Domů
LNG
Poptávka po lodích na LNG stoupá, palivo snižuje emise z námořní přepravy
Německý plovoucí LNG terminál Lubmin
Zdroj: Deutsche Regas

Poptávka po lodích na LNG stoupá, palivo snižuje emise z námořní přepravy

LNG
Bez komentáře
11. březen 2025, 06:44
Lukáš Lepič

Námořní průmysl, který je odpovědný za zhruba 2 % celosvětových emisí CO2, se nachází na křižovatce. S rostoucí poptávkou po zkapalněném zemním plynu (LNG) se stále více lodí přestavuje na tento ekologičtější palivový typ, což je součástí širšího trendu dekarbonizace globální lodní dopravy. I přesto, že LNG nabízí krátkodobé řešení pro snížení emisí, dle firem z odvětví průmysl stále čelí výzvám v podobě omezené kapacity loděnic a potřeby nových technologií pro udržitelnost v dlouhodobém horizontu.

Námořní průmysl, zejména lodní doprava, významně přispívá k celosvětovým emisím skleníkových plynů. Podle Mezinárodní energetické agentury (IEA) emise mezinárodní lodní dopravy v roce 2019 dosahovaly 2 % celkových emisí oxidu uhličitého (CO2) v energetickém sektoru, což představovalo přibližně 714 milionů tun CO2.

Zároveň se jedná o odvětví, které neustále roste kvůli stoupajícím objemům globálního obchodu. Kromě přepravních tankerů s kontejnery a ropou nicméně zasáhl boom po nových lodích i další odvětví – plynárenství.  V tom došlo v posledních letech k dynamickému rozvoji a mnoho společností věří v růst a budoucnost zkapalněného zemního plynu (LNG).

Námořní průmysl se proto v posledních letech zaměřil na přechod k alternativním palivům, aby snížil svůj ekologický dopad a splnil stále přísnější regulační požadavky. Nejnovější zpráva od soukromé průmyslové společnosti Lloyd’s Register (LR) ukazuje, že i když průmysl dosáhl pokroku v modernizaci motorů pro používání alternativních paliv, stále čelí několika významným výzvám, které zpomalují tento proces.

V roce 2015 začaly první přestavby motorů na metanolové palivo. V roce 2024 pak došlo k nečekanému oživení zájmu o přestavby lodí na LNG. Samotný trh se zkapalněným zemním plynem se přitom v předchozích letech dostal do hledáčku mnoha soukromých investorů i vlád. To se pravděpodobně promítlo do výroby lodí. V roce 2024 bylo objednáno více než 305 nových lodí s pohonem na LNG. To je výrazně více než u alternativ jako metanol nebo amoniak.

Ačkoli LNG představuje efektivní krátkodobé řešení pro snížení emisí, zpráva upozorňuje na to, že pro dlouhodobý pokrok bude nezbytné hledat další způsoby jak snížit emise metanu a zajistit udržitelnost.

Průmysl zároveň trápí omezená kapacita loděnic schopných provádět přestavby na alternativní paliva. Ačkoli počet loděnic schopných takových přestaveb vzrostl (kolem 16, zejména v Číně a na Středním východě), jejich roční kapacita je stále nedostatečná, aby pokryla rostoucí potřebu. Zatímco kapacita pro modernizaci plavidel je odhadována na 465 přestaveb ročně, skutečná potřeba může přesáhnout 1000 přestaveb ročně.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(0)
Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se