22. září 2025
Klimatická změna 1/3: Green Deal - a bude to stačit?

V současnosti probíhá energetická tranzice, tedy přechod k nízkoemisním a obnovitelným zdrojům energie, ale občas se zapomíná na hlavní důvod těchto změn a tím je - klimatická změna. Klimatická změna představuje jednu z největších výzev, kterým kdy lidstvo čelilo[1]. Vědecké poznatky varují, že překročení určitých bodů zvratu klimatického systému by mohlo vést k nevratným a zrychlujícím se změnám klimatu[2]. Už nyní pozorujeme dopady, které vědci dlouho předpovídali – úbytek arktického ledu, tání ledovců, zvyšování hladin oceánů, častější vlny extrémních veder a častější výskyty extrémního počasí [3].
Všechny změny, které dnes v energetice probíhají, mají své opodstatnění v boji proti klimatické změně. Ta je však nesmírně složitým jevem, jehož pochopení vyžaduje celou vědeckou disciplínu – klimatologii. Ve skutečnosti se snažíme čelit něčemu tak komplexnímu, abychom uchovali svůj dosavadní způsob života, ale ten se pravděpodobně definitivně promění, a to nejenom v energetice.
Autoři nedávné zprávy o klimatických „tipping pointech“ dokonce varují, že tyto jevy představují jedny z nejvážnějších hrozeb pro lidstvo, kdy po jejich překročení nebude cesty zpět[4]. Mezinárodní společenství proto již desítky let hledá způsoby, jak klimatickou změnu zpomalit – od zakládání Mezivládního panelu pro změnu klimatu (IPCC) v 80. letech po Pařížskou dohodu z roku 2015, jež si klade za cíl udržet globální oteplení pod 2 °C (ideálně 1,5 °C) oproti předprůmyslové éře. Tyto iniciativy daly impuls řadě konkrétních politik na národní i nadnárodní úrovni.
Evropská reakce: Green Deal a jeho náklady
V Evropské unii se odpovědí na klimatickou krizi stal ambiciózní European Green Deal (Zelená dohoda) a s ním spojený evropský klimatický zákon. Tyto dokumenty právně zakotvují cíl dosáhnout klimatické neutrality do roku 2050 a mezicíl snížit emise o 55 % do roku 2030[5]. Na podporu těchto závazků přijímá EU rozsáhlý balík opatření – reformu trhu s emisními povolenkami (EU ETS), zavedení povolenek i pro další sektory (tzv. ETS 2), přísnější standardy pro průmysl a dopravu, či pravidla ESG reportingu (nové směrnice o podnikovém vykazování udržitelnosti). Cílem je dekarbonizovat evropskou ekonomiku a přispět k naplnění závazků Pařížské dohody.
Otázkou ovšem zůstává, za jakou cenu a s jakým efektem. Realizace Zelené dohody vyžaduje obrovské investice, kdy Evropská komise odhaduje, že do energetické infrastruktury a nových technologií bude třeba každoročně vložit stovky miliard eur. Firmy navíc nesou nejen náklady na samotné technologie, ale i na administrativu v podobě rozšířeného ESG reportingu a dalších povinností. Z pohledu podnikatelů a investorů je velkým problémem nepředvídatelnost prostředí – cena emisních povolenek kolísá, což komplikuje plánování dlouhodobých projektů a podrývá důvěru v cenové signály trhu s uhlíkem[6]. Připočteme-li stále nové regulatorní požadavky, vzniká obraz nekonzistentního prostředí, které investice spíše odrazuje, než podporuje.
Tyto obavy mají i makroekonomický rozměr. Vysoké ceny energií a složité předpisy oslabují konkurenceschopnost evropských firem, zejména v energeticky náročných odvětvích. Mario Draghi ve své zprávě pro Evropskou komisi nedávno upozornil, že právě drahá energie a byrokratická zátěž patří k hlavním důvodům ztráty dynamiky evropského hospodářství [7]. Výroba klíčových surovin, jako je ocel, cement či chemické produkty, se proto přesouvá mimo EU – fenomén známý jako carbon leakage [8]. Například získat povolení pro výstavbu nové továrny v ČR trvá léta; často tak developeři místo u nás staví raději v zahraničí, kde to jde rychleji[9].
Takové případy ilustrují, že administrativní zátěž a přísné ekologické limity mohou odrazovat investory nejen v Česku, ale v celé EU. Není proto náhodou, že Evropská komise letos přišla s iniciativou “Simplification Omnibus“ na zjednodušení udržitelné legislativy právě s cílem odlehčit byznysu. Firmy dlouhodobě dávaly najevo, že je brzdí složité předpisy a byrokracie, jež je znevýhodňují proti konkurenci z USA či Číny. V reakci na to Komise navrhuje snížit reportingové povinnosti o 25 % a ulevit zejména malým a středním firmám od některých aspektů ESG reportingu[10].
I přes tyto korekce zůstává faktem, že evropská cesta dekarbonizace je záměrně velmi ambiciózní a přísná – a tedy nákladná. Určitá odvětví, která jsou z podstaty „špinavá“ (vysokouhlíková), mohou narazit na své limity fungování v EU; buď se rychle transformují, nebo utlumí výrobu, případně se přesunou jinam. Tento trend však s sebou nese rizika: pokud by v budoucnu došlo k narušení globálního obchodu či geopolitickým konfliktům, Evropa by mohla postrádat klíčové suroviny a kapacity, které mezitím outsourcovala mimo svůj kontinent[11]. Kritici proto upozorňují na nutnost pečlivě vyvažovat klimatické cíle s ekonomickou realitou tak, aby Evropa neztratila průmyslovou páteř a nevystavila se nadměrné závislosti.
Evropa jako „kapka v moři“ globálních emisí?
Je také namístě položit si otázku, jaký globální efekt budou mít evropské snahy. Evropská unie dnes produkuje pouze kolem 6 % světových emisí skleníkových plynů[12]. Pro srovnání – v roce 1990 to bylo 15 %. Významný podíl na poklesu evropských emisí má snížení průmyslové výroby, ale především růst emisí v rozvojových ekonomikách. Čína sama dnes vypouští asi 35 % světových emisí CO₂ a do první trojice znečišťovatelů se nově zařadila i Indie. Samozřejmě, pokud by EU plnila své ambice a stala se do poloviny století klimaticky neutrální, pomůže to, ale celosvětové klima tím nezachráníme, bez obdobných kroků jinde. Evropský podíl na současných emisích je už relativně malý – jistě, pořád jsme čtvrtý největší emitent, ale i tak se jedná o zhruba dvacetinu globálních emisí [13]. Je proto pochopitelné, že se objevují úvahy, zda evropské obrovské investice a přísná opatření nejsou svým efektem jen „plivnutím v moři“, zatímco jiní hráči (USA, Čína, rozvojový svět) tolik o snižování emisí neusilují (minimálně ne tak rychle) a na první místo staví spíše svůj průmysl a ekonomický růst.
Na druhou stranu je nutné zmínit historickou odpovědnost a spravedlnost. Evropa (stejně jako další vyspělé země) využila ve 20. století obří „uhlíkový rozpočet“ – naše dnešní bohatství vzniklo i díky spalování uhlí, ropy a plynu v masivním měřítku. Kumulativně evropské státy patří k největším historickým znečišťovatelům. Už v 90. letech IPCC upozornil, že klimatická změna může vyvolat masové migrace a že rozvinuté země nesou hlavní díl zodpovědnosti za problém[14]. I dnes máme na osobu vyšší emise než světový průměr – evropské per‑capita emise CO₂ sice klesly, ale stále převyšují globální průměr asi o 15 %[15]. Z hlediska principu “společné, ale rozdílné odpovědnosti“, který je zakotven v mezinárodních klimatických dohodách, tedy morálně nelze říci, že „Evropa už udělala dost“. Naopak, argumentuje se, že právě bohaté země mají jít příkladem a investovat do snižování emisí jako první, i když samy už nyní nejsou největším znečišťovatelem[16]. Tato klimatická spravedlnost je často zmiňována rozvojovými státy: Evropa a Západ mají „dluh“ za staletí emisí, a proto by nyní měli konat bez ohledu na to, že jiní ještě emise zvyšují.
Skutečným „háčkem“ však je, zda i při maximální evropské snaze zabráníme katastrofickým změnám, nebo zda kvůli objektivním limitům náš příspěvek nebude stačit. Jinými slovy – neobětujeme příliš, za příliš vysokou cenu, pro příliš malý výsledek? Tato otázka začíná zaznívat stále častěji v evropské politické debatě.
V další části textu o klimatické změně se podíváme na setrvačnost klimatické změny, její důsledky a mitigaci versus adaptaci.Mohlo by vás zajímat
23. září 2025
17. říjen 2025
17. říjen 2025
20. říjen 2025
21. říjen 2025
5. listopad 2025
5. listopad 2025
Komentáře (35)
Kdyby se alespoň v rámci Green Dealu nelhalo! Zaklíná se dekarbonizací, ale ignoruje opravdový CO2 ekvivalent, když vydává za přínos pálení zemního plynu v energetice, aniž by se započítávaly celkové globální vlivy, protože se ignorují těžební a dopravní úniky zemního plynu. Ty se pak připisují státu těžby nebo nikomu. Zcela záměrně se tak nesrovnávají celkové globální vlivy masívního spalování zemního plynu, protože by pak v celé řadě případů vyšly vlivy stávajících uhelných elektráren (na dožití) celkově menší než vlivy nově budovaných plynových zdrojů, které (kromě uhlíkové stopy své výstavby) mají nezanedbatelný úzce související CO2 ekvivalent v důsledku těžebních a dopravních úniků na Zeměkouli jinde. Lhaním do kapsy je pak to, že jsme prý plynovými elektrárnami výrazně „dekarbonizovali“.
Má-li být plynofikace energetiky (byť jen přechodnou) metodou ke snížení CO2 ekvivalentu a tedy metodou ke snížení jejího vlivu na globální změnu, není možné započítávat vlivy jen v místě spalování (přímou stechiometrii 50% produkce CO2 ve spalinách oproti uhlí), ale je nutné připočítat celkové globální důsledky – tedy i související CO2 ekvivalenty těžebních a dopravních úniků metanu.
Dvojnásobně zkreslené jsou pak jasně fiktivní výpočty CO2 energetických ekvivalentů jednotlivých států. První fikce je již zmíněná ignorance k těžebním a dopravním souvislostem a druhá fikce je v tom, že jednotlivé energetické mixy se nesrovnávají jako spotřební mixy, ale jako výrobní mixy!
Neporovnává se tedy reálná funkčnost jednotlivých energetických mixů, ale jen výroba, což je fikce, kde značné podíly výroby skončí ve spotřebě někde jinde. Exemplárním případem budiž například mix Dánska. Samostatně nefunkční a „větrně zelený“ mix s obrovskými výrobními manky hrazenými fosilním a jaderným dovozem. V menší míře to platí i pro Německo.
O skutečném Green Dealu tedy bude možné hovořit teprve tehdy, až se budou započítávat alespoň všechny již známé globální vlivy a až se budou porovnávat spotřební energetické mixy.
Souhlas, jenze ekologie je ta hezka obalka pro Draghiho zpravu (a vsechny zpravy pred tim, o kterych ani nevime, ze ano), o stavu unie, ktera jde do kopru a jestli to tak pujde dal nebude si moci dovolit tyto suroviny ani dovazet.
Ano bylo by to krasne obejit se bez fosilnich paliv, ale cena bude takova, ze na to evropa nema ekonomicky ani technologicky.
Ps. Nevite nekdo o alternative webu s grafy cen plynu, elektriky tak jak to bylo tady.
Novy design mne nvyhovuje, predtim to bylo lepsi nez ted cekat a chytat ten pruh nahore.
Hruza!
Mějte strpení, už připravujeme stejný přehled cen komodit, jako zde byl před redesignem. Je to proces - ladíme nejdřív některé nedodělky a hned na to dojde na přehled cen komodit. Potřebujeme pár dní. MV
Souhlas, jenze ekologie je ta hezka obalka pro Draghiho zpravu (a vsechny zpravy pred tim, o kterych ani nevime, ze ano), o stavu unie, ktera jde do kopru a jestli to tak pujde dal nebude si moci dovolit tyto suroviny ani dovazet.
Ano bylo by to krasne obejit se bez fosilnich paliv, ale cena bude takova, ze na to evropa nema ekonomicky ani technologicky.
Ps. Nevite nekdo o alternative webu s grafy cen plynu, elektriky tak jak to bylo tady.
Novy design mne nvyhovuje, predtim to bylo lepsi nez ted cekat a chytat ten pruh nahore.
Hruza!
Přesně tak, chodil jsem sem kvůli rychlému a přehlednému zobrazení všech cen. A pak si četl aktuální články.
Přehled trhů už je zpět. MV
Hned prvá věta článku o hlavním důvodu energetického přechodu není pravda. To můžete tvrdit jen lidem mladším 40 let co neznají historii. Ti, co pamatují první ropnou krizi v sedmdesátých letech, kdy se stály fronty na benzin u pump po celém světě ví, že to není pravda.
Válka na Blízkém východě a následná uměle vyvolaná ropná krize-to byl spouštěč pro nástup fotovoltaiky (silné investice do výzkumu) jako alternativního energetického zdroje, zdroje výroby elektřiny.
A obdobně to platilo i o jaderné energetice ve Francii, opět to vůbec TEHDY nesouviselo s bezuhlíkovou výrobou elektřiny, ale souviselo to se snahou Francie přiřadit se mezi jaderné velmoci (zbraně, následně i energetika).
Energetický přechod je objektivní následek obrovského vědeckého a technického pokroku ve světě, který začal prvou průmyslovou revolucí a od té doby neustále pokračuje stále zrychlujícím se tempem.
Lidstvo se může pyšnit vědeckým pokrokem, ale nemá to nic společného s propagandou, že člověk dokáže poručit větru, dešti a teplotě celé Zeměkoule. Dokáže to jen lokálně, ale globálně to je jen pýcha propagovaná těmi, co z toho mají malé či obrovské zdroje svých příjmů....
Ne, Vaněčku, energetický přechod ve Francii vůbec nijak nesouvisel "se snahou Francie přiřadit se mezi jaderné velmoci", to už Francie dávno byla a tlakovodní reaktory, které při tom přechodu o 15 let později začala stavět, nijak k přiřazení se mezi jaderné velmoci nepomohou, vůbec se k něčemu takovému nehodí. Ten přechod byl motivovaný větší energetickou nazávislostí v reakci na ropné krize.
Ovšem ještě před ropnou krizí byl spouštěčem vývoje fotovoltaiky boom vypouštění umělých družic a to především špionážních vojenských. Ty potřebovaly stálý zdroj elektrické energie. Prvním využitím křemíkového solárního panelu bylo napájení družice Vanguard. Vojenské mocnosti se předháněly, která vypustí lepší špionážní družici a tak se nešetřilo i na vývoji stále výkonnějšího napájení.
Poučil bych se z minulosti. Nejblíže evropskému greendealu odpovídá čínský velký skok vpřed. A ten byl zakončen až hladomory. S tím skončilo ideologické řízení ekonomiky a návrat k rozumu.
Ne, Vaněčku, energetický přechod ve Francii vůbec nijak nesouvisel "se snahou Francie přiřadit se mezi jaderné velmoci", to už Francie dávno byla a tlakovodní reaktory, které při tom přechodu o 15 let později začala stavět, nijak k přiřazení se mezi jaderné velmoci nepomohou, vůbec se k něčemu takovému nehodí. Ten přechod byl motivovaný větší energetickou nazávislostí v reakci na ropné krize.
Samozřejmě, nejprve nastalo přiřazení Francie mezi jaderné mocnosti a potom nastalo to, co už bylo propagováno USA po celém světě: viz zde, president Eisenhower: Atom for peace, 1953.
https://en.wikipedia.org/wiki/Atoms_for_Peace
Takže žádná klimatická změna jako důvod stavby francouzských JE v osmdesátých letech .... to asi chcete říci, souhlasím, nezávislost, souhlasím
(Váš příspěvek "polemizuje" s mým neexistujícím tvrzením??).
Můj příspěvek polemizuje s vaším existujícím a nepravdivým tvrzením, cituji: "to platilo i o jaderné energetice ve Francii, opět to vůbec TEHDY nesouviselo s bezuhlíkovou výrobou elektřiny, ale souviselo to se snahou Francie přiřadit se mezi jaderné velmoci". Tu nepravdivou část jsem vám zvýraznil tučně, abyste to pochopil.
"Už nyní pozorujeme dopady, které vědci dlouho předpovídali – úbytek arktického ledu, tání ledovců, zvyšování hladin oceánů, častější vlny extrémních veder a častější výskyty extrémního počasí."
Ano, skutečně u nás budou zimy bez sněhu a za 50 let bude možná Arktida v létě bez ledu, ale EU je příliš malá, aby to mohla ovlivnit.
Je třeba se přizpůsobit novým podmínkám.
Důvod odchodu od fosilních paliv není jen v tom že se sníží emise CO2 , ale jsou i jiné důvody. Především je to stav světa , už nedokážete tak draho vyvážet jako dříve a levně vyvážet taky nemůžete , protože máme vysoké platy. Automatizovat umí všichni. Takže i když probíhá automatizace ten rozdíl cen zůstává. Nakonec Vám z toho vyjde , že buďto klesne kurz EURA tím ovšem padne životní úroveň lidí a nebo můžete méně dovážet , tím i když Vám klesne vývoz tak pořád máte vyrovnanou bilanci. Takže omezit dovoz paliv , který do EU je v objemu nějakých 60% toto co se vyváží do USA nebo ještě více je podle mě klíčové k udržení si vyšší životní úrovně než kterou má třeba Čína. Dalším důvodem mimo klima je , že když nepotřebujete dovážet energie , tak na Vás nikdo moc nemůže . Ani USA ani Rusko ani OPEC a když jste k tomu dost veliký což EU je a máte vlastní potraviny , tak můžete být velmoc. Čína není tak silná velmoc jako Rusko právě proto, že nemá dost potravin a je závislá na dovozu ropy a plynu. Takže i když má 10x více obyvatel silnou ekonomiku, tak ví že bez dovozu paliv a potravin tam bude za pár měsíců silně poškozená ekonomika a lidé budou mí potraviny na příděl. Rusku nebo USA v tomto směru nehrozí vůbec nic. Pokud se chce EU dostat na úroveň velmocí musí mít malý dovoz paliv.
Petr Novotný21. září 2025, 23:11
Jestli budeme dovážet ropu a ZP nebo vodík (čpavek), tak v tom nevidím rozdíl, jen ten vodík bude dražší než ropa a ZP. Pro výrobu vodíku z OZE nemáme v EU vhodné přírodní podmínky. Jediný smysl má rychlá výstavba jádra.
Samozřejmě máte pravdu ,že dovoz paliv je špatný. odklon od fosilních paliv lze ale provést různě. Třeba i lepší izolace budov je odklon , protože nepotřebujete tolik topit , jde o soubor různých opatření který svým kumulativním efektem vede k podstatnému snížení dovozu fosilních paliv do EU. Jinak bez umělých paliv se asi neobejdeme , to jestli se budou do EU dovážet je ovšem klíčové pro energetickou bezpečnost.
Jen aby jsme na to měli. To co nyní připravuje EU ohledně bydlení bude znamenat, že mnoho mladých bude mít s pořízením bydlení velké problémy.
Kdokoliv sám je příliš malý, aby to mohl ovlivnit. To, že jsme příliš malí, není argument pro to, nedělat nic. Pak nebude dělat nikdo nic.
Čína, Indie a USA mohou emise CO2 ovlivnit určitě mnohem významněji než EU.
Čína a Indie nebudou dělat nic, pokud nebude dělat bohatší a historickou vinou z vypuštění mnoha tun zatížená Evropa.
Bohatá EU, děláte si srandu ?
Rozumíte psanému textu? Proti Číně a Indii je EU jednoznačně bohatší.
Vzhledem k velkému a stále rostoucímu zadlužení a deindustrializaci jde o bývalou slávu.
Čína je rovněž zadlužená. Například státní dluh Číny v roce 2022 činil 77,1 % HDP.
Jestli je někdo deindustrializovaný, neznamená, že není bohatý. Nejbohatším státem v USA je Kalifornie, vydělávající na IT.
Nemá smysl vůbec řešit, že snad nejsme bohatší než Čína, o Indii ani nemluvě.
Ano Kalifornie, to jste zvolil dobrý příklad = velmi vysoké zadlužení. A rychlý pokles bezpečnosti způsobuje odchod bohatých podnikatelů do jiných států. Jsem zvědav, co s tím rychle se zadlužující USA budou dělat.
Ovšem ještě před ropnou krizí byl spouštěčem vývoje fotovoltaiky boom vypouštění umělých družic a to především špionážních vojenských. Ty potřebovaly stálý zdroj elektrické energie. Prvním využitím křemíkového solárního panelu bylo napájení družice Vanguard. Vojenské mocnosti se předháněly, která vypustí lepší špionážní družici a tak se nešetřilo i na vývoji stále výkonnějšího napájení.
Příspěvek pana Sedláka je zajímavý v jádru správný , jenže problém je v tom ,že nežijeme v ideálním světě a je prostě těžké tyto externality sledovat , protože vy vlastně nevíte jaké jsou a musel byste je sledovat u všeho tedy i u uhlí a ropy a to u jednotlivých vrtů dolů sledovat dopravní náklady z hlediska CO2 atd úniky . Teď to nějak vykazovat do tabulek, někdo by to ověřoval kontroloval. To samé u spotřebního mixu a co teprve u dovozu zboží. Náklady by byly obrovské , byly by mraky podvodů. Systém kdy každý odpovídá za to co vypustí není dokonalý, ale je reálně funkční. Podobě fungují povolenky prostě jich emitujete každý rok o něco méně no a tím se snižují emise CO2 je to prosté a funkční je to řiditelné , ale není to dokonalé.
S tím započítáváním známých externalit je to úplně stejné jako s tím, že se Evropa podílí na ekvivalentu CO2 malými procenty a tak se na Green Deal může vykašlat. I jednoduché opravy do reálnějšího obrázku by výrazně zvýšily vypovídací schopnost již existujících dat.
Co se týče spotřebního energetického mixu, není pravda, že není reálné ho počítat. Z již existujících dat je možné brát aktuální výrobní mixy jednoho státu – a ty nasčítávat do spotřebních mixů dovozců.
Nejdříve by se z výrobního mixu nasčítaly okolním státům jeho vývozní příspěvky a v dalším kroku by se skladba mixu aktualizovala (pro další krok) strukturou aktuálních dovozních mixů. A z toho modifikovaného mixu (s vyrovnanou bilancí sald) by se integrovaly (nasčítávaly aktuální podíly) do spotřebního mixu. Krok za krokem by se tedy mix aktualizoval, aby se integrovaly podíly zdrojů spotřebované pro aktuální odběr. V poledne Česko vyváží s podílem své i německé fotovoltaiky (dle aktuálního stavu), ale i ostatních zdrojů. Večer ČR vyváží mix převážně JE / fosil.
Co se týče těžebních a dopravních úniků, jsou známé alespoň rámcově. Doveze-li se do EU tanker LNG z USA, nelze tvrdit, že se „neví“ nic o dopravních a těžebních únicích. Když se budou započítávat jen ty jasně prokazatelné, bude to rozhodně lepší, než dát stádo krav na titulní stranu německého oficiálního dokumentu, (aby bylo zřejmé, co si máme o únicích metanu myslet) a přitom naprosto ignorovat úzce související globální vlivy jen proto, že se dějí mimo EU. Stačilo by započítávat ty naprosto základní a jasně průkazné vlivy. Nelze jenom strkat hlavu do písku a tvrdit: Když to nelze vypočítat přesně, budeme se tvářit, že nejsou žádné globální souvislosti! Chce-li někdo plyn velkoobjemově pálit, vytváří poptávku a vyvolává někde těžbu, ze které se nemůže vyvinit.
Když mají být povolenky pro malospotřebitele (tedy další daň v ceně uhlí, plynu), mělo by to fungovat obecně zejména pro ty mamutí dovozy.
Takže v tomto kontextu může být pro EU odchod od fosilních paliv velmi prospěšný , ale také záleží na tom jak se to udělá a kdy. Jinými slovy dle mého názoru je třeba dekarbonizovat rychle , ale ne celou ekonomiku , ale jen ty sektory kde na to jsou reálně k dispozici zralé technologie. Tam je třeba se zaměřit , sektory jako je výroba cementu nebo mezistátní kamionová a letecká doprava to samozřejmě není a toto je největší problém kdy EU tlačí na sektory , které ještě nejsou dekarbonizovatelné a tím je ničí , naopak třeba výroba elektřiny v jaderných el. v EU posledních 20 let klesá , kdyby se dekarbonizovalo selským rozumem , tak bychom dnes byly bohatší a emise CO2 by byly nižší.
Snad nikdo nepopírá, že při spalování uhlí či především v dieslových motorech vzniká koktejl opravdových jedů (ale čisté CO2 je nezbytné pro život, tak to prosím neházejte do jednoho pytle).
Snad nikdo nepopírá, že nejvýhodnější nakonec bude v energetice to nejčistší palivo, jako je sluneční záření, vítr a tekoucí voda.
Jde jen o to, zbavit se klimatické hystrie, to je marketingově vymyšlený produkt, a nechat zvítězit vědecký a technický pokrok, racionalitu.
Milan Vaněček22. září 2025, 09:54
Spalovat dnes severočeské uhlí čistě není technický problém, viz přednáška pana Hory. ČEZ v Mělníku po rekonstrukci za 3 mld.Kč spaluje uhlí výrazně pod zákonnými limity včetně problematické rtuti. Přesto je nutné vše nedávno postavené zrušit a postavit něco jiného za 30 mld., co bude spalovat dovozový ZP.
Viz zde přednáška: youtu.be/u56BAiglR7E?t=7465
Občané ČR čekají, až přijde naše vláda (má v ČeZu 70% rozhodující podíl) která řekne, že to není nutné rušit a postaví se na stranu racionality (viz USA) a ne klimatické hysterie.
O Mělníku je již rozhodnuto a postupně se bude realizovat.
Dobrý večer,
Som energetik, mám štátnice z Elektroenergetiky, jadrovej fyziky a techniky, bakalárku a diplomovku som písal o ukladaní rádioaktívnych odpadov v hlbinných úložiskách, mám 20+ rokov praxe v obore a neveriacky hľadím na niektoré diskusné príspevky...
Koksoooo, chápem že sa hýbeme dopredu, ale OZE nás nezachránia, navyše v situácii kedy sa v EU praktcky nič neťaží (okrem daní z občanov). Ideme stavať nové bloky JE, ale posledný kameňolom bol otvorený za socíku. Piesok začína byť nedostatkový tovar, cementárne a oceliarne kôli ekológii a cenám energiíí radšej presunieme do Ázie a produkty si "ekologicky" dovezieme...
Chlapi, čo to tu meliete za idealistické reči?
Sme v ri... Nie sme sebestační v ničom, len v hlúposti. Tú by sme mohli exportovať !
Pekný večer nám prajem !
jul






Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.