Domů
Plynárenství
Evropský komisař pro klima: Zemní plyn nemá v EU téměř žádnou budoucnost
Frans Timmermans
Zdroj: European Commission

Evropský komisař pro klima: Zemní plyn nemá v EU téměř žádnou budoucnost

Na konferenci o plynárenství konané v minulém týdnu vystoupil evropský komisař pro klima Frans Timmermans s odvážným sdělením. Zástupce Komise uvedl, že v souvislosti s cílem úplné dekarbonizace do roku 2050 nemají fosilní paliva v Evropské unii budoucnost,  a dodal, že to platí i pro zemní plyn. Uvedl to server Euractiv.

Dominantním zdrojem energie a to včetně tepelné mají v nadcházejících letech být obnovitelné zdroje. Dle Timmermanse bude zemní plyn hrát v dlouhodobém horizontu pouze velmi okrajovou roli. Solární a offshore větrné zdroje budou v roce 2050 dodávat desetkrát více výkonu, dodal dále viceprezident Evropské komise odpovědný za Zelenou dohodu pro Evropu.

„Na konci této cesty už nebude žádný prostor pro uhlí, velmi malý prostor pro ropu a jen okrajová role pro zemní plyn,“ uvedl Timmermans v hlavním projevu na výroční konferenci organizace Eurogas, která sdružuje subjekty v plynárenství. „Místo čekání na nevyhnutelné je lepší se přizpůsobit teď a přijmout nové udržitelné obchodní modely.“

Ekologické skupiny přitom prozatím kritizovaly Evropskou komisi za její nejednoznačný postoj k zemnímu plynu a tomu, že mnohé členské státy jej považují za součást řešení klimatické krize. Zástupce Komise nyní do problematiky přinesl více světla.

Budoucnost je, dle Timmermanse v bezuhlíkové elektřině a v dekarbonizovaném plynárenství, které bude poskytovat zelený vodík. Připustil však také existenci hrozby, že elektrifikace a implementace obnovitelných zdrojů nebude postupovat dostatečně rychle tak, aby byly splněny evropské cíle  v oblasti dekarbonizace.

Zde je, dle komisaře, určitý prostor pro zemní plyn. Pokud by nebylo možné nasadit čistou energii v potřebném rozsahu, může zemní plyn stále hrát roli při přechodu od uhlí k bezemisní elektřině.

Na konferenci mimo jiné zaznělo, že zemní plyn je nejčistší z fosilních paliv. Jeho spalovaní emituje v průměru o 50 % méně oxidu uhličitého než uhlí. Například Polsko v současnosti plánuje investovat do plynových zdrojů ve velkém. Ty mají sloužit jako odrazový můstek k dosažení cílů v oblasti klimatu. Spolu s plynem bude východní soused rozvíjet offshore větrné elektrárny v Baltském moři.

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(106)
Václav Šobr
1. duben 2021, 16:56

Hmmm - ano spálením plynu sice ušetříme 50 procent CO2...

Škoda že při jeho těžbě a přepravě nám ve formě metanu unikne do atmosféry ekvivalent nějakých 70 procent spálení uhlí...

Čili "čistota" zemního plynu je NIMBY efekt který outsourcuje emise na jiné místo planety a do odvětví které nemá povinnost nic měřit ani "povolenkovat".

Cheers.

Miloslav Černý
2. duben 2021, 11:02

Nakonec to může dopadnout tak, že budeme muset ten plyn odebírat z důvodu zabránění jeho volného úniku do atmosféry jako účinnějšího skleníkového plynu, čemuž nahrává oteplování. Přemění se na H2 a neškodný uhlík. Všechno to k tomu zatím směřuje a tím se stane nejméně škodlivý.

Karásek
30. březen 2021, 12:11

Tak je to jasná zpráva. Budou to OZE. Odpůrci se můžou uvztekat, ale to je asi tak jediné co proti tomů můžou dělat.

Milan
1. duben 2021, 16:00

Frans Timmermans je mimo. Jen ideologické řeči. Vy se Karasek muzete zase uvztekat, ale energetika zalozená jen na OZE je nesmysl. To ale vy asi nikdy nepochopíte.

St
2. duben 2021, 08:36

Nebojte pane Karásek, bude stačit pár blackoutů aby se některým rozsvítilo. Už i rakušáci po tom co se málem dostali do úzkých změnili rétoriku.

Zbyněk Poisl
30. březen 2021, 13:06

Že je to k vzteku, to je pravda. EU vyhazuje peníze okny a na druhou stranu chybějí peníze všude, kam se člověk podívá. Mě už to naštěstí bolet nemusí, ale naši potomci nás proklejí až za hrob! Sázka na OZE je prostě cesta do pekla, která je sice dlážděná šlechetnými úmysly, ale je naprosto zcestná! Je možné to dokázat matematicky, jenže fanatici a hlavně politici to nechtějí slyšet. Stejně tak jako to, že za změnu klimatu nemůže CO2!!!

Jan Veselý
30. březen 2021, 13:46

Jako člověka s matematickým vzděláním mě to zajímá. Předvedete mi/nám tady ten důkaz? Věřím, že provozovatelé tohoto webu vám dají prostor.

Jozef Mikula
30. březen 2021, 14:39

Matematické vzdělání možná máte, ale počítat určitě neumíte. Stačí výbuch menší sopky, a celé OZE jde k ledu. Bohužel do doby kamenné i Evropa.

Ladislav Kubicek
30. březen 2021, 21:27

co vam rika unik metanu z ledovcu

Miloslav Černý
31. březen 2021, 12:37

Taková katastrofa tady může nastat za rok nebo za 1000 let a kdyby se tak stalo, tak nám ty JE co do počtu obyvatel budou také k ničemu. Takže čekat a koukat jak nám zrychlující oteplování před očima mění negativně životní prostředí, nebude tou správnou cestou.

abc
30. březen 2021, 15:29

A nechcete si náhodou počkat? Pak uvidíte, že matematické modely jsou sice hezké na pohled, ale realita je úplně jiná.

Jan Veselý
30. březen 2021, 16:03

Já chtěl zjistit s čím přijde, očekávám nic nebo nějakou strašně "hlubokou" myšlenku na úrovni tvrzení, že v noci je tma.

Pavel
31. březen 2021, 08:10

To jsi to timmermansovi nandal veselý. To si za rámeček nedá.

Zbyněk Poisl
30. březen 2021, 17:22

Tolik prostoru, kolik by bylo potřeba na tomto webu není. To zaprvé. A zadruhé, nejde jen o to, že v noci je tma. Pro FVE je tma přibližně 9 měsíců v roce a pro VěE je bezvětří skoro 11 měsíců v roce. Mimo to, oba tyto zdroje vyrábějí nejvíce elektřiny v době, kdy ení potřeba, takže bez masivní akumulace ji není možné využít. Takže bez klasických záloh není možné udržet elektrizační soustavu v chodu. Když se k tomu přidá fakt, že elektrickou energii je možné efektivně přenášet na max. 1000km, je to s OZE hodně nahnuté! ........

Pete
30. březen 2021, 17:49

Matematické vzdělaní :) to mají dnes všichni. Co chybí je mozek a ten s každou další generací mizí. Nemusíte mít matematické vzdělaní, aby jste si spočítal, že 1Kč/kW z atomové elektrárny versus 10Kč/kW ze solárního panelu uloženého v baterii je desetinásobný rozdíl, bez ohledu na to, že solární panel je vyrobený v Číně za cenu nečisté elektřiny.

Ale dopadne to jako vždy když lidé ztratí soudnost. Průmysl v Německu krachne, výroba aut se už dnes přesouvá do Asie, německá auta budou předražená a nekvalitní, protože je prostě levněji nevyrobí. Jediné v co lze doufat, že nezvítězí piráti, ale někdo rozumný vytvoří zákon o energetické soběstačnosti a stáhne České výrobce elekřiny z burzy.

Karásek
30. březen 2021, 20:01

Jak jste přišel na ta svoje čísla? 1 Kč z atomu a 10 Kč z fotovoltaiky? A připočítal jste taky náklady na přední a zadní palivový cyklus?

Zdeněk Doležal
30. březen 2021, 21:57

Dobrý den

když tedy máte jak tvrdíte mat. vzdělání tak si to snad dáte dohromady sám. Nebo vám tu máme na web pověsit několik desítek stran vzorců kterým ani nebudete rozumět. Mám vám to vzít po oborech například stavebnictví a nároky na energie , pak strojírenství atd. Nebo vám stačí sdělit, že politici plácají blbosti neb na humanitních fakultách se matika s fyzikou moc nebere.

Jediný způsob jak toho dosáhneme je přesunutí veškeré výroby do zemí nezatížených zeleným mozkem. Ovšem to bude znamenat velkou sociální katastrofu pro běžné pracující občany.

Tomáš
31. březen 2021, 10:22

To Veselý. Pokud máte jen matematické vzdělání a nemáte znalosti z fyziky, tak to moc nevypovídá o Vaši schopnosti pochopit obor jako energetika

VlasTA
31. březen 2021, 11:59

Jen bych rád věděl, proč USA cpou tak vehementně svůj plyn do Evropy a chtějí po Němcích budování přečerpávacích stanic z plynem natlakovaných tankerů. To je velmi neprozíravé z hlediska takových perspektiv

Tomáš Kunz
31. březen 2021, 13:21

Odpovím vám já, třeba ze strany elektromobilů. Pokud budete chtít nabíjet elektromobily v takové rychlosti, jako čerpáte benzin, tak se pohybujete v řádu stovek ampér. Nedávno otevřelo BMW největší nabíječku na celkem 18 aut a její příkon je 7 megawattů!!! Zkuste obsloužit 100 aut za hodinu, jako na běžné frekventovanější benzince - naprosto nereálné!!! Postavíme u každé větší čerpací stanice menší jaderný blok? Vezměte kalkulačku, pár základních vzorečků z elektrotechniky, a můžete si to spočítat, když máte to matematické vzdělání...Hezký den.

Carlos
1. duben 2021, 16:29

Hezký den, jeden stojan tam má pak cca 390kW. To je asi 20 minut na auto, Potřebujete pak asi jenom 14 MW příkon. Vzhledem k vytížení podle nějakého rozložení se to pak dá dále rozložit pomocí místní baterie. Když se to pak spočítá, tak z toho reaktoru se stane o trochu silnější přívodní vedení.

blaha.p
30. březen 2021, 14:49

jak do vaši teorie zapadá, že OZE cestou jde celý svět od USA, Číny, Evropy, Austrálie, Indie, SAE atd. atd. něco mi, říká, že ti všichni mají tu představu o budoucí dominanci OZE ve svých energetických mixech o trochu lepší než vy, ale je tady jistá možnost, že se celý svět plete a vy máte pravdu

Janko Hrasko
30. březen 2021, 17:14

Vsechny staty co jste vyjmenoval do OZE investujou( do OZE investuje i Rusko nebo takova Burkina Faso). Ale zadnej z nich, ktere jste vyjmenoval, nehodla prejit kompletne na OZE. Nejsou samovrazi...

Vsechny vami vyjmenovane staty investujou taky do jinych moznosti. Namatkou: Cina predevsim jadro a uhli, SAE stavi jadrovou elektrarnu, Indie se uhli nezbavi dalsich mozna 50 let a chce taky nove jadrove elektrarny

Tomáš
31. březen 2021, 10:33

To Blaha. To jste řekl opravdu hlubokou myšlenku. Pokud nechápete sezonnost obnovitelných zdrojů, potřebu jejich zálohování, dotační zkreslování ekonomiky těchto zdrojů a umělé zvyšování už bez tak vysokých daní formou povolenek, tak se nemáme o čem bavit.

milanmid
30. březen 2021, 20:30

CO čekáte od naivních politiku vědců 8 kategorie v EU !!!!

Jan Skalický
30. březen 2021, 22:29

Souhlasím se vším co jste napsal. Je mí líto chudáků, co skočili na oteplovačský podvod, přitom stačí si rozkliknout pár odkazů s důkazy..

Zbyněk Poisl
30. březen 2021, 13:08

Není třeba dělat vůbec nic. Tzv. obnovitelná energetika se zničí sama a spolu s ní zanikne i EU a část evropské civilizace!

Jan Veselý
30. březen 2021, 13:27

Já kvůli té části evropské civilizace obsahující názvy jako BP, Shell, Total-Fina-Elf, OKD, Sev.En a jejich souputníky rozhodně truchlit nebudu.

blaha.p
30. březen 2021, 14:53
Vinkler
30. březen 2021, 16:53

Druhou stranu mince uvažujete?. Pokud privátní společnost investuje obrovské peníze, bude je chtít zaplatit. Podniká za účelem zisku. Kdo je splatí( spláčou)? No odběratelé.

Parabellum
30. březen 2021, 23:05

Všiml jste si změny loga BP??? Víte, co mají v logu??? Slunečnici. A víte, kdo je největší Evropský vlastní půdy? Shell!!!!! A spolehněte, že tyto společnosti nezaniknou, pouze se změní společenskoekonomická formace- ta, která je založená na OZE, se nazývá feudalismus, a Shell a BP budou největší feudalisté. A Vaši praspratkové budou v této formaci budto přímé, nebo nepřímé obnovitelné zdroje.

Tomáš
31. březen 2021, 10:35

Veselý. Řeknu to upřímně. To jste asi nemyslel vážně. Větší hloupost jsem už dlouho nečetl.To ani nemá cenu komentovat. Pravda je že do komentářů může přispívat každý D...L.

jiří rýpar
30. březen 2021, 17:00

no,taky jsem to mohl napsat takto..

Karásek
30. březen 2021, 20:03

Zánik EU by si přál Putin a jeho posluhovači.

Me
30. březen 2021, 21:48

Máte černobílé vidění světa. EU škodí Evropě.

Jan Skalický
30. březen 2021, 22:32

V tom případě je Timmermans jeho nejlepší agent!

Tomáš
31. březen 2021, 10:41

Upřímně jsem už nevěřil, že hloupější výrok od bezvýznamného politika EU už nezazní. Podařilo se. Humanitní Timmermans je buď čínský agent nebo fachidiot politiky.Protože bude hrobník ekonomické prosperity Evropy.

Lukáš Veselý
30. březen 2021, 23:05

Kdo nejde s námi jde s ruskem. Argument hodný chudáka.

Jiří
30. březen 2021, 13:24

Jo, do 50 % podílu to bude sranda. Nijak levná, ale nějak se to dá. Ve druhé půlce cesty začne příznivcům 100 % OZE tuhnout úsměv na rtech.

Karel Tvrdík
30. březen 2021, 14:55

Asi tak nějak, zatím je to sranda. Ale jak začnou trochu růst ceny a narůstat zpětná vazba, sranda to nebude. Zelení fanatici si myslí že si v zimě zatopí elektřinou a potraviny vyrostou tak nějak samy. Tady nejde jen o elektrospotřebiče v domácnosti a nějaká elektroauta. Pak vidíme takové šílenosti jako topení v elektrárnch a teplárnách pokácenými stromy z Kanady a dopravvanými přes atlantik v lodích na naftu.

JD
30. březen 2021, 17:00
Parabellum
30. březen 2021, 22:53

Jistě, sami se jako zdroj proteinů stanou OZE.

Jan Veselý
30. březen 2021, 16:04

50%? Tož to je pohoda. Ještě nedávno lidi, jako vy, tvrdili to samé o 20%.

Filip
30. březen 2021, 22:38

Záleží na schopnostech sítě vykrýt výkyvy z nadvyroby nebo nevyroby OZE. Pro některé země může být problém 20% pro jiné 50%. Obecně je každý rozvoj OZE doprovázen mohutným posilováním síťových služeb ve formě horkých záloh parních elektráren ať už plynových nebo uhelných a obrovskými investicemi do akumulatorovych úložišť, a provozů typu P2G a G2G. Výstavba, provoz a údržba této síťové podpory stojí takové prachy, že vám je OZE elektřina skoro zdarma na nic, protože ty ostatní náklady s tím spojené rostou nade všechny meze. Vidět to je na Německu, Dánsku, Rakousku.... Jedinymi čestnými výjimkami jsou země které mají velký podíl vodních elektráren a to jsou pokud vím jen Norové, u dalších mě doplníte. Čína i Rusko investují do OZE ale stejně tak mnohem větší penize do JE. Je tam vidět ta technologická neutralita která v EU chybí. My tu máme zelené komsomolce, za lepší zítřky a nikdy jinak.

JIŘÍ RÝPAR
30. březen 2021, 16:59

Ještě se se ustřední výbor bolševické revoluce mezitím rozpadne a nikdy k tomu nedojde..jak pětiletky,nefunguje to? přitvrdíme...neplníme? zvýšíme plán!..soláry nás stáli už bilion a vyrábí nulanula nic....no,mně už to nebude zajímat tak či tak

Karel Kašpar
30. březen 2021, 17:09

Máte pravdu, když se to však posere, nemohou si být jisti ničím.

Marv
30. březen 2021, 18:24

Me by zajimalo, kde se flakalo vase OZE zacatkem roku?! Zacatek roku poznamela udalost v prenosove soustave - rozpad na dve casti (nebudu popisovat, da se bez problemu najit na netu a hlavne ta pricina pretizeni jedne z rozvoden je zajimava). V severozapadni Evrope chybelo cca 6GW (3X JETE?) zatimco jihovychod resil 6GW prebytek.... tedy 6GW vytvorenych prevazne v uhelnych elektratrnach na Balkane (samozrejme bez odsireni, rovnez lze dohledat pomerne aktualni clanky). Pak mi zacina bejt jasne, kde ze se ta zelena energie bere... ma komin na Balkane. Tedy problem je vyresen jako vse ostatni v EU - odsunut za hranice (Energetika na balkane, tovarny v Cine)... Ve Svedsku se po odpojeni jadernych bloku boji nejen zatopit, ale zapnout blbej vysavac... a berou uhelnou el. z Polska.... Takova je realita.

Rimsy
30. březen 2021, 20:55

Kecy v kleci. Směr Německa je jasný - dostavět Nordstream a provozovat plynové elektrárny. Nám zavřít naše uhelný a jadra a pak prodávat elektřinu z ruského plynu. Kdo tohle nevidí je naivka. Viz. "Německé ministerstvo hospodářství připravuje podporu přestavby uhelných elektráren na plyn nebo biomasu".

Parabellum
30. březen 2021, 22:46

Karáskové, Gretoidé, a podobná verbež nazývají OZE čínské uhlí :)

pavel
31. březen 2021, 15:25

Jak to uděláte ? I OZE potřebují točivé zdroje na vyrovnání sítě.

Plyn je budoucnost nejméně do r.2050. Kdyžtak spolu s CarbonCaptureStorage.

Slunce svítí v létě. ...Vítr ...nestačí..na vyrovnávání sítí. A v sítích je v EU spousta bottlenecks.

Plyn plus moderní turbíny...jasná budoucnost. Pak jádro -molten salt reaktory, ale to potrvá nejméně do 2035, než se spustí první. Chce to ocel pro práci v 800 c, další problémy chemicko-jaderné... Pak jsou tu politiké problémy s proliferací (obohacování) atd...Ale je to budoucnost.

Nic jiného než plyn není..I kdyby jsme se dali všanc Egyptu, Libyi, Maroku, Tunisu a dělali fotovoltaiku v zimě v africe, vybudování vysokonapěťové sítě po evropě přes Gibraltar a Sicílii by trvalo 25 let a víc.

Takže plyn plus CCS. Timmermans může říkat, co chce...je třeba najít řešení a on si ho asi neuvědomuje. Plyn a turbíny jsou tu hned, můžete objednat už dnes...CCS...pět let ?

energetik
31. březen 2021, 18:54

OZE ani síť točivé zdroje nepotřebují. Existuje spousty sítí které se bez točivých zdrojů obejdou.

Josef
30. březen 2021, 12:21

Vzhledem boomu výstavby jaderných elektráren v EU bych se o zemní plyn rozhodně nebál. Představa, že se znásobí výroba el. energie , nahradí všechny fosilní zdroje a ještě se všechna vyrobí z OZE prostě není reálná, ale jednomu bych věřil, že EU bude v mít v roce 2050 nulové emise CO2, protože žádná EU už tady nebude.

JD
30. březen 2021, 13:20

"Almost all of the many predictions now being made about 1996 hinge on the Internet’s continuing exponential growth. But I predict the Internet, which only just recently got this section here in InfoWorld, will soon go spectacularly supernova and in 1996 catastrophically collapse."

Robert Metcalfe, 4. prosince 1995

Jan Veselý
30. březen 2021, 13:33

Jo, přesně tohle zabilo AT&T a další tehdejší telekomunikační giganty, nechali si mezi prsty uniknout obchodní příležitost v hodnotě bilionů dolarů.

"The future is not set by incumbents but by insurgents". Amory Lovins

David Appel
30. březen 2021, 15:08

Podle mně spíš vzbouřenci končí na propadlišti dějin. Ale pane Veselý, Vaše propaganda je velmi průhledná. Zpět k tématu zemního plynu a OZE, výkřiky do tmy pana Timmermanse

slouží pouze k výchově stáda a je potřeba je brát s rezervou. Statisticky víme jak je to se zemním plynem, ropou a uhlím co se týče neekologického využití. Stejně tak je jasné, že OZE na bázi větru a slunce nebude stačit k dosažení uhlíkové neutrality. Zatím jedinou rozumnou cestou, tedy pokud vše nehodíme pouze na občany, je jaderná fůze a vodíkové palivové články.

JD
30. březen 2021, 17:22

"Podle mně spíš vzbouřenci končí na propadlišti dějin."

A zrovna ty dějiny nás učí spíše o opaku.

Kodak je případ incumbenta, který za své éry dosáhl 90 % dominace na trhu, ale po více než 100 letech existence nezvládl zrychlující se nástup digitální fotografie a v roce 2012 zkrachoval.

A vzbouřenci jako Apple, Microsoft, Google/Alphabet, Amazon, Facebook, Tesla, Alibaba, Tencent, Baidu atd. atd. nevypadají na to, že by mířili na propadliště dějin.

Josef
30. březen 2021, 21:15

Jenže to jsou většinou technologické firmy nebo obchody. To nemůžete srovnávat s energetikou. Tam jde o fyzikální omezení zdrojů na výrobu energie dlouhé časové konstanty. Pokud pronesu, že za 20 let budou fosilní zdroje stále nejpoužívanější energetické zdroje na světě, pak se zcela jistě trefím, ale třeba to jak bude vypadat za 20 let TESLA , Apple nebo Facebook to neví nikdo.

Tomáš
31. březen 2021, 11:30

JD, vy pletete a srovnáváte nesrovnatelné. Energetická bezpečnost není ani tak o inovativnosti ale o portfoliu funkčních energetických zdrojů. Sakra ten lockdown dělá ale výpadky ve vzdělávání a souvislostech:)

Parabellum
30. březen 2021, 22:54

Ubezpečuji Vás, že perpetuum mobile nefunguje.

Kamil Kubů
30. březen 2021, 15:30

Jestli to nebylo tím, že do rozvoje Internetu a s ním spojených služeb nekecala žádná regulace a tudíž se zcela samovolně prosadila ta nejlepší a nejužitečnější řešení.

To samé rozhodně nevidím u rozvoje OZE, EV, green-anything a dalších progresivních nápadů.

Jan Veselý
30. březen 2021, 16:09

Máte to teoreticky krásně zdůvodněné, ale pravdou je, že hlavní roli v telekomunikacích udělala právě regulace, konkrétně rozbití telekomunikačních monopolů a otevření trhu. A samozřejmě, všechno to stojí na technologiích vyvinutých za erární prachy. Polovodičové procesory, TCP/IP, HTTP, ... To všechno vyvinuly nebo financovaly státní instituce.

Janko Hrasko
30. březen 2021, 17:31

Vetsina tech veci vznikla bud v ramci usa vojenskeho vyzkumu nebo vyzkumu na univerzitach. Zaplatil to danovy poplatnik(nic takoveho jako erarni prachy neexistuje).

Ja si ale nevsim,ze by americka armada rekla,ze ethernet je to prave co svet potrebuje a naridila to vsem pouzivat. Taky jsem si nevsim, ze by nejakej politik rekl,ze tcp/ip nebo http protokoly jsou to nejlepsi a musi je pouzivat kazdej.

Tyhle veci se prosadili sami bez toho, aby nejaka EU zacala pindat, co se ma pouzivat, dotovat nejake jine protokoly nebo prosazovat nejake nejlepsi reseni na ktere prisli v evropske komisi.

Naopak, internetu a svobode na nem se darilo nejlepe tehdy, nez si politici vsimli,ze vubec existuje...

Kamil Kubů
30. březen 2021, 21:59

Nebavime se tady o síťové infrastruktuře, ale o službách, které na ní vznikly. Google, Amazon, Facebook, cely segment online obchodů a tak dále. To, že dnes máte celý svět na dosah ve svém telefonu není výsledkem nařízení státu, že se mají přestat tisknout knihy a casopisy nebo zrušit sluchatkove telefony připojené na dva dráty ve zdi.

Zdeněk Doležal
30. březen 2021, 22:01

Tak to jste pobavil , taková blbost co jste plácnul.

Tomáš
31. březen 2021, 11:32

To Veselý: v lokálních zdrojích snad. Ale pro průmysl a velká města nikoli.

Milan Vaněček
30. březen 2021, 17:01

Lze souhlasit, že zemní plyn asi nemá velkou budoucnost PO ROCE 2050. Ale v současnosti má velkou přítomnost (třeba viz USA) a i střednědobou budoucnost do roku 2050.

Paja.k
30. březen 2021, 17:48

Timermans je stejnej intos jako Bieden. Uz to ma evidentne za par, tak tady musi neco po sobe zanechat. Mel by to rict kamosce Merkelove, aby zrusila ten Nordstream. Cina, Indie, Afrika, J. Amerika industrializuji, tak to musi EU vytrhnout. Je jen otazkou dobehnuti mandatu tehle pokrokaru a uvidime co bude v budoucnu. Predpovedi co bude za 25-30 let jsou lautr sci-fi. Kdyz jsem byl malej, cca kolem roku 80’, tak se taky tvrdilo, ze budeme kolonizovat mesic a budeme tam tezit suroviny. Technickej pokrok je veci technologie, nikoliv Ideologie! Dnesni mladi pokrokari by meli vic studovat prirodni vedy, chemii,fyziku, elektrotechniku, ne genfer a filozofii. Zadnou novou baterii ani kouzelny el.zdroj nevymysli nikdo bez prirodnich ved a pristi pokrok je veci dnesnich milenianu. Paklize nechce Evropa byt v zavesu Ciny, musi se neco zmenit. Studenti humanity ty pokrokova technicka reseni nevymysli.

Carlos
31. březen 2021, 12:37

Uvědomujete si že přílišná adorace přírodních věd a ignorace filosofie vedla v minulých stoletích k utrpení? Navíc každá společnost má vývoj a Evropa je i přes všechny války o 70 let před rozvojovým světem kde vládne, jak tomu soukromě říkám (post)viktoriánský světonázor. Navíc srovnáváte společnosti s rostoucí populací a společnost s klesající populací. A to dělá hrozně moc na dynamice vývoje.

Další věc je stav vzdělávání, pokud moderní obor jako AI učí někdo podle 10-15 let staré prezentace která je podle stavu na začátku 90, tak je něco špatně.

Velkou roli také hraje rozčarování lidí z ekonomiky a jejich změn. Nikomu se nechce dřít se jak mezek aby si mohl v 60 konečně koupit ten dům 1+1 na pidipozemku. (trochu přeháním). Lidi se na to vykašlou, na co jim je dřít se s nevím čím, dejme tomu matematikou nebo jadernou fyzikou, aby dopadli plus mínus stejně jako ten co si vystuduje gender studies. Akorát velikost toho bytu kde budou bydlet bude mírně jiná. To lidi dost demotivuje.

A nezapomínejte také na Paretovo pravidlo, to že někam naženete lidi na techniku neznamená že se něco někam posune rychleji. Klidně je možné že nikoliv a to jenom z důvodu že v populaci je velmi omezený počet schopných lidí. A ti, pokud mají zájem o techniku, na ni půjdou tak jako tak, nebo budou v technických oborech něco podnikat. A to i třeba bez ohledu na formální vzdělání. Vím o člověku co byl expert na matematiku ten se dostal na ČVUT, úplně první, dostal za to nějakou odměnu, za tu nakoupil grafiky a dál si jel svoje matematické záležitosti ve spojení s počítači a na milé ČVUT se vykašlal. (nebo tak se to ke mě doneslo)

Petr
8. duben 2021, 17:58

Největší světové utrpení rozpoutali šílení humanisté před první světovou se svou "geniální" tezí o válce, která ukončí všechny války. Nakonec masové války ukončili až technici a fyzici, co rozvinuli jaderné obory.

praktik
30. březen 2021, 18:17

zažil jsem vypínání elekřiny okolo roku1970.V továrnách se třeba 3 hodiny denně vypínalo a mastily se karty. Zlí komunisti vybudovali plno elektráren které se zavírají! Covybudovali Havloidi??Společně s EU bude navrat ke svíčkám a budeme s ekology převádět žáby přes dálnici a třít lisčí ohony aby bylo trochu té elektřiny a vyhubíme krávy že prý moc prdí a zamořují planetu/dle Grety!Tož tak!

Carlos
31. březen 2021, 12:38

A doneslo se k Vám taky to že po 48. komunisti plno elektráren z ideologických důvodů bez náhrady odpojili?

P.S. Kdo, nebo co je to Havloid? V atlase zvířat jsem to nenašel.

Stanislav
30. březen 2021, 18:25

V tomto pripade se EU pekne sekne proto ze kdyz to projde a realizuje tak pak si lide budou muset zvykat na dost caste blackouty a ty skody ktere tim nastanou.

Gabriel Haládik
30. březen 2021, 18:31

Jasný nátlak na Rusko, odkud pochází zemní plyn. Náhrada větrným mlýnem a slunečním kolektorem je utopie. Už i státy jako Švédsko a Německo to zjišťují, opatrně se vrací k atomu. Stejné to bude i s plynem. Stále patří mezi nejlevnější a nejčistší zdroje energie.

Parabellum
30. březen 2021, 22:57

Rusko bude během pár let čistým importérem plynu. V současné době exportuje asi 17 procent produkce.

Richard Vacek
30. březen 2021, 19:33

Je vidět, že se jedná o člověka nepolíbeného technikou, fyzikou. Proto chce stavět svět z krásných myšlenek bez ohledu na fyzikální zákony.

Jiří Buriánek
30. březen 2021, 19:36

Nevolená,lobbystickými zájmy dosazená neomarxistická EK si uzurpuje právo jednat s Rusy o Nordstreamu..svinčík do kterého jsme vlezli medem mazáni.

Jan Stehlik
30. březen 2021, 19:38

To jsem zvědav z čeho se ta elektřina bude vyrábět .

Ono totiž nejde jen o současnou elektřinu , ale i o tu kterou nahradíme energii ve výrobě cementu , kovu , plastu , ale i vytápění a logicky i dopravě . Tam všude bude potřeba elektřina co bude nahrazovat fosilní energie .

https://www.tydenikhrot.cz/clanek/obchod-s-napetim-spotreba-elektriny-vzroste-do-roku-2050-az-o-devadesat-procent

A němci už teď za 50% OZE platí 9kč/kwh . A to je většinou o daně a zálohy na zajištění .

Bavíme se zde o obrovském zdražování nejen elektřiny , ale i surovin jako je měď a ruzné vzácné prvky . Samozřejmě na to ruzné země budou házet bobek a kamuflovat to . Stále budou používat levné fosilní zdroje.

Milan Malich
30. březen 2021, 20:08

Je zajímavé, jak představitelé EU chtějí mít čisto v Evropě. Hlavně, že výroba energie bude čistá. Že tu máme námořní lodě, nesmyslnou přepravu zboží v EU kamiony (všichni jezdí se spalovacími motory) to jim nevadí. Neekologická těžba surovin na výrobu el. baterií nikoho nezajímá. Co s bateriemi z el. aut to zatím nikdo neví. A kam s el. kolektory až dojde jejich životnost je taky tabu. Sláva EU a čisté energii.

Mirek Frank
30. březen 2021, 20:14

Chacha, blázen v čele!

Marek Linhart
30. březen 2021, 20:18

Není na čase už z tý EU vystoupit a vypovědět ty nesmyslný ekoteroristický dohody ?? co nás stojí jen prosperitu,pokles živ.úrovně. Já myslím že se ten moloch EU položí sám a rozpadne,to si otevřu šampáňo a zapiju to . Možná že víc by mě potěšilo vznik antieko strany,hnedle bych věděl koho volit :-)

Miroslav Vinkler
30. březen 2021, 20:53

Světlé zítřky se nedají nadekretovat. To se nepovedlo ani nacistům, ani komunistům a nepovede se to ani neomarxistům z Bruselu.

Naštěstí fyzikální zákony,nemluvě o matematice,popřípadě i ekonomické zákony tuto šílenou vizi nepřipustí.

Dovolím si upozornit, že v tuto chvíli činí globální dluh téměř 300 biliónů $ a 40% dolarů ,které jsou nyní v oběhu dodal FED za posledních 24 měsíců. € na tom nebude lépe.

Nikomu, opakuji nikomu se v historii nepodařilo žít na dluh delší dobu.

Až tato hyperbublina praskne, a otázka nestojí zda, ale kdy, potom se budeme starat doslova o uspokojení základních potřeb a přežití společnosti.

A v budoucnu budou historikové a politologové ,zbudou-li nějací, číst European Green Deal stejně jak četli Mein Kampf , aby lépe pochopili,co přivedlo společnost na pokraj totální destrukce.

Rimsy
30. březen 2021, 20:59

Mám obavu, že tohle si eko a eurofanatici nenechají vysvětlit.

JD
30. březen 2021, 21:55

Exponenciální trendy, jako jsou např. nákladové křivky u FVE, VTE, baterií apod., probíhají už delší dobu než je EGD. Např. u FVE padá cena už 40 let.

To nemá nic společného s liberály, konzervativci, pravičáky, levičáky, národovci, globalisty, sluníčkáři, neomarxisty, zelenými fanatiky, marťany a tak vůbec.

Čas od času tyto trendy zkonvergují a umožní vytvoření nového produktu nebo služby společně s novými byznys modely. To vytvoří nový trh a může přetáhnout zákazníky incumbenta, který je disruptován.

V roce 2007 díky podobné konvergenci několika technologií Apple přivedl na svět zařízení, které se nazývá chytrý telefon. Dnes ho používá 3,5 miliardy lidí na planetě.

To je technologický pokrok a ekonomické principy.

Energetika směřuje k disrupci podobně jako např. automobilový průmysl. A nic s tím nemůžete udělat.

Musíte inovovat, přizpůsobit se a vyvarovat se toho, co nemá budoucnost.

Tom
30. březen 2021, 21:07

Je to jedno. Pac za 30let budou tito lide mrtví. A generace následující, budou řešit věci jinak. Takže blaboly starcu jsou fajn, nicméně cas ukaze.

petr
30. březen 2021, 21:38

Frans Timmermans má vystudováno co ?

Chodil do VII B na fyziku a nebo byl za školou jako ta slečinka ze SWE Grétka?

Takové plky může buď říkat totální neznalec a nebo člověk s duševní poruchou...

Miroslav Vinkler
30. březen 2021, 21:48

Vzdělání Frans Timmermns

1972) 1975: Saint George’s English School, Rome

1975) 1980: Bernardinus College, Heerlen

1985: magisterský titul z francouzštiny na Radboud University v Nijmegenu, poté a

3. cyklus evropského práva a francouzské literatury na University of Nancy

Umí sedm jazyků,ale jestli je to watt nebo MW skutečně netuší.

pave69
30. březen 2021, 22:54

Náhodou, vypadá na celkem slušného obchodníka. Při troše štěstí budeme mít 30 let plyn i ropu levnější, než Rusové a Arabové pochopí, že si z nich jen dělal srandu. :-)

petr
31. březen 2021, 00:14

Děkuji, asi bych toho pána využil ve firmě jako tlumočníka.

Každý by měl dělat co opravdu umí a do ostatního raději nekecat, aby si neudělal ostudu.

Já také nejsem tlumočník, ale dělám asi 30 let v energetice. Jako tlumočník asi bych se neuživil....

Petr
30. březen 2021, 22:26

Dobrej model.

Jaroslav Fleissig
30. březen 2021, 22:38

Ještě že už budu mrtvej, večer se setmí, přestane foukat a doma zima a tma! Jenom mě mrzí že moje děti v tom budou muset žít.

Lukáš Veselý
30. březen 2021, 23:02

TO je naprosto šílené jaké názory může mít tak starý kořen. Opravdu nám nic jiného nezbyde než EU opustit.

Jan
6. duben 2021, 11:18

To pochopili nedávno v jednom ze států USA, který si též liboval v OZE (teď nemluvím o Texasu). Přišla tuhá zima a OZE nezvládala a energetická společnost vydala doporučení aby méně topily a vodu neohřívali na tolik stupňů...

Martin Kovář
30. březen 2021, 23:03

Postačí jeden blackout a soudruzi zjistí, že OZE nás jen tak nespasí. Bude to ale tvrdá lekce.

Mimochodem, v Německu je v chodu jeden experiment - zavírají tam jaderky. To je taky super věc.

Martin Petrus
31. březen 2021, 00:00

Zajímalo by mne, jak nahradí zemní plyn pro vytápění na maloměstech a velkoměstech, kde 90% objektů a domů je vytápěno lokálně kotli. Jakými trafostanicemi a rozvodny, včetně dimenzované kabeláže by muselo být prošpikované celé město, tak aby to zvládli elektrokotle, protože pochybuji, že by to nahradili tepelná čerpadla, nejen že by celé město hučelo větráky s následným negativním mikroklimatem sibiře, ale geologicky vrty je to neřešitelné, zvlášť v oblastech se spodní vodou ve vápencích a štěrkopíscích. Ten kdo napíše, že se zemní plyn nahradí, je totální de*bil. Stačilo by vyčíslit kolik miliónů tun vzácných kovů a plastů na toto zelené šílenství padne.

Na druhou stranu existují články o tom, že dlouhodobě (v řádech miliónů let) klesá CO2 v ovzduší a že planeta přijde o rostliny a o kyslíkovou atmosféru. Tak co je špatně???

crac
31. březen 2021, 07:16

a co budou rusáci žrát? :D to by tak hrálo obírat velkého bratra o výdělky, jeho nejbližší jednovaječné dvojče čechostán se postará o to, aby se představy eu rozplynuly vniveč :D

Milan
31. březen 2021, 09:46

O Rusáky strach neměj, budou si levně vytápět vlastním plynem ještě 100let a mají na Sibiři tak ohromné nerostné zdroje, že se nám to ani nesní - nakonec to je hlavní důvod závisti EU a USA. Naše zem má tak blbou geografickou polohu, že se nejsme schopni si posvítit, zatopit a ještě nabýt stupidní elektromobily z vlastních obnovitelných zdrojů ani v kombinaci s jádrem - jeden blok navíc, co chceme postavit nahradí jen 10% v budoucnu odstavovaných uhelných elektráren. EU vůbec nejde o nějaké imaginární zachraňování planety, jak vám cpou do hlaviček - jde o to, že patenty na veškeré obnovitelné zdroje vlastní většinou západní firmy a navíc má Německo, Francie, Španělsko a další moře, kam mohou umístit větrníkové farmy, přílivové a vlnové elektrárny a jižní státy zase mají slunce - my máme hov... a budeme platit a platit, jak za předražené neúčinné technologie, tak za nákup elektřiny. Představy EU jsou naprosto zcestné a dekarbonizace Evropy je naprosto k ničemu - rozvojové státy znečišťují vzduch mnohem víc a jejich populace se každých 20-25let zdvojnásobují a tedy každých 20-25let se zdvojnásobí i jejich emise. Pravda, když přepočtete emise šikovně na tzv. hlavu, tak to vypadá, že Evropa či USA jsou největší škodná, jenže když si odmyslíme migraci, tak má Evropa přibližně stejně obyvatel jako měla před 100lety - zatímco za tu dobu se populace Afriky zvětšila 16násobně!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! a tedy i její emise se zvýšily 16násobně a za 20let to bude už 32násobek. To co dělá EU popsal jeden spisovatel už asi před 200lety ve svém románu "Důmyslný rytíř...." Ono to taky může dopadnout tak, že místo plynu budou do Evropy Rusáci dodávat energii ze svých plynových elektráren a budou na tom ještě lépe ty chytráku. Na rozdíl od tebe jsme si spočítal, že jen náhrada benzínových a naftových aut za elektrická si v EU vyžádá navýšení výkonu zhruba o ekvivalent 80-100 jaderných elektráren Temelín, ale státy EU sotva stačí nahrazovat obnovitelnými zdroji uhelné elektrárny a teplárny!!! Kde asi vezmeme výkon pro nabíjení elektromobilů, když už nyní, kdy je jejich podíl asi 1-2% uvažují Němci o odstavování nabíječek ve špičkách??? EU je hloupá a ideologická organizace, která nemá svá rozhodnutí podloženy proveditelností - rozhoduje bolševickým stylem "poručíme větru dešti a pětiletku splníme i kdyby na chleba nebylo"...

Karel Klouček
31. březen 2021, 10:37

My tady máme uhlí,ale v dnešní době se za velkého potlesku medií zavírají doly.Nikoho z mocných nenapadne,že budeme TOTÁLNĚ závislí na dovozu a je jedno jestli plynu,ropy,jádra a taky je jedno od koho to bude,prostě budeme závislí.

Miroslav Skřivánek
31. březen 2021, 07:47

Jo pánové, koho chleba jí,toho píseň zpívá.Toď vše!

Kalfa
31. březen 2021, 07:56

Je to marný, je to marný, je to marný. Dokud budou MAŠÍBLi ignorovat fyzikální zákony v marné představě, že i přírodní zákon lze přehlasovat prostou většinou v parlamentě a vzývat humanitní vzdělání, lze to nazvat cesta do pekel. Navíc zřetelně ignorují rozdíly mezi psaním malých a velkých písmen a z toho plyne i zásadní nepochopení rozdílu mezi mW a MW. Ale abych netepal jen neznalosti fyzikální, tuší aspoň, že ten fuj CO2 je hnacím motorem fotosyntézy a tím i produkce potravin ?

Pavel Tureček
31. březen 2021, 08:47

Dobrý den všem. Vidím to takto: provozuju dva fotovoltaické zdroje, první o výkonu 12,88kWp na objektu, kde je zanedbatelná spotřeba, čili víc jak 80% výroby teče do distribučky a tento zdroj vyrobí za nejhorší zimní měsíc cca 340kWh. Druhý zdroj je čistě ostrovní o výkonu 4,68kWp s akumulací PB 48V/700Ah, je na objektu, kde roční spotřeba bývala cca 2,9MWh před instalací FVE. V objektu se netopí elektřinou, topí se dřevem, příprava TUV v plynovém bojleru, dodatečně je instalovaný elektrický bojler, kde se voda předehřívá cca 2,6kWp zdrojem s MPPT. Elektricky je tento objekt soběstačný cca od půlky února do konce října a můžu si dovolit spotřebovávat větší množství el.energie( cca 3,9MWh). I tak je odběr ze sítě za zbývající měsíce stále 1,1MWh. Pokud bych nainstaloval větší množství panelů a velkou akumulaci, pravděpodobně docílím 100% soběstačnosti, ale za astronomickou cenu, čili návratnost investice 50let, pokud bude ale kWh stát 100tis., bude to kratší...čili...OZE (uvažuji jen FVE) nás nevytrhne při současných cenách za panely a baterie, je nutné ho vnímat jen jako doplňkový zdroj k nějakému stabilnímu zdroji. Když budu trvat na tom, že CO2 je hlavní skleníkový plyn a klimatická změna se bude dít jen kvůli němu a další vlivy, jako je třeba naše pozice vůči středu Galaxie nebo jiné nám neznámé vlivy, pak jedině jádro a fůze dávají smysl. Pak se zase můžeme bavit o bezpečnosti a pořád dokola. Ale v tomto okamžiku mě osvobozuje to, že je dostupná fotovoltaická technologie a je to funkční! Kdyby na trhu existovala mikrokogenerace na dřevoplyn, pak by to pro RD mého typu nemělo chybu. Asi ale vnímáte, že levné to není. Přeji pěkný den.

Ivan Novák
31. březen 2021, 16:39

Můžete zkusit Stirlingův stroj, je s vnějším spalováním, cenově ovšem pro hobíky, účinnost nevelká, spotřeba dříví nemalá. Zánovní lokomobilu už jsem ve zdejších končinách dlouho nikde neviděl, stejně by asi nebyla tichá a bezobslužná. Matně si pamatuji, že dřevoplynový generátor po sobě nechá snad dehet, co s ním...

energetik
31. březen 2021, 18:48

Mikrokogenerace na dřevo se v zahraničí používají. Nejmenší je asi HKA 10. Těch větších už je potom spousty, např. PP30 Power Pallet, ale to už není pro jeden domek.

U nás veškerou mikrokogneneraci zabíjí ten legalizovaný měřící podvod. Kogenerace by musela mít střídač jako u FVE aby ten měřící podvod dokázala minimalizovat.

A také existují spalovací turbíny s vnějším spalováním které lze přizpůsobit na libovolné palivo.

Milan
31. březen 2021, 09:21

Hmm tak to asi v zimě zmrzneme, nebo budeme kupovat předraženou elektřinu z Německa a Francie, což je nejspíš hlavní cíl dekarbonizace..

Slunce tady moc nesvítí, nemáme jako jedni z mála ani moře, kam bychom mohli dát velké množství větrníků nebo přílivových elektráren a dostavba jedno bloku Temelína řeší jen 10% energie, kterou dnes vyrábí uhelné elektrárny... Tlak EU a elektrifikaci dopravy navíc poptávku po energii ještě několikanásobně zvedne.

Země jako je Německo či Francie si prostřednictvím svých zástupců v EU udělaly ze "záchrany" klimatu skvělý soukromý byznys na sto let dopředu a my budeme jak hlupáci platit jejich vysokou životní úroveň...

Jára
31. březen 2021, 10:25

Tohle bude "fungovat" jen v případě, pokud se lidé vrátí do jeskyň a na stromy.

Větrníky a solárka totiž nejsou spolehlivá. Jadená energie ekologům nevoní. A jediný výsledek bude totální selhání, kdy lidé budou v zimě mrznout, protože na potvoru energie na topení zrovna nebude. Třeba za mlhy nebo bezvětří.

Zbyněk
31. březen 2021, 12:49

A pak se probudil a vyměnili mu plenu.

Jakub Veleba
31. březen 2021, 20:04

Já myslím, že je načase zakázat elektrickou energii jako takovou a spolu s uhlím i jakékoli vytápění. Na zimu si pořídíme teplé svetry a bundy. V noci se má spát, světlo netřeba, pracovat až po východu slunce.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se