bych to chápal jako kompenzaci drahoty na Lipské burze. Slovensko bez burzy by mělo ceny podobné předchozím letům.

Josef Janovec
10. únor 2022, 17:59

Nemyslím, že budou prodávat za burzovní cenu. Co kdyby prodávali za cenu nižší v dlouhodobém kontraktu. To by pak jaksi nedávalo smysl.

Lukáš
9. únor 2022, 17:51

Ako toto pomôže ludom, keď to elektrarne logicky zas premietnu len do cien EE?! Dost chaoticke rozhodnutie.

Antonín Mikeš
10. únor 2022, 17:06

K promítnutí nedojde, viz "Sazba nové daně bude podle předlohy 50 procent, počítat se bude z rozdílu mezi burzovní cenou elektřiny v určeném období a náklady na výrobu elektřiny z jádra, které potvrdí energetický regulační úřad."

Tedy "jen" se Slovenským Elektrárnám zkrátí zisk, burzovní cenu neurčují JE ale většinou plynové nebo uhelné elektrárny - obecně burzovní cenu určuje nejdražší tzv. "závěrný" zdroj.

Zdá se, že z dojení JE se v poslední době stává oblíbená disciplína, viz Francie a povinný prodej EE od EFD za pevnou cenu, Švédsko a speciální dan na JE, nyní Slovensko.

"[EDF]V důsledku regulace totiž musí za fixní cenu 42 EUR/MWh prodávat elektřinu svým konkurentům."

https://oenergetice.cz/jaderne-elektrarny/francie-neplanovane-odstavi-dalsi-reaktory-elektrina-kvuli-tomu-podstatne-zdrazuje-i-cr

"[r. 2016] Současná daň je stanovena na 0.67 EUR cent/kWh (6,7 EUR/MWh) a výrazně ohrožuje ziskovost jaderných elektráren. Daň dosahuje dvojnásobku personálních nákladů a tvoří cca třetinu provozních nákladů (podle společnosti Fortum tvoří daň až 60 % nákladů..)"

https://oenergetice.cz/jaderne-elektrarny/svedsko-se-obraci-k-jadru-zrusi-dane-chce-nove-reaktory

nikdo
9. únor 2022, 19:16

Proč je tohle vztaženo pouze na Jaderné elektrárny? vždyť jsou i jiné zdroje které mají také stabilní náklady třeba vodní, sluneční a větrné.

energetik
9. únor 2022, 20:36

Tak to tedy vypadá že na nás jaderníci hrají habaďuru. Dělají ze sebe chudáčky aby jim stát postavil další katedrálu a fňukají že potřebují další dotace, taxonomii, atd...

A na Slovenku už jim zřejmě došla trpělivost a ty nemravné zisky jim zdaní.

Já s tím ale nesouhlasím, uvítal bych spíše kdyby se narovnala zodpovědnost za způsobené škody tímto "podnikáním" a byly by nuceni platit standardní komerční pojištění bez výjimek s plnou zodpovědností.

Tomáš
10. únor 2022, 09:19

Protože se mění pravidla hry během hry. Jestliže mají SE rozjednán úvěr na dostavbu Mochovců a nyní jim i bance někdo direktivně změní parametry splácení úvěrů je to sakra problém! To si snad ani komouši nedovolili! Co když nyní banka řekne, že to za takových podmínek dále financovat nechce, má na to právo. Takové rozhodnutí může udělat pouze ten, kdo o byznysu neví ani prd- politik!

A.O
9. únor 2022, 20:54

Pojištění musí mít každý provozovatel jakéhokoliv jaderného zařízení.

Problém je tedy jenom v té omezené odpovědnosti. Každý průmyslový podnik nicméně není pojištěn na nejhorší možnou havárii, která se v jeho provozu může stát. A určitě tak nejsou tak pojištěny ani Slapy, které by v případě protržení mohly zničit značnou část Prahy, což by mohlo vést ke škodám, které by nejspíš ani Temelín nenapáchal.

A teď další bod. Proč někomu danit nemravné zisky, když tyto zisky udává trh a ještě pár let tak ziskové nebyly? Není to trochu moc komunistické?

energetik
9. únor 2022, 21:23

To jen o pravděpodobnosti, to nechť ať si určí pojišťovací trh.

Já jsem napsal že s tou daní nesouhlasím, že ty nemravné zisky jsou způsobeny deformací trhů.

koumák
10. únor 2022, 09:21

ty "nemravné zisky " zisky jsou kvůli OZE, uhlí a plynu, nikoliv kvůli JE. To je čirý populismus.

energetik
9. únor 2022, 21:30

Ale tady někdo neustále tvrdí že JE mají prodanou energii už několik dopředu, tedy v těch slovenských JE vyrábějí aktuálně energii třeba za ceny co byly minulý rok. Tedy před razantním zdražením.

Takže to znamená že jim ty už teď vysoké zisky ještě narostou a zdražení se v nich ještě nepromítlo.

koumák
10. únor 2022, 09:23

Mochovce III. jsou před spuštěním, takže proto. A politici už vidí, jak jim snášení zlaté vejce dalšího rozhazování!

Karásek
9. únor 2022, 20:46

Jestli půjdou peníze z jedné škatule do jiné a pak zase zpátky je nepodstatné. Podstatné je, že se jim pěkně prodražuje a protahuje ta výstavba třetího a čtvrtého bloku v Mochovcích.

energetik
9. únor 2022, 21:38

No Slováci si to mohou dovolit, ale v ČEZku by to moc význam nemělo. Zde má stát většinu akcií od provozovatele JE, takže o tu daň by zřejmě klesla státu dividenda. Takže by to bylo jen přesunutí peněz z jedné kapsy do druhé na jednom kabátě a změna zanedbatelná.

Ale pan Kalousek to tu jednu dobu také navrhoval.

Marek Kuchejda
10. únor 2022, 00:59

Proto je lepší koupit si akcie ČEZu. Naši miliardáři si je už kupují. Cena za MWh na příští léta raketově rostou a výrobní náklady v těch obrovských objemech výroby z JE rostou jen nepatrně. Zisky budou v následujících letech královské. Je veliká škoda, že jsme nedokázali postavit Temelín v plné palbě. Ty zisky by bezproblémově zaručili postavit další JE, a my by jsme nemuseli řešit problematickou výstavbu OZE.

Martin P
10. únor 2022, 10:20

Je to škoda, protože i kdyby se podařilo instalovat 23,7GW fotovoltaiky do roku 2040 (potenciál střech a stěn), pořád to v (celoroční) bilanci hodí jen 27% elektrické energie. Větru od Němců a Poláků bude posíláno v čase čím dál méně, protože jej sami budou potřebovat zpracovat do P4x v rámci jejich vlastní redukce emisí.

A teď trochu provokace :-) : Jenom náhrada Dukovanských bloků z 80tek je potřeba 2,04GWe (2 velké bloky), jenom realizvaná osobní elektromobilita bude potřebovat 22,4TWh (2,8GWE jaderných - tzn. 2-3bloky) a škrtnutí uhelných zdrojů vytváří prostor pro dalších min. 2-3GWe . Lokality jsou některé dané (2+2bloky JETE a JEDU), zajímavými dalšími jsou Chvaletice a Opatovice, kde je chlazení i možnost vyvedení výkonu.

energetik
10. únor 2022, 14:26

Jo všichni budeme mít akcie ČEZu a ležet na pláži v písku a kdo bude pracovat?

To je princip letadla, do toho nejdu.

Marek Kuchejda
10. únor 2022, 20:42

Tak jde především o dividendy. Akcie ČEZu, na rozdíl od mnoha jiných mají reálnou hodnotu.

Vladimír Šťastný
11. únor 2022, 07:10

energetik Můžete být v klidu, takové fondy jako Tykač, který investoval miliardy do nákupu akcií ČEZ, nejspíš určitě nemáte. Kdybyste do nákupu dal milión, máte něco přes tisícovku akcií. Dividendy jsou maximálně v desetikorunách. Ten výnos na celoroční ležení u moře rozhodně není.

Marek Kuchejda
12. únor 2022, 23:17

Tak Tykač není blbej. Kupoval akcie ČEZu dlouhodobě. Jeho průměr bude určitě méně než 700 Kč za akcii. Dnes se vyplácí dividendy okolo 45-50 Kč na akcii. Při cenách elektřiny 30-45€/MWh za které v průměru Čez prodával elektřinu v minulých letech. Na roky 23+ to už ČEZ prodává za dvojnásobek. V dalších letech se tedy budou dividendy vyplácet v daleko vyšších částkách a navíc ceny akcii dále porostou. Zisk bude brutální. Navíc, akcie můžete zase s obrovským ziskem prodat. Ano, koupit to před rokem, tak za mega mám 2.000 akcií a 100.000 Kč každoročně na dividendách a po roce 23+ ještě více.

koumák
10. únor 2022, 11:10

No vy jste ale jelito! Slovenský stát je 1/3 vlastníkem SE. Takže se střelí do vlastní nohy! Je vidět, že tomu nerozumíte ani zbla!

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se