Domů
Plynárenství
Na ruském plynu jsou v EU nejvíc závislé Česká republika a Lotyšsko
Plynovod. Nová technologie zlevní břidlicový plyn. Ilustrační foto

Na ruském plynu jsou v EU nejvíc závislé Česká republika a Lotyšsko

Rusko je dlouhodobě největším dodavatelem zemního plynu do Evropy, podle údajů Eurostatu ještě v roce 2020 zajišťovalo téměř 40 procent spotřeby plynu v Evropské unii. Unijní statistická agentura uvádí, že na ruském plynu jsou nejvíce závislé Česká republika a Lotyšsko, kde tvoří 100 procent spotřeby, následují Maďarsko a Slovensko. Naopak několik zemí nedováží ruský plyn vůbec. Mezi nimi Eurostat uvádí i Rakousko, které ale podle šéfa rakouského energetického regulačního úřadu E-Control závisí na ruském plynu z 80 procent.

Od zahájení ruské invaze na Ukrajinu, kterou Moskva označuje za zvláštní vojenskou operaci, je tok plynu do Evropy zatím stabilní. Západní země ale už delší dobu zvažují, jak snížit svou závislost na ruských energetických surovinách. Evropská komise začátkem března oznámila, že už letos plánuje snížit závislost EU na ruském plynu o dvě třetiny a ukončit závislost na ruských dodávkách plynu „mnohem dříve než v roce 2030“. Rusko na druhou stranu začalo ode dneška od odběratelů z takzvaných „nikoliv přátelských zemí“ za plyn požadovat platbu v rublech. Země EU za plyn platí v eurech nebo dolarech a ruský požadavek označují za jednostranné porušení smluv.

Náměstek českého ministra průmyslu a obchodu René Neděla ve čtvrtek poslancům bezpečnostního výboru řekl, že pokud by Rusko okamžitě zastavilo dodávky plynu, situace by prakticky neměla řešení. Podle Neděly se v ČR těží zhruba dvě procenta celkové tuzemské spotřeby plynu, zbytek tvoří téměř výhradně ruský plyn. Německý ministr hospodářství a ochrany klimatu Robert Habeck ve středu zmínil, že Německo už v posledních týdnech snížilo dovoz plynu z Ruska z 55 na 40 procent.

Přehled zemí EU podle závislostí na dovozu ruského zemního plynu v roce 2020:

ZeměPodíl ruského plynu na dodávkách (procenta)
ČR100,0
Lotyšsko100,0
Maďarsko95,0
Slovensko85,4
Bulharsko75,2
Finsko67,4
Německo65,2
Polsko54,9
Estonsko46,2
Rumunsko44,8
Itálie43,3
Litva41,8
Řecko39,0
Nizozemsko30,3
Lucembursko27,2
Francie16,8
Švédsko12,7
Španělsko10,4
Portugalsko9,7
Slovinsko8,7
Belgie6,5
Dánsko0,0
Irsko0,0
Chorvatsko0,0
Malta0,0
Rakousko0,0*
Kyprnedováží plyn
Průměr EU38,7

* podle šéfa rakouského energetického regulačního úřadu E-Control ale závisí na ruském plynu z 80 procent

Zdroj: Eurostat, výpočet ČTK

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(24)
Martin
1. duben 2022, 12:16

Jaká jsou fakta:

Většina toku z Ruska přes Ukrajinu a Slovensko jde do Rakouska, tak těžko si představit, že by všechno Rakousko posílalo dále na jih..... Šéf E-control má samozřejmě pravdu

Na 100% závislí být nemůžeme, když se všude uvádí, že 1-2% si dokážeme vytěžit sami a další malá část je taky kupována na TTF v Nizozemsku a z Norska ..... Takže bych to viděl ve stejné výši jako Rakousko , teda těch 80%

Petr prochaska
1. duben 2022, 19:41

Fyzicky si těžíme ty 1-2% a zbytek jde z Ruska. TTF je sice hezké, ale to jsou jen účetní operace. Jestli by se ostatní státy s námi podělily o plyn, kterého by měli málo, není vůbec jisté. Nijak smluvně to nemáme ošetřené.

Ivan Novák
1. duben 2022, 12:34

1. Nepořádek v informacích, zvlášť když se k němu cíleně přidá úřední složitost, vede do pekel.

2. Zřejmě je v ČR a v Lotyšku nejsnazší nechat odběratele energií beztrestně na holičkách, tady ti, státe, vracím licenci a sbohem. Proto najednou vypadají evidence takto.

Petr Prochaska
1. duben 2022, 13:41

Lotyšsko má jen 1,9 milionu obyvatel a má moře. Vedlejší Litva má LNG terminál. Nejhůře jsme na tom my.

De Carbon
1. duben 2022, 13:51

ČR by proto mela nejvic ze vsech investovat do OZE. Ale bohuzel lidem to nejak nechce zapalit a nejradeji by OZE zakazali. Je to marne.

Jenyk
1. duben 2022, 14:14

OZE vám nepomohou, když žijete v nevhodných přírodních podmínkách a musíte je zálohovat....nejpohodlněji plynem. Proto je Německo tak v pytli. Takže ne, OZE je pro většinu Evropy slepá cesta. Putin nám to názorně ukázal. Co více ještě potřebujete?

De Carbon
1. duben 2022, 14:31

OZE je schopne i v nasich podminkach zajistit minimalne 50% rocni spotreby energie. Usetreny plyn behem 8-9 mesicu se muze pouzit v zime a problem je vyresen. Pokud to udela cela EU, tak OZE usetri vic plynu nez se aktualne dovazi z RF. V celoevropskem meritku je rusky plyn mene nez 50% a zbytek z jinych statu. Takze ted je nutne okamzite nahradit ten rusky podil. Casem i ten odjinud. Jine staty EU meji maly rusky podil a kdyz usetri, tak muzeme koupit jejich cast, kterou kupuji treba z Kataru.

Jiří
1. duben 2022, 15:09

Dobře, jaké tedy máte řešení, pokud bychom se potřebovali odklonit od ruského plynu?

Petr prochaska
1. duben 2022, 16:06

Uhlí.

Petr Poruban
2. duben 2022, 07:55

Dlouhodobě jaderné elektrárny.

Už se na jejich výstavbě mělo dávno pracovat.

Trestuhodná nedbalost našich politků.

Petr Hariprasad Hajič
3. duben 2022, 15:18

Hlavně OZE, pokrýt všechny vhodné střechy. To dělá asi 9 GWp FVE plus průmyslové areály. Podpořit více výstavbu VtE. Masívní podpra a výstavba bateriových úložišť v řádu jednotek až desítek GWh je další nutný krok. Pro začátek. Podpora vodíkových techlogií typu PGP. Budeme potřebovat skladovat milióny m3 H2.To, co se nepovede pokrýt domácí produkcí, zabezpečit nákupem LNG a CNG odjinud (odebírat plyn a ropu ze západu).

Miloslav Černý
1. duben 2022, 15:19

Takový názor je hoden příkladu. Většině Čechům trvá déle než přijdou na nejschůdnější řešení, většinou když není zbytí a pocítí to na vlastní kůži nebo peněžence. Kdo si myslí, že nejsou vhdné podmínky u nás pro samostatnost v OZ se vším co do toho patří, tak se hlouběji o to nezájímá s čehož pak plynou strohé subjektivní názory. Naštěstí už nejsou perzekuováni lidi, kteří se nebojí čelit podobným výkřikům na základě posouzení objektivního posouzení reálných možností.

nikdo
2. duben 2022, 00:00

Mohl by jste prosím uvést nějaký příklad kdy byl někdo perzekuován za to že podporuje nebo propaguje OZE? myslím že si pletete nesouhlas v diskuzi a kritiku něčího názoru za persekuci.

Slovník: Co je perzekuce, persekuce

pronásledování, stíhání pro národní, rasovou, politickou ap. příslušnost

Miloslav Černý
2. duben 2022, 17:47

Bylo myšleno na bývalý režim, kde nesouhlasné vládní stanovisko bylo nepřípustné tak jako v současném Rusku protivélečné protesty.

Petr Poruban
2. duben 2022, 08:07

Vidíte snad, jak daleko jsou dnes v "samostatnosti" v OZE premianti, jako například Německo ne?

Nikdo tam OZE nebrzdil. Naopak v nich utopili obrovské investice.

Kde je dnes po několika desetiletích jejich dotací ta vaše levná energie z OZE, o které zde stále bloudzní pan Vaněček?

Kde je ten pokrok, co nejde zastavit? Nedoplácíme náhodou za to, že se podobní vizionáři o pár desetiletí sekli?

Podívejte se na faktury za energie.

Petr Hariprasad Hajič
3. duben 2022, 16:24

Za to ale může právě naše zaostalost v OZE a závislost na Rusku. Německa se do dotkne mnohem méně, i když taky citelně. Nejlíp na tom budou ti, kteří jsou na Rusku nezávislí.

Rejpal
1. duben 2022, 21:56

Musíte investovat do jaderných el. a teplovodů z nich. Z oze tepelných čerpadlel země (voda) / voda. Nízkoteplotních otopných soustav a dramatickému zvýšení izolací budov. Pak můžete nahradit plyn jako topné médium. OZE jako FVE nahrazují palivo na výrobu el. energie u nás zejména uhlí ne že by bylo špatné nahradit uhlí FVE, pálit uhlí v lětě pro výrobu el. energie není chytré, ale v zimě si FV el. nezatopíte, takže jako náhrada plynu to nefunguje.

nikdo
2. duben 2022, 00:21

Až OZE nebude vyžadovat dotace tak lidem přestane vadit, vyjma OZE co je nějak omezují například přehrada která zatopí jejich dům nebo VTE kterou dost lidí nechce u svého domu či bioplynek které nevalně zapáchají pokud jsou špatně postavené a provozované.

To co píšete navíc dle materiálu od hnutí DUHA není pravda

cituji: Výsledky dostupných reprezentativních šetření shodně dokládají, že česká veřejnost jednoznačně upřednostňuje obnovitelné zdroje energie oproti jiným zdrojům (European Social Survey, 2016; Focus, 2020;

Ipsos, 2016; Median, 2019). Podle průzkumu agentury Focus (2020) Češi nejvíce preferují výrobu elektřiny

z malých vodních (78 %), slunečních (75 %), velkých vodních (75%) a větrných elektráren (74 %). Negativně

se k těmto zdrojům staví pouze malá část veřejnosti (u všech pod 10 %). Většina obyvatel podporuje rovněž bioplynové elektrárny (52 %), a naopak odmítá uhelné elektrárny (proti 57%, pro 15 %). Jaderné elektrárny občany České republiky rozdělují (pro 39%, proti 35 %), podobně jako plynové elektrárny (pro 33%,

proti 31 %).

www.hnutiduha.cz/sites/default/files/publikace/2021/01/verejne_mineni_o_oze_2020.pdf

Rejpal
2. duben 2022, 21:27

J8 bych řekl že ty výzkumy jsou zavádějící . Větrnou energetiku téměř nikdo nechce , protože kdekoli se mají stavět pak se proti tomu zvedne vlna odporu. Asi nejvíce lidé preferují FVE na střechách. Docela velkou oblibu ve svém okolí mají jaderné zdroje zejména proto , že lidé v jejim najdou stabilní a dobře placenou práci , ale neznám nikoho kdo by soužil ve svém okolí pro obřích větrných elektrárnách. Já osobně preferuji domácí zdroje energie , ty by měly podle mého názoru nahradit ropu a plyn teprve až se tak stane by se z nich mohlo vybírat a některé z nich utlumovat , bohužel bývalé vlády preferovaly především dovozní plyn.

Petr Hariprasad Hajič
3. duben 2022, 16:30

Problém je politika minulé vlády, která kladla byrokratické a i propagandistické překážky. Často na to stačila rezistentní nečinnost. Těžko někdo nespočítá, kolik výzev na vládu v uplynulých řekněme 5 letech putovalo. Nestalo se prakticky nic. Po 2 GW boomu kterého se chopili různí nepříliš poctiví obchodníci, se nic dvanáct let nedělo, kromě zastropování FVE a na 200MW za rok a dalších omezení v zákonech.

Richard Vacek
1. duben 2022, 13:59

Nejhůř jsou na tom Maďaři, protože jejich politici dlouhodobě Rusku okopávají kotníky. Naši politici udržují s celým světem korektní vztahy, takže i v otázce Ruska jsme za vodou.

miro novak
1. duben 2022, 14:11

hi, hi.

Rejpal
1. duben 2022, 21:43

Všechny vlády od roku 2002 sledovali jen to , aby se využívání plynu v ekonomice zvyšovalo na úkor uhlí. Kdyby se hned po Temelínu začaly stavět nové jaderné bloky. el. energie by měla nízkou DPH jak měla a odpustili bychom si OZE tunel nesmyslnou liberalizaci ala elektřina za ceny , které platí ideologicky zaslepení Němci. Pak by se tady nerozvíjela plynofikace , ale tepelná čerpadla. Dnes by byla spotřeba plynu mnohem nižší. Takto jsme nesmyslně dováželi celá léta drahý plyn a vyváželi levnou elektřinu. Dnes mnoho lidí žije v energetické chudobě , protože náklady na topení plynem jsou neúnosné a ještě máme problém se závislosti na dodavatelých a je úplně jedno jestli to bude USA , Rusko nebo Arabové.

xoor
3. duben 2022, 11:26

Díky plynofikaci, která proběhla po revoluci, se ve městech a hlavně na vesnicích dá konečně dýchat a žít. Jinak to byla v zimě katastrofa. Topilo se kde čím, především komunálním odpadem, proto jej bylo tak málo. To že se v roce 2022 nějaký Ivan splašil nikdo předvídat nemohl.

Souhlasím s tím, že už tu měla běžet výstavba temelínu/dukovan.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se