Domů
Obnovitelné zdroje
České soláry čeká opět rekordní rok. Jejich výroba ovšem dramaticky ztrácí hodnotu
Solární elektrárna. Zdroj: Unsplash
Zdroj: Unsplash

České soláry čeká opět rekordní rok. Jejich výroba ovšem dramaticky ztrácí hodnotu

České solární elektrárny za sebou mají rekordní březen. Březnová výroba českých fotovoltaik dosáhla 454 GWh, což je v meziročním srovnání o 42 % více. Letošní březen se tak stal pátým měsícem s nejvyšší výrobou elektřiny ze solárních zdrojů. Negativem je ovšem jejich klesající realizační cena, která se pohybovala pouze na úrovni 57 % průměrné ceny na spotovém trhu. 

V České republice se začíná naplno projevovat přírůstek instalovaného výkonu solárních elektráren z loňského roku. V březnu, který není typicky nejsilnějším měsícem pro výrobu solárních elektráren, vzrostla výroba meziročně o 42 %.

Pro připomenutí, v loňském roce přibyl podle statistik Českého sdružení regulovaných elektroenergetických společností (ČSRES) v Česku druhý rok po sobě téměř jeden GW solárních elektráren. Přírůstek výkonu byl opět tažen především střešními instalacemi - tentokrát ovšem mnohem častěji na střechách firem a podniků.

Díky novým solárním instalacím byl loňský rok rekordním také co do objemu výroby. Díky nárůstu instalovaného výkonu jejich výroba vzrostla podle statistik provozovatelů přenosových soustav (ENTSO-E) o přibližně 40 % a pohybovala se jen těsně pod 4 TWh.

Podobný trend výroby je patrný již nyní a právě letošní březen ukazuje, že výroba solárních elektráren velice pravděpodobně překoná loňské necelé 4 TWh.

Další nárůst výroby českých solárních elektráren je ovšem důvodem poklesu jejich průměrné realizační ceny.

Průměrná realizační cena solárních elektráren (solar capture price)

Průměrná realizační cena solárních elektráren (solar capture price) je průměrná tržní cena elektřiny, které by fotovoltaická elektrárna dosáhla vzhledem k dennímu profilu své výroby; odráží tedy reálnou hodnotu elektřiny vyráběné solárními elektrárnami a bývá obvykle nižší než celková průměrná tržní cena kvůli tlaku na ceny v období vysoké výroby solárních zdrojů.

Průměrná realizační cena dosahovala v březnu pouze necelých 57 EUR/MWh, zatímco průměr cen elektřiny na spotovém trhu se pohyboval kolem 104 EUR/MWh.

Při relativním srovnání průměrné realizační ceny a průměrné spotové ceny vychází letošní březen ještě negativněji. Realizační cena totiž dosáhla pouze 56,8 % průměrné spotové ceny. Od roku 2015 se jedná o druhý nejhorší výsledek. V tomto ohledu byl horší pouze loňský květen, kdy realizační cena dosáhla jen 49 % průměrné spotové ceny.

I rekord z loňského ledna bude zřejmě překonán, a to velice pravděpodobně již v dubnu. Podle dosud nekompletních dat dosahuje v dubnu průměrná realizační cena pouze necelých 42 %.

Hlavním důvodem pro pokles realizační ceny je nárůst výkonu solárních elektráren. Ten je patrný v poslední době jak v České republice, tak v sousedním Německu, kde bylo uvedeno do provozu jen za poslední dva roky 32 GW instalovaného výkonu solárních elektráren.

Dalším důvodem je nedostatečná flexibilita soustavy, která by mohla pojmout přebytky elektřiny vyráběné ve špičkách. Právě s tímto problémem má pomoci nedávno přijatá novela energetického zákona známá také pod označením Lex OZE III. Ta zavádí do české legislativy pojem akumulace energie a má otevřít cestu pro provozování bateriových úložišť také v České republice.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(34)
Milan Vaněček
23. duben 2025, 11:58

To o čem píšete je průměrná realizovaná cena pro energetický oligopol (samozřejmě navíc mají někteří, největší je ..., další zisk ze starého fotovoltaického tunelu-ten jim ale za 5 let skončí).

Ale něco naprosto jiného je cena a hodnota fotovoltaiky pro průmysl a domácnosti, co mají své FVE na své střeše či balkonu či jinde.

Pro ty mají ty vlastní vyrobené kWh hodnotu MNOHEM VYŠŠÍ (než zde uváděná "realizační cena"), danou cenou ušetřených peněz z nákupu na spotu či přes roční či dvouleté smlouvy s oligopolem.

A se sdílením či ukládáním elektřiny, vyrobené mimo oligopol, bude hodnota jejich fotovoltaik ještě narůstat.

A protože jsme zastupitelská demokracie volená občany, tak jejich zájem by měl převážit nad zájmem energetického oligopolu.

Emil
23. duben 2025, 12:26

Ne, Vaněčku, nejde o "cenu pro energetický oligopol" ale o "reálnou hodnotu elektřiny", tj. cenu jakou je ochoten spotřebitel platit. Zde krásně vidíte jak efekt kanibalizace solárních elektráren, tak nízkou hodnotu elektřiny z nich při jejich významnějším podílu na trhu, tak důvod proč tyto zdroje bez provozních dotací už dnes banky nechtějí financovat. Zkrátka, jako doplňkový zdroj v rozumném podílu na výrobě ano, jako hlavní zdroj ne.

Milan Vaněček
23. duben 2025, 12:42

Spotřebitel (domácnost, průmyslový podnik) za tu elektřinu, co si sám vyrobí ZATÍM nic neplatí. A je vidět, že stále více lidí a podniků není ochotno platit ty současné vysoké ceny elektřiny energetického oligopolu, že si raději ČÁST (která se bude stále zvyšovat) sami vyrobí (i uloží nebo budou lokálně sdílet). Oni vědí, jakou má pro ně samostatně vyrobená elektřina hodnotu.

A že oligopol stále zádá o provozní dotace-stát musí říci NE, žádné provozní dotace na cokoliv. Vždyť ještě 5 let budeme splácet provozní tunel z fotovoltaiky, tuto chybu už nesmí stát zopakovat se žádným zdrojem výroby elektřiny.

A oligopol z těch svých současných obrovským zisků nepotřebuje žádné bankovní půjčky, měl by zisk investovat. Kam, to mu radit nebudu....

Emil
23. duben 2025, 13:11

O elektřině "co si sám vyrobí" jsem vůbec nic nepsal, Vaněčku, psal jsem o hodnotě elektřiny na trhu. O tom co stát smí nebo nesmí ani kdo co kam má investovat naštěstí vy nerozhodujete.

Josef
23. duben 2025, 21:25

Realizační cena jen jen u málo FVE dána cenou na burze , ty důvody jsou dva , staré FVE mají datace 14kč /kWh nebo ještě více a nové byly stavěny převážně pro svojí spotřebu , takže ta skutečná realizační cena je mnohem vyšší. Dále pak je možnost sdílet a to dále snižuje dosaženou prodejní cenu na burze , protože taková FVE má přebytky jen když už to opravdu nikdo nechce. Nebo spíše neumí využít , dnes je zkrátka málo odběratelů na burze i když by byla pro ně velmi výhodná , zejména pro domácnosti co mají velké spotřeby pře víkendy a ohřívají vodu v bojleru , pro ně je burza přímo udeální. Bohužel většina z nich zbytečně platí , za chytrý elektroměr pokud není v místě nutný se stále zatím platí jak za instalaci tak měsíční paušál a běžná domácnost to může obejít jen tím že sdílí elektřinu s někým kdo má FVE.

Emil
23. duben 2025, 21:45

Ani o realizační ceně jsem nic nepsal, psal jsem o hodnotě té elektřiny.

Karel Valenta
23. duben 2025, 14:57

A přesto tato historie se opět opakuje u větrníků. A kdo se z historie nepoučí, tak bude nucen si ji prožít znovu.

Milan Vaněček
23. duben 2025, 15:43

Provozní podpora větrníků, to je jen malý tunýlek, provozní podpora nového jádra, to bude pořádný tunel.

Musíte vždy uvažovat, co to bude celkem stát při tom množství vyrobené elektřiny a době trvání podpory (10, 20 či 40 let).

Zdravá energetika=bez provozních podpor.

Emil
23. duben 2025, 15:55

Akorát jste "zapomněl" dodat, Vaněčku, že zatímco u jaderného zdroje nejde dopředu určit, jestli ta podpora bude kladná nebo záporná, u větrných elektráren je vzhledem k mnohem vyšší výkupní ceně a kanibalizačnímu efektu víceméně jasné, že záporná nebude.

Bob
23. duben 2025, 16:05

Zatím je to "malý tunýlek"jen protože je jich málo.

Pokud byste chtěl založit energetiku na jejich výrobě (nedávno jste chtěl, i když dovozem z Baltu), tak by to byl tunel velký. Ona je ta podpora na vyrobenou MWh mnohem větší, než potencionální u jádra. Navíc u jádra se můžeme dočkat i toho, že místo abychom platili, tak budeme dostávat. Záleží to na konečné ceně dostavby a aktuální ceně elektřiny po spuštění.

Snad budeme vědět o podmínkách o trochu více brzo, po podpisu smlouvy.

K VtE se ještě musí připočítat ještě náklady na přizpůsobení výroby spotřebě. Ty nebudou také malé, i když nižší, než u FVE. Oproti tomu u JE jsou velmi malé.

V odkazu:

medium.seznam.cz/clanek/petr-dusek-jsou-obnovitelne-zdroje-levne-nebo-drahe-jak-kde-jak-kdy-a-jak-pro-koho

se podívejte hlavně na tabulku LCOE se zohledněním akumulace.

Jarda
23. duben 2025, 12:35

Stejně je mi záhadou, proč vznikají nové FVE parky, když nemají provozní dotace, banky je prý nechtějí financovat a jejich realizační cena elektřiny klesá.

To jsou všichni tak nechytří, že jdou s vlastními penězi do předem ztrátového projektu nebo je to trochu jinak?

josef zak
23. duben 2025, 12:55

Mozna je to sazka na elektromobilitu, AI apod. Tj. sazka na to, ze spotreba tuhle nadvyrobu dozene.

Ivan Novák
23. duben 2025, 13:29

Ano, nechytrý stát pomocí předpisů a peněz daňových poplatníků vytváří výhody, které v součtu působí neztrátovost určitých projektů pro některé jejich beneficienty.

Jarda
23. duben 2025, 13:33

@Ivan Novák 23. duben 2025, 13:29

Pokud by to tak bylo, pak by banky neměly žádný problém neztrátovým projektům půjčovat, ale prý s tím problém mají a půjčovat nechtějí.

Ivan Novák
23. duben 2025, 16:09

Jak se právě dnes chovají banky v projektům FVE vlastně nevím. Ale podle dat ERÚ vzrostl jejich instalovaný výkon v ČR z 2154 MW v prosinci 2023 na 3953 MW v prosinci 2024, a proto mi nepřipadá, že by jejich investoři snad trpěli finanční nouzí, která by jim bránila v rozletu.

Nemůžete věřit všemu, co ta která lobby pokřikuje za atrakce do novin nebo partnerskými hlásnými troubami v poslanecké sněmovně.

Jarda
23. duben 2025, 16:36

@Ivan Novák 23. duben 2025, 16:09

Mě by to právě zajímalo a doufal jsem, že se tu najde někdo zasvěcený.

Jak se vlastně v této "nepříznivé době pro FVE" může stále nová výstavba a provoz vyplatit.

Emil
23. duben 2025, 17:08

To jsou ale převážně projekty určené pro vlastní spotřebu, ať už na rodinných domech nebo firmách, které neslouží primárně k prodeji elektřiny za tržní ceny, a které těží z toho že ušetří za distribuci. Tam je samozřejmě situace s financováním úplně jiná, zvlášť když je ekonomika štědře podpořena investiční dotací.

Pavel Svoboda
23. duben 2025, 13:34

Stále během poledních hodin vyrábí v ČR uhelné zdroje výkonem 2,5 GW. Tato výroba brzy skončí a tak se z nadbytku energie stane nedostatek a i v poledních hodinách bude ČR elektřinu dovážet. O další nadbytečnou výrobu z FVE v poledních hodinách se postarají nová bateriová úložiště. V ČR lze počítat s desítkami GWh, během velice krátké doby.

Martin
23. duben 2025, 13:56

1 MWh stojí stále v rozmezí 7 - 10 milionů. Zase tak žhavé to nebude......

VK
23. duben 2025, 23:32

Ta cena ale rychle padá.

1 MWh LFP článků dnes stojí pod 1.5M CZK

Pokud je někdo ochotný při aktuální ceně LFP článků za celé řešení zaplatit 7 mega, tak je tam obrovská marže, a s rostoucí konkurencí to půjde rychle dolů.

Martin
24. duben 2025, 00:51

K ceně musíte připočíst ještě infrastrukturu

Bob
23. duben 2025, 15:47

Jednak si myslím, že odběratelé přes PPA dlouhodobé smlouvy na odběr z FVE kalkulují na v budoucnu stoupající cenu elektřiny, tak že možná jdou i nad dnešní tržní. Ale to je jen má domněnka. Už proto, že cena z PPA kontraktů je většinou neveřejná, takže to nejde ověřit.

Za druhé podniky budou povinnými hlášeními ESG tlačeny k tomu, aby odebíraly zelenou elektřinu (nebo zelené certifikáty) bez ohledu na větší cenu. Některé to dělají i dobrovolně, kvůli PR.

Koneckonců ta elektřina dodávaná z FVE přes PPA, když svítí, může být levnější, než je průměrná cena ze sítě a hlavně dlouhodobá smlouva je jistota. Koneckonců dnes je systém nastaven tak, že většinu vícenákladů za "akumulaci v síti", tedy dodávku, když nesvítí, zaplatí ostatní odběratelé.

Také velcí výrobci elektřiny (třeba ČEZ) hledí na své zelené PR a určité % své výroby mohou mít celkem bez problému ve FVE, protože mají dost jiných zdrojů, které jejich výpadky vyrovnají.

Ovšem těch velkých solárních parků se ani přes určité oživení v našem regionu moc nestaví a banky na ně půjčovat moc nechtějí. Ony si dobře dokáží spočítat, že na volném trhu budou nejvíce vyrábět v době nízkých a někdy i záponých cen elektřiny.

Milan Vaněček
23. duben 2025, 17:04

Pro Boba, vidím podle prvého odstavce jeho příspěvku, že píše o něčem, o čem nic neví.

Bobe, informujte se třeba zde

pv-magazine.com/2025/04/18/pexapark-records-24-european-ppas-for-over-1-5-gw-in-march/

Bob
23. duben 2025, 18:02

A co rozporujete na prvém odstavci mého příspěvku?

Psal jsem o ČR. Připomínám název článku: "České soláry čeká opět rekordní rok. Jejich výroba ovšem dramaticky ztrácí hodnotu"

Ani Jarda, na kterého jsem reagoval nic nepíše o zahraničí. Ostatně psal o FVE bez provozní dotace, což je běžné právě téměř výhradně u nás.

Vy se chlubíte PPA smlouvami s cenou v průměru 49,5 €/MWh, ale především ve slunném Španělsku a Itálii.

Martin
23. duben 2025, 19:41

Cena na PPA kontrakty u FVE se pohybovala v rozmezí 80 - 85% z ceny pásma. Tzn., že když dneska stál Cal26 cca 90 EUR/MWh, pro FVE v rámci PPA by to bylo kolem 72 - 75 EUR/MWh. Čím je to delší období, tím je cenová nabídka nižší ať už díky nižším burzovním cenám od nich odvozených tak i díky vyšší rizikové přirážce....

Kdyby někdo chtěl např. PPA kontrakt např. na 10 let, nevěřím, že by mu někdo dal cenu nad 50 EUR/MWh....

Bob
23. duben 2025, 19:49

Nějaké odkazy na ceny PPA kontraktů u nás a jaký mají význam (kolik cca je to % spotřeby elektřiny u nás)?

Martin
23. duben 2025, 20:37

A že bych hodil někam do uložiště přímo i ty smlouvy ne? :D

Druhé otázce nerozumím. Co FVE park vyrobí, to od nich obchodník za smluvené ceny odebere v plné výši. tak to FVE parky chtějí.... Co se s tím děje dále, to už je FVE parku jedno....

Jestli jste měl na mysli spojení přímo FVE park s konečným odběratelem (velkou firmou) bez prostředníka jakožto obchodníka s energiemi, tak tímhle jsem se u nás nesetkal....

Bob
24. duben 2025, 00:26

Úplně stačí odkaz na nějaký článek. Že by o tom nikdo nenapsal a ani PR oddělení těch našich firem by se nepochlubilo včetně ceny, když by byla tak dobrá?

Ptám se jaký podíl má tato FV (PPA) prodaná elektřina na celkové prodané elektřině z FVE?

Případně jaký podíl to je na nákupu toho podniku.

Jestli to není jen zanedbatelné množství kvůli PR, bez ohledu na rentabilitu.

Může to být klidně i přes síť, ale spotřeba by měla být ve stejném čase, jako výroba.

Jinak je to forma greenwashingu (jinak zeleného podvodu) podobně, jako když se nakoupí zelené certifikáty třeba ve Španělsku v poledne vyrobené elektřiny a spotřeba je třeba u nás o půlnoci.

Milan Vaněček
23. duben 2025, 14:21

Nakonec to dopadne, jak už Vám zde tvrdím hodně let. Podniky, obyvatelé, doprava, AI - ti všichni chtějí levnou elektřinu a pomocí fotovoltaiky (a VtE a VE) si ji opatří a čím dál tím větší část roku budou soběstační. A budou z obecného trhu (obhospodařovaném energetickým oligopolem) vytěsňovat ty drahé nebo špinavé zdroje výroby elektřiny. Ty špinavé postupně budou vytlačovány v závislosti na státní politice (zcela odlišné ve většině světa od současné politiky EU, jen EU "pospíchá"), ty drahé (já tvrdím nové velké jádro, ale jiní zas mohou mít jiný názor) neobstojí v ekonomické konkurenci zdrojů levných či víceúčelových (což jsou především vodní elektrárny).

Ale já nejsem energetik, jsem jen zasvěcený pozorovatel (a účastník) vědeckého a technického pokroku ve světě.

Omega
23. duben 2025, 15:58

Ano nakonec to dopadne tak, že všichni chtějí levnou elektřinu a budou ji mít drahou.

Ale já nejsem ekonom, jsem jen zasvěcený pozorovatel (a účastník) ekonomického kolapsu cen energií.

Jaroslav Studnička
23. duben 2025, 16:03

Konečně jste p. Vaněčku uznal, co je zcela zřejmé. Nejste energetik.

Milan Vaněček
23. duben 2025, 17:00

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze

Starý energetik Studnička se musel ozvat. Nevím, zda je starý i věkem, ale duchem určitě. Novým obnovitelným zdrojům nerozumí, skončil u výroby horké páry v tepelné nebo jaderné elektrárně, možná že mu řekne něco i elektrárna vodní ale fotovoltaika je pro něj španělská vesnice. Doufám, že to uznáváte, je to zcela zřejmé (abych Vás parafrázoval).
.

Milan Vaněček
23. duben 2025, 17:27

Tento příspěvek byl redakcí odebrán z důvodu porušení pravidel diskuze

Vypadá to že pan S. je nejen energetik ale taky cenzor.
.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se