Evropská asociace: Rozvoj větrné energie v ČR patří k nejpomalejším v Evropě

ČTK
26. únor 2026, 11:56
28 komentářů
evropska-asociace-rozvoj-vetrne-energie-v-cr-patri-k-nejpomalejsim-v-evrope

Česko patří k zemím s nejpomalejším rozvojem větrné energetiky v Evropě. Na kontinentu loni přibylo 19,1 gigawattu (GW) větrných elektráren, ČR na tom měla s 13 megawatty (MW) podíl 0,07 procenta. Česko výrazně zaostává i v podílu větrné energie na celkové produkci elektřiny. Vyplývá to ze statistik asociace WindEurope. Podle dat oborových svazů je v ČR přes 200 větrných elektráren s výkonem 372 MW, jejich podíl na výrobě elektřiny je kolem jednoho procenta.

Většinu nových instalací v Evropě tvořily loni podle statistik pevninské elektrárny. Nejvíce nového výkonu připojilo Německo s více než 5,7 GW nových větrných elektráren. Následovalo Turecko, Švédsko a Španělsko. Rychlejším tempem než v Česku vznikají nové větrné elektrárny navzdory pokračující válce také na Ukrajině, kde bylo loni instalováno 325 MW. Naopak hůř než Česko jsou na tom Slovensko, Maďarsko nebo Slovinsko, kde loni nevznikla žádná nová větrná elektrárna.

"Zatímco v Česku loni za celý rok přibylo pět větrných elektráren, Polsko instaluje srovnatelný výkon přibližně během jednoho týdne. Nové projekty zároveň vznikají i na Ukrajině navzdory pokračující válce. Země tím posiluje svou energetickou odolnost. Ukazuje se tak, že hlavním limitem rozvoje v Česku nejsou technologie," řekl předseda Komory obnovitelných zdrojů energie Štěpán Chalupa.

Česko zaostává i v podílu větrné energie na celkové výrobě elektřiny z větru. Průměr celé Evropy činí 20 procent, v EU je to přes 19 procent. V ČR je to dlouhodobě kolem jednoho procenta. Vývoj technologie větrných elektráren se podle oborových svazů postupně mění. Současné pevninské turbíny instalované v Evropě mají podle nich běžně dvou až trojnásobný výkon a dosahují celkové výšky přibližně 200 až 270 metrů.

To platí i v ČR. Zatímco nejstarší tuzemská turbína na Hostýně na Kroměřížsku z roku 1993 měla stožár vysoký zhruba 31 metrů, listy dlouhé 13 metrů a výkon 225 kW, loni zprovozněná elektrárna ve Vrbici na Karlovarsku má stožár o výšce 138 metrů a lopatky dlouhé 52 metrů, takže v nejvyšším bodě dosahuje zhruba 190 metrů. Její instalovaný výkon činí 2,35 MW a ročně vyrobí elektřinu pro asi 2000 domácností.

"Na Vrbici je dobře vidět, jak rychle se technologie posouvá. Elektrárna, která se připravovala téměř deset let, dnes odpovídá parametrům své doby, zatímco v Evropě se už stavějí výkonnější stroje," uvedl předseda České společnosti pro větrnou energii Michal Janeček.

Výstavbu větrných elektráren v ČR podle expertů dlouhodobě komplikují povolovací procesy a také polarizovaný postoj společnosti a obcí.

Vláda v současné době připravuje úpravu systému akceleračních zón. Akcelerační zóny jsou administrativně vymezené území v Česku, kde má být rychlejší a jednodušší povolování projektů obnovitelných zdrojů energie, zejména větrných a solárních elektráren, než standardně. Podle nového ministra životního prostředí Igora Červeného (Motoristé) je současné nastavení špatné a vyvolává obavy obcí z nekontrolované výstavby.

Loading...

Komentáře (28)

Jiří Kameček26. únor 2026, 16:41

Tak se toho držme. Čím méně VE u nás, tím u nás levnější elektřina. Fandím výstavbě VE Německu, Polsku a Rakousku. Provozní dotace zaplatí oni a my budeme mít dovezenou levnou elektřinu na spotu. Takhle hloupý je ten evropský systém sdílení elektřiny.

Jarda26. únor 2026, 17:10

Systém možná není ideální.

Podle mého názoru je ovšem daleko hloupější uvažovat, že to někdo jiný zaplatí a my si budeme užívat jen výhod.

Slavomil Vinkler26. únor 2026, 17:33

Proč bychom to stavěli u nás, když tady fouká málo a kvůli tomu se mají stavět 300m obludy.

Milan Vaněček26. únor 2026, 18:31

Tak mi vysvětlete toto:

Tohle je zajímavá informace o ČEZu a větrných elektrárnách v dnešním Monitoringu:

cituji:

"Česká energetická skupina ČEZ spustila proces prodeje části svých větrných elektráren. Celkový výkon prodávaných zdrojů v Německu a ve Francii dosahuje přibližně 400 megawattů, přičemž zhruba 200 megawattů tvoří elektrárny již v provozu, dalších více než 200 megawattů je ve výstavbě."

"Francouzské parky navíc těží z patnáctiletých provozních podpor formou prémie k tržní ceně elektřiny. Je to faktor, který výrazně zvyšuje jejich atraktivitu pro institucionální investory hledající stabilní výnosy."

"ČEZ sonduje prodej zřejmě kvůli atraktivnímu ocenění větrných aktiv v Evropě, zejména těch s dlouhodobými kontrakty ve Francii. Pro ČEZ může být prodej příležitostí realizovat zisk a uvolnit kapitál pro investice do jaderné energetiky"

Jarda27. únor 2026, 07:26

Ale levná dovezená elektřina ze zahraniči nevadí, jasně.

Jiří Kameček27. únor 2026, 21:30

Provozovatel VE na spotu nabízí za jakoukoliv cenu prodej , protože pokud neprodá, nedostane nic od spotu, ani provozní dotaci. Takže nabídne cenu za 1 Euro, aby dostal 80 Euro dotaci. Proto pokud ji dovážíme v nadbytku elektřiny je pro nás za 1 euro, i když Němci zaplatí 80 Euro. Ten system je stejně hloupý jako celý Greendeal.

Jan Novák27. únor 2026, 09:38

Pokud máme v systému soláry a ty máme a dost. Ideálně se k nim hodí pro doplnění vítr. Instalovaný výkon má být v ideálu 3:1 ve prospěch větru.

Bob27. únor 2026, 10:13

A ještě lepší by bylo doplnit ty soláry VE a PVE, místo VtE. A nemuselo by jich být ani 3*více.

Jarda27. únor 2026, 10:29

A vůbec nejlepší by bylo doplnit 4-6 nových blků JE.

Karel Valenta27. únor 2026, 11:25

No skvělé Jardo, konečně s vámi mohu souhlasit.

Jarda27. únor 2026, 12:07

Pane Valento, to mě úplně zahřálo u srdce:-)

Je luxusní slunečný den, pátek, FVE frčí, klimačky přitápí, bojler ohřívá.

Prostě dobrá nálada.

Bob zasněně fantazíruje, tak jsem se nechal také unést.

Bob27. únor 2026, 13:33

Pochlubte se, jakou jste měl denní výrobu FVE poslední měsíc tak týden a více zpět.

"Jedna vlaštovička jaro nedělá".

To se to přitápí FVE, když svítí a vlastně ani přitápět skoro netřeba, protože aktuálně mám na venkovním teploměru 16°C.

Jarda27. únor 2026, 14:14

Klidně:

26.2. 43kWh

25.2. 42kWh

24.2. 34kWh

23.2. 30kWh

22.2. 4kWh

21.2. 4kWh

20.2. 39kWh

19.2. 25kWh

18.2. 24kWh

17.2. 11kWh

16.2. 5kWh

15.2. 11kWh

14.2 15kWh

13.2. 8kWh

A to je únor.

No já si odpoledne a večer rád přitopím zadarmo.

Karel Valenta27. únor 2026, 14:46

Mám to nyní s FVE podobně až na několik dní, co byly panely zasněžené a dalších pár dní s mlhou, prostě hory. V zimě je FVE jen občasný zdroj, ale dalších 8 měsíců to bude mnohem lepší.

Jarda27. únor 2026, 15:04

Přesně, teď už bude naprostá pohoda až do října.

Za březen 2025 mám soběstačnost 88% :-)

Vladimír Krteček27. únor 2026, 16:29

A u nas svitilo naposledy 7.11.2025 a az teprve ted sviti myslim treti den. Skoro 4 mesice v kuse tma. To vazne chcete na zimu zalezt k zimnimu spanku jako medvedi?

FVE je krasna vec. Pro jednotlivce nebo firmu. Ale pro VLASTNI SPOTREBU ! Energetiku bych na tom rozhodne nestavel. A uz vubec ne vetrniky. Panu Stepanu Chalupovi nejde o statni energetiku, ale o vlastni kapsu. Taky by si pral ohrat svoji polivcicku na vetrnem tunelu. Doufam ze zadny tunel neprijde, ten solarni staci az az.

Karel Valenta27. únor 2026, 17:42

U nás pár dní v lednu a nyní i v únoru bych pokryl spotřebu z FVE, ale během března - října taky nebude vždy dostatečně svítit. Takže jak píšete, zima znamená 4 měsíce tmy.

Nyní jsem se díval na leden-únor a větrníky, které nás mají v zimě zachraňovat, tak mají kapacitní faktor 21,5 %. A to je průměr. Ono občas fouká několik dní moc a pak třeba 14 dní máme dunkenflaute.

Bob27. únor 2026, 16:45

Nemáte náhodou na topení plynový kotel? Co to máte za klimatizaci? TF při 1°C a -10°C? Kolik máte výpočtovou ztrátu domu a pro jakou výpočtovou teplotu?

Např 21.2 přes den 1°C, v noci -10°C (Ostrava). Ať můžeme posoudit jak velkou část topení Vám poskytnou ty 4 kWh, co Vám vyrobila FVE.

Kromě toho ani tato elektřina není zadarmo.

Jarda27. únor 2026, 21:34

Mám plynový kotel i kotel na pevná paliva.

Elektřinou přitápím 3x klimou.

Bob27. únor 2026, 22:51

A ta tepelná ztráta a TF klimy?

Jarda28. únor 2026, 17:55

Tepelnou ztrátu mého starého domu netuším.

SCOP jedné klimy 4,1, ostatní hledat nebudu, ale něco podobného.

K čemu vám to bude?

Bob1. březen 2026, 11:09

Taková odpověď k ničemu.

Když to budete chtít vědět, stačí si přečíst můj dřívější příspěvek.

Jarda1. březen 2026, 15:41

Pro mě je důležité, že už v únoru jsem si několik dní přitopil klimou.

A je jasné, že když za den vyrobím např. 4kWh, že klimou přitápět nebudu.

Slavomil Vinkler27. únor 2026, 09:58

Ano, ideál je když fouká např na moři. Ale u nás jen občas.

Slavomil Vinkler27. únor 2026, 10:00

Ano když fouká jako na moři. Ale u nás jen občas.

Richard Vacek27. únor 2026, 13:15

Úplná katastrofa je u nás s offshore elektrárnami.

Galipoli28. únor 2026, 20:06

Taky přílivové elktrárny moc nestavíme. Ani na Mácháči. To zase bude mrzení....

Karel Valenta2. březen 2026, 17:32

Nebuďte smutnej, na tomto zaostávání ve větrníkách a podobných nesmyslech ušetříme za dalších 20 let stovky miliard Kč. Stačí, když nová vláda patřičně upraví zákon o akceleračních oblastech.

Loading