Domů
Plynárenství
Riziko neúspěchu vyjednávání o přepravě plynu přes Ukrajinu po roce 2019 roste

Riziko neúspěchu vyjednávání o přepravě plynu přes Ukrajinu po roce 2019 roste

Vyjednávání o budoucí přepravě plynu přes Ukrajinu po letošním roce zatěžují politické faktory, které zvyšují riziko, že dohoda nakonec nebude uzavřena před koncem tohoto roku. Podle studie Oxford institute for energy studies pak po roce 2022 po takové přepravě ani nebude významná poptávka.

Třístranná jednání mezi Evropskou komisí, Ruskem a Ukrajinou ohledně budoucí přepravy plynu přes Ukrajinu mají pokračovat již koncem tohoto měsíce. Zatímco z ekonomického pohledu by bylo logické smlouvu uzavřít, a to jak pro Gazprom, tak i ukrajinský Naftogaz, kvůli politickým faktorům se zvyšuje šance, že dohoda nebude do konce tohoto roku uzavřena vůbec.

Podle aktuální situace při výstavbě obou nových zásobovacích tras, které Gazprom do Evropy plánuje, se nedá předpokládat, že plynovod Nord Stream 2 (NS2) a Turkish stream (TS) budou do konce tohoto roku zprovozněny. S ohledem na současné dodávky plynu do Evropy by tak i v roce 2020 mělo být stále nutné  přepravovat cca 50 až 90 mld. metrů krychlových zemního plynu ročně přes Ukrajinu.

Pokládání plynovodu TurkStream

Názory na budoucí podobu přepravní smlouvy se u jednotlivých účastníků jednání podstatně liší. Zatímco Evropská komise a Ukrajina navrhují alespoň desetileté trvání smlouvy, Gazprom navrhuje její prodloužení, ale není známo na jak dlouho.

Vzhledem k současnému vývoji situace ve výstavbě nových plynovodů určených pro import plynu do Evropy však lze očekávat zájem pouze o několikaletý přepravní kontrakt. Od roku 2022, kdy již lze předpokládat zprovoznění obou nových plynovodů (NS2 a TS), totiž motivace přepravy přes Ukrajinu výrazně poklesne.

Ačkoliv všechny strany jednání předpokládají, že smlouva bude před koncem tohoto roku dojednána, některé státy již přijaly opatření pro případ, že by jednání selhala. Příkladem může být například skutečnost, že Maďarsko zaplní zásobníky plynu na svém území již do konce roku 2019. Společnost Ukrtransgaz například uvolní 12 mld. metrů krychlových skladovací kapacity pro účely zajištění dodávek plynu pro evropské státy.

Instalace potrubí plynovodu Nord Stream 2 v Německých vodách. Zdroj: Zdroj: © Nord Stream 2 / Axel Schmidt

Objevily se také informace, že Gazprom Export přestane přepravovat plyn tzv. Trans-Balkánskou cestou přes Moldavsko, Rumunsko a Bulharsko do Turecka a že informuje své zákazníky o možných výpadcích v dodávkách po konci letošního roku.

Nejistota nad celým vyjednáváním je mimo jiné v osobě nového ukrajinského prezidenta, který vyhrál druhé kolo prezidentských voleb 21. dubna a který nemá žádné předchozí politické zkušenosti. Všechny strany vyjednávání pak musí mít na paměti, že parlamentní volby na Ukrajině proběhnou na konci října, kdy taktéž skončí mandát současného složení Evropské komise. To může podstatně ovlivnit jak rychlost vyjednávání, tak i pozice jednotlivých účastníků.

Plynovod Rusko
Plynovod Rusko

Zatímco pro Ukrajinu je dojednání nové přepravní smlouvy klíčové z pohledu příjmů z přepravních poplatků, Gazprom může v rámci dojednávání sledovat jiné strategické cíle. Kromě možného nátlaku na Ukrajinu v rámci arbitráží se může jednat i o nátlak na Evropskou komisi při dojednávání výjimky z pravidel nové plynárenské směrnice, která bude zřejmě aplikována na nový plynovod Nord Stream 2.

Nelze však očekávat, že by se Gazprom bezdůvodně uchyloval k omezování dodávek do Evropy, čímž by mohl oslabit pozici zemního plynu jakožto zdroje energie, který má v Evropě co do významu rostoucí potenciál.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(4)
Loudil
9. květen 2019, 12:15

Jestliže před zprovozněním Nord Stream II a Turkstream teče přes Ukrajinu 50 až 90 mld. metrů krychlových plynu ročně, pak je jasné, že se Gazprom nechce vázat nějakou 10 letou smlouvou o přepravě. Oba stavěné plynovody mají roční přepravní kapacitu 55 + 31 miliard metrů krychlových ,což právě odpovídá dnešnímu maximálními tranzitu přes Ukrajinu. Zprovoznění obou plynovodů zřejmě nabere asi roční zpoždění , takže odhadem do konce roku 2020 první plyn v trubkách a do konce 2022 můžou jet oba plynovody na 100 % = dodávat asi 86 mld. metrů Evropě mimo území Ukrajiny. Tím bude ukrajinský tranzit už zbytečný. Nehledě na zvyšující se možnosti dodávek LNG z Jamalu. Navíc Poláci se od Gazpromu zcela odstřihnou, takže je tu další rezerva. Podle mne by to měl Rus uzavřít jen na 3 roky /2020-22/ a hotovo.

Krkowitz fon Milowitz
8. září 2019, 06:46

Jenže narozdíl od Maďara Polák nepotřebuje odebírat přes tzv. U-krajinu vůbec nic jelikoš má od IS Katar nevypověditelnou smlouvu na odběr LNG a ještě větev do DDR i přímo přes bílouRUS(tzv.BěloRUSko) navíc se tváří že sám dodává Kyjevské fašistické juntě ale jelikoš víme jak vypdá tzv, REVERZní plyn z EHS teda ukradeno hned jak opustí RF skasírovaná doprava ješ se nekoná a pak na hranici CCCP-a fašistické unie posílán stáre dokolo 100km starou trubkou kolem měřáku GAZpromu kdo tomu věří ad tam běží a zásodníky ješ leží vyhradně na území Lvovských separatitů jsou katastroficky prázdné jelikoš ani přímí sousedi UKrofašistum nevěří že kdyš si ho dnes zaplatí že tam v zimě pak bude a nebude už zas prohlášen za TECHNICKÝ

Pavel
9. květen 2019, 12:46

Dobré postřehy!

Navíc ukrajinské plynovody+infrastruktura nejsou zrovna moc v dobré kondici, moc se neinvestuje, nemají peníze a riziko bezp. incidentu se zvětšuje, čili pro Evropu a další země napojené na plynovody se obcházení Ukrajiny vyplatí hlavně z bezpečnostního hlediska. Taky nové plynovody můžou použít větší tlak.hladinu včetně nových kompresních stanic a moderních systémů atd atd...což u starých děravých trubek na Ukrajině nehrozí, bohužel.

Jirka
9. květen 2019, 13:27

Co bylo zmíněno výše, je pravda. Nicméně je také pravda, že NS je pravidelně v průběhu září na týden odstaven z důvodu údržby. Proto je v zájmu Gazpromu využívat ukrajinskou infrastrukturu jako záložní cestu. Gazprom by si proto rád rezervoval kapacitu pouze po určitá období v roce, což se pochopitelně nelíbí Ukrajině. Udržovat takto nákladný infrastrukturní systém něco stojí a nahodile získané poplatky za tranzit by určitě náklady nepokryly.

Současně je pro EU levnější podporovat Ukrajinu také skrze tranzitní poplatky za plyn. Suma celkově poskytnutých peněz pro Ukrajinu je stejná, ale část nákladů je hrazena Ruskem, které tím podporuje rozvoj na Ukrajině. Když už nic jiného, tak toto řešení nepostrádá vtip.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se