
Opravdu potřebujeme dojet do Chorvatska na jeden zátah?
V diskuzích o elektromobilitě se vášnivě diskutuje téma dojezdu. Je tzv. dojezdová tíseň oprávněná, nebo je to jenom zbytečný strach z neznámého?
S elektromobilem jsem najel během dvou let okolo 30 000 km a zkušenosti tak už začínají mít určitou vypovídající hodnotu. Auto mám jako soukromé a používám jej hlavně na cesty do práce a na výlety s rodinou v okruhu do hodiny jízdy. Občas auto používám na služební cesty, nebo delší výlety na víkend. Za dva roky provozu se tak z Ostravy auto podívalo mnohokrát do různých koutů regionu včetně Prahy a Vídně. Jako většina soukromých aut se tak nejedná vyloženě o lovce dálničních kilometrů, ale nejedná se ani o typickou „nákupní tašku“.
Spalovací vozy mají oproti elektromobilům nespornou výhodu ve vyšším dojezdu a možnosti auto rychle natankovat. Tato výhoda je umocněna hustou sítí čerpacích stanic budovaných desítky let. Těch máme v ČR zhruba 6000, nicméně počet nabíjecích bodů v posledních letech také rychle roste a jejich počet už bude zanedlouho vyšší, než počet čerpacích stanic. Oproti čerpacím stanicím mají navíc elektromobily výhodu v možnosti nabíjet i z běžné zásuvky 230/400V. Malým výkonem to jde sice pomalu, ale pokud stráví majitel elektroauta na chatě celý víkend, nabije auto do plna na cestu zpět. Nutnost nácestného nabíjení tak často úplně odpadá. U mě osobně tvoří nabíjení v cílové stanici palubní nabíječkou asi 4% nájezdu. Jednalo se zejména nabíjení na různých chatách a v kempech, kdy jsem vždycky nabil během nocí zpravidla na celou cestu zpět.
Největší část ale tvoří tvoři nabíjení doma ať už se sítě, nebo z vlastní fotovoltaické elektrárny. Toto téma jsem podrobně popsal zde, takže je nebudu dále rozebírat.
Pojďme tedy k tolik diskutovanému nabíjení na veřejných nabíječkách. To tvoří v mém případě zhruba 10% nájezdu. Pokud jde o množství nabité energie, tak se jedná asi o 500kWh. Pokud nás zajímá celkový čas strávený u nabíječek, tak je potřeba zohlednit průměrný nabíjecí výkon. Vůz má nabíjecí výkon z dnešního pohledu mizivých 45kW. Tímto výkonem ale vozidlo nabíjí při prázdné baterii a s rostoucím procentem nabití rychlost nabíjení klesá. Pokud vezmu pro výpočet poměrně střízlivých 30kW výkonu, vychází celkový čas nabíjení na 16-17 hodin. Toto číslo vypadá na první pohled vysoké, nicméně tvoří asi jenom 3% celkového času stráveného na cestách. Navíc část tohoto času byla využita k běžným pauzám na cestě, které bych v mnoha případech udělal i se spalovacím vozem. U části nabíjení se jednalo o nabíječky v rámci nákupního centra, takže byl čas využitý k nákupu.
Dnešní vozy již mají zpravidla větší baterie a nabíjecí výkony přes 100kW. S takovým vozem by celková doba u nabíječek dosáhla za celou dobu 5-10 hodin, což už je v poměru k celkovému času jízdy opravdu zanedbatelné. Zejména pokud bych porovnal ekvivalentní počet tankování, který by při zhruba 40ti tankováních pří velmi optimistických 5ti minutách v součtu tvořil asi 3,5h. Pokud pak bereme v úvahu vozy s dojezdem 500 a více km a nabíjecími výkony přes 200kW, tak tam už se zpravidla o nějakém výraznějším zdržení nedá mluvit vůbec. Zde je popsána cesta z Prahy do Chorvatska, která již zásadní rozdíl v celkové době jízdy neukazuje.
Jak vybrat vhodnou velikost baterie
Hospodské diskuze se točí zejména okolo tématu, kdy elektromobil dojede do Dubrovníku a zpět, ideálně na jeden zátah. To je při současném stavu techniky u bateriových aut nereálné, nicméně pojďme se podívat na to, jestli je takový požadavek vůbec potřeba. Neberu v úvahu potřeby úzké skupiny obchodních zástupců brázdících každý týden nárazově Evropu. Pro ty je samozřejmě zatím vhodnější úsporný diesel. Beru v úvahu potřeby běžného člověka, který jezdí pravidelně do práce, na nákupy, po výletech a několikrát za rok zajede delší trasu ať už pro soukromé, nebo služební účely.
Z mého pohledu je nutnou podmínkou užívání elektromobilu přístup k pomalému a cenově dostupnému nabíjení při parkování. To lze realizovat zejména doma, ale také v práci, nebo v ulicích vybavených pomalými AC nabíječkami. V takovém případě se nutnost využívání rychlých a relativně nákladných DC stanic podstatně zúží.
Nabíječky v parkovacím domě. Zdroj: Radek Šindel
Pokud jde o dojezd, tak zatímco u úsporných spalovacích vozů není problém dosáhnout dojezdu přes 1000km využitím větší nádrže, u elektrického vozidla by to znamenalo instalaci velké, těžké a drahé baterie. U elektromobilu je proto nutností pečlivě zvážit, jak velký dojezd uživatel reálně potřebuje.
Pokud jde o rodiny bydlící na venkově, tak velká část z nich vlastní dvě auta, z nichž jedno používá jako hlavní a druhé auto jako tzv. „nákupní tašku“. My jako rodina máme také dvě auta. Osobně jezdím často na služební cesty a doma je tak potřeba na dopravu po okolí i druhé auto. K relativně úspornému dieselu jsme tak pořídili ještě menší elektromobil zejména na cesty do práce a po okolí. S dieselem pak jezdíme spíše na delší trasy a vozidlo zároveň funguje jako záložní. V tomto případě jsem si s dojezdem elektromobilu příliš hlavu nelámal. Dojet na jeden zátah do Prahy, nebo Vídně, by bylo pěkné, ale vyžadovalo by to větší baterii, což se vzhledem k četnosti cest ukázalo jako zbytečné. Volil jsem proto raději menší a levnější vozidlo s 40kWh baterií, které dojede alespoň do Pardubického kraje, kam jezdíme vícekrát do roka. Na místě není problém přes víkend dobít na cestu zpět, takže se i tyhle cesty až na výjimky obejdou bez nácestného rychlonabíjení.
Bez nějakých zásadních komplikací jde zajet do Prahy, ale s přibývajícími kilometry po dálnici by čas u rychlonabíječek neúměrně cestu prodlužoval, proto na delší cesty už takové vozidlo příliš doporučit nejde. Na delší cesty k moři, nebo na hory tedy používáme spíše auto spalovací. V celoročním úhrnu ale s elektromobilem aktuálně najezdíme necelých 15 000km ročně, což tvoří zhruba 80% celkového nájezdu. Jasně se tak ukazuje, že krátké cesty tvoří často mnohem větší část nájezdu, než tolik diskutované cesty dlouhé.
Výhled do budoucnosti
Pro potřeby pravidelných dlouhých cest po Evropě v délce 1000km a více se v současnosti jeví nejvýhodnější auto s úsporným dieselovým motorem. Takto to ještě nějakou dobu zůstane, nicméně pojďme se podívat, jak to bude vypadat v širším kontextu do budoucna. Z pohledu vývojáře vozidel vidím situaci následovně. Do vývoje baterií investují automobilky obrovské prostředky a vývoj jde díky tomu velice rychle kupředu. Každým rokem se o několik procent zvyšuje energetická hustota baterií co se hmotnosti i objemu týče. Zároveň klesá každým rokem o několik procent cena uložené kWh.
Výhled cen baterií. Zdroj: Goldman Sachs
Výsledkem je snižující se hmotnost i velikost baterií vzhledem k jejich kapacitě. Spolu s optimalizovanou aerodynamikou vozidel a vyšší účinností pohonů je možné vyrábět při stejné kapacitě baterie vozidlo s delším dojezdem a to celé je možné nabízet za nižší cenu. K tomu rychlým tempem přibývají možnosti nabíjení na místech jako jsou firemní garáže, ubytování, nebo veřejná prostranství. Rozšiřují se tak možností nabít auto v cílové stanici během parkování ať už během schůzky, nákupu, nebo noci v cílové stanici.
Již dnes jsou k dispozici modely s dojezdem atakujícím 700km, nicméně díky zlepšující se technologii budou během pár let k dispozici modely s dojezdem okolo 800km s velmi rychlým nabíjením schopným doplnit během krátké přestávky energii na další stovky km. Takové modely už splní požadavky na dlouhé přesuny po Evropě. Budou to ale spíše specifické modely určené zejména pro manažerské účely a osobně si nemyslím, že jejich podíl na vozovém parku budě kvůli vysoké ceně příliš významný.
Vedle toho se objeví množství menších, cenově dostupných modelů s nižším dojezdem okolo 300km určených zejména jako druhá auta do rodiny, nebo do sektoru služeb jako různá kurýrní vozidla do měst.
Podle mého názoru se ale z výše uvedených důvodů nejvíce rozšíří auta se středně velkou baterií a dojezdem okolo 400km (u optimalizovaného vozidla okolo 60kWh). Taková vozidla totiž dokážou pokrýt kromě cest „okolo komína“ s akceptovatelným zdržením i občasné delší cesty např. na letní dovolenou a to za ceny srovnatelné, nebo nižší oproti srovnatelným autům se spalovacím motorem.
S přibývajícími zkušenostmi a infrastrukturou se tak strach z dojezdu rozplyne a na pověstnou dojezdovou tíseň tak budeme vzpomínat jako na úsměvnou kapitolu historie automobilismu podobně, jako dnes vzpomínáme na pevné linky, telefonní budky, nebo vyvolávání diapozitivů.
Článek původně vyšel zde.Mohlo by vás zajímat:
Shrnuto: Elektroauto, domácí FVE, domácí nabíječka, roční nájezd průměrně 15 000 km/rok.
Navíc RD s garáží, kde to bez problému lze.
Prosím autora o vyčíslení kolik to celé investičně stálo (auto, nabíječka, FVE - vč. dotace, případně jestli má u FVE baterii tak včetně baterie) a pak cenu provozu na 1 km, ať můžeme jednoduše spočítat celkové náklady. Děkuji.
Tak v prvé řadě je potřeba si uvědomit, že nějakým autem jezdit musím. Pokud jde o FVE, tak tu nikdo nepořizuje pouze pro auto, ale zejména pro pokrytí spotřeby domu. 10kWpFVE s 10kWh bateri vyjde na nějakých na nějakých 300 000,- po odečtení dotace okolo 200 000. Rozdíl v cene modelů už často nebývá zásadní https://autolouda.cz/koupit_vuz/ojete/hyundai/kona/38517
tedy 400tis cena...
Elektrický ekvivalent:
https://www.sauto.cz/osobni/detail/hyundai/kona/208020467
cena podobná ....
Náklady na km jsem pak počítal zde: https://medium.seznam.cz/clanek/radek-sindel-jak-zkrotit-fotovoltaiku-a-kolik-vlastne-stoji-provoz-elektroauta-122343
Hele upřímně se to dá vzít jednoduše. Slušné EV dneska koupíte ojeté za 450 000 Kč, bude to auto do 5 let věku s nájezdem kolem 50 000 km. Podobný spalovák v podobné velikosti a kvalitě s relativně slušným výkonem vyjde zhruba na stejnou cenu. U mě to bylo třeba "šul nul". FVE mít nemusíte, pokud máte dvoutarif, tak stejně jezdíte pod korunu na kilák. Nabíječka domů může stát od 7 000 Kč do 30 000 Kč. Já mám tu levnou do 400V zásuvky. Takže reálně s ohledem na nájezd přes 100 km denně šetřím dost.
Docedla střízliví a férový článek na propagátora elektrompobility. Jak píšete obě technologie mají své výhody a nevýhody. At si každý koupí co mu vyhovuje a na co má. Ale bohužel "trh" křiví dotace, dotace a zase dotace. Pak to dopadá jako vždycky. K energetické hustotě. Fosil asi 10kW na litr, baterka 450W na kilogram u té super baterky. Ke zvyšování energetické hustoty jsem skeptický protože to naráží na fyzikální a chemické limity. Tady to pujde jen o procenta, jak zminujete.
Jako ty dotace, co tady trvaly asi půl roku a skončily vloni na podzim? Ev mají nějaké dočasné výhody jako třeba bezplatná dálniční známka, ale to je více méně podpora na rozjezd technologie a následně se to zruší, jakmile se začnou platit emisní povolenky z kapalných paliv.
Dotace na jednu technologii, pokuty na jinou. To je ta správná cesta podle vás? Doufám, že politici dostanou rozum a emisní pokuty zruší uplně a pro všechny.
Emisní povolenky jsou naprosto férový a technologicky neutrální způsob, jak zohlednit negativní externality. Uživatel EV povolenky platí, tak proč by je neměl platit i uživatel spalovacího vozu? Tak se mi zdá, že ta technologická neutralita je zmiňována jenom podle toho, jak se to zrovna hodí.
Cena emisních povolenek vůbec nezávisí na tom jak vysoké jsou ty negativní externality a "naprosto férový způsob" to těžko může být, když je zbytek světa buď neplatí vůbec, nebo platí mnohem méně.
Dnešní dotace jsou nepřímé, automobilky jsou totiž nuceny platit pokuty za průměrné emise CO2 nově prodaných vozů. Vyplatí se jim tak dotovat elektroauta, aby dosáhli nižšího průměru. Elektroauta tedy prodávájí s minimální nebo zápornou marží. Cenu elektroaut tedy dotují kupci spalovacích aut.
Mne vyděsilo u kolegy, kolik nabíjecích aplikací musel elektromobilu používal. dostal id7 jako služebák. Je to tedy velká obluda, ale i s tou maximální baterií neujede více, než 430 km, byť dle papírů má mít dojezd 700km. Když nefungovala appka, tak musel někde použít klasickou debetní kartu a to se prohnul, ceny neskutečné. Takže nejen dojezd, ale i nutnost mít appky jsou nevyslovené překážky.
aano bude to hlavně o penězích, pojízdný bateriák a fotovoltaiku k tomu si nemůže dovolit každý, bev strašně rychle stárne, na provoz kolem komína a dobíjení ze sluníčka asi dobrý, ale takové auto je do 10 let nepoužitelné. V garáži v domě parkovat bev no to bych neměl klidný spaní, pracuji jako elektronik, vím jakou paseku dokáže jeden článek, a v bev jich je několik tisíc. A ta cesta na dovolenou, to bude jistější dieselem, nabíjecí výkony se sice stále zvyšujou ale čekat někde ve frontě než se uvolní kabel na nějakém hlavním tahu kde v tu dobu jede na dovolenou značná část populace a všichni potřebují dobíjet, to nebude obídek když je auto na kabelu za 25Kč/kWh, to bude spíš půlden fronta a pak možná večeře, asi bych jel raději vlakem než se takhle nervit
No vidíte, a to já klidné spaní mám. Máme dvě BEV a obě parkují doma. Čekání ve frontě rozhodně neprovozujeme. Na 99% jizd nám ten dojezd 400km absolutně stačí. Každé ráno máme oněch 400km znovu a znovu. Zrovna teď sedmého dubna vezu ženu do lázní(...to je to jedno %) . Z Hodonína do Karl.Varů. Budeme nabíjet na Tesle Vestec (ač Teslu nemáme) za 13,-/kWh, po dvou a půl hodině jizdy. Tj. 22minut ,,zdržení". Takže záchod, svačina a jedeme dál. Ve Varech se zdržím asi dvě hodiny. Nikdy jsem tam nebyl a je to prý krásné město. Tam pravděpodobně Lidl nabíječka (10,-Kč/kWh/50kW DC). Ale jsou tam i jiné.
Pak opět Tesla Vestec anebo až Vystrkov. A tam stačí nějakých 20minut. Pak až doma. A tam ,,vycucnu" domácí úložiště (cca 22kWh/tj.120km dojezdu) na další den. A teď náklady(vše bez dotací). FVE cca 300tis. Měnič Deye 12kW(54tis.), panely 15kWp(á kWp/4200,-), baterie Polyntech á 4,8kWh* 5ks(tj.6100,-/kWh). Dělal sám, revizák překontroloval.
První BEV MG ZS 72kWh(koupeno před 14dny za rovných 500tis.Kč). V záruce na vše ještě 135tis.km, anebo 4,5roku. Druhé BEV je Nissan Leaf 62kWh. Má 7let a 110tis.najeto. Bez závady. Máme tři roky. Ještě rok záruka na pohon.
Je v něčem problém?
Pane,, koumák",
appka stačí jedna. Od Tesly. Jinak mám na klíčích čipy. Nic nestojí a použiji je třeba jednou za rok. Někdy i to ne. Z 80% nabíjíme doma. Každé rano máme dojezd 400km. Pokud vám to nestačí, nám ano.
Tak čipy nebo appky, to je přece jedno, furt musíte tahat kromě karet něco navíc. Navíc- má to id vůbec klíč? Nevím. Poradím to kamarádovi, že mu jedna appka stačí, nevím, co mi odpoví, že vy ho požijete jednou za rok, není vůbec relevantní, on totiž měsíčně najede kolem 2500km a trasy Brno- zákazníci ve zbytku republiky jsou jeho práce.
@koumák 2. duben 2025, 11:55
Každý má v mobilu mraky aplikací.
Mobil má každý stále u sebe, ale u nabíječky to pro někoho představuje hrozný problém:-)
Ale když se platí na benzince kartou nebo mobilem, tak to nikdo neřeší.
Autor článku by si možná měl položit jinou otázku. Opravdu na nájezd 3 750 km ročně potřebujeme dieselové auto? (vycházím z údajů autora, že elektromobilem najede 15 000 km ročně, což tvoří 80 % nájezdu a druhé auto má dieselové).
Odpověď na autorovu otázku je jednoduchá. Člověk potřebuje jíst, pít a bydlet a vše ostatní je komfort nebo styl života. Včetně vlastnictví jakéhokoliv auta. Měl jsem auto na LPG, kde jsem musel tankovat každých 300 km, a síť čerpaček byla omezená, a to zejména o víkendu, nebo při jízdě v zahraničí. V podstatě jsem neustále plánoval, kdy a kde budu tankovat. A to byla hlavní věc, která mě na LPG štvala. Bylo to samozřejmě vyváženo nižšími náklady. V práci jsme měli CNG a to bylo ještě mnohem horší. Na benzín je to výrazně jednodušší, není potřeba nic plánovat. Když se vrátíme k obligátnímu Chorvatsku, natankoval jsem tam plnou a za 7 hodin jsem byl doma a mohl jsem jít spát.
Jak bylo uvedeno v článku, jako rodina potřebujeme dvě auta a není asi nic neobvyklého, kdy druhé auto najedede v rodine minimum km. Místo dieslu by nepochybně stačil benzín, ale když jsem auto měl delší dobu a mám jej udržované, tak proč bych jej za každou cenu měnil?
Srovnání s LPG je jistě zajímavé, ale neodpovídá úplně realitě, protože na plyn musíte ke stanici s každým plněním, u EV probíhá většina nabíjení zpravidla doma během parkování.
teoreticky si můžete pořídit plničku pokud máte přípojku plynu a tankovat CNG doma
cerpacie stanice tiez nevyrastli cez noc, napriklad tato sa stavala 6, slovom sest rokov https://www.youtube.com/watch?v=tJB0DAypvso
Když dojedeme z dovolené, za 5 sekund je auto na nabíječce. Nikam nemusím zajíždět. Při cestě (např. z Chorvatska) se 3*zastavíme na cca 35minut (toalety pro dámy často zaberou i více času..) a jsme doma. Mám tři děti, takže těch zastávek je stejně tak 5.
A k vašim moudrostem.. a ještě vychovávat děti. To je to nejdůležitější v životě pane Michal. A k tomu, chtě nechtě, potřebujete i to auto. Kroužky, výlety, nákupy, veterina, nemocnice.. prostě každý den je auto v pohybu. Bez něj jste silně handikepován vůči ostatním.
Ty střelce, kteří dávají Chorvatsko na jeden zátah bych chtěl fakt vidět. Jsou to nejspíš roboti bez fyziologických potřeb. Přestávky na občerstvení časově i počtem celkem sedí, a to jezdím úsporným nafťákem.
Proč na cesty 1000km+ diesel ? Pokud má EV slušnější dojezd dá se úplně v pohodě ... Teslou už jsem byl v Bulharsku, Albánii, Turecku, Maroku a to nepočítám obligátní Chorvatsko 2x, Itálii a sever Norska
Dobrý den,
Si tak říkám, 1. duben, apríl...
Brzy budu mít s elektromobilitou nejspíše osobní zkušenosti. V práci nám naše matka nadiktovala elektromobilitu. V tuto chvíli je to u nás ve firmě vše rozkopané, ze země čouhají všude nabíjecí sloupky a o víkendu přivezli novou trafostanici. Do léta by to mělo být zprovozněno a měly bychom přejít (téměř) komplet na elektro.
No bude sranda, určitě dám vědět jak nám dupou králíci. Teda jestli to nebude spadat pod firemní tajemství...
Pane Prokš, nevím co děláte vy, ale my máme BEV i doma. A dokonce dvě. Absolutní spokojenost. Nemusíte se bát.
Mne prijde jako tezky greenwashing mluvit o elektroautech jako o necem zelenem, kdyz jsou to az na vyjimky obri vysoka suv. Navic v kombinaci s hmotnosti jsou to buldozery - jakakoliv srazka s nimi je jista smrt. Elektromobilita klidne, ale ne takto.
dnes je aj mini cooper vacsie auto ako bola kedysi fiat panda, auta su vseobecne vacsie a tazsie kvoli bezpecnosti, to nie je vysadna domena elektromobilov
A kde jsem napsal, ze jde o domenu elektromobilu? Napsal jsem, ze je greenwashing psat o eletroautech jako o necem zelenem, kdyz jsou to obri tezka suv. Velikost a vaha (nejen) eletroaut je naopak proti bezpecnosti, protoze jsou pro sve okoli nebezpecnejsi.
Jasně, váhu prostě neokecáte, to je fyzika. Ale zase třeba moje EV brzdí podstatně lépe, než spalováky, které jsem měl. Zároveň tím, že je to modernější auto přirozeně vybavené lepší výbavou, tak má více asistentů pro prevenci nárazů a také musí splňovat nejnovější požadavky na bezpečnost chodců.
EV je pro mě zelené, protože nevypouští lokálně mezi chodce polyaromatické uhlovodíky, které dost škodí a my to ignorujeme a řešíme jen CO2.
neviem, nase EV je sedan velkosti mozno o par cm vacsej ako o 20 rokov starsia mazda 6 liftback
https://www.carsized.com/en/cars/compare/mazda-6-2002-liftback-eu-vs-tesla-model-3-2017-sedan/
ona ani taka kona nie je ktovieako velke suv
Pane ,,zak", dívám se do malého techničáku a naše MH ZS EV 72kWh, je těžší o 47kg, než co vážil Nissan Qashqai 1.6dCi. Rozměrově totožná auta. Záleží co porovnáváte.
pane "B." co Vam nesedi na tom, co jsem napsal? Mluvit v souvislosti s Elektro SUV jako o necem zelenem je greenwashing, protoze se jedna o SUV, prece uz v tom samotnem je problem.
A o kolik je těžší MG ZS EV 72kWh než stejné auto s benzinovým motorem MG ZS 1,5l?
O 360kg.
Ano, záleží co porovnáváte.
bude to tazsie zhruba o tu hmotnost baterie, ale s rozvojom chemie baterii sa casom dockame aj lahsich baterii
Je to pěkný článek. U ojetin jsme dneska často už na paritě. Já mám svoje druhé elektro, přešli jsme doma už jen na režim s EV, protože spalovák ekonomicky nedával smysl. Ročně najedeme skoro 40 000 km. Každý pracovní den přes 100 km. Nabíjím doma ze sítě i když mám FVE, cenově jezdím pod korunu. Taky teda servis je dost levný, když nemusím pořád měnit olej.
Ale hlavně a to moc lidí neřeší, to pohodlí v tom autě je neskutečný. Žádný tankování, ticho, klid, žádný vibrace motoru. To je úplně jinej level a k tomu má člověk výkonu, že se nemusí bát nikde předjíždět a čekat, až se spalovák rozjede.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se