IEA: Globální růst výkonu v obnovitelných zdrojích loni po dvou silných desetiletích poprvé stagnoval
Obnovitelné zdroje energie, zejména solární a větrné elektrárny, zažívají v posledních letech obrovský boom, kdy hodnota ročního přírůstku instalovaného výkonu každoročně stoupala. Podle Mezinárodní energetické agentury nicméně rozvoj v roce 2018 stagnoval, poprvé za posledních bezmála 20 let.
Po bezmála dvou desetiletích prudkého růstu se rozvoj využívání obnovitelných zdrojů energie loni zpomalil. Podle dat Mezinárodní energetické agentury (IEA) loni vzrostl globální výkon OZE o 177 GW, tedy stejně jako v roce 2017. Roční přírůstek výkonu se tak nezvýšil poprvé od roku 2001.
Intenzivní využívání obnovitelných zdrojů je jedním z klíčových nástrojů, které by měly přispět k omezování emisí skleníkových plynů a znečišťujících látek. Podle IEA by však globální výkon v OZE musel mezi lety 2018 a 2030 růst každoročně v průměru o 300 GW, aby bylo dosaženo cílů stanovených Pařížskou dohodou.
„Svět si nemůže dovolit stisknout „pauzu“ v rozvoji obnovitelných zdrojů a vlády musí rychle jednat, aby napravily tuto situaci a umožnily rychlejší rozvoj nových projektů,“ uvedl výkonný ředitel IEA Fatih Birol.
Od roku 2015 vyšší růst výkonu v solárních elektrárnách kompenzoval pokles nového výkonu ve větrných a vodních zdrojích. Loni však globální výkon fotovoltaických zdrojů podle IEA vzrostl stejně jako v roce 2017 o 97 GW. Hlavní příčinou bylo náhlé a výrazné omezení podpory pro nové solární elektrárny v Číně.
Přestože výkon solárních elektráren v Číně loni vzrostl o zhruba 10 GW méně než v roce 2017, Čína se stále podílela na globálním růstu výkonu v OZE bezmála polovinou.
V případě druhého největšího trhu pro obnovitelné zdroje, Evropské unie, loni došlo k mírnému zpomalení růstu výkonu. Na rozdíl od Číny rychleji rostl výkon v solárních zdrojích, který však kompenzovalo zpomalení v případě rozvoje větrné energetiky.
Ve Spojených státech, které jsou v pořadí třetím největším trhem OZE, přírůstek výkonu mírně vzrostl. Pomohly k tomu zejména vyšší instalace větrných elektráren, zatímco nový výkon v solárních elektrárnách stagnoval.
„Tato data za rok 2018 jsou hluboce znepokojivá, ale rozumné a odhodlané politiky mohou dostat růst výkonu obnovitelných zdrojů opět na rostoucí trend,“ dodává Fatih Birol.
Mohlo by vás zajímat:
Čili přesně jak jsem předpokládal a už zde před delší dobou psal. Fotovoltaika se z Čínské rány nevzpamatovala a tempo růstu se zastavilo. Růst větrníků už stagnuje 3 roky, tam to není nic nového. Fotovoltaika je nadále kriticky závislá na jediné zemi - Číně a může klidně přijít i významný propad. Protože jednoduše roční tempo instalací FVE v Číně není dlouhodobě udržitelné a jiný trh, který by ji v dohledné době nahradil nevidět.
Trochu kritický rozbor, jak to bylo v roce 2018 s fotovoltaickými instalacemi je na
pv-magazine.com/2019/05/07/iea-warning-against-stagnation-of-renewables/
Kdo ale sledoval detailní letošní reportování čísel za rok 2018, neustále se navyšující, tak ví, že instalace FVE přesáhly 100 GW. Takže růst, ale malý.
Ale pro úderný titulek a pro povzbuzení aktivistů zřejmě IEA zvolila neúplná data pro FVE. Výkřik "Stagnace" má povzbudit k vyšší aktivitě, emerging markets se objevily například v Mexiku, Australii, Indii a Jižní Korei.
A co je v tom odkazu tak převratného? Je tam navíc info, že IEA na 2018 předpovídala přírustek 83 GW FVE, kdežto ono je 100GW. Což ovšem i tak znamená, že druhá časová derivace FVE výkonu = skoro nula.
Tak až na to, že stagnoval i roku 2009, a 2000 se dokonce propadal :)
Předražené OZE nemají masově smysl, pak je zase moc drahá elektřina někdy pro průmysl a vždy pro domácnosti, takže se budou hůř prosazovat elektroauta či elektro sporáky, když je prokázáno, že největší zátěž posledních pár let nejpokutovanějšího NOx není na silnicích, ale řádově větší doma při vaření na plynu.
V prosazení elektroaut nehraje cena elektřiny téměř žádnou roli (ani její výrazné zvýšení by z pohledu elektromobility nebyl problém), klíčová je cena vlastního vozu. Nicméně jsme si tu již vysvětlili, že elektroauta poháněná elektřinou z fosilních paliv klima opravdu nezlepší. Samozřejmě by zlepšila ovzduší ve městech.
V prosazení elektroaut nehraje cena elektřiny téměř žádnou roli (ani její výrazné zvýšení by z pohledu elektromobility nebyl problém), klíčová je cena vlastního vozu. Nicméně jsme si tu již vysvětlili, že elektroauta poháněná elektřinou z fosilních paliv klima opravdu nezlepší. Samozřejmě by zlepšila ovzduší ve městech.
Samozřejmě naporstým ideálem by byla ekonomika vyrábějící ze 100 % svou elektřinu čistě /atom, OZE/ a pak touto elektřinou dobíjela i elektroauta. Přesto si myslím, že i dnes mají elektroauta ve městech smysl . Začít by se mohlo třeba elektrotaxíky, elektroautobusy, elektroskůtry a pak pokračovat přes soukromá osobní auta. Tuším, že asi 8 milionový čínský Šen-čen už má flotilu autobusů 100 % elektrických a nyní pracuje na 100 % el. taxících. Čína je na špici elektrifikace dopravy , má obrovskou a mnohaletou zkušenost z provozování více jak 100 milionové flotily elektrických motorek, skůtrů a kol ve svých městech. Číně ani nic jiného nezbývá, aby spotřebovávala s počtem 1400 mil obyvatel tolik ropy na občana jako USA, to by sama "zhltla" celou světovou roční těžbu !!" No a samozřejmě je-li doplněna silniční el. doprava takovou sítí elektrických rychlovlaků jako v Číně / 26 000 Km/, které často jezdí 300 Km/h, pak je to ideál.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se