Domů
Komoditní trhy
LNG dodávaný do Evropy se oproti plynu v bodě TTF obchoduje s nejvyšší slevou od začátku března
LNG terminál Sabine Pass
Zdroj: Roy Luck / Creative Commons / CC BY 2.0

LNG dodávaný do Evropy se oproti plynu v bodě TTF obchoduje s nejvyšší slevou od začátku března

Zkapalněný zemní plyn (LNG) dodávaný do Evropy se ve srovnání s zemním plynem v evropském obchodním bodě TTF obchoduje s nejvyšší slevou od začátku března, kdy rozdíl obou cen dosáhl svého rekordu. Důvodem je pokles poptávky v Evropě v době, kdy na kontinent stále směřuje množství LNG tankerů.

S rostoucí nejistotou o dodávky plynu z Ruska vzrostl zájem o dovoz zkapalněného zemního plynu (LNG) do Evropy. Na cestě do Evropy je tak aktuálně množství LNG nákladů, poptávka po LNG však kvůli mírnému počasí, příznivým podmínkám pro výrobu větrných elektráren a rostoucím zásobám plynu v Evropě oslabuje.

To přispělo k tomu, že cena dodávaného LNG se obchoduje s nejvyšší slevou oproti ceně zemního plynu na následující měsíc v nejlikvidnějším evropském obchodním bodě TTF.

Podle agentury Platts dosahovala 26. dubna cena LNG s dodávkou v červnu do severozápadní Evropy 23,8 USD/MMBtu. To je o 6,8 USD/MMBtu méně ve srovnání s odhadovanou cenou zemního plynu v bodě TTF s dodávkou v červnu. To je nejvyšší rozdíl od rekordních 7,0 USD/MMBtu, dosažených 8. března.

Tehdy byly evropské ceny LNG na svém maximu 60,9 USD/MMBtu. Od té doby ceny prudce klesly, protože do Evropy byly vypraveny velké objemy nákladů LNG v obavách, že ruská válka na Ukrajině, která začala koncem února, by mohla narušit toky ruského plynu do Evropy. Obchodníci uvedli, že očekávají, že volatilita na trzích s plynem a LNG bude v souvislosti s nejistou nabídkou pokračovat.

Údaje společnosti National Grid ukazují vzestupný trend v dodávkách LNG do Spojeného království v posledních několika měsících. Velká část objemů dodávaných do Evropy pochází z USA, přibližně tři čtvrtiny LNG dodávek společnosti Cheniere Energy v prvním čtvrtletí směřovaly do Evropy. V současnosti největší americký vývozce LNG uvádí, že je největším světovým dodavatelem LNG do Evropy.

Ceny LNG podle Jacka Fusca, generálního ředitele Cheniere Energy, dosáhly na začátku března neudržitelné úrovně. Přestože ceny LNG dodávaného do Evropy v posledních týdnech klesly, jsou v současnosti více než třikrát vyšší než před rokem. Účastníci trhu se obávají, jaký dopad budou mít trvale vysoké ceny na poptávku konečných uživatelů po LNG.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(23)
miro novak
30. duben 2022, 14:01

po opakovanych pokusoch som nadpisu neporozumel: LNG dodávaný do Evropy je ve srovnání se zemním plynem v bodě TTF nejlevnější od začátku března

Miloslav Černý
30. duben 2022, 15:01

Energrtickou krizi v Evropě a její důsledky hlavně pro Česko v následném 10 letém horizontu dokážou zmírnit pouze OZ.ve všech formách. a jejich inovacích souběžně s jejich pokračujícím vývojem. Tomuto trendu může napomoci změna myšlení ne jenom zapřísáhlých odpůrců OZ, neboť je i v jejich zájmu cítit se meně ohrožený dalším možným negativním vývojem hlavně nákupem z Ruska a ne jenom tam. O tom, že máme velké rezervy v tomto smšru, které se vědomě přehlížejí, není pochyb.

Rejpal
1. květen 2022, 00:42

Ceny energie jsou vysoké , protože jsou likvidovány levné zdroje - uhlí a jádro . Nahrazují se drahými OZE + plyn. Válka na Ukrajině ten problém jen vyostřila.

Richard Vacek
1. květen 2022, 08:38

Energie není jen elektřina. Podívejte se na spotřebu primárních zdrojů energie v různých zemích - například u nás. Hned vám bude jasné, že OZE nemají šanci na tom něco podstatného změnit. Navíc v zimě OZE nefungují a právě tehdy potřebujeme topit.

https://www.iea.org/countries/czech-republic

Miloslav Černý
1. květen 2022, 10:51

Tam, kde je někdo v koncích, někdo začíná.

Bob
1. květen 2022, 11:25

To myslíte tak, že až je někdo v koncích (FVE v prosinci), tak si začínáme uvědomovat, že na FVE nejde většinově založit energetiku?

Protože i s pomocí (zatím prakticky neexistující zálohy pomocí P2G) to jednak:

1) Bude velmi drahé

2) Neekologické, s vysokou uhlíkovou stopou, když k nemalé uhlíkové stopě FVE je potřeba započítat i stopu ostatních zařízení (elektrolyzérů, zásobníků, případně výroby elektřiny).

Nebo také:

Když je někdo v koncích a jiní jsou limitováni VtE (prostorem, odporem obyvatel, apod.), VE (možnou kapacitou), bioplyn (množstvím vhodné biomasy), tak někdo jiný pokračuje s inovacemi (JE 3,5 generace v řádu jednotek desítek let) a někdo začíná (modulární a JE 4 generace - stavěný projekt Salt s akumulací a rozsáhlou regulací výkonu).

A nesmíme zapomenout také na budoucí začátky (kromě nových možností akumulace také na termojaderné reaktory).

Miloslav Černý
1. květen 2022, 19:28

Jedná se hlavně o současné první léta, kdy nám žádná nová jaderná energetika nemůže pomoci na rozdíl od OZ, které dokážeme snadno přehlížet po té hešťastné době, kdy se nám vymkly z podkontroly. Naštěstí se to vědomí začíná obracet. Je jenom škoda, že k tomu dochází až po současné válečné hrozbě. A budoucí JEDU se stává ještě větší otázkou, kterou umocňuje nebezpečnost takové technologie. Je snadné si raději nedomyslet, jak by k tomu mohlo dojít. Jak si nikdo nepředstavoval takovou válku ze strany Ruska, tak se musí počítat s podobnou nepředpokládanou nebezpečnou situací.

Richard Vacek
30. duben 2022, 15:51

To jsem z toho jelen. Je LNG levnější než ruský zemní plyn, nebo je LNG levnější oproti tomu jak by mohl být drahý kdyby do Evropy nevyplulo tolik lodí s LNG oproti počtu lodí v minulém březnu vztaženému k příštímu červnu?

Petr prochaska
1. květen 2022, 09:07

Ruský plyn je samozřejmě levnější - ten se dodává přes dlouhodobé kontrakty a je zhruba za 7 Kč/m3. Tento plyn nakupují obchodníci, kteří ho následně dávají na burzu za 25, kde ho kupují češi pro koncové zákazníky. Jiné země to mají jinak a i například takový ČEZ má pro svoji plynovou elektrárnu smlouvu přímo z Gazpromem. Podobně německý BASF. Naštěstí byznys vyhrál nad politikařením a platí se v rublech.

Byla šance, že Evropa nebude platit v rublech a o plyn přijde, proto tak vysoká cena na burze na kontrakty v červnu. Kdyby Evropa přišla o ruský plyn, tak by ceny byly vysoké a obchodníci, kteří plyn nakoupili na červen by vydělali. Nyní tito obchodníci prodělají.

Jirka94535
1. květen 2022, 09:55

Díky za základní informaci. Ceny plynu podrobně nesleduji. Co je v článku zašifrováno jsem nepochopil.

Jan Stehlik
1. květen 2022, 10:57

Bohužel , viděl jsem video s českými šmelináři s plynem (xaver) a tam jednoznačně řekli . Plyn dodávají rusové pouze na dlouhodobé kontrakty (levně ) . Přes burzu nic nejde a proto jsou tak vysoké ceny . Tudíž všichni si mastí kapsy i když nakupují levně a burza vubec nefunguje . Tedy plynu je dost , ale vydělávají na tom užasně.

Jinak video na youtubu doporučuji . Je to krasně podané a srozumitelné.

Jan Veselý
1. květen 2022, 13:29

Myslíte to video, kde ti dva dědulové svorně tvrdí, že české jaderné elektrárny vyrábějí elektřinu za 0.25 Kč/kWh? To byla pro mě ukázka toho, jak hluboce je v energetice zakonzervované centrální plánování a fangličkaření.

Jan Stehlik
1. květen 2022, 18:51

Jo . Dokonce jsem myslím četl , že Tykač ve svých uhelkách vyrábí kilowatu za 15halířu . Tudíž nějaké emisní povolenky jsou k smíchu . Celková cena je čirá spekulace .

Jan Veselý
1. květen 2022, 21:10

Tak to prosím dohledejte, zdá se mi to naprosto nereálné.

feliz navidad
1. květen 2022, 21:47

To si to neumíte najít sám?

"Tykač 15 haléřů"

a je to hned první výsledek vyhledávání...

Jan Veselý
1. květen 2022, 22:03

Tak jo, našel jsem si to, i když to není moje povinnost. Těch 15 halířů je podezřelých, fakt by mě zajímalo jak může být 3-4x levnější než nejlevnější uhelné elektrárny v USA. Těch 15 halířů by nemělo ani stačit na provoz a údržbu.

Emil
1. květen 2022, 22:43

Těch 15 haléřů jsou zjevně marginální náklady (bez emisních povolenek), tj. rozdíl mezi náklady když elektrárna vyrábí a když stojí.

Jan Veselý
1. květen 2022, 23:40

ad Emil) Takže je to jak jsem si myslel, jen taková Tykačova kulišárna, kdy se hodí zavádějící číslo, aby se budil dojem. To, že zanedbal náklady na provoz a údržbu elektrárny je celkem podstatné. stejně tak považuju za podstatné ty negativní externality, na které se mu skládáme my všichni.

Emil
2. květen 2022, 07:22

Ne, pane Veselý, není to žádná Tykačova kulišárna, doporučoval bych vám abyste si přečetl tu odpověď celou a také otázku, na kterou odpovídal. Když se totiž nevytrhne z kontextu jen část, tak jeho odpověď vyzní úplně jinak, než je tu prezentováno. Otázka zněla: "Na zdražování elektřiny se vedle plynu odráží také růst cen emisních povolenek. Jak velkou hrají roli?" a odpověď: "My v naší elektrárně máme výrobní variabilní náklady na výrobu toho jednoho kilowattu 15 haléřů. Ale k tomu se připočte asi 1,60 koruny z ceny povolenky na každý kilowatt..." Takže on to explicitně uvádí, že jde jen o variabilní náklady a že je nutné k tomu připočíst cenu povolenky, přičemž cena elektřiny na burze se odvíjí právě od variabilních výrobních nákladů. Nic tedy nezanedbal a žádné zavádějící číslo nehodil, ale ono je to tak snadné a lákavé si kopnout do uhlobarona, co?

Jiří Kelnar
2. květen 2022, 10:20

Jako dva pánové se shodli, že je nejlepší se v současnosti navázat napřímo na Rusko a nic s energetikou nedělat. To je naprosto geniální a vizionářské. Přesně díky tomu nás teď může Rusko vydírat.

Jinak teda jeden z těch pánů (Noveský) má veřejný životopis a ta jeho výdrž jeden rok v každé práci mi přijde zarážející, navíc ty jeho úspěchy, které ukazuje se mi zdají jen jako běžná náplň práce o které nemá smysl se ani zmiňovat (příprava výběrek, výhra ve výběrku...). Vypadá to, že je jeho erudice taková nadhodnocená.

Michal
1. květen 2022, 13:16

Gazprom dnes rozhodně nedodává za 7 Kč/m3. To byla cena ve 3Q 21 a vzhledem k tomu že ve 4Q dodávky Gazpromu klesly a sočasně tržby rostly o desítky proce, musela se významnně dodávaná cena značně zvýšit.

A dlouhodobý kontrakt rozhodně neznamnená fixní cenu za celé období dodávky. Můžou být historicky i takové, ale dnes se i dlouhodobé kontrakty fixují nějakým způsobem na cenový vývoj kratších produktů.

No a pokud má někdo dlouhodobý kontrakt výhodnější než jsou dnešní spotové ceny a má z toho profit, co na tom? Před pár lety to bylo zase obráceně.

feliz navidad
1. květen 2022, 20:20

To je mylná informace, ČEZ nemá pro paroplyn v Počeradech smlouvu s Gazpromem.

Maly Jarda
30. duben 2022, 19:52

"LNG dodávaný do Evropy je ve srovnání se zemním plynem v bodě TTF nejlevnější od začátku března" .. aneb amerikanofilní ptydepe

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se