1. říjen 2015
Aktuální výroba v ČR
MPO rozdělí 40 milionů na rozvoj elektromobility, dotace připravuje i MŽP

Ministerstvo průmyslu a obchodu přijalo v rámci první výzvy programu Nízkouhlíkové technologie přes 50 žádostí o dotace na pořízení elektromobilů za téměř 40 milionů korun. Dotační program na pořízení vozidel na alternativní pohon, včetně plug-in hybridů a elektromobilů, připravuje i Ministerstvo životního prostředí.
Pro žadatele z řad podnikatelů bylo v rámci první výzvy Nízkouhlíkové technologie, části operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost (OP PIK), připraveno v části na podporu elektromobility 80 milionů korun. Celkem mohli žadatelé získat na jedno vozidlo až 217 tisíc korun, přičemž z podpory byly vyloučeny vozy ojeté, vyšší střední třídy, luxusní, terénní a sportovní.
„Jde o podporu prvních vzorových projektů, nepředpokládali jsme tedy masivní příjem přihlášek, jak tomu bývá u jiných programů pro podnikatele. Celkem 53 přijatých žádostí o čerpání téměř 40 milionů korun nás proto příjemně překvapily a výsledek ukazuje, že o dotace na elektromobilitu je zájem.“
Ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek.
Žadatelé mohou podle ministra Mládka nahradit své dosavadní vozy se spalovacím motorem vozidly elektrickými a využít je například pro přepravu zboží mezi svými pobočkami i k zákazníkům. Některé z dalších projektů se zaměřily například na rozvoj elektromobility v oblasti péče o veřejnou zeleň.
Podporu chystá i MŽP, zatím však jen pro kraje a obce
Výzvu v rámci programu na podporu nákupu automobilů na alternativní pohon připravuje rovněž Ministerstvo životního prostředí, vyhlášena by mohla být již v průběhu letošního října. Na rozdíl od programu MPO však bude určena pro kraje a obce, běžní občané si budou muset nejspíš počkat do příštího roku.
„Aktuálně běží nebo se připravuje řada programů, které jsou komplementární s vládou schváleným Národním akčním plánem čistá mobilita a mají jediný cíl, a sice podpořit nákup vozidel na alternativní paliva. Česku hrozí, že nesplní ekologické závazky v dopravě,“ uvedl Jiří Šimek z Českého plynárenského svazu.
Pro kraje a obce bude připraveno celkem 150 milionů korun, přičemž na pořízení vozidel na stlačený zemní plyn (CNG) budou žadatelé moct obdržet až 50 tisíc korun, v případě plug-in hybridů až 100 tisíc korun a příspěvek na pořízení čistě elektrického vozidla bude dosahovat až 150 tisíc korun.
„Výstupy z dotazníků zpracováváme. Od dotázaných obcí, měst a krajů jsme obdrželi 78 odpovědí. Vyplývá z nich 57% zájem o elektromobily a hybridy a 43% o CNG. Co se týče typů vozidel, pak obce a kraje mají eminentní zájem o osobní a užitková vozidla, menší zájem pak evidujeme u nákladních automobilů a skútrů. Dotazníky využíváme jako doplňkový a orientační materiál pro nastavení výzvy, kterou dle předpokladu vyhlásíme v průběhu října,“ říká Dominika Pospíšilová z MŽP.
Zdroj úvodní fotografie: Toyota Motor Europe
Mohlo by vás zajímat
29. leden 2018
11. duben 2018
7. únor 2019
15. leden 2020
22. únor 2021
11. květen 2021
Komentáře (1)
Od první schůzky přípravy NAPČM jsem požadoval definici čisté mobility. Teprve po jeho schválení jsem se dozvěděl, že u nás, tedy v ČR je čistá mobilita rovna pojmu "alternativní pohon" s tím, že tam nepatří např. LPG, dřevoplyn či pára. Dnes jsou emise CNG naprosto srovnatelné s emisemi vozidel na benzín. Proč nepodpořit benzín? Co je čistého na CNG? V třetím tisíciletí protěžovat motory s účinností sotva 20% ???jezdící na neobnovitelné palivo??
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.