Domů
Plynárenství
GIE: Politická vůle může značně urychlit budování LNG terminálů v Evropě
Chorvatský FSRU
Zdroj: LNG Croatia

GIE: Politická vůle může značně urychlit budování LNG terminálů v Evropě

V posledních týdnech je jedním z hlavních témat diskutovaných s ohledem na probíhající válečný konflikt na Ukrajině snižování energetické závislosti Evropy na Rusku. Kromě snah o snižování spotřeby plynu bude klíčové především nahrazení ruských dodávek jinými zdroji. Podle zástupců asociace sdružující evropské společnosti v oblasti plynárenství bude kritickým zejména budování nových terminálů na dovoz zkapalněného zemního plynu (LNG) a jejich politická podpora.

V úsilí zajištění energetické bezpečnosti Evropy by měl sehrát klíčovou roli zkapalněný zemní plyn, jehož dodávky do Evropy se v posledních týdnech a měsících drží na velmi vysokých hodnotách. Dovozní kapacita pro LNG je nicméně omezená a bude nutné rozšířit kapacitu stávajících terminálů a dále vybudovat nové. Podle zástupců asociace Gas Infrastructure Europe (GIE), která sdružuje na 68 společností provozujících plynárenskou infrastrukturu, včetně přepravních plynovodů, zásobníků plynu či LNG terminálů, by mohla aktuálně silná politická vůle pomoci zkrátit dobu potřebnou na rozvoj projektů nových terminálů.

Podle Roxany Calimintové, zástupkyně generálního tajemníka asociace GIE, bude pro Evropu důležité zajistit si dlouhodobé kontrakty pro zajištění dovozu LNG. Země napříč Evropou rovněž akcelerují své plány na rozvoj plynárenské infrastruktury, zejména importních terminálů pro LNG. Většina z plánovaných zařízení jsou plovoucí terminály, takzvané FSRU (z angl. floating storage and regasification units), které mohou být vybudovány mnohem rychleji než permanentní terminály na pevnině.

„Německo, Itálie, Francie, Polsko, Řecko a Nizozemsko – sází své nejlepší karty na tuto infrastrukturu. FSRU jsou velmi flexibilní a rychlou možností, jak dostat do Evropy více LNG. Může to zabrat pouhých 18 až 24 měsíců. Dnes ale vidíme zrychlený proces – zabralo by to až polovinu původního časového harmonogramu s 12 až 18 měsíci,“ uvedla podle serveru S&P Global Platts Calimintová během webináře organizovaného asociací Eurogas.

Budování terminálů nestačí

Kromě budování nových terminálů a rozšiřování kapacity těch stávajících je nutné zajistit, aby byla mezi jednotlivými evropskými zeměmi k dispozici dostatečná přepravní kapacita. Obavy z nedostatečného propojení a možnosti přepravy plynu jsou patrné zejména z nedávného prudkého nárůstu cenových spreadů mezi nizozemským obchodním bodem TTF, který je nejlikvidnějším trhem v Evropě a zároveň cenovým benchmarkem, a dalšími evropskými trhy, včetně toho českého.

„Pro maximalizování importu skrz LNG terminály je důležité, aby mohl být plyn účinně rozváděn skrz celou EU, do hlavních oblastí spotřeby či míst se zásobníky. Můžeme se podívat na případ Španělska. Protože mají hodně kapacity pro zplyňování LNG, ale musí zajistit, aby tento plyn byl posílán do Evropy správnou cestou,“ dodává Calimintová.

Dostupnost LNG na globálním trhu bude klíčová

Vybudování terminálů a zajištění dostatečné přepravní kapacity uvnitř Evropy je pouze jedním z důležitých předpokladů. Druhým je dostupnost LNG na globálním trhu, která je klíčová. Na trhu totiž nemusí být v takto krátkém časovém horizontu dostupné dostatečné objemy, jelikož většina aktuálně obchodovaných objemů je již zajištěna v rámci dlouhodobých kontraktů.

„Hlavní výzvou je sehnat LNG. EU chce nahradit 150 miliard kubíků ruského plynu – to znamená odebírat třetinu globálně obchodovaného LNG. To se nestane, jelikož největší část obchodů s LNG je na základě dlouhodobých kontraktů se specificky stanovenou destinací k dodání,“ říká Calimintová.

Jednou z možností je tak navýšení zkapalňovací kapacity na straně vývozců, především Spojených států amerických. A podobně jako v případě jiných projektů, budou muset jejich developeři prokázat bankám, které potřebují pro financování těchto projektů, že mají zajištěné dostatečné budoucí příjmy pro životaschopnost svých projektů.

„Zkapalňovací kapacita USA jede na maximum. Abychom mohli dostat více amerického LNG, musí více zkapalňovat. A aby si nové projekty zajistily financování od bank, musí si zajistit dlouhodobé kontrakty,“ dodala Calimintová.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(2)
Vojvodik Petr
7. duben 2022, 17:27

Molekuly svobody.

Petr
8. duben 2022, 17:27

2/3 času stavění čehokoliv v EU je papíry, EIA, a pod... kolik z toho je k něčemu potřeba a má reálné technické odůvodnění?

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se