Domů
Plynárenství
Šéf Vitolu: Pro Evropu je nyní kritická importní kapacita LNG spíš než jeho dostupnost na globálním trhu
Chorvatský FSRU
Zdroj: LNG Croatia

Šéf Vitolu: Pro Evropu je nyní kritická importní kapacita LNG spíš než jeho dostupnost na globálním trhu

Měsíce trvající energetická krize se v Evropě začíná podepisovat na konkurenceschopnosti domácího průmyslu, přičemž s ohledem na nedávný vývoj ohledně plynovodů Nord Stream 1 a 2 lze pouze těžko očekávat brzký konec. Podle šéfa nizozemské energetické společnosti Vitol je tak pro Evropu nyní klíčové rozšiřování importní kapacity pro zkapalněný zemní plyn (LNG).

Omezené dodávky zemního plynu z Ruska stále drží Evropu a její energetickou bezpečnost v nejistotě, a to zejména před nadcházející zimou. Kritická však nemusí být pouze nadcházející zima, ale rovněž příští léto, kdy bude opět nutné po zimě naplnit zásobníky plynu. Kritické tak bude rozšiřování kapacity pro dovoz zkapalněného zemního plynu, přičemž během nadcházejících měsíců by mělo v Evropě zahájit provoz několik plovoucích terminálů (FSRU).

Podle výkonného ředitele obchodní společnosti Vitol Russella Hardyho je aktuálně pro Evropu důležitější se soustředit právě na rozvoj vlastní dovozní kapacity, spíš než na globální dostupnost LNG.
„Vybudovat zařízení na LNG trvá čtyři až pět let. Takže mnoho požadavků, mnoho investiční námahy je na straně odběratelů, kdy se lidé snaží vybudovat dovozní kapacitu, aby měla Evropa alternativu k ruským dodávkám, o které přišla,“ řekl Russell Hardy podle serveru S&P Global Platts během konference APPEC, která probíhala v tomto týdnu v Singapuru.

Omezení v podobě nedostatečné dovozní kapacity pro LNG bylo patrné především během letošního léta, kdy se ceny zemního plynu napříč kontinentální Evropou pohybovaly i několik desítek EUR nad cenami na britském trhu, který tak lépe reflektoval ceny, za které se LNG do Evropy dováželo. Poté, co v tomto měsíci zahájil provoz nový plovoucí terminál v Nizozemsku, kdy si část jeho kapacity zajistilo i Česko prostřednictvím společnosti ČEZ, má v Evropě v následujících měsících zahájit provoz několik dalších podobných zařízení, a to zejména v Německu.

„Dnes je evropská infrastruktura prakticky zaplněná. Každý slot na vyložení LNG má k sobě přiřazený náklad, a proto v současné době opravdu potřebujeme více slotů,“ dodal Hardy s tím, že aktuálně je navýšení dostupných slotů důležitější vzhledem k akutní potřebě vyšší importní kapacity.

Evropě se sice během léta podařilo naplnit podzemní zásobníky plynu, a to navzdory postupnému omezování dodávek zemního plynu z Ruska, i tak bude nutné značné omezení spotřeby ve srovnání s předchozími lety, aby Evropa zimu přečkala. Dlouhotrvající stav extrémních cen elektřiny a plynu na velkoobchodních trzích se již postupně začíná podepisovat na evropském průmyslu, kdy řada velkoodběratelů z energeticky náročných odvětví oznámila částečné či úplné omezení své výroby.

„Skutečnost je ale taková, že do Evropy denně proudí mnohem méně plynu, a jsme tak závislí na těchto zásobách, aby nám pomohly přečkat zimu. Začínáme pozorovat pokles poptávky po plynu. A to samozřejmě pomůže vyrovnat trh, ale za cenu velmi závažného dopadu na ekonomiku,“ řekl Hardy.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(0)
Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se