Německo se jako třetí země připojí k alianci pro udržitelné baterie
Německo se připojí k platformě Global Battery Alliance. Přestože má tato aliance zaměřující se na minimalizaci dopadů na životní prostředí, ochranu lidských práv či tvorbu benefitů pro všechny zúčastněné subjekty již přes 180 členů, bude Německo teprve třetí zemí, která se k alianci přidala. Informoval o tom zahraniční server Clean Energy Wire.
Německý kancléř Olaf Scholz oznámil tento týden na Hamburg Sustainability Conference, že se Německo stane po Zambii a Srbsku teprve třetí zemí, která se připojí k platformě Global Battery Alliance (GBA). Ta byla založená v roce 2017 při Světovém ekonomickém fóru a jejím posláním je zejména snaha o minimalizaci dopadů na životní prostředí, ochrana lidských práv či tvorba benefitů pro všechny zúčastněné subjekty.
Scholz, který připomněl klíčovou roli baterií v transformaci energetiky, uvedl, že je nezbytné zajistit environmentálně udržitelnou výrobu baterií včetně získávání klíčových surovin, jako je například lithium.
"Musíme společně pracovat na tom, abychom zajistili přínos pro dotčené obyvatele," uvedl Scholz.
Výkonná ředitelka GBA Inga Petersenová zahraničnímu serveru Clean Energy Wire řekla, že zapojení Německa, jakožto jedné z klíčových zemí G20, ukazuje důvěru v činnost aliance a současně pomůže i po finanční stránce.
Kromě těžby je kladen důraz také na recyklaci
Rostoucí poptávka po bateriích vede ke stále častějším obavám o dopadech na životní prostředí a lidská práva. Jejich výroba je energeticky náročná a zahrnuje řadu surovin, při jejichž těžbě mohou vznikat sociální a environmentální škody. Proto je nutné, aby byly dodavatelské řetězce podrobně monitorovány a řízeny.
Kromě samotné těžby je dbán velký důraz také na recyklaci použitých baterií. Státy EU schválily například v loňském roce nařízení, podle kterého budou mít, mimo jiné, výrobci autobaterií povinnost zajistit oddělený sběr starých autobaterií, a to v množství 63 % do roku 2027 a 73 % do roku 2030. Sebrané baterie musí být recyklovány, přičemž rozhodující suroviny musí zůstat v evropském výrobním procesu.
Každá baterie bude mít dále od roku 2026 svůj vlastní "pas" a od roku 2027 QR kód s informacemi o kapacitě, výkonu, životnosti a chemickém složení. Obsahovat bude také prohlášení o uhlíkové stopě - množství emisí vzniklých při výrobě.
Na očekávanou strmě rostoucí poptávku po recyklaci baterií reagují provozovatelé recyklačních závodů. Dle analýzy německé výzkumné instituce Frauhofer budou do roku 2025 zprovozněny recyklační linky pro lithium-iontové baterie o celkové kapacitě 400 000 tun ročně. Taková kapacita by měla být dostačující pro celkové objemy vyřazených baterií.
Mohlo by vás zajímat:
A co dělá ČR? U nás se žádná inicitaiva nerozjede? Těžit lithium z baterií mi přijde daleko šetrnější k životnímu prostředí, než ničit Krušné hory hlubinnou těžbou.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se