ČEPS provedla zkoušku Startu ze tmy
V neděli 14. 5. 2023 úspěšně proběhly zkoušky Startu ze tmy u elektrárny Orlík a podání napětí na vlastní spotřebu elektrárny Prunéřov 2. Společnost ČEPS si při nich ověřila poskytování podpůrné služby, která umožňuje obnovení dodávky elektřiny po úplném nebo částečném rozpadu soustavy. Vodní elektrárna v rámci služby Start ze tmy obnovuje napájení vybrané systémové elektrárny.
První zkouška pro reálné ověření schopnosti poskytování podpůrné služby (PpS) Start ze tmy proběhla 14. 5. 2023 u elektrárny Prunéřov 2 společnosti ČEZ. Při ní byla sestavena separátní propojovací trasa mezi elektrárnami Orlík a Prunéřov 2 po vedeních 220 kV (provozovaných společností ČEPS) a 110 kV (provozovaných společností ČEZ Distribuce) a přivedena elektrická energie vyrobená v elektrárně Orlík až na vlastní spotřebu elektrárny Prunéřov 2. Následně dispečeři ČEPS ověřili spuštění několika pohonů v elektrárně, které zajišťují procesy nezbytné pro výrobu elektrické energie, jako jsou např. chladicí čerpadlo nebo mlýn vápence. Zkouška úspěšně potvrdila možnost rozběhnutí pohonů kritických pro najetí bloku elektrárny Prunéřov 2.
„Díky úspěšnému provedení zkoušky podání napětí na vlastní spotřebu elektrárny Prunéřov 2 může ČEPS při ztrátě napájení využít více elektráren, a zrychlit tak v případě potřeby proces obnovy soustavy. Naše společnost tím posiluje svou schopnost plnit své hlavní poslání – zajistit bezpečný a spolehlivý provoz přenosové soustavy,“ říká Miroslav Šula, ředitel sekce Dispečerské řízení společnosti ČEPS.
„V posledních letech významně vzrostly požadavky na vzájemnou spolupráci elektráren v rámci celé energetické soustavy. Už některé dřívější zkoušky potvrdily, že naše zdroje v čele s vodními elektrárnami jsou připraveny zajistit obnovu napájení klíčových částí energetické infrastruktury. Záložních řešení a možností, jak se s případným startem ze tmy vypořádat, není nikdy dost, a těší nás proto, že Prunéřov s Orlíkem za zády obstály,“ dodává Jan Kalina, člen představenstva a ředitel divize obnovitelná a klasická energetika společnosti ČEZ.
Mezi poskytovatele PsS Start ze tmy patří několik vodních elektráren, s jejichž pomocí by dispečink ČEPS po úplném nebo částečném rozpadu soustavy obnovoval napájení nejen systémových elektráren, ale i dalších zákazníků. Ze systémových elektráren provozovatel přenosové soustavy spoléhal zejména na elektrárnu Chvaletice, v loňském roce začala ČEPS uvažovat o rozšíření portfolia systémových elektráren vhodných pro obnovu soustavy a ve spolupráci s ČEZ, a. s., vytipovala jako možné kandidáty elektrárny Prunéřov 2, Tušimice 2 a Počerady (poslední uvedená patří skupině Sev.en Energy). Následovaly elektromechanické a elektromagnetické studie k ověření této myšlenky, které potvrdily proveditelnost u všech tří elektráren.
Schopnost startu ze tmy je schopnost najetí bloku elektrárny bez podpory vnějšího zdroje napětí, schopnost dosažení daného napětí, možnost připojení k síti a jejího napájení v ostrovním režimu. Tato PpS umožňuje obnovení dodávky po úplném nebo částečném rozpadu soustavy (ztrátě napájení), kde základním cílem je uvést postiženou oblast do normálního provozního stavu v krátkém čase a bezpečným způsobem. Poskytovatel této PpS musí splňovat podmínky Kodexu PS včetně požadavků pravidelné certifikace.
Mohlo by vás zajímat:
To už v tomto století naštěstí není žádný zázrak, start ze tmy a ostrovní provoz umí snad každý akumulační systém i ve spojení s jakýmkoliv zdrojem nebo jejich kombinací a nemusí se kolem toho dělat tolik drahých tanečků.
A v minulém století v začátcích elektrifikace to bylo také úplné běžné že elektrárny běželi v ostrovu a startovali ze tmy dokud to nezlikvidovali komunisti.
Myslím, že se mýlíte. Start ze tmy není jednoduchý, vždy musíte mít nějakou energii na ovládání, na řízení, na buzení. Před 150 lety se mnoho věcí řešilo ručně, tj. jelo se na člověka. Ani velký diesel vám bez cizí energie nenajede.
V dnešní době už mají diesely elektrické startéry a energii pro start v akumulátoru. Doba ručních klik je dávno pryč, navíc opravdu velký diesel ani ručně klikou neotočíte. Startovací lanka jsou snad jen u těch malých v jednotkách kW.
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se